2008-08-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siss
Kanske en tjej som också jobbar 06-23?

Tyvärr är det ju inte så många tjejer inom ibank..och av kommentarerna att döma i tråden, så är ju de tjejerna också väldigt hårda och manliga
Citera
2008-08-17, 16:35
Medlem
[quote=challe759]
Citat:
Ursprungligen postat av souli
Alltså vilken del i Investment Banking vill du köra?

Men hur överlever man som I-banker om man bara läst politiska studier på LSE? Blir det inte rätt svårt att klara sina arbetsuppgifter om man inte vet vad financing etc. handlar om, även om man är mästerlig på huvudräkning, noggrann o.s.v.?

De lär dig på plats?
Citera
2008-08-26, 22:17
Medlem
Värt summan?

Citat:
http://www.swissfinanceacademy.org/overview.htm

Kanske detta är intressant att göra någon sommar om man vill ha lite erfarenhet av Investment Banking. Kostar dock jävligt mycket pengar men jag har hört att de har ett bra program som är attraktivt hos banker givet att man har någon annan högskoleutblidning
(June 14th - July 4th, 2009 US $9,900)

Blev riktigt sugen på den korta intensivutbildningen som du länkade till.
Någon som vet om det är värt pengarna att gå denna utbildningen? Håller den klass?
Citera
2008-08-26, 22:21
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbannson
Tyvärr är det ju inte så många tjejer inom ibank..och av kommentarerna att döma i tråden, så är ju de tjejerna också väldigt hårda och manliga

jomenvisst. De är skäggiga och har kuk. Så hårda har de blivit.
Citera
2008-08-27, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firre
jomenvisst. De är skäggiga och har kuk. Så hårda har de blivit.

Hetsa inte upp dig själv i onödan nu!
Citera
2008-08-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbannson

Hahaha... Hårda och manliga? Det tycker jag ändå inte. Att tjejer i finansbranschen skulle vara powerbitches 24-7 är helt klart lite mytbildning... Kanske besitter vi inte samtliga bullmamme-kvaliteter direkt, men det känns också lite 1950-tal sådär, och är kanske inte någon större förlust. (Dessutom är jag - som en liten bonus - grymt mycket bättre på att bidra till hushållsekonomin än any given vårdande, gullig frisör/lärar/butikstjej. Tro mig. ;-))

//tjejen med de långa, röda, manliga naglarna
Citera
2008-09-01, 14:47
Medlem
[quote=challe759]
Citat:
Alltså vilken del i Investment Banking vill du köra?

Men som andra nämnt det spelar ingen roll i England men på intervjun måste du ju alltid motivera varför du inte valde nån ekonomirelaterat ämne om du läst politiska studier på t.ex på LSE.

Men hur överlever man som I-banker om man bara läst politiska studier på LSE? Blir det inte rätt svårt att klara sina arbetsuppgifter om man inte vet vad financing etc. handlar om, även om man är mästerlig på huvudräkning, noggrann o.s.v.?

Precis som någon annan svarade så lär de dig de mesta på plats. Du går ju som en intensivutbildning innan du sätter igång på banken.
Bankerna brukar motivera att de tar in studenter med en helt annan inriktning än ekonomi att om de ändå har lyckats komma in på t.ex oxbridge så är de nog kapabla att snabbt lära sig de mesta, och bankerna är främst ute efter supermänniskor alltså intelligenta människor än människor som bara kan ekonomi.
Citera
2008-09-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocaine--
Blev riktigt sugen på den korta intensivutbildningen som du länkade till.
Någon som vet om det är värt pengarna att gå denna utbildningen? Håller den klass?

Ingen aning, vet bara att den existerar. Den borde ju hålla hög klass med tanke på att studenterna som har gått där kommer från Yale Berkley LSE, Oxford osv. Men det verkar vara en blanding av studenter både från fina och mindre fina universitet.

Tror att de verkligen är värt det om du inte går en ekonomi utbildning säg att du skulle läsa Teknisk Fysik på KTH. Du får ju stenkoll på branchen genom en sån här utbildning.

Men om ja vore du skulle ja göra en massa research innan om programmet är bra, typ ringa till skolan fråga lite hur deras alumni har lyckats i sina karriärer etc. Tror även det finns nån grupp på facebook så där kan man väl fråga nåra som redan gått den.
Citera
2008-09-01, 19:25
Medlem
firres avatar
Några av mina kollegor som läst på KTH har gått en 1 årig utbildning på Handels. Tror att den kallas Diplomutbildning för finansanalytiker och är en svensk motsvarighet till CFAn. Den är inte djuplodande men med en KTH examen i grunden är den mer än tillräcklig för att ge kunskaper i allt från portföljteori, corporate finance mm. Det slutar alltid ändå med att man sitter med sina företagsinterna snurror och räknar :-)
Citera
2008-09-07, 20:39
Medlem
Hur ser mina chanser ut?

Jag pluggar fristående kurser på handels i gbg, jag planerar på att ta ut en examen i nationalekonomomi och en i företagsekonomi (ekonomie kandidat). Jag kommer precis ha fyllt 21 efter jag läst i 3år. På sommrarna kommer jag praktisera på swedbank och jag har även företag som är påväg upp samt att jag planerar ett välgörenhetsprojekt (bygga skola i nicaragua) + att jag planerar läsa denna utbildningen också: http://www.swissfinanceacademy.org/overview.htm

Jag är sugen på att bli trader eller investmentbanker...... hur ser mina chanser ut?

Det var ngn som skrev att man kan hoppa på ett analyst program efter sin kandidat, hur länge läser man då? Får man ngn sorts lön under denna utbildning? Är det svårt att komma in på en sådan utbildning (vad krävs det)?
Citera
2008-09-07, 20:54
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Jag är sugen på att bli trader eller investmentbanker...... hur ser mina chanser ut?

Det ser mörkt ut.

Allvarligt talat, alltså. Vet du någonting om industrin överhuvudtaget? "Jag vill bli trader eller investmentbanker" säger mig ingenting. Samma gamla dynga som vanligt, varenda fan och hans moster vill in i "investment banking tralalala".

Du kommer misslyckas. Är du så "sugen" på att bli "trader" eller "investmentbanker" så kan du väl åtminstone göra lite research. Det bådar inte direkt gott om du inte ens fixar att klura ut det mest grundläggande för egen hand.
Citera
2008-09-07, 21:40
Medlem
Citat:
Jag pluggar fristående kurser på handels i gbg, jag planerar på att ta ut en examen i nationalekonomomi och en i företagsekonomi (ekonomie kandidat). Jag kommer precis ha fyllt 21 efter jag läst i 3år. På sommrarna kommer jag praktisera på swedbank och jag har även företag som är påväg upp samt att jag planerar ett välgörenhetsprojekt (bygga skola i nicaragua) + att jag planerar läsa denna utbildningen också: http://www.swissfinanceacademy.org/overview.htm

Det var ngn som skrev att man kan hoppa på ett analyst program efter sin kandidat, hur länge läser man då? Får man ngn sorts lön under denna utbildning? Är det svårt att komma in på en sådan utbildning (vad krävs det)?

Om du vill jobba på någon ansedd bank i London ska du nog ha klart för dig att det är sjukt jäkla svårt att komma dit. Men om du verkligen vill ska du ju självklart försöka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in