2007-05-21, 22:42
Bannlyst
OrkarN: ja 38 var det nog, om de inte har ändrat systemet sen jag kollade upp det sist för 5 år sen

20 i snitt kan man fixa, osv. men det innebär ju att man blir tvungen att kasta sitt ett år från linköping,tillbaka till gymnasiebordet osv..känns alldelles för omständigt. Lse låter avlägse.

Och ja jag läser ekonomprogrammet det vanliga. Vad kommer du gå ut ib med då?
Citera
2007-05-22, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
axel foley: om någon från samma universitet med samma utbildning och med 100% får ett bank jobb i england, så torde det inte vara orimligt att jag kan få det med om jag har bra betyg. Jag ser inte det naiva i att förutsätta det. Ser inte heller det naiva att förutsätta en månadslön på ca 40k när jag också läst en undersökning att över 50% tjänar mer än 50k.

Jag tror inte du har förstått den mördande konkurransen om bankjobben i London.

När du söker till bankjobben (vilket du kommer få göra online eftersom ingen bank kommer till Linköping för att rekrytera), kommer du konkurrera med toppstudenter från toppskolor inte bara i UK och resten utav Europa men även från andra håll i världen, som inte bara har betygen utan även oftast relevant erfarenhet också.

Sen bland dessa kommer en handfull att kallas till första ronds intervjun, sen är det andra egenskaper än betyg, skola, erfaranhet, prestationer etc som bestämmer om man går vidare eller ej.

Citat:
Läste också att munchencall gick ut uppsala(tror det var det,eller något likvärdigt iallafall), med inte helt perfekta betyg. Och det är ingen astronomisk skillnad mellan uppsala och linköping.

Nu känner jag inte MunchenCalling personligen men av det jag läst kan jag säga att han verkar vara ett extremfall. Hur som helst verkade han haft ett par tunga internships bakom sig innan han sökte.
Citera
2007-05-22, 02:17
Medlem
Munchencalling läste väl på Lund, vilket är en stor skillnad i jämförelse med Linköping och Uppsala.
Citera
2007-05-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ja, vad vet du är frågan. Jag går IB, jag vet, så enkelt är det. 38 är lika med 20.0, 37 är 19.31 och 36.. 18.70 om jag inte minns fel. Det är lätt kollat.
Och jo, yay, 20 i snitt. Har du Matte E? Varit med i elevråd eller är du kanske jäkligt bra på rodd? Den där valutahandeln du snackade om låter meriterande helt klart, men... Nvm, jag ska inte predika, du får upptäcka själv hur lätt det är att komma in på LSE. Klarar du det lovar jag att vara glad för din skull.

edit*: förstår du vad "kräver" betyder? Det betyder, vad jag förstått och jag kan ju såklart ha fel, att det är en siffra man ska uppnå innan man ens kan börja tänka på att söka. Sen kommer dessutom Norges kronprins och konkurrerar med private tutoring-betyg.

edit2: Vad pluggar du i Linköping? Ind. Ek?

Håller absolut med dig Orkarn, håller med dig att det kommer att vara extremt svårt för epic767 att lyckas med LSE och IB (nu menar jag investment banking). Men jag tror också att du har överdrivit lite i hur svårt det egentligen är.

Ja, man måste ha väldigt höga betyg, över 18. Ja, det är hög efterfrågan på platserna, men det finns sätt.
Den där siffran du droppade i förra inlägget om att det är 12.25 (eller något sånt) personer som ansöker per plats. Jag gissar att det är Economics utbildningen.
1. Alla 12.25 behöver ju inte ha högre/lika bra betyg som dig, väldigt många söker fast än de är chanslösa.
2. Som sagt, den siffran tror jag gäller Economics, på LSE finns ett antal andra utbildningar som är helt ekonomi/finans relaterade som IB "tycker om" OCH som har lägre intagning.

En annan sak är att sökanden från EU betalar mer i avgifter till skolan än Engelska studenter. Det här betyder att universiteten är mer benägna att välja EU studenter (förvisso betalar Out of EU studenter mer än EU studenter).

Slutligen så hjälper faktiskt ideelt arbete. Att vara aktiv i en volontärorganisation är en fin merit, som kan väga upp mot den icke-existerande 20,0 som man inte har.

Så man är inte helt körd om man bor i Sverige.
Det finns dock ett problem man glömt. Alla är ju inte täta som fan och även fast man får en plats på t.ex LSE måste man ju kunna finansiera sin utbildningstid. Mat&husrum, universitetskostnader, levnadskostnader...
6k från CSN räcker ju inte såå långt...
Citera
2007-05-22, 09:50
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
En annan sak är att sökanden från EU betalar mer i avgifter till skolan än Engelska studenter. Det här betyder att universiteten är mer benägna att välja EU studenter (förvisso betalar Out of EU studenter mer än EU studenter).

Jag ville bara påpeka att detta inte stämmer. EU-studenter betalar precis lika mycket som inhemska.
Citera
2007-05-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Jag ville bara påpeka att detta inte stämmer. EU-studenter betalar precis lika mycket som inhemska.

Oj, my bad
Citera
2007-05-22, 14:52
Medlem
MunchenCallings avatar
Jag läste på Lunds, inte Uppsala Universitet.

Jag ska försöka besvara era frågor när jag får lite mer tid, men rent spontant så kan jag säga....glöm Linköping. Den är inte med på IB-rekryterarnas radar och den spelar inte i samma liga som LSE...de spelar inte i samma sport ens. Visst, det finns säkert någon som lyckats ta sig in i IB-världen från den skolan men dem kan man säkerligen räkna på en hand.

Vill ni placera er bäst för att komma in på IB så ska ni välja

1. Handels Stockholm
2. Handels Gbg, Lunds Uni eller Upppsala.
3. Resten

eller om ni väljer att läsa i England

1. Oxbridge
2. LSE
3. Imperial och Red Brick

Bra betyg hjälper er en bra bit på vägen...men i 99 fall av 100 så måste ni ha läst på en ansedd skola också.
Citera
2007-05-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel Foley
MunchenCalling, Spokyboy & Co:

Skulle ni vänligen kunna hjälpa mig att kort att sammanfatta hur i-banking scenen ser ut på andra håll i Europa förutom London.

Från vad jag fått veta ser det ut som följande:

Spanien: Låga löner, (under 30,000 euro) men låga levnadskostnader. Mindre timmar, helgarbete och mindre intensivt samt upp till 30 dagars semester per år. 2 timmars lunchraster.
Nästan alla deals är inom bygg & "public service". Få front office analystpositioner och svårt för utomstående att komma åt de.

Portugal: Liknade Spanien fast hälften av lönen.

Tyskland: Bra, om inte bäst ratio mellan lön och levnadskostnader? Många timmar och intensivt men inte riktigt som London. Rullande internships.

Italien:Minimal dealflow med tanke på att nästan alla Bocconi studenter söker sig till London.

Intressant ska försöka skriva lite längre när jag hinner, men vad jag kan säga är att vill man tjäna det riktigt stora pengarna och ha högt deal flow är det Moskva som gäller just nu.

Annars är ju London, Frankfurt och Paris, i nämnd ordning bäst sätt till lön och deal flow..

sett till W/L-balance undrar jag om det verkligen är stor skillnad? Mer en fråga om hur långt man vill nå
Citera
2007-05-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling

Jag ska försöka besvara era frågor när jag får lite mer tid, men rent spontant så kan jag säga....glöm Linköping. Den är inte med på IB-rekryterarnas radar och den spelar inte i samma liga som LSE...de spelar inte i samma sport ens. Visst, det finns säkert någon som lyckats ta sig in i IB-världen från den skolan men dem kan man säkerligen räkna på en hand.

Vill ni placera er bäst för att komma in på IB så ska ni välja

1. Handels Stockholm
2. Handels Gbg, Lunds Uni eller Upppsala.
3. Resten

eller om ni väljer att läsa i England

1. Oxbridge
2. LSE
3. Imperial och Red Brick

Bra betyg hjälper er en bra bit på vägen...men i 99 fall av 100 så måste ni ha läst på en ansedd skola också.

Bara för att klargöra två saker, Imperial har ju inte economics elller ekonomi/finans utbildningar, hur menar du att de ligger 3:a...
och med Red Brick menar du
* University of Birmingham
* University of Bristol
* University of Leeds
* University of Liverpool
* University of Manchester
* University of Sheffield
?
Citera
2007-05-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling

Tänker du på ekonomutbildning enbart nu eller skulle du säga samma sak om man läser Y (civ.ing. teknisk fysik och elektroteknik) med Tillämpad matematik som profil och ett par kurser i finansiell matematik i bagaget?

http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-response=lot_response.lasso&op=eq&kp_budget_year=2 007&op=eq&kp_programkod=Y&-op=ct&kp_programprofil=tma
Citera
2007-05-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Tänker du på ekonomutbildning enbart nu eller skulle du säga samma sak om man läser Y (civ.ing. teknisk fysik och elektroteknik) med Tillämpad matematik som profil och ett par kurser i finansiell matematik i bagaget?

http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-response=lot_response.lasso&op=eq&kp_budget_year=2 007&op=eq&kp_programkod=Y&-op=ct&kp_programprofil=tma

jag känner till en från den profilen som numera jobbar på seb i stockholm i alla fall.
Citera
2007-05-22, 21:30
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
Munchencalling läste väl på Lund, vilket är en stor skillnad i jämförelse med Linköping och Uppsala.

Säger vem? Att Lunds ekonomutbildning anses vara aningen bättre än Uppsalas är nog möjligt, men att det skulle vara någon större skillnad verkar inte troligt.

Citat:
Handels slutar köra med det efter årsskiftet. Lund,uppsala eller göteborg kan man ju byta till, men de är väl inte så mycket bättre än linköping?

http://www.hhs.se/MSc/Applying/sv_antagningMaster.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in