Citat:
Ursprungligen postat av sba99
Nu har jag äntligen läst igenom tråden och jag har fått svar på en hel del men en del måste jag få fråga om.
* Tidigare i tråden nämns det att man måste kunna ha koll på siffror och vara en höjdare på matematik? Vilket område inom matematik talar vi om då samt är det ett bra minne vi talar om när det handlar om att ha koll på siffror?
* Hur bra är det att arbeta i USA nu när dollarn är så låg?
* Är det en merit att ha pluggat en intensiv-engelska-kurs på ett college i London?
*Eftersom Investment Banking skiljer sig åt så mycket så varierar också mattekraven ganska mycket. En FX trader måste ju tjäna pengar på sjätte, sjunde decimalen och håller på med teknisk analys och måste därför ha ganska mycket mattekunskaper som ett exempel.
Om du jobbar inom M&A så ska främst kunna läsa igenom en redovsiningsrapport och snabbt snappa upp siffror som e viktiga. De flesta uträkningarna gör ju faktiskt datorn utan de viktiga är att du kan tänka logiskt och vara snabb i huvudräkning. På intervjuer får man ju ofta så kallade "brainteasers" typ vad e 78^2 och du ska svara så snabbt som möjligt. Men som sagt det varierar så otroligt mycket beroende på vilken division du arbetar inom men huvudräkning är otroligt viktigt, att snabbt se nåra siffror, räkna, och dra en slutsats. Också man räknar ju inte ut komplicerade ekvationer på jobbet utan det gör datorn men du måste förstå vad du gör ialla fall så en hög förståelse fär matte e viktigt.
*Dollarns betydelse är har ju bara att göra med hur mycke lön du får och om du bara är intresserad av pengarna i detta yrke så kan ja informera dig om att även om dollarn e låg så tjänar du så ofantligt mycket mera än i Sverige för samma jobb ändå. Annars kan du ju satsa på Storbritannien.
*Absolut, det visar ju att du har engelska kunskaper och att du har ett driv att lära dig det språk som du kommer att använda i ditt framtida jobb