Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Ett stort tack till alla som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter på denna tråd! Verkligen intressant läsning!
Jag har precis sökt HHS i Stockholm till HT -08 och skulle kapa min högra hand för att komma in. Har ett upptenterat snitt på 20.0 (ursprungligen 19.2) och borde med lite flyt komma in kan jag tycka...
Hur som helst har jag några frågor efter att ha läst igenom denna tråd.
1. Mitt CV är ganska intetsägande och måste förbättras. Hur ska jag bäst gå till väga för att göra detta under handelstiden? Ett enkelt sätt är väl att engagera sig i kåren men hur mycket cred ger det? Vad är bäst att göra under de första somrarna, alltså när det kanske är lite tidigt för internships(som jag har förstått det)?
2. Numera är ju handels uppdelat i ett 3årigt kandidatprogram och sedan 2 år för att få en master. Är det värt att ta mastern eller kan man söka till analyst redan efter kandidaten? Eller ska man försöka ta mastern på något bättre universitet utomlands?
3. När är det vanligast att man söker internships? Som jag har förstått det så brukar man göra det året innan man tar examen, alltså sommarn emellan de 2 sista masteråren...
Jag satsar stenhårt på att få 100% VG på handels och är verkligen sjukt motiverad och genuint intresserad av ekonomi.
Viktigast är egentligen fråga 1. Skulle verkligen uppskatta ett par trevliga svar

1. Handelshögskolan kår är den mest inflytelserika i hela Sverige, det är enbart kåren som har hand om alla kontakter med världens och Sveriges bästa företag. Alltså om du får en fot in i kåren så är det en JÄTTE merit. Alla man snackar med typ Credit Suisse, McKinsey, JP Morgan etc säger att kårengagemang visar på engagemang och ledarksap(om du leder ett projekt). Och det är inte särskilt svårt att om det inte finns ngt projekt att skapa ett nytt och bli ordförande för det.
Det som de tittar på i ett CV från Handels är just kårengagemang.
Störst merit är att engagera sig i Näringslivsutskottet(det utskott som har hand om näringslivskontakter).
Första sommaren är det kört att få internship om du inte är en supermänniska typ startat ett företag som har skithög omsättning eller har nån grym kontakt, en MD på en Investment Bank eller så. Så d finns nog bara massa kundservice jobb på SEB, HandelsBanken osv.
2. Inte ett dugg värt att ta mastern den tar du sen. IB vill ha in unga fräscha("pengahungirga") personer som de kan manipulera. Fick detta bekräftat av Credit Suisse, alltså att de vill ha in unga kanditatexaminerade. Många teamleaders i IB teamen är ju 25-26 år och de vill ha ngt som är mer senior som ja tror MunchenCalling beskrev fint.
3. Internship får man som det heter på engelska under sitt penultimate year(det näst sista året). Man söker alltså på hösten i 2an så många man orkar tills man märker att man skickat Morgan Stanleys ansökan till GreenHill Investment Bank och får ett argt email då har man skickat tillräckligt många.
(har hört hur många som helst som gör denna tabbe för att de har standardiserade CV'en haha)