2009-09-23, 00:12
Medlem
Aekeis avatar
Var ju inte en exakt beskrivning av jobb men jag antar att du vet lika lite. Förutom de generella finansfrågorna skulle jag gissa på att de kommer fråga hur bra du kan räntor (LIBOR, makroekonomisk analys), löptid, konvexitet och räntemodeller. Skillnaden mellan olika räntebärande värdepapper och clean/dirty price är det jag spontant tänker på. En vän fick strippa fram en noll-kurva på en intervju en gång. Bra böcker inom fixed income är Fabozzi och Tucker.
Citera
2009-09-23, 10:09
Medlem
Tack för svaret!

När du säger strippa fram en noll-kurva, vad menar du?
Att strippa en bond till ett zero-coupon bond eller pratar du om yield curves?
Citera
2009-09-23, 13:59
Medlem
Spaniards avatar
Mina planer är att börja på HHS efter att jag har gått ut gymnasiet i sommar. Jag har bra betyg och ett HP-resultat på 1,9 så det råder inga tvivel om att jag inte skulle komma in. Å andra sidan funderar jag lite på interships: räcker det med bra betyg för att landa ett på en bra bank?
Citera
2009-09-23, 16:52
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaniard
Mina planer är att börja på HHS efter att jag har gått ut gymnasiet i sommar. Jag har bra betyg och ett HP-resultat på 1,9 så det råder inga tvivel om att jag inte skulle komma in. Å andra sidan funderar jag lite på interships: räcker det med bra betyg för att landa ett på en bra bank?

Om du läser tråden så hittar du garanterat svaret.

För att citera orkarN:

Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Utan att vara otrevlig eller nåt; läs hela tråden. Om det här är vad du är intresserad av kommer du ha stånd redan på sida 2.
Citera
2009-09-23, 18:13
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtekis
Tack för svaret!

När du säger strippa fram en noll-kurva, vad menar du?
Att strippa en bond till ett zero-coupon bond eller pratar du om yield curves?

Jag menar båda, du bootstrappar fram yields för nollkupongare från vanliga obligationer och sedan har du både priset för nollkupongare och dess yieldkurva.
Citera
2009-09-24, 09:42
Medlem
Jaa, du menar så =)

Svensk terminologi är lite förvirrande när man pluggat abroad.
Citera
2009-09-25, 19:53
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:

Nej, kontakter är än viktigare.
Själv läser jag till civilingenjör och pluggar på ekonomilinje paralellt, målet är investment banking med inriktning på analys.
Citera
2009-09-25, 22:49
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
När vi ändå är inne på intervjufrågor; vad för slags tekniska frågor kan man förvänta sig vid intervjuer för equity/FI trading-internships?

Om man ska prisa en option, förväntar de sig att man ska räkna på d1 och d2 själv, eller får man alla relevanta siffror serverade på silverfat så att säga?

Obligationer? Ska man kunna bootstrapa fram fan och hans moster i en handvändning?
Citera
2009-09-26, 00:05
Medlem
Aekeis avatar
Pilsnerkorven:

Vault och Wetfeet har väldigt bra guider för just intervjuer där de tar upp vilka frågor som kan tänkas komma. Om du inte ska in i structuring eller strategy har jag väldigt svårt att tro att det kommer bli beräkningsintensiva frågor. Det är nog mer intuitiva frågor som t ex vad är N(d1) för en köpoption när den är way in the money, vad händer med priset för en gammapositiv option när volaliteten ökar osv. Om du enbart kommer köra equity/fixed income lär du inte få avancerade frågor om derivat.
Citera
2009-09-26, 10:57
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtekis
Lånar tråden lite.

Ska på intervju om ett par dagar till ett holländskt finansbolag för "Fixed Income Broker" tjänst. Vad ska man förbereda lite extra?

Tack på förhand

För den tjänsten (vet vilken där är) så är de nog mer intresserade av vilka kontakter och kunder du har idag...
Citera
2009-09-28, 12:39
Medlem
Det hade du delvis rätt i.
Total avsaknad av tekniska frågor var det iallafall, bara "good-fit" snack.
Citera
2009-09-29, 09:32
Medlem
Citat:

Höga betyg är viktigt, men man måste också ha bra meriter utanför klassrummet. Detta gäller för att få en intervju. Ska du få ett offer, måste du även spika intervjuerna och ha tur att de gillar dig.
Senast redigerad av Kools 2009-09-29 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in