2007-04-22, 10:31
Medlem
Bästa gren

Nu har jag en liten fråga. Som tidigare nämnt någonstans i tråden så ger olika delar av investment banking olika mycket betalt.

Jag undrar om någon kunde reda ut hur mycke olika grenar ger för betalt. T.ex så tror jag att någon skrev att Operations gav lite betalt, det var back office, liten lön etc. Men vilka ger hög lön? M&A? vilken grev av IB ger bäst respektive sämst betalt och vad ligger emellan?
Citera
2007-04-22, 21:28
Medlem
Jo, en till fråga, i alla universitet utomlands finns det ju flera finans/ekonomi relaterade saker man kan plugga.

Typ på london school of econ. så finns det ju accounting, finance, business & managment och economics, vilket är det bästa att läsa, vad gäller?
Economics är ju det mest populära, därmed höga intagningskrav, medans några andra har lägre intagning.
Ska man kanske välja finance/accounting istället för economics för att få en säkrare väg in i universitetet eller satsa på economics..Det jag försöker komma till att, om du inte läser economics, går du ner flera trappsteg framtidsmässigt? Eller är det så att du inte går ner trappsteg utan förlorar chansen till ett försprång?
Citera
2007-04-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.t The man
jag har en fråga jag är 18 år kommer kanske snitta lite under 15 poäng när jag går ut gymnasiet.. tänkte plugga upp mina betyg på komvux. Kan man med komvux betyg söka till t.ex LSE eller blir det krångel?

Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Det blir krångel, big time. Iallafall om du tänker läsa något som har med ekonomi att göra. Utbildningarna inom political science på LSE är lättare att komma in på.

Inte för att jag behöver plugga på komvux, men undrar varför det blir krångel? Officiellt sätt så går man ju ut med högre poäng och man skriver väl inte in i sin application att man "uppat" betygen på komvux, de behöver ju inget veta?

EDIT: Nu har det blivit 3 frågedelar i tre olika poster, skulle uppskatta om någon som visste svaren kunde upplysa mig
Citera
2007-04-22, 22:14
Medlem
Mike Wadds avatar
Hur hårt granskas gymnasiebetygen under intervjuerna.
Jag går 2:a ring på NV-programmet och p.g.a några orsaker så kommer jag förmodligen att hamna någonstans mellan 17 och 18 i slutbetyget.
Jag ska söka till Lund och ta en kandidat i ekonomi där för att sedan ta MSc:n på antingen Oxbridge eller i Zurich.
Jag kommer att lägga ned all min kraft för att få toppbetyg från både Lund och det jag läser efteråt, så kommer mina halvtaskiga gymnasiebetyg att sätta käppar i hjulet för mig?
Citera
2007-04-23, 08:36
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Nu har jag en liten fråga. Som tidigare nämnt någonstans i tråden så ger olika delar av investment banking olika mycket betalt.

Jag undrar om någon kunde reda ut hur mycke olika grenar ger för betalt. T.ex så tror jag att någon skrev att Operations gav lite betalt, det var back office, liten lön etc. Men vilka ger hög lön? M&A? vilken grev av IB ger bäst respektive sämst betalt och vad ligger emellan?

En tumregel brukar ju vara att ju närmare pengarna man jobbar desto bättre tjänar man Annars är detta svårt att svara på då Investment banking är så stort. Sätt dig och kolla på efinancialcareers.com och kolla. Du kan nog få en bra överblick där.

Citat:
Typ på london school of econ. så finns det ju accounting, finance, business & managment och economics, vilket är det bästa att läsa, vad gäller?
Economics är ju det mest populära, därmed höga intagningskrav, medans några andra har lägre intagning.
Ska man kanske välja finance/accounting istället för economics för att få en säkrare väg in i universitetet eller satsa på economics..Det jag försöker komma till att, om du inte läser economics, går du ner flera trappsteg framtidsmässigt? Eller är det så att du inte går ner trappsteg utan förlorar chansen till ett försprång?

Bästa att läsa? För att vadå?

Accounting = typ redovisning
Business management = företagsekonomi
Economics = National ekonomi
Finance= finans, troligen en tyngdpunkt på corp finance.

I Sverige så brukar ju alla dessa delar hamna under en vanlig ekonomilinje. Egentligen är Economics ett ämne med ganska mycket matematiska inslag. Det blundar man dock lite för i Sverige på utbildningarna. Nobelpristagare i ekonomi är oftast matematiker.

Finans är ett ganska stort ämne. Man brukar väl dela upp finans i olika delar. Huvudgrenarna är väl corp finance,quant finance, financial economics. Så ser jag det i alla fall. Corp finans handlar om företagen precis som de låter(värdering mm.). Quant finance eller finanas matte, här är derivatvärdering och sannolikhetsteori rätt så centralt. Finans matte är svårt och här kan man gräva djupt.

I Usa är quant finance rätt bra betalt. Dessvärre behöver du ha doktorerat för att få jobb på wall street.

Citat:
Hur hårt granskas gymnasiebetygen under intervjuerna.
Jag går 2:a ring på NV-programmet och p.g.a några orsaker så kommer jag förmodligen att hamna någonstans mellan 17 och 18 i slutbetyget.
Jag ska söka till Lund och ta en kandidat i ekonomi där för att sedan ta MSc:n på antingen Oxbridge eller i Zurich.
Jag kommer att lägga ned all min kraft för att få toppbetyg från både Lund och det jag läser efteråt, så kommer mina halvtaskiga gymnasiebetyg att sätta käppar i hjulet för mig?

Tror detta diskuterades i en annan tråd. Gymnasiebetygen spelar störst roll när du söker till högskolan. Din framtida arbetsgivare kommer inte bry som om gymnasiebetygen, och varför skulle dom? Han kommer titta igenom va du hade för snitt på dina slutbetyg från universitetet.

Va är det för MSc du tänkt läsa?

Ni verkar vara tidigt ute och vara bra inriktad på era mål. Ni har bättre koll än vad jag hade när jag gick i gymnasiet. Själv är jag student och ska snart ut i arbetslivet.
Citera
2007-04-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finde3213
En tumregel brukar ju vara att ju närmare pengarna man jobbar desto bättre tjänar man Annars är detta svårt att svara på då Investment banking är så stort. Sätt dig och kolla på efinancialcareers.com och kolla. Du kan nog få en bra överblick där.

Bästa att läsa? För att vadå?

Accounting = typ redovisning
Business management = företagsekonomi
Economics = National ekonomi
Finance= finans, troligen en tyngdpunkt på corp finance.

I Sverige så brukar ju alla dessa delar hamna under en vanlig ekonomilinje. Egentligen är Economics ett ämne med ganska mycket matematiska inslag. Det blundar man dock lite för i Sverige på utbildningarna. Nobelpristagare i ekonomi är oftast matematiker.

Finans är ett ganska stort ämne. Man brukar väl dela upp finans i olika delar. Huvudgrenarna är väl corp finance,quant finance, financial economics. Så ser jag det i alla fall. Corp finans handlar om företagen precis som de låter(värdering mm.). Quant finance eller finanas matte, här är derivatvärdering och sannolikhetsteori rätt så centralt. Finans matte är svårt och här kan man gräva djupt.

I Usa är quant finance rätt bra betalt. Dessvärre behöver du ha doktorerat för att få jobb på wall street.

Tack så mycket för svaret. Jag tänkte mer på vad som gällde att läsa för att IB:erna ska tycka att din utbildning passar in i yrket. Är t.ex det man pluggar på economics närmare arbetsysslorna man har som investment banker eller är det accounting (nu tvivlar jag starkt på att det är accounting men bara som exempel). Har jag fel när jag säger att utomlands (dvs där det finns flera olika utbildningar man kan läsa inom finans och ekonomi) är "economics" by far den mest populära utbildningen?
Citera
2007-04-23, 17:36
Medlem
Mike Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finde3213
Tror detta diskuterades i en annan tråd. Gymnasiebetygen spelar störst roll när du söker till högskolan. Din framtida arbetsgivare kommer inte bry som om gymnasiebetygen, och varför skulle dom? Han kommer titta igenom va du hade för snitt på dina slutbetyg från universitetet.

Va är det för MSc du tänkt läsa?

Ni verkar vara tidigt ute och vara bra inriktad på era mål. Ni har bättre koll än vad jag hade när jag gick i gymnasiet. Själv är jag student och ska snart ut i arbetslivet.

Jag har kikat på Warwicks msc i finance och finance mathematics, Oxfords msc i finace, Cambridges msc i mathematics och St. Gallens msc i banking and finance.
Jag har inte bestämt mig ännu eftersom att det är minst 3år kvar innan det är en realitet att söka.
Citera
2007-04-23, 17:53
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Tack så mycket för svaret. Jag tänkte mer på vad som gällde att läsa för att IB:erna ska tycka att din utbildning passar in i yrket. Är t.ex det man pluggar på economics närmare arbetsysslorna man har som investment banker eller är det accounting (nu tvivlar jag starkt på att det är accounting men bara som exempel). Har jag fel när jag säger att utomlands (dvs där det finns flera olika utbildningar man kan läsa inom finans och ekonomi) är "economics" by far den mest populära utbildningen?

Accounting är väl kanske inte direkt inriktat mot investment banking. Annars tror jag det inte spelar så jätte stor roll vad du väljer så länge du får bra betyg.

Passar vidare frågan
Citera
2007-04-23, 18:00
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Jag har kikat på Warwicks msc i finance och finance mathematics, Oxfords msc i finace, Cambridges msc i mathematics och St. Gallens msc i banking and finance.
Jag har inte bestämt mig ännu eftersom att det är minst 3år kvar innan det är en realitet att söka.

Tänk på att finans matte är väldigt svårt. Så för att ens komma in på vissa finans matte utbildningar behöver man ha nån typ av matematisk bakgrund. Att läsa kandidat i ekonomi i sverige räcker nog tyvärr inte.
Citera
2007-04-23, 19:00
Medlem
Sartres avatar
wadd: läs upp din matematiska kompetens på KTHs sommarmatte, sedan kan du ju läsa någon introkurs på någon halvsvår ingenjörlinje eller matematiker-linjen.

Ifall du klarar detta (du kommer få slita) så kommer du nog klara finansmatten galant ska du se.
Citera
2007-04-23, 19:16
Medlem
Mike Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
wadd: läs upp din matematiska kompetens på KTHs sommarmatte, sedan kan du ju läsa någon introkurs på någon halvsvår ingenjörlinje eller matematiker-linjen.

Ifall du klarar detta (du kommer få slita) så kommer du nog klara finansmatten galant ska du se.

Sommarmatte låter intressant. Det skulle vara utmärkt att läsa någon tyngre mattekurs parallelt med ekonomprogrammet.
Citera
2007-04-23, 19:42
Medlem
Sartres avatar
isf rekommenderar jag denna lilla stege:

sommarmatte KTH > envariabelanalys * > flervariabelanalys * > inledande statistik (1) > inledande stokastiska processer > riskanalys finansiella processer (2) > finansiella derivat och stokastiska processer (2) > optioner och matematik > Finansiella tidssserier *

* kan ta en jävulens massa tid från dina studier, men ger dig så oändligt mycket mer verktyg än ifall du bara läser ekonomi/FEK/NEK.

(1) kan kombineras med den kursen du läser inom programmet, dvs du behöver inte läsa extra för den.

(2) vet inte vilken som kommer först där.

Dessutom bör du tänka dig för ifall du läser med matematikprogrammet, de kör väldigt mycket på bevisning av matematiken, nog nästan bättre ifall du läser med något halvtattigt civ ingprogram istället där du kan skita i bevisen i större utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in