Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Självklart står ni er bättre, det argumenterar jag inte emot, men om det beror på kompetens eller skolans namn låter jag vara osagt. Sedan beror det även på vilket område av IB man ser till, att ni totaläger oss inom m&a är givet, men inom de mer analytiska områdena har vi en edge.
Vill passa på att gratta skolan för utmärkelsen, det var roligt, läste det nyligen på hhs hemsida. Har funderat på att läsa den nya mastern på hhs som ges för studenter med annan inriktning än ekonomi, återigen er skolas rykte är oslagbart i Sverige när det kommer till finansverksamheten.
Dock är det roligt att se att allt fler ingenjörer börjar komma in i finansverksamheten.
Handels är säkert en bra skola och deras rektor säljer och matchar utbildningen mot vad näringslivet vill ha. Man skall dock komma ihåg att handels inte alltid haft så bra rykte och det är främst sedan 90-talet som den åter nått status. En av orsakerna till att handels rankas så högt är utan tvekan att ekonomlinjerna är så fullständigt usla på många håll, vilket gör att det finns en signifikant skillnad.
Universiteten har tighta budgetar och behöver utbilda billigt, vilket leder till minimalt antal föreläsning (och nära 0 lektioner), där man går igenom grunderna och därefter förutsätts egenstudier. Man har inte heller råd med att studenterna missar tentorna, vilket leder till inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och annat som ger poäng på tentorna, dvs det är nästan helt omöjligt att missa tentorna om man lägger ned åtminstone lite tid. Jag tycker faktiskt lite synd om en del av studenterna då det finns en del som är både ambitiösa och smarta, men inte får chansen att visa att de är just det.
Jag har läst tillsammans med en hel del ekonomer och utåt ser kursbeskrivningarna ofta bra ut, ofta samma böcker, men i verkligheten är det en enorm skillnad på studierna mellan t ex I och ekonomlinjerna.
Tyvärr så läser I:are lite för lite redovisning, vilket gör att de kanske inte övertygar när de hamnar i sådana situationer, tex om de får frågor av sådan karaktär vid intervjuer inom M&A.