2011-06-28, 19:50
  #2437
Medlem
Laser Mannens avatar
Har kollat en del på lite olika I-bankers sidor och allmänt surfat rundor en hel del. Jag har fått uppfattningen att jobb på JP Morgan, Goldman och HSBC är något otroligt svårt. Skulle det vara lättare att kunna få en anställning på UBS, Barclays eller citigroup? Givet att man ändå kämpar lika väldigt otroligt mycket för att få anställningen med hjälp av alla metoder i boken.

Samt, är lönerna högre på företagets huvudkontor? Får du bättre lön osv om du jobbar på UBS i Zurich än NY?

Jag läste på en sida där de sa att ett av de bästa sakerna man kan göra för att få ett jobb är att faktist ta en tvåveckors semester till NY eller London och försöka boka formella och informella intervjuer samt bjuda ut anställarna och headhuntersarna på lunch, ett glas eller dyl, prata, visa att man är trevlig rolig och framförallt smart?
Citera
2011-06-28, 21:24
  #2438
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Samt, är lönerna högre på företagets huvudkontor? Får du bättre lön osv om du jobbar på UBS i Zurich än NY?

Du får bättre grundlön på UBS i Zürich än t.ex. London (men tror att London har större bonusmöjligheter). Dock är det nog inte för att det är huvudkontoret, utan för att schweiziska löner i allmänhet är galna. Sedan gäller väl även 20% skatt i Zürich vs 40(?)% i London och möjligen lägre boendekostnader
__________________
Senast redigerad av ugglan 2011-06-28 kl. 21:28.
Citera
2011-06-28, 23:27
  #2439
Medlem
Hallå

Det här blir lite OT men väljer den här tråden då den har bra trafik och det ändå är hyffast OT


Lite info om mig är 18 år spelar nu poker på heltid. vilket jag har gjort sen jag slutade gymnasiet i 2 an. Har spelat in 7 siffrigt belopp säger det så ni vet att jag inte är någon pundare som slutade skolan för några tusen i månaden och nu leker proffs.

Jag har länge tyckt att sättet som man tjänar pengar på i poker, aktie handling fastighets affärer osv är det mest spänade och kan inte tänka mig att jobba med något annat än det.

Jag skulle också vilja test att jobba för någon anna än mig själv eller iallafall att andra än jag vinner på det jag gör.
Tror också det är bäst för mig som person att inte bara fortsätta tjäna pengar från hemmet i kalsongerna utan komma ut i världen lite om jag inte tycker om det så får jag väll krypa tillbaka.

så har bestämt mig att jag kommer ge allt I poker karriären nu i 4 år. Sen parallellt plugga (från hemmet)

Sen efter det börja jobba på Wall street eller liknande. Vet inte om man vill börja i sverige? Svårt att gå från sverige till utomlands? Bättre att börja utomlands direkt? Tycker om att klättra i höga berg.


När det kommer till utbildning så ser det ju inte så bra ut nu. Men eftersom det här motiverar mig kommer det inte vara några problem. Frågan är bara vad man ska läsa vad behövs för utbildning?


övriga tips mottages gärna.
Citera
2011-06-29, 08:30
  #2440
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSir
Hallå

Det här blir lite OT men väljer den här tråden då den har bra trafik och det ändå är hyffast OT


Lite info om mig är 18 år spelar nu poker på heltid. vilket jag har gjort sen jag slutade gymnasiet i 2 an. Har spelat in 7 siffrigt belopp säger det så ni vet att jag inte är någon pundare som slutade skolan för några tusen i månaden och nu leker proffs.

Jag har länge tyckt att sättet som man tjänar pengar på i poker, aktie handling fastighets affärer osv är det mest spänade och kan inte tänka mig att jobba med något annat än det.

Jag skulle också vilja test att jobba för någon anna än mig själv eller iallafall att andra än jag vinner på det jag gör.
Tror också det är bäst för mig som person att inte bara fortsätta tjäna pengar från hemmet i kalsongerna utan komma ut i världen lite om jag inte tycker om det så får jag väll krypa tillbaka.

så har bestämt mig att jag kommer ge allt I poker karriären nu i 4 år. Sen parallellt plugga (från hemmet)

Sen efter det börja jobba på Wall street eller liknande. Vet inte om man vill börja i sverige? Svårt att gå från sverige till utomlands? Bättre att börja utomlands direkt? Tycker om att klättra i höga berg.


När det kommer till utbildning så ser det ju inte så bra ut nu. Men eftersom det här motiverar mig kommer det inte vara några problem. Frågan är bara vad man ska läsa vad behövs för utbildning?


övriga tips mottages gärna.

Det bästa du kan göra är att bli riktigt ordentlig och ta dig genom resten av gymnasiet med så nära perfekta betyg som du kan, alternativt göra högskoleprovet(även där få väldigt högt). Sen söka dig till antingen ekon.kand på Handels eller industriell ekonomi på LU(De två bästa utbildningarna i Sverige om man ser till medel-ingångslönerna för nyexade), få så höga betyg du kan därifrån och sedan ett år innan du exar söka summer intership, gå på rekryteringar och andra infomöten som kan hållas på dessa skolor eller andra ställen och leta upp de mest intressanta I-bankerna så du kan, och försöka få en fot in på antingen Canary Wharf eller Wall Street.

Eftersom du tjänat en hacka på pokern så kan du - om du har betygen, söka något ivy-universitet eller andra liknande i England.

Men hur du än gör så kommer det bli svårt och utmanande. Särskilt om man kollar på HSBC's krav för att ansöka.Kolla på requirements.
Det är inte omöjligt, långt ifrån. Men det är krävande.



http://careers-in-business.com/
En bra hemsida med nyttig information kring olika affärsyrken.
Citera
2011-06-29, 14:25
  #2441
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Särskilt om man kollar på HSBC's krav för att ansöka.Kolla på requirements.

Ledsen kompis, men det där är HSBCs retail-arm. Detta är den korrekta siten: http://www.hsbcnet.com/hr/careers/career-opp/programmes
Citera
2011-06-29, 16:35
  #2442
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Ledsen kompis, men det där är HSBCs retail-arm. Detta är den korrekta siten: http://www.hsbcnet.com/hr/careers/career-opp/programmes
Citera
2011-06-29, 16:53
  #2443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSir
Hallå

Det här blir lite OT men väljer den här tråden då den har bra trafik och det ändå är hyffast OT


Lite info om mig är 18 år spelar nu poker på heltid. vilket jag har gjort sen jag slutade gymnasiet i 2 an. Har spelat in 7 siffrigt belopp säger det så ni vet att jag inte är någon pundare som slutade skolan för några tusen i månaden och nu leker proffs.

Jag har länge tyckt att sättet som man tjänar pengar på i poker, aktie handling fastighets affärer osv är det mest spänade och kan inte tänka mig att jobba med något annat än det.

Jag skulle också vilja test att jobba för någon anna än mig själv eller iallafall att andra än jag vinner på det jag gör.
Tror också det är bäst för mig som person att inte bara fortsätta tjäna pengar från hemmet i kalsongerna utan komma ut i världen lite om jag inte tycker om det så får jag väll krypa tillbaka.

så har bestämt mig att jag kommer ge allt I poker karriären nu i 4 år. Sen parallellt plugga (från hemmet)

Sen efter det börja jobba på Wall street eller liknande. Vet inte om man vill börja i sverige? Svårt att gå från sverige till utomlands? Bättre att börja utomlands direkt? Tycker om att klättra i höga berg.


När det kommer till utbildning så ser det ju inte så bra ut nu. Men eftersom det här motiverar mig kommer det inte vara några problem. Frågan är bara vad man ska läsa vad behövs för utbildning?


övriga tips mottages gärna.



skulle också vilja höra tankar om den andra vägen man kan ta.

Alltså börja nötta själv som eller med några andra likande som jag gör med pokern nu.
Alltså använda sina egna pengar och sen kanske därifrån efter man har fåt mer rutin starta någon typ av fond. Eller om man vissar upp bra resultat att andra får upp får upp ögonen för en.


är ju ändå 5-6 år av pluggande.
Citera
2011-06-29, 17:25
  #2444
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSir
skulle också vilja höra tankar om den andra vägen man kan ta.

Alltså börja nötta själv som eller med några andra likande som jag gör med pokern nu.
Alltså använda sina egna pengar och sen kanske därifrån efter man har fåt mer rutin starta någon typ av fond. Eller om man vissar upp bra resultat att andra får upp får upp ögonen för en.


är ju ändå 5-6 år av pluggande.

Du kan alltid dra till någon akademibokhandel och plocka några böcker om mikroekonomisk teori, portföljvalsteori osv, skaffa ett värdepapperskonto och gå nuts.

Men i mån om att lyckas så blir det mycket svårare att ta sig någon stans med bara privat småsparande. Det du får under de 5-6 åren är mycket värdefulla kontakter samt väldigt viktig kompetens.
__________________
Senast redigerad av Laser Mannen 2011-06-29 kl. 17:32.
Citera
2011-06-29, 19:34
  #2445
Medlem
Laser Mannens avatar
Hade någon kunnat kommentera detta? http://www.careers-in-finance.com/cl_ib_recruiters.htm

Ifall det är legit och så. Hurvida taktiken att ta en resa till London och NY med en sådan bok i högsta hugg är ett bra drag för att få ett analyst eller associate-jobb på någon schysst bank?
__________________
Senast redigerad av Laser Mannen 2011-06-29 kl. 19:36.
Citera
2011-06-29, 20:57
  #2446
Medlem
Kör vidare på pokern. Se bara till att du inte kör allt för höga high stakes, och att du lutar dig tillbaka, och lever på ränta/avkastning etc,dyl när du fått runt 20miljoner. Sen kan du jobba med ideelt arbete eller vad du nu vill göra för att sysselsätta dig.


Bäst: pokerproffs,idrotsproffs,framgångsrika företagare,framgångsrik trader

2:högavlönade arbetare som gör något de trivs med, och som inte säljer sin själ

Ib är ju helt ok, även om det inte är så bra de åren, så är det en bra inkörsport till andra jobb, så att du kan komma till punkt 2. Du kommer inte kunna förena pokerspelande med satsning på ib,så kör vidare på pokern,och känn av. Ib satsning är något du måste göra helhjärtat.
__________________
Senast redigerad av tesaurus 2011-06-29 kl. 21:01.
Citera
2011-06-29, 21:39
  #2447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Kör vidare på pokern. Se bara till att du inte kör allt för höga high stakes, och att du lutar dig tillbaka, och lever på ränta/avkastning etc,dyl när du fått runt 20miljoner. Sen kan du jobba med ideelt arbete eller vad du nu vill göra för att sysselsätta dig.


Bäst: pokerproffs,idrotsproffs,framgångsrika företagare,framgångsrik trader

2:högavlönade arbetare som gör något de trivs med, och som inte säljer sin själ

Ib är ju helt ok, även om det inte är så bra de åren, så är det en bra inkörsport till andra jobb, så att du kan komma till punkt 2. Du kommer inte kunna förena pokerspelande med satsning på ib,så kör vidare på pokern,och känn av. Ib satsning är något du måste göra helhjärtat.


Tanken var alltså att satsa på poker bli så bra jag kan bli där i 4-5år.
Sen satsa på ett jobb som day trader som du säger så kan man nog inte göra samma sak samtidigt.

Kommer aldrig sluta för att bara leva vill ha ett utmanande jobb semester kan man ta ändå.
__________________
Senast redigerad av MrSir 2011-06-29 kl. 21:41.
Citera
2011-06-30, 02:48
  #2448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Okej, denna frågan är inte om IB i sig, men jag har fått intrycket av att lite varierande finansiella positioner avhandlats i denna tråd, ursäkta om jag har fel!

Någon som har koll på jobb som fastighetsanalytiker? Alltså analytiker/värderare inom bolag som jobbar mot fastighetsbranschen, typ Leimdörfer, Catella, Newsec. Krävs det att man jobbar lika extremt mycket som IBs, lön osv?

Det är en väldigt stor skillnad på att jobba som analytiker eller värderare. Värderare finns på företag som Newsec, CBRE, JLL, DTZ osv. Gör kassaflödeskalkyler på fastigheter som är ett krav för fastighetsägarnas redovisning. Ingen vidare lön om du inte är delägare/partner. Jämför med revision.

Catella, Leimdörfer och Pangea är snarast nischade mäklarhus/IB:s mot fastighetssektorn. En analytiker där jobbar med att pitcha på transaktioner eller olika kapitalmarknadsmandat (IPO:s osv) inom fastighetssektorn. Upplägget och arbetet liknar IB (pitchbooks, exekution, dd osv) men ingen av dessa firmor underwritar själva. Mycket jobb men inte samma som de värsta IB i London men det är väl inte IB i Sverige heller generellt? Fastighetsrådgivarna rekryterar ibland från traditionella svenska IB så ersättningsnivåerna är sannolikt jämförbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in