2009-11-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreew
Var står KTH teknisk fysik finansmatte på IB kartan?

Nu är det här visserligen på inget sätt ett generellt svar på din fråga, men som HHS-are tyckte jag det var väldigt kul, så jag tar upp det ändå. När jag häromdagen skulle söka ett Spring Week på Deutsche Bank, ombads jag som vanligt fylla i vilket land jag bor i och vart jag pluggar. De enda svenska skolorna de hade registrerat var HHS, HHG och Chalmers. Make of that what you will.

Är det förresten någon annan än jag som håller på att söka Spring Weeks för tillfället? Hur har det gått? Och när tror ni man kan vänta svar?
Citera
2009-11-20, 10:19
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Missade du helt mina exempel ovan innan du flög på svara-knappen? Du sitter i IB-tråden, strebertrådarnas strebertråd och du har Bateman som avatar - är du verkligen förvånad?

Jag kan ha fel men hela din vänskapskrets, din familj och alla dina bekanta jobbar inte inom IB, stratconsulting eller affärsjuridik, va?

Sen ska jag väl passa på att lägga till att jag personligen anser att det är befängt att be att få se på universitetsutbildades gymnasiebetyg. Men vad jag och någon annan i den här tråden tycker lär knappast förändra faktum.
Ja och nej, visserligen lutar samtliga mot den offentliga sektorn som ekobrottsmyndigheten, riksbanken och vanliga "banker". För att föra min egen talan från att ha jobbat som analytiker på en privat firma i Stockholm till att vara daytrader, tycker jag mig ha en ganska klar bild av hur det fungerar - och att visa gymnasiebetygen inom den offentliga sektorn så som den privata verkar långt ifrån rimligt.

Vidare, är dina sk. exempel ovan att du själv har sett annonser där dem eftersöker gymnasiebetyg?
- När det står att dem kräver en registerkontroll för att se om personen varit inblandad i någon ekonomisk brottslighet innebär inte detta att dem vill se dina gymnasiebetyg.
Senast redigerad av Aerials 2009-11-20 kl. 10:27.
Citera
2009-11-20, 11:10
Medlem
Mercais avatar
Jag fick visa upp gymnasiebetyg både för Spring Week och Summer Intenrship på IB i London. På flertalet banker.
Citera
2009-11-20, 11:19
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Jag fick visa upp gymnasiebetyg både för Spring Week och Summer Intenrship på IB i London. På flertalet banker.
Jag är uppenbarligen motbevisad.
Sen kan man kanske göra skillnad på fast anställning och internship/ JP Morgans spring break.
Citera
2009-11-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarrick
Nu är det här visserligen på inget sätt ett generellt svar på din fråga, men som HHS-are tyckte jag det var väldigt kul, så jag tar upp det ändå. När jag häromdagen skulle söka ett Spring Week på Deutsche Bank, ombads jag som vanligt fylla i vilket land jag bor i och vart jag pluggar. De enda svenska skolorna de hade registrerat var HHS, HHG och Chalmers. Make of that what you will.

Är det förresten någon annan än jag som håller på att söka Spring Weeks för tillfället? Hur har det gått? Och när tror ni man kan vänta svar?

Och ändå spöar han skiten ur dig på derivatområdet. Måste kännas rätt skönt att glida före i kön.
Citera
2009-11-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Sen när efterfrågar arbetsgivare gymnasiebetyg? Lustigt eftersom alla i min vänskapskrets, familj och bekanta aldrig behövt visa dylikt.

När jag sökte jobb efter examen frågade jag ibland arbetsgivaren om de ville ha kopior på gymnasiebetygen och ALLA ville det. Gymnasiebetygen säger inte så mycket men de talar förhoppningsvis om att du legat på en hyfsat hög nivå hela vägen. De flesta med bra betyg som läser teknik/natur på gymnasiet har inte heller handels som förstaval utan väljer utbildningar med mer matte.

Däremot om du struntar i att bifoga betyg så är det inte säkert att de frågar efter det. När du går vidare efter de första åren så är det ingen som bryr sig om gymnasiebetyg.
Citera
2009-11-20, 14:17
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreew
Var står KTH teknisk fysik finansmatte på IB kartan?

Känner en kille som gick ut 2007 med just den examen. Vill tro att han hade bra betyg. Han sökte i början i huvudsak finansjobb men fick ett jobb på Ericsson som innebar mycket programmering. Han har ända sedan han fick jobbet hösten 2007 sökt olika finansjobb och nu för några månader sedan fick han ett finansrelaterat på en av de större bankerna.
Ett svar så gott som något.

Sedan känner jag ett gäng från HHS som tog examen samtidigt och deras väg till IB var långt ifrån krokig. Att det är enklare att ta sig in via HHS tar jag för närmast självklart men kraven framstår emellertid som högre och timmarna längre.
Citera
2009-11-20, 14:28
Medlem
På tal om gamla meningslösa betyg har jag faktiskt en gång på begäran visat mina (redan då) över 10 år gamla högstadiebetyg. Lite analt beteende från HR-funktionen sådär, kan tyckas..

Tänkte egentligen mest flika in att jag av egen erfarenhet vet att riksbankens (om ekobrottsmynd vet jag intet) rekryteringsprocess framstår som kollo och lägereldsmys i jämförelse med en corp-rekryteringsprocess på en top tier bank, så det kan kanske vara den enkla förklaringen till de olika uppfattningarna om vilken dokumentation som krävs i samband med jobbansökan efter examen.

(Kan dock inte komma på en enda av de kaxiga stratkonsultfirmorna (vi är ju som sagt i strebrarnas strebertråd haha, så jag antar att det är de vi talar om när vi säger "konsult" här) som inte begär gymnasiebetygsutdrag för en junior rekrytering. Hur viktiga de är har jag dock inte den blekaste aning om.)
Citera
2009-11-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siss
På tal om gamla meningslösa betyg har jag faktiskt en gång på begäran visat mina (redan då) över 10 år gamla högstadiebetyg. Lite analt beteende från HR-funktionen sådär, kan tyckas..

Tänkte egentligen mest flika in att jag av egen erfarenhet vet att riksbankens (om ekobrottsmynd vet jag intet) rekryteringsprocess framstår som kollo och lägereldsmys i jämförelse med en corp-rekryteringsprocess på en top tier bank, så det kan kanske vara den enkla förklaringen till de olika uppfattningarna om vilken dokumentation som krävs i samband med jobbansökan efter examen.

(Kan dock inte komma på en enda av de kaxiga stratkonsultfirmorna (vi är ju som sagt i strebrarnas strebertråd haha, så jag antar att det är de vi talar om när vi säger "konsult" här) som inte begär gymnasiebetygsutdrag för en junior rekrytering. Hur viktiga de är har jag dock inte den blekaste aning om.)

Själv så föredrar jag hårda intervjuer där man får göra något konkret och visa att man har plockat upp kunskap. HR-tester kan dock vara skumma.
Det värsta som finns är ”kollo och lägereldsmys” då det allltid blir politik och allmänt tyckande i slutändan som avgör. Min erfarenhet är också att man av samma skäl skall försöka undvika HR-tanter så långt som det bara är möjligt.
Citera
2009-11-20, 18:39
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Ja och nej, visserligen lutar samtliga mot den offentliga sektorn som ekobrottsmyndigheten, riksbanken och vanliga "banker". För att föra min egen talan från att ha jobbat som analytiker på en privat firma i Stockholm till att vara daytrader, tycker jag mig ha en ganska klar bild av hur det fungerar - och att visa gymnasiebetygen inom den offentliga sektorn så som den privata verkar långt ifrån rimligt.

Vidare, är dina sk. exempel ovan att du själv har sett annonser där dem eftersöker gymnasiebetyg?
- När det står att dem kräver en registerkontroll för att se om personen varit inblandad i någon ekonomisk brottslighet innebär inte detta att dem vill se dina gymnasiebetyg.
Offentliga sektorn och "vanliga" banker, som du själv kallar dem, är INTE synonymt med vad som diskuteras i denna tråd, eller hur? Det är då helt irrelevant hur rekryteringsprocessen där går till samt vad du själv anser vara rimligt.

Till skillnad från dig så sitter jag inte här och skriver grundlösa påståenden, så ja jag har sett annonser där de efterfrågar gymansiebetyg. Då du verkar vara av den envisa typen så vill du säkert se exempel, då på icke internships. Dock tänker jag knappast sitta på min lediga fredagskväll och leta efter annonser för jobb jag aldrig kommer att kunna få. Jag känner till ett exempel på rak arm, håll till godo: http://www.appliedvaluegroup.com/?career/how-to-applyinterview-preparation.html

Citat:
All applications must include cover letter, resume / CV and leaving certificates from high school and university

Applied Value är en second tier stratfirma. Om du tror att de är ensamma om att vilja se gymnasiebetyg så får det stå för dig.

Hur du lyckas få in en jämförelse med gymnasiebetyg och utdrag ur belastningsregistret tänker jag inte ens ge mig in på.

Snälla du, för din egen och den här trådens skull, vidga dina perspektiv lite.
Citera
2009-11-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Snälla du, för din egen och den här trådens skull, vidga dina perspektiv lite.

Hade du inte kastat dig på svara-knappen hade du kanske läst att han redan ansett sig motbevisad.
Citera
2009-11-20, 22:14
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Hade du inte kastat dig på svara-knappen hade du kanske läst att han redan ansett sig motbevisad.
Hade inte du varit på bråkmakarhumör så hade du sett att han slängde in en brasklapp om att det kanske endast gällde internships. Så jag hoppades att genom mitt inlägg få ett slut på den här sidodebatten.

Synpunkter på det kan tas i PM eller helst inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in