Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Nu har jag en liten fråga. Som tidigare nämnt någonstans i tråden så ger olika delar av investment banking olika mycket betalt.
Jag undrar om någon kunde reda ut hur mycke olika grenar ger för betalt. T.ex så tror jag att någon skrev att Operations gav lite betalt, det var back office, liten lön etc. Men vilka ger hög lön? M&A? vilken grev av IB ger bäst respektive sämst betalt och vad ligger emellan?
En tumregel brukar ju vara att ju närmare pengarna man jobbar desto bättre tjänar man

Annars är detta svårt att svara på då Investment banking är så stort. Sätt dig och kolla på efinancialcareers.com och kolla. Du kan nog få en bra överblick där.
Citat:
Typ på london school of econ. så finns det ju accounting, finance, business & managment och economics, vilket är det bästa att läsa, vad gäller?
Economics är ju det mest populära, därmed höga intagningskrav, medans några andra har lägre intagning.
Ska man kanske välja finance/accounting istället för economics för att få en säkrare väg in i universitetet eller satsa på economics..Det jag försöker komma till att, om du inte läser economics, går du ner flera trappsteg framtidsmässigt? Eller är det så att du inte går ner trappsteg utan förlorar chansen till ett försprång?
Bästa att läsa? För att vadå?
Accounting = typ redovisning
Business management = företagsekonomi
Economics = National ekonomi
Finance= finans, troligen en tyngdpunkt på corp finance.
I Sverige så brukar ju alla dessa delar hamna under en vanlig ekonomilinje. Egentligen är Economics ett ämne med ganska mycket matematiska inslag. Det blundar man dock lite för i Sverige på utbildningarna. Nobelpristagare i ekonomi är oftast matematiker.
Finans är ett ganska stort ämne. Man brukar väl dela upp finans i olika delar. Huvudgrenarna är väl corp finance,quant finance, financial economics. Så ser jag det i alla fall. Corp finans handlar om företagen precis som de låter(värdering mm.). Quant finance eller finanas matte, här är derivatvärdering och sannolikhetsteori rätt så centralt. Finans matte är svårt och här kan man gräva djupt.
I Usa är quant finance rätt bra betalt. Dessvärre behöver du ha doktorerat för att få jobb på wall street.
Citat:
Hur hårt granskas gymnasiebetygen under intervjuerna.
Jag går 2:a ring på NV-programmet och p.g.a några orsaker så kommer jag förmodligen att hamna någonstans mellan 17 och 18 i slutbetyget.
Jag ska söka till Lund och ta en kandidat i ekonomi där för att sedan ta MSc:n på antingen Oxbridge eller i Zurich.
Jag kommer att lägga ned all min kraft för att få toppbetyg från både Lund och det jag läser efteråt, så kommer mina halvtaskiga gymnasiebetyg att sätta käppar i hjulet för mig?
Tror detta diskuterades i en annan tråd. Gymnasiebetygen spelar störst roll när du söker till högskolan. Din framtida arbetsgivare kommer inte bry som om gymnasiebetygen, och varför skulle dom? Han kommer titta igenom va du hade för snitt på dina slutbetyg från universitetet.
Va är det för MSc du tänkt läsa?
Ni verkar vara tidigt ute och vara bra inriktad på era mål. Ni har bättre koll än vad jag hade när jag gick i gymnasiet. Själv är jag student och ska snart ut i arbetslivet.