2009-09-29, 10:03
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Pilsnerkorven:

Vault och Wetfeet har väldigt bra guider för just intervjuer där de tar upp vilka frågor som kan tänkas komma. Om du inte ska in i structuring eller strategy har jag väldigt svårt att tro att det kommer bli beräkningsintensiva frågor. Det är nog mer intuitiva frågor som t ex vad är N(d1) för en köpoption när den är way in the money, vad händer med priset för en gammapositiv option när volaliteten ökar osv. Om du enbart kommer köra equity/fixed income lär du inte få avancerade frågor om derivat.

Tackartack!
Citera
2009-09-29, 10:40
Medlem
Hur går nyrekrytering för finansjobb i Sverige till? Vilka skolor är det som e "targets" förutom HHS? Vad är kraven för att få komma till intervju?
Senast redigerad av Kools 2009-09-29 kl. 10:43.
Citera
2009-10-14, 10:13
Medlem
Aekeis avatar
Har blivit dags för lite numeriska test, närmare bestämt PSL och SHL. Någon som sitter på bra studieresurser? Vet att det fanns en fil att ladda hem på rapidshare tidigare men den verkar ha blivit borttagen.
Citera
2009-10-14, 19:32
Medlem
Jassåå snällllaa länka upp om ngn lagt upp den på rapidshre igen
Citera
2009-10-15, 05:46
Medlem
Aekeis avatar
Håll till godo med vem som kör vad sålänge:

GS: eget
MS: SHL
CS: PSL
DB: PSL
JPM: SHL
Barcap: SHL
HSBC: SHL
BoA: PSL
UBS: SHL
RBS: SHL
BNPP: SHL
Citibank: SHL
Lazard: SHL
Nomura: SHL
RBC: PSL
Macquarie: SHL
Citera
2009-11-02, 21:47
Medlem
JohnFrusciantes avatar
Hej.

Följt den här tråden kontinuerligt under ett ganska bra tag nu. Har ej haft några frågor att ställa då nästan allt mer eller mindre tagits upp.

En fråga dock som jag är nästintill säker på inte har blivit frågad, åtminstone inte besvarad ännu, är hur mycket nytta har man av att jobba BO på någon av de större bankerna i antingen London eller NY under en sommar? Bankerna i fråga är Morgan Stanley samt Goldman Sachs.

Det som skall tilläggas är att jag inte har gått ut gymnasiet ännu! Är således helt medveten om att jag i princip inte kommer utföra ett piss, då jag helt enkelt inte är kompitabel med någon av arbetssysslorna.

Det som intresserar mig är helt enkelt att få "vara en del av det hela". Även om jag knappt bidrar med något så känns det förbannat roligt att bara få vara där. Således är frågan; även om jag som sagt bara sysslar mig åt småsaker på någon av dessa banker, kan denna vistelse vara av intresse för arbetsgivare/universitet i framtiden? Eller kort sagt, gynna mig i framtiden?

Mitt intresse för IB har varit stort redan sen året innan gymnasiet, så oavsett hur betydande denna kommande vistelse kommer vara för mig i framtiden så är det något jag säkerligen kommer göra, och det med glädje.

Tack!

edit: Kan återkomma senare med de berörda arbetssysslorna jag var ämnad åt.
Senast redigerad av JohnFrusciante 2009-11-02 kl. 21:49.
Citera
2009-11-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFrusciante
Hej.

Följt den här tråden kontinuerligt under ett ganska bra tag nu. Har ej haft några frågor att ställa då nästan allt mer eller mindre tagits upp.

En fråga dock som jag är nästintill säker på inte har blivit frågad, åtminstone inte besvarad ännu, är hur mycket nytta har man av att jobba BO på någon av de större bankerna i antingen London eller NY under en sommar? Bankerna i fråga är Morgan Stanley samt Goldman Sachs.

Det som skall tilläggas är att jag inte har gått ut gymnasiet ännu! Är således helt medveten om att jag i princip inte kommer utföra ett piss, då jag helt enkelt inte är kompitabel med någon av arbetssysslorna.

Det som intresserar mig är helt enkelt att få "vara en del av det hela". Även om jag knappt bidrar med något så känns det förbannat roligt att bara få vara där. Således är frågan; även om jag som sagt bara sysslar mig åt småsaker på någon av dessa banker, kan denna vistelse vara av intresse för arbetsgivare/universitet i framtiden? Eller kort sagt, gynna mig i framtiden?

Mitt intresse för IB har varit stort redan sen året innan gymnasiet, så oavsett hur betydande denna kommande vistelse kommer vara för mig i framtiden så är det något jag säkerligen kommer göra, och det med glädje.

Tack!

edit: Kan återkomma senare med de berörda arbetssysslorna jag var ämnad åt.

Du samlar på dig väldigt värdefulla erfarenheter vid tidig ålder. Bra gjort! Det kvittar egentligen vad du gjort (detta kan du alltid tweaka lite), utan det viktiga är att du kan trycka upp en känd firma på CV:t.

Med det i bagaget och ett target-university har du mkt goda förutsättningar att få Spring Week Internship på en top-tier investmentbank (och sedan Summer Internship --> Full-time Offer). Lycka till!
Citera
2009-11-04, 00:38
Medlem
JohnFrusciantes avatar
Tack för svar!

Det var ungefär det jag trodde likväl. Men som sagt, för mig är det här främst något jag gör för egna erfarenheter, tycker det är förbaskat intressant och roligt. Att det sedan kan gynna mig i framtiden på tidigare nämnda sätt är för mig ett plus i kanten, ett STORT jävla plus i kanten skall självfallet tilläggas.

Hursomhelst, ska tillvara på den här möjligheten som om det vore det sista jag gjorde i livet.

En fråga som kanske är lite offtopic, hur/på vilket sätt fann ni intresse till IB?

Jag kommer ihåg att jag fann stort intresse redan i tidig ålder trots att jag då inte ens hade någon aning om vilka lönevillkor och dylikt det handlade om inom yrket. Mycket tack vare familjevänner och speciellt min far som talade väldigt väl om just IB.
Citera
2009-11-04, 01:28
Medlem
bernankes avatar
Du ska alltsa jobba pa MS och GS under en och samma sommar - och du ar typ 18 ar? Bra jobbat.

Citat:
Jag kommer ihåg att jag fann stort intresse redan i tidig ålder trots att jag då inte ens hade någon aning om vilka lönevillkor och dylikt det handlade om inom yrket. Mycket tack vare familjevänner och speciellt min far som talade väldigt väl om just IB.
Hehe.
Citera
2009-11-04, 04:35
Medlem
Aekeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Du ska alltsa jobba pa MS och GS under en och samma sommar - och du ar typ 18 ar? Bra jobbat.

http://www.ft.com/cms/s/0/035e83fe-6f18-11de-9109-00144feabdc0.html?nclick_check=1
Citera
2009-11-04, 08:41
Medlem
JohnFrusciantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke

Hehe.

Nej det skall jag inte. Det blir någon av dem, inte båda två under en och samma sommar.

Och vad menar du med "hehe"?
Citera
2009-11-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFrusciante
Nej det skall jag inte. Det blir någon av dem, inte båda två under en och samma sommar.

Är du säker på det?

Skulle isåfall vara kul att höra hur du fått den möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in