2007-01-28, 19:14
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddyMurchy
Masters eller phd i matte är vad arbetsgivarna kräver om man vill jobba som kvantitativ analytiker. Eftersom han skrev att han var duktig i och gillade matte tyckte jag att det kunde vara ett lämpligt yrkesval med tanke på att han även i sitt första inlägg skrev att han ville tjäna bra.

Sen trodde att han kanske skulle tycka det var för mycket då tipsade jag honom om en snabbare väg in i branschen. Det är inga speciella ideer utan det är vad arbetsgivarna förväntar sig.

EC = extra curricular activities dvs fritidsaktiviteter.

Target school = skolor som arbetsgivarna väljer att rekrytera från.

Hur som helst verkar vi båda ha missbedömt vad killen egentligen var ute efter. Vad vi vet är att han verkar tycka att aktier är väldigt roligt...vad nu det innebär.

Tydligen har vi bedömt killen på olika sätt.
Pluggar du utomlands?
Citera
2007-01-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Pluggar du utomlands?

Ja.
Citera
2007-01-28, 21:13
Medlem
Bogarts avatar
Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg, vet inte varför jag var så magsur i går. Om jag ska vara helt ärlig är jag nog inte så jävla smart heller, man kan vara verbal utan att vara intelligent. Jobbar däremot med väldigt blandat folk, alltså många som är rent businessorienterade. Mycket möjligt att det ser annorlunda ut på sellside, men på buy side har många av toppkillarna mba. Många är ex-ibd också, så kanske jag har en för snäv blick av verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Ar inte i branschen... Av vad jag har last att doma ar det inte manga utover mig som arbetar som portfoljforvaltare, ratta mig om jag har fel. Du sjalv sitter och staller priser eller... spannande! Men inte mitt dromjobb direkt

Uppenbarligen lider tva tedjedelar av aktiva finansanalytiker som ger sig pa en CFA av en allman intellektuell resursbegransning enligt din slutledning. Vackert.

Om du enbart ar utbildad civilingenjor ar en mba naturligtvis ett viktigt komplement, eftersom den ar en generell ekonomutbildning. Har man daremot redan en ekonomexamen i bagaget ar vardet av en mba i stort sett enbart de kontakter du knyter under utbildningstiden. Och de ska inte foraktas, men innehallsmassigt ar den kunskap du forvarvar vid en CFA mer givande for en finansanalytiker, naturligtvis.

Att du tycker att fragorna ar enkla beror alldeles sakert pa att du ar ovanligt begavad, tycker ditt sprak skvallrar om det . Annars kan det bero pa att fragorna ar relativt enkla, men att den springande punkten ar tid. I stort sett alla skulle kunna klara en CFA med obegransat med tid, men pa skrivningen har du i genomsnitt ca 1 minut till varje fraga. Du har uppenbarligen inte den blekaste om hur pass rates for CFA satts, eftersom du uttrycker dig som du gor.

Ditt arbete torde inte medfora speciellt manga externa moten, ratta mig om jag har fel (skulle vara med nagon it-support eller datakille da kanske...) Jag skulle tro att jag har storre kontaktyta mot personer som har vad du kallar toppjobb och kan garantera dig att det ar en hel del av dem som skriver CFA pa sitt visitkort. Att du inte hittar manga med CFA pa den toppbank du arbetar (var det HBOS..) kan du tolka hur du vill.
Citera
2007-01-29, 02:03
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling

Står fast vid det jag skrivit tidigare, dvs för en investment banker (M&A och eventuellt ECM, DCM, Leverage Finance) så är det enbart MBA som postgrad programm som räknas.
En CFA level 1-2-3 ger väldigt lite value added för ett sådant certifikat, för att inte säga noll om du jobbar inom investment banking. Är man däremot portföljförvaltare eller fondförvaltare så kan jag mycket väl tänka sig det är bättre än MBA, men eftersom denna tråden handlar om investment banking så håller jag mig till vad som är mest lämpat för investment banking.

En MBA tar man av följande skäl och i denna ordningen

1. Kontaktnätet
2. Bra rykte/Ser bra ut på CV:n
3. Öppnar många dörrar och olika positioner som man kan söka
4. Bra vidareutbilding (entreprenörskap, finans, ledarskap, etc)

därför är det rätt meningslöst att ta en MBA från alabama state university och andra C-skolor, dom har helt enkelt inget tajt och värdetfull alumni, inget bra rykte.

jag håller inte alls med dig när du säger att "Har man daremot redan en ekonomexamen i bagaget ar vardet av en mba i stort sett enbart de kontakter du knyter under utbildningstiden". Det skulle i stort sett innebära att eftersom jag har en fil kand eller fil mag i ekonomi från lunds unviersitet eller handelshögskolan så kommer jag lära mig väldigt lite rent innehållsmässigt från harvard, london business school, insead, stanford eller whatever.
Det var val nagorlunda tillspetsat uttryckt av mig. Naurligtvis ar man ingen fullard ekonom med en civ ek i bagaget, men jag skulle tro att man stoter pa fler nyheter rent innehallsmassigt vid CFA-studier.

I ovrigt ar vi overens om vad som ar den stora behallningen av en MBA, och det meningslosa i att egentligen generellt diskutera MBAs utan att vidrora fran vilken skola MBAn ar plockad. I mitt arbete kommer kunskapen fran en CFA vara mig mer behjalplig an valfri MBA, eftersom jag inte har naon anledning att rora pa mig.
Citera
2007-01-29, 11:42
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddyMurchy
Att gå stiga upp tidigt är knappast nåt som bara berör skandibankers utan i stort sett alla i finansbranschen.
Om du skall tillhandage coverage at ett omrade med en tidsskillnad fran din egen pa +1h far du nog ga upp....ca 1h tidigare an om ni befann er i samma tidszon.
Citera
2007-01-29, 18:00
Medlem
Grooms avatar
MunchenCalling:

Du har sagt att det ibland kan vara så att ni jobbar 3 dagar i sträck, med endast få 15 min pauser/sömn?

Hur kan er koncentration ligga på en bra nivå?
Citera
2007-01-30, 16:19
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
MunchenCalling:

Du har sagt att det ibland kan vara så att ni jobbar 3 dagar i sträck, med endast få 15 min pauser/sömn?

Hur kan er koncentration ligga på en bra nivå?

Jag har inte sagt att jag har jobbat 3 dagar i sträck utan sömn...snarare att före closings, final bids osv så blir det ofta väldigt intensivt och då och då till 08.00 på morgonkvisten men det tillhör inte normen. Men vid de tillfällena så fick man gå hem och sova 4 timmar...sedan på det igen. Vi satt med laptop och projektor i ett konferensrum och hjälpte varandra och gav tips.

Koncentrationsförmågan är inte på topp precis, men inte så dålig som man tror. Man tänker aktivt hela tiden så man blir inte så trött. Har du varit med på ett lanparty så kanske man kan dra några små liknelser...där är jag inte mycket mer trött klockan 04.00 än klockan 22.00.
Citera
2007-01-30, 19:18
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Jag har inte sagt att jag har jobbat 3 dagar i sträck utan sömn...snarare att före closings, final bids osv så blir det ofta väldigt intensivt och då och då till 08.00 på morgonkvisten men det tillhör inte normen. Men vid de tillfällena så fick man gå hem och sova 4 timmar...sedan på det igen. Vi satt med laptop och projektor i ett konferensrum och hjälpte varandra och gav tips.

Koncentrationsförmågan är inte på topp precis, men inte så dålig som man tror. Man tänker aktivt hela tiden så man blir inte så trött. Har du varit med på ett lanparty så kanske man kan dra några små liknelser...där är jag inte mycket mer trött klockan 04.00 än klockan 22.00.

Vad bör man plugga på som mest om man ska jobba generellt sätt inom IB? Dvs att man kan anpassa sig till många avdelningar: trading, analyst, etc...

Är det tung matematik som gäller?
Citera
2007-01-31, 21:02
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Vad bör man plugga på som mest om man ska jobba generellt sätt inom IB? Dvs att man kan anpassa sig till många avdelningar: trading, analyst, etc...

Är det tung matematik som gäller?

Nej, det räcker om du kan matte C från gymnasiet men då måste kunna det bra. Du måste kunna räkna snabbt, ha ett logiskt tänkande och kunna komma ihåg många siffror i huvudet....du måste ha en naturtalang för matte helt enkelt...det är inget du kan träna in.

Som jag påpekat 100 gånger tidigare så är trading något helt separat i investment bankerna. Traditionellt sett ser de sig som traders och inte som investment bankers..där kan tung matte vara betydligt viktigare, eventuellt programmering....social kompetens och schmoozing är nog mindre viktigt.
Citera
2007-01-31, 22:02
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Citat:
Nej, det räcker om du kan matte C från gymnasiet men då måste kunna det bra. Du måste kunna räkna snabbt, ha ett logiskt tänkande och kunna komma ihåg många siffror i huvudet....du måste ha en naturtalang för matte helt enkelt...det är inget du kan träna in.

Man kan ju dock till viss del träna upp sin skicklighet i huvudräkning, samt att tolka diagram och tabeller, och på det sättet förbättra sina chanser att ta sig igenom rundan av numeriska gallringstester.

Exempel på numeriska tester:
http://www.efinancialcareers.co.uk/numerical_test.htm

Görs med timer för bästa realism!
Citera
2007-01-31, 23:12
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Handelsbanken, nja. Har kontakt med analytiker/traders från Handelsbanken och är inte imponerad. Handelsbankens research är tunn, dock ok för SEK.

Enskilda securities (whatever de kallar sig nu, är det SEB Enskilda Equities?) skulle jag kunna tänka mig om jag skulle flytta till Stockholm.

Vad är det i Enskilda Securities som intresserar dig?
Citera
2007-02-01, 09:20
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Vad är det i Enskilda Securities som intresserar dig?

Är det samma ställe som tidigare hette Merchant Banking?

I så fall kan jag inte förstå att man strävar efter att jobba där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in