Står fast vid det jag skrivit tidigare, dvs för en investment banker (M&A och eventuellt ECM, DCM, Leverage Finance) så är det enbart MBA som postgrad programm som räknas.
En CFA level 1-2-3 ger väldigt lite value added för ett sådant certifikat, för att inte säga noll om du jobbar inom investment banking. Är man däremot portföljförvaltare eller fondförvaltare så kan jag mycket väl tänka sig det är bättre än MBA, men eftersom denna tråden handlar om investment banking så håller jag mig till vad som är mest lämpat för investment banking.
En MBA tar man av följande skäl och i denna ordningen
1. Kontaktnätet
2. Bra rykte/Ser bra ut på CV:n
3. Öppnar många dörrar och olika positioner som man kan söka
4. Bra vidareutbilding (entreprenörskap, finans, ledarskap, etc)
därför är det rätt meningslöst att ta en MBA från alabama state university och andra C-skolor, dom har helt enkelt inget tajt och värdetfull alumni, inget bra rykte.
jag håller inte alls med dig när du säger att
"Har man daremot redan en ekonomexamen i bagaget ar vardet av en mba i stort sett enbart de kontakter du knyter under utbildningstiden". Det skulle i stort sett innebära att eftersom jag har en fil kand eller fil mag i ekonomi från lunds unviersitet eller handelshögskolan så kommer jag lära mig väldigt lite rent innehållsmässigt från harvard, london business school, insead, stanford eller whatever.