2011-02-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macko
Nej, det har jag inte, allt jag såg var att jag fick ett mail via min ansökan för ungefär 2 veckor sedan där det stod att min ansökan hade gått vidare och att jag skulle bli kontaktad. Vet du något mer om detta månne?

Vet att RBS möjligtvis kommer ha någon AC till, dock har dom haft väldigt många redan, jag har inte varit på AC hos dom, inte heller fått rejection men gett upp hoppet lite smått för offer från dom.

http://www.thestudentroom.co.uk/show...44391&page=160

bra tråd, följ hela antagningsprocessen där!
Citera
2011-02-11, 17:41
Medlem
mackos avatar
Will do, tack!
Citera
2011-02-11, 19:53
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamsterns
Juristexamen??? Skojar du?
Jag vet flera svenskar med juridikexamina som sitter på FO-positioner på banker (inom origination och research).
Citera
2011-02-11, 20:26
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jag vet flera svenskar med juridikexamina som sitter på FO-positioner på banker (inom origination och research).

Helt riktigt. Utöver dem har vi ju dessutom ett stort gäng M&A-relaterade (mm) tjänster på juristbyråerna.
Citera
2011-02-15, 21:18
Medlem
Jag kanske har fått landa på ett jobb på Brummer (inte som analyst eller dyl.). Tidsperioden är ca. 1 år och jag går det första året på Handels (i Sthlm). Hur värt är det om man kanske måste ta ett studieuppehåll?
Citera
2011-02-15, 22:54
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbabubba08
Jag kanske har fått landa på ett jobb på Brummer (inte som analyst eller dyl.). Tidsperioden är ca. 1 år och jag går det första året på Handels (i Sthlm). Hur värt är det om man kanske måste ta ett studieuppehåll?
Berätta mer om jobbet. Arbetsuppgifter? Ort? Lön? I termer av "hur värt det är" i syfte att senare få ett jobb inom Investment Banking: inte särskilt, nödvändigtvis, men det kan vara. Kan du förtydliga din fråga?
Citera
2011-02-16, 13:41
Bannlyst
Kan ni nämna några investment banker som finns ute. Är 30+ och civilekonom och vill söka för första gången in på det området. Men skulle gärna vilja ha namn på banker som finns i Öresundsregionen i synnerhet Malmö och Köpenhamn, London kanske osv. Behöver inte vara stora och kända, men något ni kan rekommendera. Ange massa namn tack så ni bussiga!
Citera
2011-02-16, 14:26
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4570
Kan ni nämna några investment banker som finns ute. Är 30+ och civilekonom och vill söka för första gången in på det området. Men skulle gärna vilja ha namn på banker som finns i Öresundsregionen i synnerhet Malmö och Köpenhamn, London kanske osv. Behöver inte vara stora och kända, men något ni kan rekommendera. Ange massa namn tack så ni bussiga!

30+ later som en ganska hog troskel. Vad inom investment banking ar det du vill syssla med? Vad har du for tidigare relevant arbetslivserfarenhet?

Alfred Berg, FIH Erhervsbank, Saxo Bank, Capinordic, Carnegie samt investmentbankingavdelningar inom Nordea, Danske Bank &cet. ar de jag skulle borja med att kolla.

Edit: Har kan du sakert hitta en del jobbuppslag. De flesta ar headhuntermandat, sa en diskussion med dem ar ett bra forsta steg. Be dem om feedback pa ditt CV och din situation, framforallt givet din alder (jag vill inte vara negativ men det ar en realitet): http://jobs.efinancialcareers.dk/Investment_Banking_|_M_A.htm
Senast redigerad av tantalus 2011-02-16 kl. 14:30.
Citera
2011-02-16, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
30+ later som en ganska hog troskel. Vad inom investment banking ar det du vill syssla med? Vad har du for tidigare relevant arbetslivserfarenhet?

Alfred Berg, FIH Erhervsbank, Saxo Bank, Capinordic, Carnegie samt investmentbankingavdelningar inom Nordea, Danske Bank &cet. ar de jag skulle borja med att kolla.

Edit: Har kan du sakert hitta en del jobbuppslag. De flesta ar headhuntermandat, sa en diskussion med dem ar ett bra forsta steg. Be dem om feedback pa ditt CV och din situation, framforallt givet din alder (jag vill inte vara negativ men det ar en realitet): http://jobs.efinancialcareers.dk/Investment_Banking_|_M_A.htm

Ok tack! varför är åldern avgörande?

erfarenhet av investment banking har jag inte, är redovisare.

Vet inte vad jag vill syssla med inom IB. Något förslag?
Citera
2011-02-16, 15:01
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4570
Ok tack! varför är åldern avgörande?

erfarenhet av investment banking har jag inte, är redovisare.

Vet inte vad jag vill syssla med inom IB. Något förslag?

Aldern ar viktig eftersom i-banking i princip ar ett larlingsyrke som (oftast) bygger pa att du borjar som analyst eller associate (om du har en MBA och / eller ordentligt med relevant erfarenhet). Analyst ar entry level-positionen och dar forvantas du arbeta mycket langa timmar (70-130 timmar, snitt 80-85, lagre i Norden) med more often than not ganska enkla arbetsuppgifter tills du har lart dig grundbultarna och kan ga vidare. I-banking har ett ganska fordefinerat career track dar du antingen gar vidare till nasta position inom 2-3 ar +/- 1 ar eller ocksa aker ut ur organisationen.

Det ar osannolikt att en person som ar over 30 har vad som kravs i termer av commitment, energi, hunger, avsaknad av familjeliv, villighet att gora hundjobb &cet. for att detta ska funka - men vad vet jag, Oresundsregionen kanske ar annorlunda. Ring ett par av headhunterfirmorna och diskutera saken! Innan dess rekommenderar jag dig dock starkt att lara dig vad i-banking ar for nagot och vad du vill syssla med - annars kommer du att lata som "I want a job at the Goldman Sachs"-karaktaren i klippet som nagon lankade till nagra inlagg ovan. Las pa lite pa t.ex. vault.com, framforallt den har artikeln som kan vara en bra borjan.
Citera
2011-02-16, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Aldern ar viktig eftersom i-banking i princip ar ett larlingsyrke som (oftast) bygger pa att du borjar som analyst eller associate (om du har en MBA och / eller ordentligt med relevant erfarenhet). Analyst ar entry level-positionen och dar forvantas du arbeta mycket langa timmar (70-130 timmar, snitt 80-85, lagre i Norden) med more often than not ganska enkla arbetsuppgifter tills du har lart dig grundbultarna och kan ga vidare. I-banking har ett ganska fordefinerat career track dar du antingen gar vidare till nasta position inom 2-3 ar +/- 1 ar eller ocksa aker ut ur organisationen.

Det ar osannolikt att en person som ar over 30 har vad som kravs i termer av commitment, energi, hunger, avsaknad av familjeliv, villighet att gora hundjobb &cet. for att detta ska funka - men vad vet jag, Oresundsregionen kanske ar annorlunda. Ring ett par av headhunterfirmorna och diskutera saken! Innan dess rekommenderar jag dig dock starkt att lara dig vad i-banking ar for nagot och vad du vill syssla med - annars kommer du att lata som "I want a job at the Goldman Sachs"-karaktaren i klippet som nagon lankade till nagra inlagg ovan. Las pa lite pa t.ex. vault.com, framforallt den har artikeln som kan vara en bra borjan.

Ok, Ja det var vad jag befarade också. Jag funderar ändå på att skrota min "ekonomkarriär" helt ändå och göra något annat. Finns inga intressanta jobb ändå verkar det som, sen finns det knappt jobb ens, inte som sketen ekonomiassistent. Tänkte kanske detta var den sista vägen att prova lyckan, men men.

Så hur ung ska man vara och vilken erfarenhet/utbildning krävs för att börja med detta? Sätter kanske min dotter när hon växer upp på detta.
Citera
2011-02-23, 12:36
Medlem
bernankes avatar
Hur funkar det med att bryta signade kontrakt - i termer av svartlistning, ryktesförlust, böter, prestigetapp, praktiskt genomförande och hur vanligt detta är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in