2009-11-16, 13:06
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Ar det 16h dagar och feta løner vid internships, eller ar det ordinara løner och timmar? Det torde vara det førsta, før att testa om man ar av det ratta virket.

Några FB:are som har haft interships? Beratta garna roliga anekdoter!
16h dagar och ordinära löner! Eller, lönerna är nog inte ens "ordinära".
Citera
2009-11-16, 13:25
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
16h dagar och ordinära löner! Eller, lönerna är nog inte ens "ordinära".

Gør om, gør ratt.

16h dagar och feta løner eller ordinara løner och timmar
Citera
2009-11-16, 13:29
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Gør om, gør ratt.

16h dagar och feta løner eller ordinara løner och timmar

Nu gissar jag ju bara, men jag tror att Helikopter-Ben möjligtvis kan ha menat att man jobbar hårt och länge till - förhållandevis - risiga löner. Timlönen är inget att hänga i julgranen.
Citera
2009-11-16, 14:17
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Nu gissar jag ju bara, men jag tror att Helikopter-Ben möjligtvis kan ha menat att man jobbar hårt och länge till - förhållandevis - risiga löner. Timlönen är inget att hänga i julgranen.

De flesta bankerna betalar ca 43k i månaden. De säger även att du ska räkna med 60-70 timmars arbetsvecka. Detta ger ca SEK 140/timme. Bättre än McDonalds men sämre än helgskiftet på ICA-lagret...

Merc
Citera
2009-11-16, 14:40
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven

Då ar jag med.

Om det var så du menade bernanke, så ber jag om ursakt før min dryghet.
Citera
2009-11-16, 20:12
Medlem
Det hade varit mycket intressant om någon kunde posta lite mer detaljerat hur en intervju gick till och vad som sades. Jag har sökt lite olika jobb i gränslandet finans/ekonomi och IT och jag har några intervjuer framför mig, och det skulle vara kul att höra andras upplevelser.
Citera
2009-11-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
De flesta bankerna betalar ca 43k i månaden. De säger även att du ska räkna med 60-70 timmars arbetsvecka. Detta ger ca SEK 140/timme. Bättre än McDonalds men sämre än helgskiftet på ICA-lagret...

Merc
Är "de flesta bankerna" endast internationella banker eller är det möjligt att även svenska banker belönar deras internships med sådana löner?
Citera
2009-11-18, 22:14
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viikos
Är "de flesta bankerna" endast internationella banker eller är det möjligt att även svenska banker belönar deras internships med sådana löner?

Pratar endast London nu, bara där jag känner att jag har koll. Har fått ett par erbjudanden från Sverige, men då har det rört sig om 20-25K, och vet inte om man kan dra slutsatsen att det är "standard".

På tal om Londonlöner ska man ju tänka på att man ska betala 8-12K i månaden för boendet med (och då bor du ju knappast bra...).

Merc
Citera
2009-11-19, 00:12
Medlem
I-bankers från Lund

Var på en slags "skolresa" till London för två veckor sedan och vi träffade ganska många banker som Barclays, Merrill Lynch, JP Morgan, Nomura, BNP Paribas, etc. Det som var så sjukt intressant är att det verkar ha blivit en tävling nu mellan handelsstudenter och lundastudenter. Handels-studenterna verkar dominera inom corporate finance medan lundastudenterna verkar dominera inom debt capital markets, och sales/trading. Är det bara jag som har märkt detta fenomen?
Citera
2009-11-19, 02:26
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FG
Var på en slags "skolresa" till London för två veckor sedan och vi träffade ganska många banker som Barclays, Merrill Lynch, JP Morgan, Nomura, BNP Paribas, etc. Det som var så sjukt intressant är att det verkar ha blivit en tävling nu mellan handelsstudenter och lundastudenter. Handels-studenterna verkar dominera inom corporate finance medan lundastudenterna verkar dominera inom debt capital markets, och sales/trading. Är det bara jag som har märkt detta fenomen?

Absolut inte. När det gäller svenska skolor är SSE outstanding och Lund ligger långt efter när det gäller intervjuer och offers.
Citera
2009-11-19, 03:00
Medlem
TengilJrs avatar
Hur står sig HHS i jämförelse med Oxbridge och LSE? Hur står sig Lund i jämförelse med te x Manchester?
Citera
2009-11-19, 11:21
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilJr
Hur står sig HHS i jämförelse med Oxbridge och LSE? Hur står sig Lund i jämförelse med te x Manchester?

100 olika svar från 100 olika människor på sådana här frågor alltid, men SSE ligger enligt mig definitivt en division lägre än Oxbridge och LSE. Lund ligger nog snäppet under Manchester. Tittar man på vart bankerna tar sina interns skulle jag säga något åt detta hållet:

1. Oxford/Cambridge
2. LSE/Warwick/UCL/Imperial
3. SSE/Bocconi m.fl utländska/Durham/Cass/St Andrews
4. Manchester m.fl

Nu har väl den här frågan vairt uppe 100 gånger förr, och jag räknar med en shitstorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in