2009-11-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FG
Var på en slags "skolresa" till London för två veckor sedan och vi träffade ganska många banker som Barclays, Merrill Lynch, JP Morgan, Nomura, BNP Paribas, etc. Det som var så sjukt intressant är att det verkar ha blivit en tävling nu mellan handelsstudenter och lundastudenter. Handels-studenterna verkar dominera inom corporate finance medan lundastudenterna verkar dominera inom debt capital markets, och sales/trading. Är det bara jag som har märkt detta fenomen?

Det är nog bara du som märkt detta fenomen eftersom det inte existerar. Handels är ljusår före och dominerar stort över alla andra svenska skolor inom finans. I är väl den utbildning som i första hand konkurrerar med handels vad gäller prestigejobb. De var tidigare i klar minoritet på strathusen, men är nu på många i majoritet och har större andel än handels. Det sker en ökad rekryterad från I till finans och jag tror personligen att ingenjörer eller matematiska ekonomer kommer att över vissa delar av finans totalt. Handels lär dock dominera I-banking lång tid framöver.
Det finns elever från de flesta svenska utbildningar i Londons finanskvarter och de som är extremt duktiga på att knyta kontakter, har ett outstanding CV och gör bra ifrån sig på intervjuer kan ta sig in. Porten krymper dock snabbt till ett nyckelhål med "fel" utbildning. Man skall också komma ihåg att det är skillnad på jobb och bra jobb. Det är även viktigt med "rätt" utbildning senare i karriären när du skall vidare efter dina inledande hundår .
Citera
2009-11-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det är även viktigt med "rätt" utbildning senare i karriären när du skall vidare efter dina inledande hundår .

Ge gärna exempel.

Har väldigt svårt att tro att något företag skulle bry sig om du tog din examen på Handels eller i Lund om du lyckats få jobb på Goldman Sachs (ex. analyst), huvudsaken är att du lyckats och är den typen av person de söker.
Citera
2009-11-19, 21:54
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Ge gärna exempel.

Har väldigt svårt att tro att något företag skulle bry sig om du tog din examen på Handels eller i Lund om du lyckats få jobb på Goldman Sachs (ex. analyst), huvudsaken är att du lyckats och är den typen av person de söker.
Med ditt resonemang skulle aldrig arbetsgivare efterfråga gymnasiebetyg från universitetsutbildade heller, men det gör de.
Citera
2009-11-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Med ditt resonemang skulle aldrig arbetsgivare efterfråga gymnasiebetyg från universitetsutbildade heller, men det gör de.

Citat:
Ge gärna exempel.

Citera
2009-11-19, 22:28
Medlem
Mercais avatar
En sådan grej är väl mer eller mindre omöjlig att ge exempel på.

Tror absolut det kan spela viss roll även senare. Dina chefer har ofta gått på en toppskola och det finns en viss tendens att då också befodra från en toppskola i ett val mellan två kandidater.

Dessutom så har eleverna på topp-unis ofta fått en mer gedigen utbildning och har därmed bättre förutsätntignar att göra bra ifrån sig.

Dock, till synes och sist är det ju självkalrt vad du presterar på jobbet som avgör! Oavsett skola.
Citera
2009-11-20, 00:07
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Exempel på vad? Företag som vill se dina gymnasiebetyg? Så gott som alla internships och trainee-platser jag sett annonser för. Även entry-level på de flesta stategikonsultfirmor. Det här är såklart toppjobb men eftersom du själv sitter och snackar om Goldman Sachs så är det väl det du är intresserad av.
Citera
2009-11-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
En sådan grej är väl mer eller mindre omöjlig att ge exempel på.

Tror absolut det kan spela viss roll även senare. Dina chefer har ofta gått på en toppskola och det finns en viss tendens att då också befodra från en toppskola i ett val mellan två kandidater.

Dessutom så har eleverna på topp-unis ofta fått en mer gedigen utbildning och har därmed bättre förutsätntignar att göra bra ifrån sig.

Dock, till synes och sist är det ju självkalrt vad du presterar på jobbet som avgör! Oavsett skola.

Tyvärr är det sistnämnda inte riktigt sant. Jag känner en hel del "high achievers" i näringslivet som jobbat stenhårt och är synnerligen skärpta men som inte kommer någonstans i karriären. Det suger, men det kan vara otroligt mycket egoism och allmän politik inblandat vad gäller löneförhöjning och befordran och de kommer inte alltid till dem som förtjänar det. Nätverk, kön och allmänt tyckande kan ibland vara betydligt viktigare än prestation. Dessutom har många chefer oroväckande dålig koll på vilka som är duktiga i gruppen eller på avdelningen. Det finns dessutom alltid medarbetare som är duktiga på att framställa sig själva som duktiga vid rätt tillfälle. Det är inte heller alltid helt lätt att bara byta jobb uppåt, då nästa arbetsgivare vill rekrytera för den kunskap man erhållit på sin förra arbetsplats.

Vad gäller I-banking och strategi handlar högre positioner om att dra in affärer till firman dvs sälja och det gör du enklast med ditt nätverk då de redan känner dig. Vissa klarar av att bygga ett, andra har fått det per definition. Det är inte alltid den mest skärpta och hårdast arbetande personen med de bästa analyserna som vandrar uppåt även om det naturligtvis hjälper.
Citera
2009-11-20, 01:00
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Tyvärr är det sistnämnda inte riktigt sant. Jag känner en hel del "high achievers" i näringslivet som jobbat stenhårt och är synnerligen skärpta men som inte kommer någonstans i karriären. Det suger, men det kan vara otroligt mycket egoism och allmän politik inblandat vad gäller löneförhöjning och befordran och de kommer inte alltid till dem som förtjänar det. Nätverk, kön och allmänt tyckande kan ibland vara betydligt viktigare än prestation. Dessutom har många chefer oroväckande dålig koll på vilka som är duktiga i gruppen eller på avdelningen. Det finns dessutom alltid medarbetare som är duktiga på att framställa sig själva som duktiga vid rätt tillfälle. Det är inte heller alltid helt lätt att bara byta jobb uppåt, då nästa arbetsgivare vill rekrytera för den kunskap man erhållit på sin förra arbetsplats.

Vad gäller I-banking och strategi handlar högre positioner om att dra in affärer till firman dvs sälja och det gör du enklast med ditt nätverk då de redan känner dig. Vissa klarar av att bygga ett, andra har fått det per definition. Det är inte alltid den mest skärpta och hårdast arbetande personen med de bästa analyserna som vandrar uppåt även om det naturligtvis hjälper.

Du har helt rätt.

Vill dock tillägga att bygga ett bra nätverk kan ju som du själv snuddar vid vara "att sköta sitt jobb" bättre än killen med de skarpa analyserna.
Citera
2009-11-20, 01:20
Bannlyst
Har läst tråden lite här och var och mitt enda tipps är att handla med dina egna pengar. Det är vad jag fick för tips när jag frågade. Utbildning är bra att ha men inget måste. Lär dig handla i praktiken med dina egna pengar. Vågar du inte satsa dina egna pengar så bör man som arbetsgivare inte lita på att du kan investera andras pengar.
Citera
2009-11-20, 01:57
Medlem
andreews avatar
Var står KTH teknisk fysik finansmatte på IB kartan?
Citera
2009-11-20, 09:46
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Sen när efterfrågar arbetsgivare gymnasiebetyg? Lustigt eftersom alla i min vänskapskrets, familj och bekanta aldrig behövt visa dylikt.
Citera
2009-11-20, 10:06
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Sen när efterfrågar arbetsgivare gymnasiebetyg? Lustigt eftersom alla i min vänskapskrets, familj och bekanta aldrig behövt visa dylikt.
Missade du helt mina exempel ovan innan du flög på svara-knappen? Du sitter i IB-tråden, strebertrådarnas strebertråd och du har Bateman som avatar - är du verkligen förvånad?

Jag kan ha fel men hela din vänskapskrets, din familj och alla dina bekanta jobbar inte inom IB, stratconsulting eller affärsjuridik, va?

Sen ska jag väl passa på att lägga till att jag personligen anser att det är befängt att be att få se på universitetsutbildades gymnasiebetyg. Men vad jag och någon annan i den här tråden tycker lär knappast förändra faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in