2011-02-25, 01:35
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Finns det någon Investment banker som har någon bra blogg?

Mergersandinquisitions.com är en väldigt intressant blogg som uppdateras ganska ofta av en ex-banker, det finns enormt mycket intressant och matnyttig information att ta del av där, sedan finns också leveregedsellout.com som mest innehåller roliga och överdrivna satirer om bankingkulturen.
Citera
2011-02-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
beror väl kanske lite på vilket företag man pratar om, dom siffrorna är det jag hört från de på "top3"

Okej, för när jag pratade med BCG som tillhör "top3", om jag inte är helt ute och cyklar, sa att när man överstiger 55 h så får man snacka om det är något som är fel och vad man kan förbättra för att komma ner i tid.
Citera
2011-02-25, 20:01
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterTroob
Okej, för när jag pratade med BCG som tillhör "top3", om jag inte är helt ute och cyklar, sa att när man överstiger 55 h så får man snacka om det är något som är fel och vad man kan förbättra för att komma ner i tid.

Så säger bankerna med. Kan lova dig att verkligheten ser väldigt annorlunda ut.
Citera
2011-02-26, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Så säger bankerna med. Kan lova dig att verkligheten ser väldigt annorlunda ut.

De på bankerna jag har pratat med har sagt rakt ut att 80 är snitt och att man kan räkna med upp till 120.
Citera
2011-02-26, 09:56
Medlem
Citat:
De på bankerna jag har pratat med har sagt rakt ut att 80 är snitt och att man kan räkna med upp till 120.

120h är ändå 17h om dagen varje dag. Ok att det kan hända en vecka men jag ifrågasätter att någon arbetsgivare förväntar sig 17h/dag i längden
Citera
2011-02-26, 11:02
Medlem
Mercais avatar
Citat:

Då har de varit ärligare än vad de ofta är mot dig.

Citat:
Ursprungligen postat av troll2
120h är ändå 17h om dagen varje dag. Ok att det kan hända en vecka men jag ifrågasätter att någon arbetsgivare förväntar sig 17h/dag i längden

120+ veckor är inte något som händer varje vecka precis som du antar, men tyvärr oftare än vad man tror som intern/junior analyst. Skulle gissa på att min snittvecka låg på 90-95 timmar med toppar på 120-125.
Citera
2011-02-26, 12:45
Medlem
Citat:

55h låter som något dom drömt ihop, njut av en gammal klassiker istället!

http://www.youtube.com/watch?v=ROlDmux7Tk4
Citera
2011-02-26, 13:36
Medlem
Aekeis avatar
Kan inte exakta timmar men det stämmer att BCG jobbar i mindre utsträckning på än övriga MBB+Booz i Stockholm. Det finns större skillnader än arbetstimmar mellan jobb, visst kan det svida i marginalerna men om du trivs på jobbet kommer du aldrig tänka på klockan.
Citera
2011-02-26, 17:55
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Haha true true, men det är lite skillnad på 50-70 h till 80-120

Skillnaden mellan banking och consulting ar inte linjart matbar i timmar.

Banking handlar mer om att gora ganska liknande saker hela tiden tills du blir djavulskt snabb, exakt och bra pa att gora dem (samt utvecklar en scary formaga att kunna titta pa en A4-sida / slide / restaurangemeny och pa tre sekunder plocka ut samtliga stavfel). Pressen ar narmast fysisk: langa timmar, valdigt lite fritid och somnbrist. Du kanner dig nastan aldrig stressad over att inte veta hur du ska utfora uppgiften.

Consulting ar mer ostrukturerat och handlar om att lara sig att bli bra pa att deala med helt nya situationer, satta sig in i nya industrier och foretag pa mycket kort tid &cet. Pressen bestar i att ibland / ofta befinna sig i vertigo: du vet inte var du befinner dig, vart du ska ta dig, om du overhuvudtaget ar pa ratt hall eller gor nagon form av progress. Somnbrist pga. att du drar all-nighters ar mycket ovanliga.

Jag har sett betydligt fler utbranda konsultkollegor an bankditon och det beror knappast pa att de tidigare ar gjorda av vekare virke i nagon storre utstrackning.

Som investerare har man god nytta av bagge yrkena som skolor men skulle jag rada nagon att valja mellan McK/BCG/Bain och GS/MS ar svaret enkelt: bit ihop, kop en enkel resa till London och lar dig hantera Excel och din HP 12C pa ett satt du inte trodde var mojligt.
Citera
2011-02-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
55h låter som något dom drömt ihop, njut av en gammal klassiker istället!

http://www.youtube.com/watch?v=ROlDmux7Tk4

Kolla nedan vad exempelvis Aekei skrev. Det är inget jag har drömt ihop det är förstahandsinformation när jag pratat ensam med olika konsulter.

Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Kan inte exakta timmar men det stämmer att BCG jobbar i mindre utsträckning på än övriga MBB+Booz i Stockholm. Det finns större skillnader än arbetstimmar mellan jobb, visst kan det svida i marginalerna men om du trivs på jobbet kommer du aldrig tänka på klockan.

Jag håller med, trivs man så är det inte så noga med klockan, men för mig går gränsen vid att jobba fler timmar än vad jag annars är vaken. Det går inte ihop med ett liv för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Konsult vs. Banker

Det beror ju lite på vad för person man är, men är man lite mer åt det kreativa hållet känns konsult som mer passande än banker. Jag kan tänka mig att det är mer påfrestande med consulting när man inte riktigt vet vad man ska göra, men tror även att det är mer givande när man löst situationen tillfredsställande.
Citera
2011-02-27, 21:02
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Banking handlar mer om att gora ganska liknande saker hela tiden tills du blir djavulskt snabb, exakt och bra pa att gora dem (samt utvecklar en scary formaga att kunna titta pa en A4-sida / slide / restaurangemeny och pa tre sekunder plocka ut samtliga stavfel).

Då får jag får väl lyfta fram korrekturläsning som en stark sida när det blir aktuellt med en intervju. Jag menade att skämta, men språklig korrekthet är kanske en förmåga som en arbetsgivare faktiskt borde vilja se prov på.

Citat:
Du kanner dig nastan aldrig stressad over att inte veta hur du ska utfora uppgiften.

Det där lät väldigt lockande för ögonblicket! Jag måste ta med det i beräkningen när jag överväger valmöjligheterna. Visst finns det en tillfredsställelse i att använda sin egen kompass och kreativitet och bana sin egen väg, men ibland skulle det vara skönt om arbetsgången redan fanns utlagd åt en.

Citat:
Som investerare har man god nytta av bagge yrkena som skolor men skulle jag rada nagon att valja mellan McK/BCG/Bain och GS/MS ar svaret enkelt: bit ihop, kop en enkel resa till London och lar dig hantera Excel och din HP 12C pa ett satt du inte trodde var mojligt.

Är det just med tanke på att sedan bli investerare eller är det andra skäl du har i åtanke när du ger det rådet (minskad risk att bränna sig, kanske)? Oavsett vilket vore det uppskattat att få höra mer om motiveringen.
Citera
2011-02-28, 14:43
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Säg mig, FB-panelen, hur är bank-pröjset i Stockholm? Fick just ett samtal från HR i RBS GBM, de vill att jag ska infinna mig på ett AC i Stockholm nästa vecka. Blev rätt tagen på sängen, London skickade visst vidare min ansökan till Stockholm.

Hur ser tradinggolvet ut? Existerar det överhuvudtaget? Kan tänka mig att det är rätt litet, har de ens plats för en graduate?
Senast redigerad av Pilsnerkorven 2011-02-28 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in