2008-03-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold
Hur relevant är antalet artiklar som blivit publicerade egentligen? Om du tittar noggranare på undersökningarna du postat så ligger Stockholms Universitet före Handels på två av tre listor (intressant nog så har SU fler ekonomirelaterade artiklar publicerade i de högst ansedda journalerna än Handels), men jag tror att de flesta här inte rankar SU högre än Handels.

Jag är mycket väl medveten om att SU ligger före, eftersom de såvitt jag vet faktiskt är bättre på nationalekonomisk forskning. Jag vill dock bara ytterligare exemplifiera att LSE är en bättre skola än HHS.

Citat:
Ursprungligen postat av souli
På HHS har jag sagt som tidigare så går inte många till IB för att de är rädda för att starta ett nytt liv eller för att de gillar Sverige.
Så statistiskt sett om du tittar på jobb som folk får från de olika skolorna så får LSE såklart många många fler som går till IB. Så för I-Banking är LSE ett bättre val än HHS statistiskt sett. Men som Business School i allmänhet står jag fast vid att de är likvärdiga.
Att du måste läsa master för att få en chans till jobben vet väl ingen ngt om eftersom HHS har sin första kanditatexamen år 2010, och de I-Banker jag har talat med på företagspresentationer verkar ialla fall vara grymt intresserad av framtida kanditatexaminerade personer.

Men vi kan väl diskutera hur länge som helst om detta du anser en sak jag en annan men att båda skolorna leder till fina karriärer är väl allmänt känt.

Äh, det är ju ett känt faktum att halva handels vill bli IB, bara att inte så många vågar stå för det

Egentligen borde vi inte kunna diskutera det hur länge som helst. För LSE är mycket bättre och så är det, kort och gott. Kolla alumni från LSE på t.ex. wikipedia...
LSE är en världsskola medan HHS är en nationell toppskola, likvärdig med typ Bocconi i Milano.

Angående hur svårt det är att komma in på de olika skolorna beror det självklart på vad du söker, vissa kurser på LSE är lättare än HHS, självklart. Men deras flaggskeppskurser som t.ex. Economics är väldigt mycket svårare att komma in på. Jag, och ett par bekanta med 20.0, har alla blivit nekade. Utan att vilja skryta kan jag tillägga att jag gick ut med 20.0, är svensk juniormästare i friidrott, styrelseledamot i Unga aktiesparare osv.
Jag fick hjälp med mitt PS från en person som doktorerar på cambridge, trots det så nekades jag plats.
På HHS är det ju bara att tenta till sig 20.0 om man inte gick ut med det, så kommer man in.

Det skall dock som du säger medges att du har väldigt bra möjligheter efter en HHS-examen, verkligen. Men HHS "brand:et" är väldigt blekt jämfört med LSE, internationellt sett.
Citera
2008-03-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Nu frågar jag av rent intresse, inte för att provocera eller skapa debatt, men har jag rätt eller fel om jag säger att jag tycker mig minnas att du är en övertygad hardcore-kommunist (som argumenterade för att Sovjet var fantastiskt att leva i)?

Och med det undrar jag kort: känns det inte rätt motsägelsefullt att med den ideologiska övertygelsen söka sig till IB?
Lite OT, men måste besvara frågan !

Nej, nej, nej, jag är inte kommunist.
Ser på saker objektivt helt enkelt. Och under mina resor till f.d. Sovjetrepublikerna så har jag fått uppleva/höra av människor att vissa saker var bättre under Sovjettiden. Levnadsstandarden och villkoren var väldigt bra under vissa perioder.

Självklart fanns det mycket dåliga perioder och ting. Med detta argumenterar jag inte för eller emot Sovjet ( är inte kommunist ). Man måste helt enkelt se objektivt på saker och ting, och inte vara trångsynt och se allting ur en enda synvinkel.
Senast redigerad av bodik 2008-03-28 kl. 19:07.
Citera
2008-04-04, 20:54
Medlem
En snabb fråga jag kom att tänka på: Är betyg man skaffat genom komvux av samma värde som "rena" gymnasiebetyg om man söker till skolor i UK eller USA?
Citera
2008-04-09, 21:44
Bannlyst
Fick ett tips på en blogg ( som faktiskt var läsvärd ) som rör yrket.

Kolla http://konstenattlyckas.blogg.se

Tack för en i övrigt mycket matnyttig tråd
Citera
2008-04-09, 22:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankie_Hustle

Helvete vilken snubbe. Urtypen av killen som börjar inom sälj och sedan blir befodrad tills han är inkompetent. Det är roligt med killar som på fullt allvar tycker att säljarna i boiler room är coola.
Citera
2008-04-09, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Helvete vilken snubbe. Urtypen av killen som börjar inom sälj och sedan blir befodrad tills han är inkompetent. Det är roligt med killar som på fullt allvar tycker att säljarna i boiler room är coola.

Jag tycker iofs att några av tipsen är ganska bra. Jag jobbar själv i branschen och kan hålla med i mångt och mycket. Om än att han är lite väl säljinriktad
Citera
2008-04-09, 23:16
Medlem
Aekeis avatar
Det går inte att ta en sådan blogg på allvar med bilder från Boiler Room och Rolex-klockor i kombination med den taskiga stavningen.
Citera
2008-04-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Det går inte att ta en sådan blogg på allvar med bilder från Boiler Room och Rolex-klockor i kombination med den taskiga stavningen.

Just stavning gjorde (hjorde ) att jag fick ont i ögonen, helt oläsbar blogg.
Citera
2008-04-09, 23:45
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankie_Hustle

Haha, killen rekommenderar American psycho och the Bonfire of the vanities som "motivationshöjare". Han kan inte förstått någonting av de filmerna. Kanske var han bländad av de fina vistikorten...

Tydligen skildras även livet som framgångsrik banker realistiskt i Trading places.
Citera
2008-04-10, 19:24
Medlem
Äntligen läst igenom allt och har nu några frågor!

Ett stort tack till alla som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter på denna tråd! Verkligen intressant läsning!

Jag har precis sökt HHS i Stockholm till HT -08 och skulle kapa min högra hand för att komma in. Har ett upptenterat snitt på 20.0 (ursprungligen 19.2) och borde med lite flyt komma in kan jag tycka...

Hur som helst har jag några frågor efter att ha läst igenom denna tråd.

1. Mitt CV är ganska intetsägande och måste förbättras. Hur ska jag bäst gå till väga för att göra detta under handelstiden? Ett enkelt sätt är väl att engagera sig i kåren men hur mycket cred ger det? Vad är bäst att göra under de första somrarna, alltså när det kanske är lite tidigt för internships(som jag har förstått det)?

2. Numera är ju handels uppdelat i ett 3årigt kandidatprogram och sedan 2 år för att få en master. Är det värt att ta mastern eller kan man söka till analyst redan efter kandidaten? Eller ska man försöka ta mastern på något bättre universitet utomlands?

3. När är det vanligast att man söker internships? Som jag har förstått det så brukar man göra det året innan man tar examen, alltså sommarn emellan de 2 sista masteråren...

Jag satsar stenhårt på att få 100% VG på handels och är verkligen sjukt motiverad och genuint intresserad av ekonomi.

Viktigast är egentligen fråga 1. Skulle verkligen uppskatta ett par trevliga svar
Citera
2008-04-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Ett stort tack till alla som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter på denna tråd! Verkligen intressant läsning!

Jag har precis sökt HHS i Stockholm till HT -08 och skulle kapa min högra hand för att komma in. Har ett upptenterat snitt på 20.0 (ursprungligen 19.2) och borde med lite flyt komma in kan jag tycka...

Hur som helst har jag några frågor efter att ha läst igenom denna tråd.

1. Mitt CV är ganska intetsägande och måste förbättras. Hur ska jag bäst gå till väga för att göra detta under handelstiden? Ett enkelt sätt är väl att engagera sig i kåren men hur mycket cred ger det? Vad är bäst att göra under de första somrarna, alltså när det kanske är lite tidigt för internships(som jag har förstått det)?

2. Numera är ju handels uppdelat i ett 3årigt kandidatprogram och sedan 2 år för att få en master. Är det värt att ta mastern eller kan man söka till analyst redan efter kandidaten? Eller ska man försöka ta mastern på något bättre universitet utomlands?

3. När är det vanligast att man söker internships? Som jag har förstått det så brukar man göra det året innan man tar examen, alltså sommarn emellan de 2 sista masteråren...

Jag satsar stenhårt på att få 100% VG på handels och är verkligen sjukt motiverad och genuint intresserad av ekonomi.

Viktigast är egentligen fråga 1. Skulle verkligen uppskatta ett par trevliga svar

Ok, med 20,0 lär du utan några konstigheter komma in nästa år. Ibland blir det lottning mellan alla kommer in till slut ändå. Själv blev jag bortlottad i somras men kom in precis innan skolan satte igång.

1) När du väl kommit in på handels kommer du att inse att det finns många vägar att utmärka sig själv. Du behöver inte bry dig om vad som hänt med ditt cv innan handels, på handels börjar ditt nya liv, bokstavligt talat... =)Vad jag menar kommer du att förstå om ca 12 månader.
Det finns inga entydiga svar om vad som skulle vara den rätta vägen utan på handels får du möjlighet att skapa din egen profil. Det finns många saker som är "bra" att göra på handels men det viktigaste är att du gör just det du är mest intresserad av. Är du intresserad av investmentbanking i london så ska du kanske gå på många företagspresentationer och engagera dig i tex näringslivsutskottet som bla anordnar london investment banking week eller dubai finance week (som vi håller på att starta nu). Där ges det enormt stora möjligheter till att inneha ledande positioner och knyta an kontakter du bara kunde drömma om innan du började på handels.

2) Har precis samma funderingar som du. Inom finanssektorn beror ju mycket på konjunkturen. Pga den recession usa är och även den bidragande kreditkrisen så finns det risk att det är lågkonjunktur när vi examineras och toppjobben i london uteblir. Då är det ju bra att ha möjlighet att ta en master för att komma ut i högkonjunktur. Personligen tror jag inte att du ska oroa dig över såna här detaljfrågor än. Visst det är lätt att säga, been there done that! Men såna där saker kommer du komma underfund med ganska omgående.

3) Interships sker vanligtvis mellan årskurs 3 och 4.

För övrigt när det gäller betygen så är du ute på lite djupt vatten måste jag säga.
Det har aldrig funnits vg betyg, utan man hade 3 olika godkänt nivåer där pass with distinction var den högsta. Nu är betygssystemet uppdelat i A-F och betygen är dessutom relativa och normalfördelade vilket gör det mycket svårt att ligga i topp i dem flesta ämnena.

Lycka till med ansökan och väl mött nästa år!

Som slutligt tillägg till er som tjafsar om hhs och lse så kan jag berätta för er att förra året gjorde 74 personer intership i london och om ni tittar i placement reports på hhs.se så ser ni att 33 % av studenterna får sitt första jobb utomlands, dvs london (någon enstaka i usa och asien). Där flertalet, runt 20-25 % på skolan kör investment banking.
Citera
2008-04-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrhagglund
...
3) Interships sker vanligtvis mellan årskurs 3 och 4.
...
Detta torde främst gälla den tidigare studieordningen (för studenter registrerade innan år 2007). För den som är intresserad av internships och går kandidatprogrammet kommer dessa troligen att ske snarare mellan år 2 och 3. Då har man ju visserligen ej valt inriktning ännu, men vore det inte konstigt om man sökte massa internships när man redan har en kandidatexamen? (Såsom det blir om man söker som du skriver.)

Citat:
Ursprungligen postat av mrhagglund
...
Det har aldrig funnits vg betyg, utan man hade 3 olika godkänt nivåer där pass with distinction var den högsta. Nu är betygssystemet uppdelat i A-F och betygen är dessutom relativa och normalfördelade vilket gör det mycket svårt att ligga i topp i dem flesta ämnena.
...
Här har du helt rätt gällande det nya betygssystemet. Att hävda att betyget VG aldrig existerat menar jag dock är felaktigt. Med det tidigare betygssystemet fick man godkänt (G) om man klarade 50 % av kursen, väl godkänt (VG) om man klarade 70 % av kursen och berömmligt (B) om man klarade 85 % av kursen. Om dessa bokstavsförkortningar existerat i faktisk mening (i betygsdokumentation etc.) vill jag dock lämna osagt, hur som helst har förkortningen VG använts bland studenter och företagsrepresentanter när man refererat till betyget som motsvarar att man klarat 70 % av kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in