Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold
Hur relevant är antalet artiklar som blivit publicerade egentligen? Om du tittar noggranare på undersökningarna du postat så ligger Stockholms Universitet före Handels på två av tre listor (intressant nog så har SU fler ekonomirelaterade artiklar publicerade i de högst ansedda journalerna än Handels), men jag tror att de flesta här inte rankar SU högre än Handels.
Jag är mycket väl medveten om att SU ligger före, eftersom de såvitt jag vet faktiskt är bättre på nationalekonomisk forskning. Jag vill dock bara ytterligare exemplifiera att LSE är en bättre skola än HHS.
Citat:
Ursprungligen postat av souli
På HHS har jag sagt som tidigare så går inte många till IB för att de är rädda för att starta ett nytt liv eller för att de gillar Sverige.
Så statistiskt sett om du tittar på jobb som folk får från de olika skolorna så får LSE såklart många många fler som går till IB. Så för I-Banking är LSE ett bättre val än HHS statistiskt sett. Men som Business School i allmänhet står jag fast vid att de är likvärdiga.
Att du måste läsa master för att få en chans till jobben vet väl ingen ngt om eftersom HHS har sin första kanditatexamen år 2010, och de I-Banker jag har talat med på företagspresentationer verkar ialla fall vara grymt intresserad av framtida kanditatexaminerade personer.
Men vi kan väl diskutera hur länge som helst om detta du anser en sak jag en annan men att båda skolorna leder till fina karriärer är väl allmänt känt.
Så statistiskt sett om du tittar på jobb som folk får från de olika skolorna så får LSE såklart många många fler som går till IB. Så för I-Banking är LSE ett bättre val än HHS statistiskt sett. Men som Business School i allmänhet står jag fast vid att de är likvärdiga.
Att du måste läsa master för att få en chans till jobben vet väl ingen ngt om eftersom HHS har sin första kanditatexamen år 2010, och de I-Banker jag har talat med på företagspresentationer verkar ialla fall vara grymt intresserad av framtida kanditatexaminerade personer.
Men vi kan väl diskutera hur länge som helst om detta du anser en sak jag en annan men att båda skolorna leder till fina karriärer är väl allmänt känt.
Äh, det är ju ett känt faktum att halva handels vill bli IB, bara att inte så många vågar stå för det

Egentligen borde vi inte kunna diskutera det hur länge som helst. För LSE är mycket bättre och så är det, kort och gott. Kolla alumni från LSE på t.ex. wikipedia...
LSE är en världsskola medan HHS är en nationell toppskola, likvärdig med typ Bocconi i Milano.
Angående hur svårt det är att komma in på de olika skolorna beror det självklart på vad du söker, vissa kurser på LSE är lättare än HHS, självklart. Men deras flaggskeppskurser som t.ex. Economics är väldigt mycket svårare att komma in på. Jag, och ett par bekanta med 20.0, har alla blivit nekade. Utan att vilja skryta kan jag tillägga att jag gick ut med 20.0, är svensk juniormästare i friidrott, styrelseledamot i Unga aktiesparare osv.
Jag fick hjälp med mitt PS från en person som doktorerar på cambridge, trots det så nekades jag plats.
På HHS är det ju bara att tenta till sig 20.0 om man inte gick ut med det, så kommer man in.
Det skall dock som du säger medges att du har väldigt bra möjligheter efter en HHS-examen, verkligen. Men HHS "brand:et" är väldigt blekt jämfört med LSE, internationellt sett.
) att jag fick ont i ögonen, helt oläsbar blogg.