2007-05-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crotoma
Hej!

Jag var intresserad av FAQ:en MunchenCalling pratade om.
Har du gjort en? Letade, ej flitigt, men hittade ingen. Kan någon länka ifall den finns?

mvh
Tomislav

som han har skrivit två gånger så väntar han på svar från moderatorerna. antar att så fortfarande är fallet. om du tycker att det är en bra idé så kanske du kan höra dig av till dem du också.
Citera
2007-05-27, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Läser själv den inriktningen, det har gått riktigt bra för tidigare studenter som läst detta i Linköping. Skulle gissa på att det till stordel beror mer på studenternas kvalitéer än utbildningens. Eftersom inriktningen inte riktigt funnits officielt på LiTH, så har de extremt fåtal som läst den, verkligen varit intresserade av finans.

Känner till en som numera jobbar på Goldman Sachs, gått riktigt bra för honom, steg en grad i firman redan efter 9 månader. En annan jobbar på en av Brummer & Partners Hedgefonder osv osv..

Läste igenom hela tråden, trevligt att bli omnämd också

Men vad har utbildningen teknisk fysik och elektroteknik med finans att göra, om jag inte fått något om bakfoten?

Här är upplägget:
Årskurs 1
Matematisk grundkurs
Analys
Linjär algebra
Ingenjörsprojekt
Digitalteknik
Vågfysik
Programmering, abstraktion och modellering

Årskurs 2
Vektoranalys
Komplex analys
Tekniska beräkningar
Sannolikhetslära
Optimeringslära
Introduktion i Matlab
Elektronik och mätteknik
Datorteknik
Mekanik
Elektromagnetism

Årskurs 3
Fourieranalys
Statistisk teori-
Modern fysik, Termodynamik och statistisk mekanik
Signaler och system, Elektronikprojekt, Reglerteknik
Programmering – tillämpning och datastrukturer
Valfria kurser

Årskurs 4+5
Profilkurser, valfria och obligatoriska kurser
Projektarbete
Teknik
Ekonomi
Ledarskap
Examensarbete
Citera
2007-05-27, 23:57
Medlem
Så pass..

Citat:
Ursprungligen postat av flybyme
som han har skrivit två gånger så väntar han på svar från moderatorerna. antar att så fortfarande är fallet. om du tycker att det är en bra idé så kanske du kan höra dig av till dem du också.

Aha okej! Tolkningsfel av mig. Trodde att han skrivit en men att den inte var publicerad på förstasidan än. Utan fanns längre bak bland alla ämnen. Sorry, mitt fel!

Japp, tycker det är en utmärkt idé och ska höra av mig till moderatorerna.

mvh
Tomislav
Citera
2007-05-28, 00:01
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Men vad har utbildningen teknisk fysik och elektroteknik med finans att göra, om jag inte fått något om bakfoten?
I kombination med HHS utgör Teknisk Fysik den kanske ultimata bakgrunden för ett arbete i finansbranschen. I alla fall om vi håller oss till Sverige.

Teknisk Fysik, Finansiell matematik, http://www.math.kth.se/matstat/gru/f_finans.html, tror jag ger en bra bas för arbete på ett handlargolv. Huruvida tekniska fysiker är lämpade för IBD, så låter jag det vara osagt. Det handlar nog mer om individerna än utbildningen.

Y-linjen på Linköping kan jag inte uttala mig om.
Citera
2007-05-28, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
I kombination med HHS utgör Teknisk Fysik den kanske ultimata bakgrunden för ett arbete i finansbranschen. I alla fall om vi håller oss till Sverige.

Teknisk Fysik, Finansiell matematik, http://www.math.kth.se/matstat/gru/f_finans.html, tror jag ger en bra bas för arbete på ett handlargolv. Huruvida tekniska fysiker är lämpade för IBD, så låter jag det vara osagt. Det handlar nog mer om individerna än utbildningen.

Y-linjen på Linköping kan jag inte uttala mig om.

Jo, okej då förstår jag.Låter dock som ett tungt väl som säkrar för lite fritid
Citera
2007-05-28, 01:03
Medlem
Sartres avatar
Epic: Teknisk fysik är en bra grund därför att du lär dig egentligen inte mekanik eller vågrörelse eller ens en gång matematik där. (klart du gör, men bear with me).

Den största tillgången är att man kan ta in ny information snabbt och fatta ett beslut som oftast är korrekt snabbt. Detta gör att man passar MKT bra till att styra ekonomiska/matematiska processer i realtid. Ett felaktigt beslut kan kosta miljoner $,£ eller €.
Citera
2007-05-28, 01:17
Bannlyst
Sartre:ja alltså kunskaperna i sig är inte så viktiga på jobbet,utan som du säger, snarare tekniken och förmågan att lära sig snabbt, och på tal om goldman sachs, snittlönen för en anställd där 2006 var 620 000 dollar,dvs ca 362000 kr i månaden. Vilka players :P

http://www.boston.com/business/articles/2006/12/12/good_deal_average_goldman_sachs_employee_makes_622 000/
Citera
2007-05-28, 07:56
Medlem
Positioner

Till någon som vet:

Kan någon skriva en liten lista på alla olika positioner i en IB (inte analyst, md osc.) och kanske skriva en liten kommentar bredvid med typ vad man gör, hur lönen ser ut, om det är front/mid/back office, basically det viktiga.

För när man kollar på olika IBs sidor så beskriver de allt så det låter attraktivt och vad jag förstått så är Operations back-office men det skriver de aldrig. Andra sidor skriver motsägesfullt.

Skulle vara nice om någon med insikt kunde göra en liten lista, med typ corporate finance, equity, markets och allt det där, snälla

By the way, hittade detta på Goldmans "ordbok" på hemsidan:
Big Buddy:
At Goldman Sachs, an experienced associate who answers questions, helps you figure out how to complete your work, shows you where to find the information you need and, more generally, looks out for your well-being.

Bullshit? Som sagt, man kan inte riktigt lita på IB hemsidorna...
Citera
2007-05-28, 08:08
Medlem
Citat:

Det har inte mycket med finans att göra, nej. Tycker du fick flera bra svar av de andra. Man brukar säga, finans (det man behöver till sitt arbete) kan man förstå fort, matte är svårare.

Förövrigt har de flesta som inriktat sig på finans från Y-linjen läst helt eller delvis en dubbel-examen.
Citera
2007-05-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
By the way, hittade detta på Goldmans "ordbok" på hemsidan:
Big Buddy:
At Goldman Sachs, an experienced associate who answers questions, helps you figure out how to complete your work, shows you where to find the information you need and, more generally, looks out for your well-being.

Bullshit? Som sagt, man kan inte riktigt lita på IB hemsidorna...

Tror inte det är bullshit, GS kör inte samma stil som många andra, de försöker mer främja teamwork och bra laganda.
Citera
2007-05-28, 11:22
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Jag skulle nog vilja påstå att skillnaden är väldigt stor mellan handels och andra klassen skolor. Nu läste jag aldrig på HHS men uppfattningen jag fick när jag sökte mig ut i arbetslivet var att stort sett alla internationella finansinstitut rekryterar på HHS.

Ingenjörsvariant, antar du menar dubbla examen? Det är en fördel om du vill börja jobba hos en stor konsultbyrå. Jag vet om McKinsey är riktigt kåta på evighetsstudenter med två (ingenjör + ekonom) examen, men inom investment banking är det bättre om du snabbar på din utbildning och skaffar bra betyg.

Mycket av det man lär sig på universitetet kommer man inte att använda i arbetslivet, utan det är mer learning-by-doing.

Lite slarvigt uttryckt kanske, men ja jag menar ingenjörsexamen. civilekonom/högskoleingenjör således. Finns självklart möjlighet att bli Civil/civil men det tar som bekant längre tid. Måste ju börja jobba nån gång också.

Ja vi har haft både Mckinsey och Ernst & Young på besök som verkat rätt kåta på det som du säger, så det är lite därför jag undrar.

Jag har tidigare funderat lite mer på tradinghållet, Känns som åtminstone sannolikhetsteori och dylikt måste vara ganska vettigt att kunna. Vet du något om det, om dom likt Mckinsey också är mer kåta på dubbelexamen eller om de vill ha handels-folk med bra betyg?
Citera
2007-05-28, 11:59
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Sartre:ja alltså kunskaperna i sig är inte så viktiga på jobbet,utan som du säger, snarare tekniken och förmågan att lära sig snabbt, och på tal om goldman sachs, snittlönen för en anställd där 2006 var 620 000 dollar,dvs ca 362000 kr i månaden. Vilka players :P

http://www.boston.com/business/articles/2006/12/12/good_deal_average_goldman_sachs_employee_makes_622 000/

Snittlön är ett ganska dåligt mått när det gäller löner på en investmentbank. Management och traders tjänar grymma summor, medan middle- och back-office-folket inte ligger i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in