Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ja, vad vet du är frågan. Jag går IB, jag vet, så enkelt är det. 38 är lika med 20.0, 37 är 19.31 och 36.. 18.70 om jag inte minns fel. Det är lätt kollat.
Och jo, yay, 20 i snitt. Har du Matte E? Varit med i elevråd eller är du kanske jäkligt bra på rodd? Den där valutahandeln du snackade om låter meriterande helt klart, men... Nvm, jag ska inte predika, du får upptäcka själv hur lätt det är att komma in på LSE. Klarar du det lovar jag att vara glad för din skull.
edit*: förstår du vad "kräver" betyder? Det betyder, vad jag förstått och jag kan ju såklart ha fel, att det är en siffra man ska uppnå innan man ens kan börja tänka på att söka. Sen kommer dessutom Norges kronprins och konkurrerar med private tutoring-betyg.
edit2: Vad pluggar du i Linköping? Ind. Ek?
Håller absolut med dig Orkarn, håller med dig att det kommer att vara extremt svårt för epic767 att lyckas med LSE och IB (nu menar jag investment banking). Men jag tror också att du har överdrivit lite i hur svårt det egentligen är.
Ja, man måste ha väldigt höga betyg, över 18. Ja, det är hög efterfrågan på platserna, men det finns sätt.
Den där siffran du droppade i förra inlägget om att det är 12.25 (eller något sånt) personer som ansöker per plats. Jag gissar att det är Economics utbildningen.
1. Alla 12.25 behöver ju inte ha högre/lika bra betyg som dig, väldigt många söker fast än de är chanslösa.
2. Som sagt, den siffran tror jag gäller Economics, på LSE finns ett antal andra utbildningar som är helt ekonomi/finans relaterade som IB "tycker om" OCH som har lägre intagning.
En annan sak är att sökanden från EU betalar mer i avgifter till skolan än Engelska studenter. Det här betyder att universiteten är mer benägna att välja EU studenter (förvisso betalar Out of EU studenter mer än EU studenter).
Slutligen så hjälper faktiskt ideelt arbete. Att vara aktiv i en volontärorganisation är en fin merit, som kan väga upp mot den icke-existerande 20,0 som man inte har.
Så man är inte helt körd om man bor i Sverige.
Det finns dock ett problem man glömt. Alla är ju inte täta som fan och även fast man får en plats på t.ex LSE måste man ju kunna finansiera sin utbildningstid. Mat&husrum, universitetskostnader, levnadskostnader...
6k från CSN räcker ju inte såå långt...