2009-05-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jo, det har jag förstått.
Det jag är nyfiken är på vilka eventuella vägar som finns utanför investment banking och bankvärlden i allmänhet efter en finansexamen?

Den listan begränsas nog inte av någon annan än individen själv antar jag, men lite exempel kan vi ju kosta på oss.

Om man är IB-material så är det inte omöjligt att tanken på konsultspåret någon gång slagit en, så det kan man ju göra. Mer specifikt finansrelaterade jobb finns självklart också på Inspektionen, finansdepartementet, Riksgälden etc. Och börsen, icke att förglömma.

Dessutom kan man ju ha olika linjeroller i företag, till exempel jobba under m&a-ansvarige på någon industri. Delar av shippingbranschen har relativt stora finansfunktioner också, så där finns det också lite att hämta. Vidare kan nämnas olika affärsanalytiker, business controllers etc. Det är nog som sagt ingen annan än en själv som begränsar en dock, men detta var de närmast relaterade som jag kunde komma att tänka på sådär bara from top of my head.
Citera
2009-05-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
xaedon,

Jag studerade i USA pa en skola som det rekryteras friskt till investmentbankerna, och har bade jobbat i och har en hel del bekanta i finans- och konsultbranscherna i New York.

Generellt sa ar dessvarre inte topp 25 undergraduate business school i USA sa mycket att komma med om det ar nagon av BB-bankerna du vill in pa (de som finns kvar, givetvis). Formodligen sa ar det valdigt fa av de storre bankerna som rekryterar pa den skolan, och det ar valdigt svart att ens komma till intervju om du inte gar pa en target school.

Det betyder sjalvklart inte att utbildningen ar samre - utbildningen ar alltid vad du gor den till, och att plugga i USA ar enormt roligt. Boston ar dessutom en riktigt bra stad - en av de battre i USA.

Dessvarre ar Northeastern inte ett sarskilt prestigefullt universitet, vilket kommer att paverka dina chanser att fa bra bankingjobb i USA. Att stanna kvar i USA om man fatt jobb pa en vettig bank eller konsultfirma brukar inte vara ett problem - undantaget ar i dessa kristider, men om fyra ar ser det formodligen annorlunda ut. Hur jobbmojligheterna ser ut i Sverige fran den skolan kan jag inte uttala mig om.

ok, tack för svaret. Så enligt dig så är det alltså bättre att studera här hemma i Sverige på antingen HHS (om jag blir antagen) eller i "värsta" fall Uppsala universitet och hoppas på de bästa?
Citera
2009-05-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
ok, tack för svaret. Så enligt dig så är det alltså bättre att studera här hemma i Sverige på antingen HHS (om jag blir antagen) eller i "värsta" fall Uppsala universitet och hoppas på de bästa?

HHS - ja. Uppsala Universitet - glöm, vad menar du egentligen? Siktar du på IB finns inte Uppsala ens på kartan. Du har HHG, LU och SU att välja på. LiU om du gillar uppförsbackar, men egentligen har du ingen rimlig chans med examen därifrån.
Citera
2009-05-18, 22:51
Medlem
Citat:

Ekonomiutbildningen i Uppsala är ju känd för att ha dåliga förbindelser och integrering med näringslivet. Om du inte kommer in på HHS skulle Lund eller Göteborg förmodligen vara att föredra.

Vad gäller Northeastern University finns problemet i att skolan för det första inte är target school för de åtråvärda arbetsgivarna i NYC med omnejd.
Dessutom konkurrerar man om lokala temp-anställningar (praktik, extrajobb,internship el motsv) med folk från flera universitet som piskar Northeastern. Ligger man granne med Harvard, MIT och Boston University hjälper det inte att vara top25.
Senast redigerad av Tjaeng 2009-05-18 kl. 23:00.
Citera
2009-05-18, 23:04
Medlem
Citat:

For nagra ar sen sa gjorde uppsala ekonomi reklam for sig sjalv med att duka upp till sittning pa studentmassan. HHS eller ingenjor pa nagon av de storre skolorna, helst KTH, ar det som galler.

Valdigt fa av de svenskar jag traffade i NY i de relevanta branscherna hade enbart utbildning fran Sverige - de flesta hade tagit vagen forbi nagon battre amerikansk MBA-utbildning.

Som sagt, vad galler Sverige sa ar andra i en battre position att uttala sig.

Forsokte du soka in till nagon av de battre skolorna i USA? Om du ar sa duktig pa fotboll som det framstar sa kan du ha riktigt, riktigt goda chanser.
Citera
2009-05-18, 23:13
Medlem
Citat:
Forsokte du soka in till nagon av de battre skolorna i USA? Om du ar sa duktig pa fotboll som det framstar sa kan du ha riktigt, riktigt goda chanser.

Fel typ av fotboll?
Citera
2009-05-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Fel typ av fotboll?

Vår typ av fotboll. Konkurransen är katastrofal vilket gynnar dig (om du nu är duktig).

Kungapa - har du nån uppfattning om antalet svenskar inom finans i NYC?
Citera
2009-05-19, 00:08
Medlem
Citat:
For nagra ar sen sa gjorde uppsala ekonomi reklam for sig sjalv med att duka upp till sittning pa studentmassan. HHS eller ingenjor pa nagon av de storre skolorna, helst KTH, ar det som galler.

Valdigt fa av de svenskar jag traffade i NY i de relevanta branscherna hade enbart utbildning fran Sverige - de flesta hade tagit vagen forbi nagon battre amerikansk MBA-utbildning.

Som sagt, vad galler Sverige sa ar andra i en battre position att uttala sig.

Hur dåliga är dom där egentligen? Jag var top10 i gbg på min position men slutade spela 07 kan man verkligen vara såpass avdankad som mig och ändå ge det ett försök?

Vilka skolor erbjuder tryouts... HYPSM?
Citera
2009-05-30, 20:13
Medlem
Kip_wests avatar
hur mycket excel kunskaper behövs? och vad behöver man kunna?
Citera
2009-05-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip_west

Jag tror din utbildning och dina kontakter är mer relevanta än dina excelkunskaper
Citera
2009-05-31, 09:05
Medlem
Citat:

Jag skulle gissa på att olika former av exceldribbel upptar den i särklass största enskilda delen av mina arbetsdagar, om tidsstudie-mannen skulle komma på besök. Så visst är excelkunskaper viktiga, åtminstone för oss, men jag är öppen för att det kan skilja sig åt mellan olika avdelningar.

Så ju större vana du har innan du börjar, desto enklare - men du lär dig as you go så det är inte hela världen. Det viktigaste skulle jag istället säga är att kunna alla grundfunktioner och ha bra 'excelrutiner', så att man kan komma upp i hastighet snabbt.

Framför allt - (och det är mitt enda egentliga tips) - rör aldrig, aldrig musen. Den är off limits. Musen är det enda som kan stoppa dig från att turn into the excel wizard.
Citera
2009-05-31, 22:35
Medlem
Bigeards avatar
Citat:

Problemet med ekonomer brukar vara att de lär sig lösa ett visst problem på ett sätt och sen fortsätter de med samma metod oavsett om det var en uppgift de skall göra en gång i veckan eller hundra gånger om dagen.

I Excel har du alltid 3-4 (eller fler!) olika sätt att lösa alla problem på, med olika grad av rationalitet för upprepning, lär du dig använda Excel fullt ut inkl. lite VBA-programmering har du en riktigt bra produktivitetsedge mot genomsnittsekonomen som sitter som en apa och repeterar samma moment igen och igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in