2009-11-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Hur ser marknaden ut før jurister inom IB? Ar det nybakade strebers, eller ar det partners hos t.ex. MSA som blir varvade?

Finns det ens jurister med svensk utbildning i Londons IB-varld?

Finns det inga jurister i tråden som kan hjälpa till med ett svar på ovanstående...? Har sett att frågan varit uppe innan men den verkar förbli obesvarad.

Jag kan försöka ge en skärva av ett svar kanske: Det finns inga jurister som jobbar inne på avdelningen (M&A/ECM advisory), men det är ju alltid jurister inblandade. De har en tendens att alltid komma från samma klick av firmor, exakt vilken beror lite på transaktionens geografi, storlek, inblandade parter. Linklaters, White & Case, Ashurst, Freshfields, Clifford Chance, osv osv osv. Eller Vinge eller Mannheimer osv om man håller sig hemmavid. Så de är ju "jurister inom IB" kan man ju säga.

Inget uttömmande svar direkt, men ändå..
Citera
2009-11-26, 22:21
Medlem
HORPATTEs avatar
Jag kommer få drygt 18,1 i betyg så kommer nog inte in på HHS. Vad finns det för andra vägar?
mvh
Citera
2009-11-26, 23:23
Medlem
Flyktplans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORPATTE
Jag kommer få drygt 18,1 i betyg så kommer nog inte in på HHS. Vad finns det för andra vägar?
mvh

Högskoleprovet
Citera
2009-11-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktplan
Högskoleprovet

Även speciella meriter, vad nu de kan vara? Kontakter, startat eget företag som gått bra, duktig på sport kanske finns de någon som vet?

http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BSc/Antagning/Pages/default.aspx
Citera
2009-11-27, 07:07
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORPATTE
mvh

Det beror väl på, är det m&a som alla batemanwannabes vill till, så krymper dina chanser till en lillfingersnagel om du inte läser på sse.
Citera
2009-11-27, 20:27
Bannlyst
Jag kan väl säga vad jag gör. Jag kör förnärvarande trading på ett konto från en mäklare i usa,och ska så göra under en utvärderingsperiod om 6 månader. Visar jag bra resultat,så kommer han visa upp mitt handelsresultat för olika hedgefonder och om det vill sig väl,jobba som trader på en hedgefond.

Har hållt på nu i 2 veckor.
Citera
2009-11-27, 21:11
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Det beror väl på, är det m&a som alla batemanwannabes vill till, så krymper dina chanser till en lillfingersnagel om du inte läser på sse.
Sen KAN man ju faktiskt jobba med M&A utanför Canary Wharf också. Visst, ju längre ifrån desto mindre häftigt enligt strebern. Men man jobbar fortfarande med M&A.

Hellre merga Bosses Rörservice och Kalles Kyl än att sammanfoga rören på förstnämnda firma.
Citera
2009-11-27, 22:15
Bannlyst
Har fått en hel del mail angående mäklaren som rekrytrerar valutatraders åt hedgefunder.

Här är mer information;

http://www.forextradingusa.com/hedge-fund-trader.htm

Jag tycker det är bra,är det så att ni verkligen på kontinuerlig basis kan generera bra resultat,utan jättehög risk,och drawdown, så satsa. Tror inte dom längre idag heller kräver 6 månaders prövo tid,utan fungerar bra om man har kontoutdrag,som är granskat av erkänd revisionsbyrå.
Senast redigerad av superman666 2009-11-27 kl. 22:18.
Citera
2009-11-28, 00:10
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Sen KAN man ju faktiskt jobba med M&A utanför Canary Wharf också. Visst, ju längre ifrån desto mindre häftigt enligt strebern. Men man jobbar fortfarande med M&A.

Hellre merga Bosses Rörservice och Kalles Kyl än att sammanfoga rören på förstnämnda firma.

Väldigt dålig jämförelse, man kan inte jämföra bankjobb med hantverksyrken det är som att säga hellre sitta som civ ing för tekniska framtagningen av Berras motorsågar än att montera dessa.
Jo, det är klart, man kan jobba utanför toppbankerna, men de flesta vill väl nå toppen? SSE är oslagbar när det kommer till kontakter ute i näringslivet.
Citera
2009-11-28, 00:12
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superman666
Har fått en hel del mail angående mäklaren som rekrytrerar valutatraders åt hedgefunder.

Här är mer information;

http://www.forextradingusa.com/hedge-fund-trader.htm

Jag tycker det är bra,är det så att ni verkligen på kontinuerlig basis kan generera bra resultat,utan jättehög risk,och drawdown, så satsa. Tror inte dom längre idag heller kräver 6 månaders prövo tid,utan fungerar bra om man har kontoutdrag,som är granskat av erkänd revisionsbyrå.

Det här är IB-tråden inte platsannonstråden.
Citera
2009-11-28, 10:53
Medlem
Aekeis avatar
Det är snarare PE och hedgefonder som lockar storstrebern då det är få som jobbar inom dessa områden och det finns väldigt mycket pengar. Då menar jag de stora namnen som D.E. Shaw och Citadel, inte riktigt stället som superman666 snackar om. Jag hade bytt Canary Wharf mot Upper East Side eller Greenwich, CT utan att blinka.
Citera
2009-11-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Självklart står ni er bättre, det argumenterar jag inte emot, men om det beror på kompetens eller skolans namn låter jag vara osagt. Sedan beror det även på vilket område av IB man ser till, att ni totaläger oss inom m&a är givet, men inom de mer analytiska områdena har vi en edge.

Vill passa på att gratta skolan för utmärkelsen, det var roligt, läste det nyligen på hhs hemsida. Har funderat på att läsa den nya mastern på hhs som ges för studenter med annan inriktning än ekonomi, återigen er skolas rykte är oslagbart i Sverige när det kommer till finansverksamheten.
Dock är det roligt att se att allt fler ingenjörer börjar komma in i finansverksamheten.

Handels är säkert en bra skola och deras rektor säljer och matchar utbildningen mot vad näringslivet vill ha. Man skall dock komma ihåg att handels inte alltid haft så bra rykte och det är främst sedan 90-talet som den åter nått status. En av orsakerna till att handels rankas så högt är utan tvekan att ekonomlinjerna är så fullständigt usla på många håll, vilket gör att det finns en signifikant skillnad.

Universiteten har tighta budgetar och behöver utbilda billigt, vilket leder till minimalt antal föreläsning (och nära 0 lektioner), där man går igenom grunderna och därefter förutsätts egenstudier. Man har inte heller råd med att studenterna missar tentorna, vilket leder till inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och annat som ger poäng på tentorna, dvs det är nästan helt omöjligt att missa tentorna om man lägger ned åtminstone lite tid. Jag tycker faktiskt lite synd om en del av studenterna då det finns en del som är både ambitiösa och smarta, men inte får chansen att visa att de är just det.

Jag har läst tillsammans med en hel del ekonomer och utåt ser kursbeskrivningarna ofta bra ut, ofta samma böcker, men i verkligheten är det en enorm skillnad på studierna mellan t ex I och ekonomlinjerna.

Tyvärr så läser I:are lite för lite redovisning, vilket gör att de kanske inte övertygar när de hamnar i sådana situationer, tex om de får frågor av sådan karaktär vid intervjuer inom M&A.
Senast redigerad av sacramento 2009-11-28 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in