2009-04-24, 23:45
  #1657
Medlem
Cabrons avatar
Svenskar i NY dräller det inte av. Lönemässigt finns det ingen direkt anledning att välja NY före London och det är enkelt att veckopendla från Sverige till London, men visst lockar staden NY mer än London.

De svenskar som jobbar i NY har ofta gått vägen från en svensk bank i Sverige eller London, och gjort en internflytt inom banken till NY. Ofta jobbar man då mot skandinaviska kunder vilket gör att man får rätt tidiga morgonpass.
Citera
2009-04-25, 19:17
  #1658
Medlem
ingångslöner?

Jag blir klar med min utbildning nu till sommaren och har börjat söka jobb (IB) i Sverige. Om två veckor ska jag gå på intervju, har någon här koll på ingångslöner så jag kan lägga upp förhandlingen på ett bra sätt? Jag har helt okej betyg..
Citera
2009-04-25, 20:14
  #1659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Jag blir klar med min utbildning nu till sommaren och har börjat söka jobb (IB) i Sverige. Om två veckor ska jag gå på intervju, har någon här koll på ingångslöner så jag kan lägga upp förhandlingen på ett bra sätt? Jag har helt okej betyg..

Har du jobbat tidigare, vad har du pluggat, vad för IB tjänster menar du?

Vill minnas att vi hade en ganska detaljerad diskussion kring ingångslöner helt nyligen. Läs tråden..
Citera
2009-04-25, 21:29
  #1660
Medlem
Jag har haft internship i london en sommar, pluggar på handels med en utbytestermin vid bra universitet på kontinenten och vill jobba med corp eller analys vid sebanken, handelsbanken eller liknande.

Jag har inte hittat nån färsk info om ingångslöner, men vad jag har hört från mina klasskamrater så hamnar man väl runt 35-45 på svenska IB?
Citera
2009-04-25, 21:59
  #1661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Jag har haft internship i london en sommar, pluggar på handels med en utbytestermin vid bra universitet på kontinenten och vill jobba med corp eller analys vid sebanken, handelsbanken eller liknande.

Jag har inte hittat nån färsk info om ingångslöner, men vad jag har hört från mina klasskamrater så hamnar man väl runt 35-45 på svenska IB?
Förklara för en som har noll koll, varför börjar du inte på bank i London med tanke på ditt internship (som väl är en OK biljett till full-time?)

Lågkonjunkturen? Trivs i Sverige?
Citera
2009-04-25, 22:06
  #1662
Medlem
Mango Chutneys avatar
Min far är investmentbanker, han gillar sitt jobb, men säger att om han var 20 år igen skulle han aldrig valt att bli IB. Han säger att de bästa åren i hans liv gick till spillo pågrund av jobbet. Nu behöver han inte jobba speciellt mycket och trivs bra, men det var inte värt det tycker han.
Citera
2009-04-25, 22:22
  #1663
Medlem
Jag gillar inte london och har starka band till stockholm. Vad tror ni är en rimlig ingångslön?
Citera
2009-04-25, 22:24
  #1664
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Jag gillar inte london och har starka band till stockholm. Vad tror ni är en rimlig ingångslön?

30k
Citera
2009-04-26, 19:55
  #1665
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Svenskar i NY dräller det inte av. Lönemässigt finns det ingen direkt anledning att välja NY före London och det är enkelt att veckopendla från Sverige till London, men visst lockar staden NY mer än London.

De svenskar som jobbar i NY har ofta gått vägen från en svensk bank i Sverige eller London, och gjort en internflytt inom banken till NY. Ofta jobbar man då mot skandinaviska kunder vilket gör att man får rätt tidiga morgonpass.

Stämmer bra det- Och OM man har tur så får man behålla sin NY lön när man kommer hem till Sverige... Det är helt klart een enklaste vägen för en svenne att jobba som handlare i USA. Ganska mkt anställningstrygghet också om du jfr med amerikanska peers
Citera
2009-04-26, 21:19
  #1666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Hur många i-bankers tror du arbetar 120 timmar på en genomsnittlig vecka? Don't believe the hype...

Jag vet faktiskt inte hur många i-banker arbetar 120 timmar på en vecka. Dock känner jag en som gjorde det på internship i london, IBD.
Citera
2009-04-26, 21:19
  #1667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
30k
tycker att 30k är lite lågt, men 35-40k kanske, exkl. bonusen!
Citera
2009-04-26, 23:05
  #1668
Medlem
Ivar Kreugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infu
tycker att 30k är lite lågt, men 35-40k kanske, exkl. bonusen!

Jag har en kompis som ska sommarjobba på Goldman i London i sommar. Lönen är då 3000pund i månaden. Så ingångslönen till fulltime bör vara lite högre än 35-40k svenska kronor iallfall. Nu ligger kanske Goldman lite högre än snittet, vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in