Citat:
Ursprungligen postat av Don Croce
Detta kan väl inte vara praxis!? Vore intressant att höra någon som är insatt i branchen svara på frågorna jag ställde:
Hur stor är skillnaden i bonusbelopp för anställda i London om man jämför ett "bra" år med ett "dåligt" år? Är det t.o.m. så att man kan bli helt utan bonus vissa år?
Nej det är självklart inte praxis, Carnegie har fått enormt mycket bad-will i branschen senaste tiden och har inom vissa områden försvunnit helt ifrån att ha varit en av Sveriges största spelare.
Eftersom jag inte jobbat själv i London har jag inte så bra koll, men efter vad jag förstått kan de variera ifrån väldigt mycket till ingen bonus alls. Sen som vanligt beror det jättemycket på vilken avdelningen man jobbar på.
Bonusen i Sverige är inte mycket att hurra över, med 55% marginalskatt och att svenska bonusen ofta anges innan arbetsgivaravgifter innebär att man får ut kanske 30% av bonusbeloppet i fickan. Så även om man får en "maffig" bonus på 200 000kr så landar det bara 60 000kr på kontot, inte så jättehäftigt kanske.
För att man ska få en bonus som faktiskt blir något rejält i plånboken i Sverige bör man vara en högt uppsatt chef och det är inget man blir i första taget.
Jobbar man i finansbranschen i Sverige är det för att man värderar att få ha mycket fritid och för att man kanske gillar att bo i Sverige.
Det är i alla fall mina anledningar att stanna i Sverige.