Citat:
Ursprungligen postat av kingkong3
Gurkan100, hur gick det? PhatCat, du läser Msc HHS va? Hur är kontakterna med bankerna på mastern? Av HHS-tråden att döma så är den väldigt bra på undergrad-nivå men då msc-programmen är ganska nya så är det inte speciellt omskrivet.
Vet inte om det har förts någon debatt om CFA i tråden, men vad anser ni (aspirerande) bankers om den, förutsatt att man inte har för avsikt att arbeta med portfolio management?
Sen är jag sugen på att lära mig VBA, några rekommendationer?
Nu ar jag knappast aspirerande banker utan snarare ex-banker men lat mig svara pa din fraga iallafall. CFA:n bestar av tre delar dar jag skulle vilja saga att del ett motsvarar de finansrelevanta delarna av de tva forsta aren pa Handels, del tva motsvarar finansamneskursen och del tre mest ar pabyggnad kring portfolio / wealth management samt en del fixed income derivatives etc. Med andra ord bor man inte underskatta hur lang tid det tar att lasa in materialet!
Jag tror att CFA:n har hogst varde for den som jobbar eller vill jobba med aktieanalys eller kapitalforvaltning. Det ar en garanti for arbetsgivaren att du har en tamligen solid grundniva utan nagra luckor och det ar klart att detta kan hjalpa dig att sta ut lite aven om du soker i-bankingjobb.
Mvh,
tantalus, CFA