2008-06-25, 23:22
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Croce
Skulle därför vara intressant att veta vad bonusbeloppen inom corporate finance ligger på ett "dåligt" år.
Det ar valdigt valdigt ovanligt med noll-ar. Enligt ryktet blev det tumult for ett par ar sedan da en av de etablerade bankerna i London lamnade noll-bonusar till stora delar av maklarkaren efter ett riktigt uselt ar. En av de olyckligt lottade, nagot overforfriskad, konfronterade sin MD pa en bolagsfest och det slutade med att han holl honom i strupgrepp och skrek "Never leave a man flat!".

Om din bonus uteblir kan du normalt rakna med att management forsoker saga dig nagot..
Citera
2008-06-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout
Det ar valdigt valdigt ovanligt med noll-ar. Enligt ryktet blev det tumult for ett par ar sedan da en av de etablerade bankerna i London lamnade noll-bonusar till stora delar av maklarkaren efter ett riktigt uselt ar. En av de olyckligt lottade, nagot overforfriskad, konfronterade sin MD pa en bolagsfest och det slutade med att han holl honom i strupgrepp och skrek "Never leave a man flat!".

Om din bonus uteblir kan du normalt rakna med att management forsoker saga dig nagot..

Tack för svaret!

Det var det jag misstänkte, att bonusen så gott som aldrig uteblir helt. För tjänster där bonusen normalt utgör en sådan stor del av totala lönen blir det garanterat ett ramaskri om man som arbetsgivare snuvar sina anställda på den.
Citera
2008-07-01, 02:20
Medlem
..

Nu har jag äntligen läst igenom tråden och jag har fått svar på en hel del men en del måste jag få fråga om.

* Tidigare i tråden nämns det att man måste kunna ha koll på siffror och vara en höjdare på matematik? Vilket område inom matematik talar vi om då samt är det ett bra minne vi talar om när det handlar om att ha koll på siffror?

* Hur bra är det att arbeta i USA nu när dollarn är så låg?

* Är det en merit att ha pluggat en intensiv-engelska-kurs på ett college i London?
Citera
2008-07-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sba99
Nu har jag äntligen läst igenom tråden och jag har fått svar på en hel del men en del måste jag få fråga om.

* Tidigare i tråden nämns det att man måste kunna ha koll på siffror och vara en höjdare på matematik? Vilket område inom matematik talar vi om då samt är det ett bra minne vi talar om när det handlar om att ha koll på siffror?

* Hur bra är det att arbeta i USA nu när dollarn är så låg?

* Är det en merit att ha pluggat en intensiv-engelska-kurs på ett college i London?

*Eftersom Investment Banking skiljer sig åt så mycket så varierar också mattekraven ganska mycket. En FX trader måste ju tjäna pengar på sjätte, sjunde decimalen och håller på med teknisk analys och måste därför ha ganska mycket mattekunskaper som ett exempel.
Om du jobbar inom M&A så ska främst kunna läsa igenom en redovsiningsrapport och snabbt snappa upp siffror som e viktiga. De flesta uträkningarna gör ju faktiskt datorn utan de viktiga är att du kan tänka logiskt och vara snabb i huvudräkning. På intervjuer får man ju ofta så kallade "brainteasers" typ vad e 78^2 och du ska svara så snabbt som möjligt. Men som sagt det varierar så otroligt mycket beroende på vilken division du arbetar inom men huvudräkning är otroligt viktigt, att snabbt se nåra siffror, räkna, och dra en slutsats. Också man räknar ju inte ut komplicerade ekvationer på jobbet utan det gör datorn men du måste förstå vad du gör ialla fall så en hög förståelse fär matte e viktigt.

*Dollarns betydelse är har ju bara att göra med hur mycke lön du får och om du bara är intresserad av pengarna i detta yrke så kan ja informera dig om att även om dollarn e låg så tjänar du så ofantligt mycket mera än i Sverige för samma jobb ändå. Annars kan du ju satsa på Storbritannien.

*Absolut, det visar ju att du har engelska kunskaper och att du har ett driv att lära dig det språk som du kommer att använda i ditt framtida jobb
Citera
2008-07-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sba99
Hej, Väldigt intressant tråd och människor här måste jag få säga!

Men iallafall, går snart ut trean...börjar röra mig uppåt 20 sträcket men är inte där än..ligger väll på 19,5~ just nu i snitt utan vidare ansträngningar. Personligen är jag väldigt intresserad av att följa Investment Banking och dra in på ett väldigt bra universitet, frågan är bara kan jag komma in med det snitt jag har och vilket universitet bör jag söka in till? Är väldigt ambitiös & arbetsvillig om jag bara vill även fast jag inte har ansträngt mig så mycket nu under gymnasietiden! Värt att notera är att jag har CAE (Cambridge Advanced Exam) & CPE (Cambridge Profiency Exam) , jag vet att de har ett värde men hur högt värde har dessa verkligen när jag söker till internationella skolor och hur kommer det att hjälpa mig på min väg dit?
Vidare har jag erfarenhet av entreprenörskap och en förmåga att få klart uppgifter väldigt snabbt, jag är dessutom ingen sömn människa och blir på något konstigt sätt inte trött av att inte sova

För övrigt ber jag er om all information jag kan få om universitet, utbildningar/linjer i riktning mot Investment Banking/Business & Management osv.. Allt tas emot med en vänlig hand.

Tack på förhand.

http://www.swissfinanceacademy.org/overview.htm

Kanske detta är intressant att göra någon sommar om man vill ha lite erfarenhet av Investment Banking. Kostar dock jävligt mycket pengar men jag har hört att de har ett bra program som är attraktivt hos banker givet att man har någon annan högskoleutblidning
(June 14th - July 4th, 2009 US $9,900)
Citera
2008-07-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Håller precis på att läsa boken "Monkey Business" som säkert de flesta här känner till. Om ni inte redan läst den, så gör det! Sjukt underhållande och intressant läsning... Enda problemet är dock att allt verkar suga haha

Har typ 50 sidor kvar så har inte kommit till att de bestämmer sig för att sluta men de börjar så smått inse att IB inte var lika glamouröst som de hade tänkt sig. Det som "oroar" mig mest är att de endast jobbat 1 år som associates, vilket bara är början.

Min tanke är att söka in som analyst efter kandidatexamen från hhs (lite beroende på hur konjunkturen utvecklar sig om man kanske tar master också..) men det verkar ju vara rena helvetet 2-3 år som det bara för att komma upp till associate känns ju jävligt tungt...

Boken är ju från 2001 så antar att det inte har hänt så jättemycket sen dess, men för er som har lite koll, är det ungefär som i boken? Kan tänka mig att det mest är den tekniska utvecklingen som skiljer för dom lägger väldigt mycket tid på att skicka grejer till "word processing", som man typ skulle kunna göra själv i word... Sen undrar jag också lite om det är stor skillnad på Wall Street och London? Mitt sikte är inställt på London...

Monkey Business är en riktigt bra bok som förklarar hur det är att jobba men den vinklar ju allt ganska subjektivt. Man kan ju få nästa alla jobb att suga om man verkligen vill få fram det negativa med det.
Men som det förklaras i boken är det inget glamjobb de första åren precis mest slit men pengar och vidare karriärmöjligheter lockar ju för de flesta och vem har sagt att ett jobb ska vara lätt. Det är ju ett val man gör om man vill ha fritid, skaffa familj(före 30), sova 8h om dan osv så är detta inget för en sån person. Man måste hitta en drivkraft och drive för att lyckas i branchen och gör man inte det blir ett sånt här jobb outhärdligt.

Skillnaden mellan London och Wall Street är mest att London är Europas finanscentra och därför täcker du mest företag på de europeiska börserna medan i Wall Street handlar det om de Amerikanska företag.
Jobbet på Bankerna är ju desamma.
Sen livet utanför bankerna vet ja inte hur de är i London mot Wall Street.
Citera
2008-07-23, 00:31
Medlem
Ib?

Tror ni det finns någon rimmlig chans att kom in i IB om man går maskin teknik(5 år) på Chalmers och läser till lite extra kurser i finansering och nationalekonomi på handels i göteborg?
Citera
2008-07-23, 00:33
Medlem
muminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Henrik
Tror ni det finns någon rimmlig chans att kom in i IB om man går maskin teknik(5 år) på Chalmers och läser till lite extra kurser i finansering och nationalekonomi på handels i göteborg?
Ser svårt ut. Varför gå en omväg när du kan gå typ IndEK direkt eller något
Citera
2008-07-23, 00:47
Medlem
betygen

Tjenare det är betygen som inte finns där. Kan iofs fixa dem eller gå bastermin i linköping så kommer jag in. Är 5 reserv till I 3 åriga på lith, funderar på att ta den platsen om jag får möjlighet och senare söka till senare del av programmet till den 5 åriga. Något annat bra tips om man satsar på att jobba inom IB. Rätt långt fram i tiden men jag känner inte helt obekant inför att plugga ett år utomlands, och då något inom finansering. Var ska man gå? Vad kostar det på en höft?
Citera
2008-07-29, 13:38
Medlem
Hälsoaspekter av arbete inom Investment banking

Har läst igenom denna mycket intressanta tråd.. Har en fråga till er som jobbar/har jobbat med eller är på något annat sätt är bekanta med hur det är att jobba som investment banker (tänker främst på IBD/M&A/corporate finance).

Är det inte rätt vanligt med sjukdomar som typ diabetes, högt blodtryck och andra hjärt/kärlsjukdomar, impotens, hemmorojder, prostatainflammation, magsår mm bland investment bankers - med tanke på de extrema arbetstiderna - 100-130 timmars arbetsveckor, ständig stress samt väldigt mycket stillasittande - 14-18 timmar om dagen etc?

Att ständigt sova enbart 3-5 timmar per natt, sitta på arslet framför datorn i 14-18 timmar per dag måste ju leda till en hel del negativa konskevenser för hälsan..

Och får man i princip sparken om man råkar bli sjuk och inte kan komma till jobbet?
Citera
2008-08-06, 21:08
Medlem
Jag har sett ett och annat fall av svårt mörka ögonhålor med tillhörande välutvecklade påsar - men annars har jag inte tänkt så mycket på det.

I ärlighetens namn så avtar ju faktiskt antalet all-nighters proportionellt med karriärsstegen, så när man uppnått de seniora nivåerna har man nog återgått till oftast hela nätters sömn igen. Det är ju bara några år som är helt vansinniga, och jag tror inte riktigt att man hinner utveckla alla de där åkommorna på den tiden. Och om man gör det så kan ju det vara en möjlig indikation på att man kanske ska byta bransch medan man kan...
Citera
2008-08-06, 22:25
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Det kräver sin man att sitta på arslet en hel dag.

Lyckligtvis är det en av mina paradgrenar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in