2009-07-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Alltså jobb där man sitter i receptionen etc.

Nej, det gör varken av eller till om du har haft ett okvalifcerat adm-sommarjobb tidigt, oavsett var det må ha varit.
Citera
2009-07-08, 22:35
Medlem
Är det obligatoriskt att visa upp brottsregistret när man söker internship eller heltid vid en investmentbank.
Citera
2009-07-09, 20:32
Medlem
Citat:
Är det obligatoriskt att visa upp brottsregistret när man söker internship eller heltid vid en investmentbank.

Nej, som regel inte. Men om den potentiella arbetsgivaren ber om det så är det väl ganska diskvalificerande i praktiken om man skulle vägra att göra det... Men det är inte obligatoriskt i den bemärkelsen att det är "lag på det" så att säga.

För försäkringsmäklare gäller i och för sig dock ett gäng regler för vilka brott man inte får ha dömts för under de senaste åren (och då är det bedrägeri, skattebrott, egendomsbrott, förskingring och sånt - inte fortkörning och tjuvfiske alltså...) man får inte vara försatt i konkurs, ha skuld till kronofogden av viss storlek och lite sånt. (Skulle du söka jobb som VD eller till styrelse eller likn på en bank i Sverige så görs väl en slagning mot belastningsregistret också, men jag misstänker att det inte var det som var aktuellt först och främst i den här tråden).

När man tar sin Swedsec-licens så intygar man i och för sig dessutom något på heder och samvete också, men jag kommer inte ihåg exakt hur det var formulerat. Men det hade något med ens allmänna vandel att göra...

Detta är i Sverige alltså - någon kanske kan komplettera med vad som gäller i London/Frankfurt/New York/etc?
Citera
2009-07-09, 22:24
Medlem
Jag tänkte höra ifall det var vanligt när man söker internship att man får visa upp belastningsregistret, jag tänkte på både Sverige och utomlands.
Citera
2009-07-09, 23:57
Medlem
Citat:
Jag tänkte höra ifall det var vanligt när man söker internship att man får visa upp belastningsregistret, jag tänkte på både Sverige och utomlands.

Förmodligen inte för internships, men i det längre loppet så... för "controlled functions" i England (omfattar nog de flesta intressanta front office jobb) måste man vara en "approved person". En del av kriterierna är att vara "fit and proper", och för att avgöra det kommer man förmodligen kolla upp om någon är tidigare straffad. Det man tittar på är dock framför allt finansiella /affärsmässiga brott, så är inte helt svart eller vitt.
Citera
2009-07-11, 17:53
Medlem
Angående listan på HHS studenter i Affärsvärlden;
vilket år på sina undergrad studier går de flesta som blir accepterade för internships på investmentbanker?

Händer det att någon på SU eller lanthandels får internships på de framstående investmentbankerna?
Citera
2009-07-11, 18:32
Medlem
Citat:
Angående listan på HHS studenter i Affärsvärlden;
vilket år på sina undergrad studier går de flesta som blir accepterade för internships på investmentbanker?

Händer det att någon på SU eller lanthandels får internships på de framstående investmentbankerna?

Vad jag hort sa kom 1 kille fran lanthandels in i ar. Dock inget internship, utan SW hos GS.

De storre investmentbankerna har olika listor med vilka de sallar bland de olika universiteten. De har t.ex. vissa personer tillagnade till att kolla igenom alla sokande fran de 5 hogst rankade universiteten i UK, en annan for de hogst rankade i kontinentala europa etc.. Vilka universitet som galler brukar varierar fran bank till bank, men HHS finns med pa de flesta. Soker man fran ett universitet som inte ar "targeted" (d.v.s. alla svenska forutom HHS) hamnar man i gruppen for "ovriga sokande", en grupp som ar betydligt storre an de andra och som det foljaktligen blir svarare att ta sig in ifran. Jag ar overtygad om att det finns atskilliga studenter av IB-kaliber pa SU och GU, men de uppmarksammas helt enkelt inte tillrackligt. Det ar pa detta vis som en mindre kvalificerad HHS:are teoretiskt sett far det lattare att hitta anstallning an en mer kvalificerad student fran SU alt. GU.
Senast redigerad av Matfascisten 2009-07-11 kl. 18:42.
Citera
2009-07-11, 20:51
Medlem
Nu har jag förstås inte läst hela tråden, men finns det inget snarlikt som inte kräver att man jobbar 1000 timmar i veckan och är stresstålig? Om man tycker analyserande av börskurser är kul och vill jobba med det, men inte alls är särskilt intresserad av att tjäna en förmögenhet och köpa lyxprylar, utan bara vill ha så man klarar sig.
Citera
2009-07-15, 01:48
Medlem
bump
Citera
2009-07-15, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonooben
Nu har jag förstås inte läst hela tråden, men finns det inget snarlikt som inte kräver att man jobbar 1000 timmar i veckan och är stresstålig? Om man tycker analyserande av börskurser är kul och vill jobba med det, men inte alls är särskilt intresserad av att tjäna en förmögenhet och köpa lyxprylar, utan bara vill ha så man klarar sig.
Analysera börskurser håller väl inte de flesta IB-människor med iofs men du kan ju till att börja med jobba i Sverige isf eller nåt annat land där man har en stram arbetsrätt, typ Frankrike borde väl ha det. Typ som trader om du vill analysera börskurser.
Citera
2009-07-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonooben

Är inte heller så förtjust i stress och att jobba långa dagar. Bet dock ihop och körde 2 år i London 2000/2001. Blev mycket lyckat - bonus, bra utfall från aktieprogram i firman samt avgångsvederlag! Så länge man jobbar där sjunker ju livskvalitén radikalt, men å andra sidan bor man ju nu för tiden obelånad i Stockholms innerstad samt driver en mindre firma inom det finansiella området med några vänner och jobbar normala arbetstider - samt 6 veckors semester på sommaren

Mitt tips till dig att trots allt köra typ 2 år i London och skaffa en grundplåt. Sen kan du ha det ganska behagligt utan att jobba ihjäl dig i Sverige.
Citera
2009-07-24, 19:25
Bannlyst
Någon som man lista i-banker som är verksamma i Sverige samt svenska i-banker med verksamhet i London.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in