2010-11-20, 13:27
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
Hur går det för er andra med ansökningarna? Många som söker IB internships?
Försöker få folk på HHS att söka - många verkar sitta fast i "fan ska man söka"-tänket fortfarande och det är inte många banker kvar att vända sig till. Bättre att komma igång med det och bara köra. Undertecknad hade tur och fick offer för sommaren.
Citera
2010-11-20, 16:41
Medlem
PhatCaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Försöker få folk på HHS att söka - många verkar sitta fast i "fan ska man söka"-tänket fortfarande och det är inte många banker kvar att vända sig till. Bättre att komma igång med det och bara köra. Undertecknad hade tur och fick offer för sommaren.

Håller med. Oktober känns som att man senast ska ha skeppat iväg ansökningarna, men man maximerar ju helt klart sina chanser om man gör det tidigt i september. Enligt mina erfarenheter verkar betydligt fler än de banker som uppger det köra med rullande antagningar.

Grattis till offer! Måste kännas jävligt nice att kunna släppa ångesten från ansökningarna och bara kunna foka på skolan.
Citera
2010-11-24, 00:48
Medlem
Gurkan100, hur gick det? PhatCat, du läser Msc HHS va? Hur är kontakterna med bankerna på mastern? Av HHS-tråden att döma så är den väldigt bra på undergrad-nivå men då msc-programmen är ganska nya så är det inte speciellt omskrivet.

Vet inte om det har förts någon debatt om CFA i tråden, men vad anser ni (aspirerande) bankers om den, förutsatt att man inte har för avsikt att arbeta med portfolio management?

Sen är jag sugen på att lära mig VBA, några rekommendationer?
Citera
2010-11-24, 07:15
Medlem
Svizzeras avatar
är det inte bättre att söka jobb i schweiz, luxemburg eller liechtenstein? lönerna är ganska höga där...

inget fel på bankjobb för övrigt. du måste kunna ha is i magen.
Citera
2010-11-24, 13:43
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN

Stort grattis! Det där känns ganska vanligt, har många polare/bekanta som snackar om att de vill jobba på bank utan att egentligen veta vad man gör. Efter att ha berättat och hjälpt dem med sin ansökan loggar de in på webbsystemet och ångrar sig sen när det står att de måste göra prov som tar ca 3 timmar. Slackers.

Vart ska du jobba? Får man se dig i sommar kanske?
Citera
2010-11-24, 14:20
Medlem
PhatCaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingkong3
Gurkan100, hur gick det? PhatCat, du läser Msc HHS va? Hur är kontakterna med bankerna på mastern? Av HHS-tråden att döma så är den väldigt bra på undergrad-nivå men då msc-programmen är ganska nya så är det inte speciellt omskrivet.

Stämmer. Jag skulle säga att kontakten i princip är densamma som för undergrad-studenterna. Å andra sidan är det förmodligen onödigt att läsa en MSc om man redan tagit kandidaten på HHS; tror i stor utsträckning att arbetsgivare inom IB inte ser skillnad på undergrad- och masterstudenter på HHS. Om man däremot kommer från en undergrad på ett non-target uni så är det lysande.
Citera
2010-11-25, 01:49
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
Herre! Ja, detta tycker jag faktiskt att du bör upplysa HR om. Du kan ju förslagsvis utforma ett mail där du formulerar dig som att du inte vill klaga på provet i sig eller hur du scorade, utan att det mer handlar om att du bara vill upplysa dem om dina upplevelser.

Är detta för grad scheme eller internship?

Grad. Upplyste HR-folket, vilka uttryckte stor förvåning. Gjorde hursomhelst tillräckligt bra ifrån mig för att bli inbjuden till 2nd round; passade tydligen inte in i teamen så mitt Macquarie-äventyr har nu definitivt kommit till vägs ände. Synd, gillade dem.
Citera
2010-11-25, 16:04
Medlem
tantaluss avatar
Citat:

Vet inte om det har förts någon debatt om CFA i tråden, men vad anser ni (aspirerande) bankers om den, förutsatt att man inte har för avsikt att arbeta med portfolio management?

Nu ar jag knappast aspirerande banker utan snarare ex-banker men lat mig svara pa din fraga iallafall. CFA:n bestar av tre delar dar jag skulle vilja saga att del ett motsvarar de finansrelevanta delarna av de tva forsta aren pa Handels, del tva motsvarar finansamneskursen och del tre mest ar pabyggnad kring portfolio / wealth management samt en del fixed income derivatives etc. Med andra ord bor man inte underskatta hur lang tid det tar att lasa in materialet!

Jag tror att CFA:n har hogst varde for den som jobbar eller vill jobba med aktieanalys eller kapitalforvaltning. Det ar en garanti for arbetsgivaren att du har en tamligen solid grundniva utan nagra luckor och det ar klart att detta kan hjalpa dig att sta ut lite aven om du soker i-bankingjobb.

Mvh,

tantalus, CFA
Citera
2010-11-26, 08:17
Medlem
Citat:

All information går att googla fram. Bara starta Excel, ladda ner lite exempelkod och börja bygga något.
Citera
2010-11-26, 12:23
Medlem
orkarNs avatar
Hrm-hm. £1k för de tio veckornas boende - blir inte det lite i smalaste laget? Det räcker knappt till hyran här, liksom. Hur ser det ut för er andra?
Citera
2010-11-27, 02:18
Medlem
Mercais avatar
Din tusenpunds-bonus är inte tänkt att täcka hyran, utan tänkt att täcka flyttkostnader. Du har ju lön och betalar hyra som vanligt. I London får du räkna runt 1000 per månad!
Citera
2010-11-27, 04:02
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Din tusenpunds-bonus är inte tänkt att täcka hyran, utan tänkt att täcka flyttkostnader. Du har ju lön och betalar hyra som vanligt. I London får du räkna runt 1000 per månad!
Ja, det verkar vara tänkt att utgöra nån sorts sign on-bonus som fixar keshflowet första månaden. Bara att tänka om, göra sig av med lägenheten här och skaffa en fet i City.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in