2011-11-30, 17:30
Medlem
melgibzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cray
Att du är kines.

Hört att de vill ha västerlänningar då kineserna själva saknar mycket kompetens inom vissa områden. Sen tror jag att man kan klara sig på engelska i Hong Kong t ex. Jag syftade mer på hur man går till väga med ansökningsprocessen, om det krävs kontakter, hur länge man ska ha jobbat etc.
Citera
2011-12-01, 00:16
Medlem
TheMachines avatar
Råkade komma in på den här artikeln om Management Consulting vs Investment Banking häromdan: http://managementconsulted.com/consu...tment-banking/

Varför finns ingen tråd om management consulting, när denna tråd har flera hundra svar? Jag fick intrycket av att det verkar vara ett schysst karriärsval, mindre lön visserligen, men fortfarande stora karriärsmöjligheter, chans att ta sig in i andra branscher än finans, och framförallt mer humana arbetstider. Dessutom får man resa mer, och verkar inte vara samma tuffa atmosfär på jobbet heller. Efter att ha läst artikeln kändes det helt enkelt som att konsult-branschen verkar ha fler fördelar än m&a, corporate finance osv.

Är det så? Skulle vara konstigt med all hets kring just investment-banking isåfall. Eller finns det någon hake med Management Consulting? Tråkigt/Svårt arbete?

(Svar i form av en youtubelänk till "Damn It Feels Good To Be a Banker" undanbedes.)
Citera
2011-12-01, 00:41
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMachine
Råkade komma in på den här artikeln om Management Consulting vs Investment Banking häromdan: http://managementconsulted.com/consu...tment-banking/

Varför finns ingen tråd om management consulting, när denna tråd har flera hundra svar? Jag fick intrycket av att det verkar vara ett schysst karriärsval, mindre lön visserligen, men fortfarande stora karriärsmöjligheter, chans att ta sig in i andra branscher än finans, och framförallt mer humana arbetstider. Dessutom får man resa mer, och verkar inte vara samma tuffa atmosfär på jobbet heller. Efter att ha läst artikeln kändes det helt enkelt som att konsult-branschen verkar ha fler fördelar än m&a, corporate finance osv.

Är det så? Skulle vara konstigt med all hets kring just investment-banking isåfall. Eller finns det någon hake med Management Consulting? Tråkigt/Svårt arbete?

(Svar i form av en youtubelänk till "Damn It Feels Good To Be a Banker" undanbedes.)
Det finns ett flertal trådar - om jag inte minns fel diskuteras det mycket sånt i industriell ekonomi-tråden också. Aldrig mötas de tu på Flashback, dock. Vet inte om jag orkar ge mig in i ännu en sådan debatt, men i korthet: det är högre ingångslöner (på BBM och just nu, i alla fall), för det första. Dunno med exit ops, där är väl smaken som baken. Arbetstiderna lider nog kraftigt av resandet, och speciellt om majoriteten av ditt resande är X2000 till Trollhättan lär du nog fundera på om du inte hellre hade suttit på ett kontor i London istället. Atmosfären - ingen aning, det varierar nog med varje kontor. Intrycket jag fått är att det är viktigare att vara en poppis lirare som inte stöter sig med någon på konsultlådorna. Meeen... Det handlar säkerligen i slutändan om preferenser (notera också att 90% av det alla på båda sidor säger är efterrationaliseringar - det är fullt möjligt att jag inte diggar BCG-gigget främst för att jag inte snittar A och således inte ens brytt mig att söka) och den som säger åt dig att det ena är objektivt bättre än det andra är inget annat än en charlatan.

Hypen är förresten precis lika trött som den kring banking - på HHS potentiellt värre i MC-runkbåset.
Citera
2011-12-06, 11:43
Medlem
Är det för att ni inte är så "intellektuella" ni söker till IB eller?

Har fått bilden av att det är ENTJ/Ari Gold snubbar som säljer grejer och övertygar folk om saker på möten. Sen är det den där analytikern som sitter och kollar på värdelösa grafer och sitter i excel hela dagen och blir illa behandlad av chefen.

Hade jag varit i er sits så hade jag ju siktat på Bridgewater eller något där man har lika hög röst som chefen osv. Kan tänka mig att det är bättre löner och att det kräver mindre utbildning.
Citera
2011-12-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det finns ett flertal trådar - om jag inte minns fel diskuteras det mycket sånt i industriell ekonomi-tråden också. Aldrig mötas de tu på Flashback, dock. Vet inte om jag orkar ge mig in i ännu en sådan debatt, men i korthet: det är högre ingångslöner (på BBM och just nu, i alla fall), för det första. Dunno med exit ops, där är väl smaken som baken. Arbetstiderna lider nog kraftigt av resandet, och speciellt om majoriteten av ditt resande är X2000 till Trollhättan lär du nog fundera på om du inte hellre hade suttit på ett kontor i London istället. Atmosfären - ingen aning, det varierar nog med varje kontor. Intrycket jag fått är att det är viktigare att vara en poppis lirare som inte stöter sig med någon på konsultlådorna. Meeen... Det handlar säkerligen i slutändan om preferenser (notera också att 90% av det alla på båda sidor säger är efterrationaliseringar - det är fullt möjligt att jag inte diggar BCG-gigget främst för att jag inte snittar A och således inte ens brytt mig att söka) och den som säger åt dig att det ena är objektivt bättre än det andra är inget annat än en charlatan.

Hypen är förresten precis lika trött som den kring banking - på HHS potentiellt värre i MC-runkbåset.

Åtminstone på Handels funderar nog de flesta på båda branscher innan de bestämmer sig för den ena eller andra. På utbildningarna i industriell ekonomi, där chansen att ta sig till London är liten, är folk mer inne på konsultfirmorna.

Jag gjorde ett internship på en bank i London och på en konsultfirma (en av MBB) i Stockholm innan jag bestämde mig. För mig var valet av consulting lätt. De största anledningarna till att jag valde bort IB var att jag ville ha mer variation i mitt arbete, både vad det gäller projekt och klienter, samt möjligheten att vara baserad i Stockholm. Dessutom har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag vill göra på lång sikt och det känns som att konsultsvängen erbjuder fler exit-möjligheter som intresserar mig.
Citera
2011-12-08, 01:34
Medlem
W.R.s avatar
Phew, nu har jag äntligen avverkat en hel drös sidor fylld med repetition och åter repetition. Men, inte att förringa har jag lärt mig en hel del.

Det här med livsstilen har diskuteras lite här och där, men den verkar mest handla om hur många timmar man jobbar per vecka med ett fåtal förfrågningar om hur ofta man super.

Jag undrar hur det är med kost och träning? Tidigare i tråden nämndes något om matbidrag. Hur ser matintaget ut en normal dag för er? Frukost, hemma eller på jobbet? Lunch och middag framför datorn? Hur mycket kaffe och/eller energidrycker konsumeras? Finns det någonsin tid för att träna? Den där tennismatchen någon gång i veckan är bara att glömma tills man blir VP eller?

Hur pass seriösa är de som skriver att "lär er ta powernaps på x och y ställen lite då och då". Finns det folk som powernapar på jobbet? Vad händer om man blir upptäckt med att ta en powernap?
Citera
2011-12-08, 21:24
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.R.
Phew, nu har jag äntligen avverkat en hel drös sidor fylld med repetition och åter repetition. Men, inte att förringa har jag lärt mig en hel del.

Det här med livsstilen har diskuteras lite här och där, men den verkar mest handla om hur många timmar man jobbar per vecka med ett fåtal förfrågningar om hur ofta man super.

Jag undrar hur det är med kost och träning? Tidigare i tråden nämndes något om matbidrag. Hur ser matintaget ut en normal dag för er? Frukost, hemma eller på jobbet? Lunch och middag framför datorn? Hur mycket kaffe och/eller energidrycker konsumeras? Finns det någonsin tid för att träna? Den där tennismatchen någon gång i veckan är bara att glömma tills man blir VP eller?

Hur pass seriösa är de som skriver att "lär er ta powernaps på x och y ställen lite då och då". Finns det folk som powernapar på jobbet? Vad händer om man blir upptäckt med att ta en powernap?

Ta allt som skrivs på diverse forum med en nypa salt. Det är skillnad mellan att jobba och vara på jobbet.

Jag hör ofta samma trötta snack vid kaffeautomaterna och på AWn: "äh fan jag loggade 110h förra veckan". Samma folk ser man ofta ta en fika i cafeterian, sitta och äta sin lunch i matsalen eller ta ett träningspass på kontorets gym under nån downtime-period. Däremot är corpen-folket ofta kvar sist, och det tillhör ej ovanligheten att jag möter deras pizzabud o.d. vägen hem för dagen.

Obs, ej en flame eller ibd vs. s&t
Senast redigerad av ugglan 2011-12-08 kl. 21:26.
Citera
2011-12-15, 01:32
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.R.

Personligen föredrar jag att köra alla mål på jobbet (under vardagar), men frukost är givetvis upp till var och en. Frukost och lunch står du för själv, medan middagen brukar betalas av banken (£15-20).

Det finns tid att träna under arbetstid i stort sett varje vecka (är det en viktig deadline på ingång kanske inte muskelbyggandet bör stå högst på listan) och det är vanligt förekommande - flera banker har egna gym och om inte finns det garanterat ett "partnergym" i närheten.

Även tennismatchen bör gå att få till, men det förutsätter att din partner är flexibel, alternativt att ni är beredda att pröjsa för en tom bana. Du kan inte boka in en tid klockan 16 och vara helt säker på att du kommer ha möjlighet att lämna allt just då, även om så säkert är fallet 9 av 10 gånger.

De som har rekordet i antal energidrycker och powernappar på toaletten tenderar också att lida av kraftigt bekräftelsebehov/mytomani.
Citera
2012-01-08, 01:08
Medlem
Påverkas möjligheten att få jobb negativt om man har tagit ett uppehåll och jobbat inom bank/ekonomi efter gymnasiet och sedan sökt in till universitet ett år senare. Dvs när man är 19 eller 20.
Citera
2012-01-15, 02:04
Medlem
Hobocops avatar
Har inte pallat bränna hela tråden men undrar lite över vilka välrenommerade IB firmor (främst internationellt men även nationellt) som finns representerade i Sverige?
Citera
2012-01-15, 12:40
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avcdefgabcdefg
Påverkas möjligheten att få jobb negativt om man har tagit ett uppehåll och jobbat inom bank/ekonomi efter gymnasiet och sedan sökt in till universitet ett år senare. Dvs när man är 19 eller 20.

Självklart inte.
Citera
2012-01-16, 18:50
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobocop
Har inte pallat bränna hela tråden men undrar lite över vilka välrenommerade IB firmor (främst internationellt men även nationellt) som finns representerade i Sverige?

Alla BBs "finns representerade" även om aktiviteten varierar. Däremot varierar det om man har valt att placera sina juniora M&A-killar/tjejer i London eller Stockholm. Citi och MS (möjligtvis även RBS, men de finns ju snart inte kvar) har valt Stockholm, medan de flesta andra enbart har seniora stationerade i Stockholm (VP och uppåt).

Även om league tables givetvis ska tas med en nypa salt kan följande länk fungera som en bra indikator:

http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid623.dbp.asp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in