2009-05-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Jag har inte balls nog att säga något om värderingen, men med den erfarenheten du besitter tror jag du skulle kunna gå långt. HHS handlar knappast bara om ranking - det finns många människor där som skulle kunna berika dig (för att använda ett poppis FB-uttryck), som kan vara potentiella affärspartners eller som kunde driva dig framåt genom sin egen "storhet" if you will. Dessa finns säkerligen i Lund också, men jag vill tro att skillnaden är såpass stor att det kan spela roll.
Sen beror det naturligtvis på hur driven du är; antingen kan du ta ett år i Lund och samtidigt plugga upp behörigheten (=lättare första år på HHS → mer tid för biznis), plugga upp skiten nu innan juni, förutsatt att du sökt till HHS och kryssat i rätt rutor etc - du har två månader av fuck-all och det borde inte vara omöjligt. Ett annat alternativ är att storsatsa på arbetslivserfarenheten i ett år - starta ett företag eller fortsätt på något av de du jobbat på, för att ha en ordentligt solid grund om du ska börja på HHS nästa år.
Eller plugga upp matten och chansa på UK (och det här måste jag naturligtvis flika in som den spammare jag är). Det känns bara lite onödigt att läsa i Lund om (och det blir väl upp till dig att avgöra) du inte tillhör.. "andrasorteringen", för att vara krass.

Du verkar hävda att HHS gör så pass stor skillnad att jag bör lägga all kraft på att ta mig in. Jag går väl emot förnuftet men Lund tilltalar mig mer då jag dels får påbörja ett nytt liv omedelbart, dels vara ute i arbetslivet ett år tidigare än om jag hade läst HHS. Har någon mer nåt att tillägga är det uppskattat, har OrkarN rätt i det han säger eller erbjuder Lund likvärdiga alternativ i framtiden?

MunchenCalling, vad anser du om chanserna att landa ett internship med de förutsättningar jag har?
Citera
2009-05-16, 12:53
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Du verkar hävda att HHS gör så pass stor skillnad att jag bör lägga all kraft på att ta mig in. Jag går väl emot förnuftet men Lund tilltalar mig mer då jag dels får påbörja ett nytt liv omedelbart, dels vara ute i arbetslivet ett år tidigare än om jag hade läst HHS. Har någon mer nåt att tillägga är det uppskattat, har OrkarN rätt i det han säger eller erbjuder Lund likvärdiga alternativ i framtiden?

MunchenCalling, vad anser du om chanserna att landa ett internship med de förutsättningar jag har?
Jag vill bara tillägga att du gör helt rätt i att tvivla på det jag säger. Jag har snappat upp min fair share av andra människors dåliga erfarenheter på HHS, och det jag lärt mig av det är att ingen skola är perfekt; inget universitet kommer spela större roll än din egen person. Det är åtminstone vad jag intalar mig själv när jag väljer att stanna här i UK på en sämre-än-HHS-skola istället för att flytta till Stockholm i höst och göra om ettan.
Citera
2009-05-16, 15:20
Medlem
Citat:
Jag vill bara tillägga att du gör helt rätt i att tvivla på det jag säger. Jag har snappat upp min fair share av andra människors dåliga erfarenheter på HHS, och det jag lärt mig av det är att ingen skola är perfekt; inget universitet kommer spela större roll än din egen person. Det är åtminstone vad jag intalar mig själv när jag väljer att stanna här i UK på en sämre-än-HHS-skola istället för att flytta till Stockholm i höst och göra om ettan.
Berätta gärna om de dåliga erfarenheter du hört om HHS?

Jag tror att utlandserfarenhet väger rätt tungt också, ju längre ju bättre tror jag. Därför tror jag även odavidsson har en bra chans, utan att jag har någon som helst erfarenhet annat än det jag fått från olika håll.
Du verkar besitta en del erfarenhet som gör dig hyfsat unik odavidsson
Senast redigerad av ybx 2009-05-16 kl. 15:23.
Citera
2009-05-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freidrich
Misstänker att de siffror du nämner är inklusive pensionsförmåner och dylikt? Om inte har det varit en enorm stegring sedan förra året. Då var normen snarare 30-34 på de största aktörerna runt kungsträdgården (ex. bonus och pensioner).

Hej, jag menade självklart grundlönen. Pension etc känns ganska ointressant just nu - det är väldigt lång tid kvar innan det blir aktuellt men pensionering för mig.

Efter att ha kollat läget med klasskompisarna så ligger jag lite över snittet men inte lågt över och långt ifrån toppen (inom IB)
Citera
2009-05-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Hej, jag menade självklart grundlönen. Pension etc känns ganska ointressant just nu - det är väldigt lång tid kvar innan det blir aktuellt men pensionering för mig.

Efter att ha kollat läget med klasskompisarna så ligger jag lite över snittet men inte lågt över och långt ifrån toppen (inom IB)
Av de klasskompisar som kom till London inom IB, hur många var "extraordinära" avseende typ dubbelexamen, utländska föräldrar (=übergrym på tyska/franska/spanska/etc), föräldrar på något maffigt jobb...
Citera
2009-05-16, 20:27
Medlem
Jag skulle även vilja veta hur stort antal utav studenter ifrån Sverige i helhet som tar sig till London, till bank och IB sektorn. Då tydligen söker sig en stor del utav studenter ifrån alla brittiska topp-skolor sig till denna branch. HHS i all ära, men hur står sig HHS i jämförelse med de "elit" skolor i England?
Citera
2009-05-16, 21:03
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson

MunchenCalling: vad anser du om chanserna att landa ett internship med de förutsättningar jag har?

Om det blir Lund, vad hade du då tänkt läsa?
Jag antar att det är kandidaten, då civ.ek. programmet verkar helt dödfött efter bolognaprocessen.

MunchenCalling: Jag har snappat upp att du läste i Lund. Dock undrar jag om du kan vara mer specifik. Läste du kandidat (med eller utan master), eller läste du det 4-åriga civ.ek. programmet?
Jag är även nyfiken på vad för EC du hade.

Vad jag har snappat upp angående IB i USA/England, så verkar de som rekryteras bara ha en kandidat i bagaget.
Räcker det nu för tiden, eller behöver man en master för att ha en chans? (För att ta sig till London som ex.)

OrkarN: Var läser du förresten? Sämre än HHS, men bätte än Lund?

- Xtfr
Senast redigerad av Xtfr 2009-05-16 kl. 21:08.
Citera
2009-05-16, 22:13
Medlem
OrkarN läser i England om jag inte misstar mig..
Citera
2009-05-16, 22:33
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson
OrkarN läser i England om jag inte misstar mig..

Om du läst tråden skulle du veta att han själv nämner det fyra inlägg upp..

Citat:
Det är åtminstone vad jag intalar mig själv när jag väljer att stanna här i UK.

Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
OrkarN: Var läser du förresten? Sämre än HHS, men bätte än Lund?

Som den stalker jag är, tror jag att han läser i York.

On topic så är jag själv väldigt kåt på IB och hoppas komma in på HHS i höst.
Senast redigerad av Gurkan100 2009-05-16 kl. 22:36.
Citera
2009-05-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Av de klasskompisar som kom till London inom IB, hur många var "extraordinära" avseende typ dubbelexamen, utländska föräldrar (=übergrym på tyska/franska/spanska/etc), föräldrar på något maffigt jobb...

gemensamt för de som börjar i london nu till hösten som jag känner är att de har ganska höga betyg och är seriösa/ambitiösa

ingen har superkrafter, dubbelexamen eller liknande.

De jag känner med dubbelexamen har ofta ganska kassa betyg och då verkar inte arbetsgivare se det som bättre än en examen med bra betyg. Iallafall har de inte fått bättre jobb.
Citera
2009-05-16, 22:54
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso

Då är frågan, hur högt ligger toppen? Och är det i sådana fall svenska löner vi pratar om, eller London-löner?
Citera
2009-05-17, 02:11
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson
Jag skulle även vilja veta hur stort antal utav studenter ifrån Sverige i helhet som tar sig till London, till bank och IB sektorn. Då tydligen söker sig en stor del utav studenter ifrån alla brittiska topp-skolor sig till denna branch. HHS i all ära, men hur står sig HHS i jämförelse med de "elit" skolor i England?

Inte för att det svarar på din fråga, men kan ge en viss hint iaf.

På mitt spring internship på Credit Suisse i London såg fördelningen ut såhär om jag minns rätt:

UCL: 8
Cambridge: 7
Warwick: 7
LSE: 5
Imperial: 5
Oxford: 3
Cass: 2
SOAS: 1
Manchester: 1
HHS: 1
CBS: 1

+ 5 övriga enstaka skolor typ.

Ska aboslut inte ses som en ranking då t.ex. Oxford och Cambridge isåfall borde ligga högre upp och UCL lägre ner, men som sagt, viss vägledning iaf.

HHS verkar ha ett mycket gott rykte och de flesta svenskar jag träffade på CS hade gått på HHS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in