Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout
Jo, ser tyvarr valdigt valdigt tufft ut. Talade nyligen med en bekant med insyn i antagningsprocessen som namnde siffran for mig.
Betank dessutom att ni bara har nagra hundra platser att slass om totalt. Med konkurrens fran hela jefvla varlden. Indiernas och kinesernas intag i London har inte direkt gjort mojligheterna storre for svenskarna.
Mitt tips ar att ni soker er till Norge eller Danmark och far in en fot i bankvarlden dar. Arbetsmarknaderna ar fortfarande gynnsamma dar for ekonomer, och det finns goda mojligheter att kunna flytta over till London (om man nu vill dit vill saga) efter ett par ar da konjunkturen forhoppningsvis har vant nagot.
Annars kan man iofs hiva in sjusiffrigt aven dar efter nagra ar, och med trevligare arbetsvillkor. Ga inte over an...
Betank dessutom att ni bara har nagra hundra platser att slass om totalt. Med konkurrens fran hela jefvla varlden. Indiernas och kinesernas intag i London har inte direkt gjort mojligheterna storre for svenskarna.
Mitt tips ar att ni soker er till Norge eller Danmark och far in en fot i bankvarlden dar. Arbetsmarknaderna ar fortfarande gynnsamma dar for ekonomer, och det finns goda mojligheter att kunna flytta over till London (om man nu vill dit vill saga) efter ett par ar da konjunkturen forhoppningsvis har vant nagot.
Annars kan man iofs hiva in sjusiffrigt aven dar efter nagra ar, och med trevligare arbetsvillkor. Ga inte over an...
tack för att du gärna vill peppa en, men på siståne har jag funderat på om IB verkligen är den rätta vägen att gå?
Här är något som någon annan skrivit på ett annat forum:
Assumptions people have about IB that are wrong.
1)You have to have attended Oxbridge/LSE/UCL/Warick.
I personally know people who attended Bristol/Nottingham/Edinburgh/Imperial that work for Lehman Bros, Merill Lynch, JP Morgan and Goldman Sachs respectively.
2)You will be a millionaire by the time you are 30.
Sure if you are good then they might let you start trading with real money. Look at write downs and job cuts. They regularly cull the poorest performing staff. Some peoples ideas are pure fantastical, its not a Hollywood movie. Nothing is guaranteed with IB one mistake and you could be out. You regularly have to play up to the boss. The suicide rate and rehab attendance are pretty high.
Han missar dock att ta hänsyn till att man inte permanent behöver jobba med IB, utan IB är ju en väldigt bra språngbräda för en massa andra yrken. man kan ju liksom offra 3 år av sitt liv, för att få precis det jobb man vill ha sen senare, som man säkert kommer ägna 40 år av sitt liv åt.
Men att jobba med ib i 10 år? nej på den frågan.