2007-05-24, 15:53
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
MunchenCalling: Kan jag inte följa detta råd?Skillnaden är väl att jag pluggar på linköpins universitet. Så mina bra betyg, kan väl alltså vara bra om man jag vill komma in på någon bra masterutbildning? Jag måste inte ha ett superjobb i england. Jag tänkte mer på ett rätt så bra ekonomirelaterat jobb. När jag kollade på civilekonomernas undersökning, så visade det sig att ca 50% fick en ingångslön på 55k i england alltså räknat i svenska kr. Så jag tänkte att 40k är helt ok?

Jag har läst igenom hela den här tråden och låtit allt smälta i några månader, så det är först nu jag skriver någonting.

Jag vill gärna kunna spara ca 300k per år, för att så småningom kunna gå i pension när jag är 30 och lyckats spara ihop 4mille+. Håller på med valutatrading så målet är att jag kan åtminståne få 10% på 4 mille,dvs ca 400k,vilket man klart kan leva på. Egentligen är jag nöjd med 8k i månan(så de övriga pengarna är bara en garanti,iffal det skulle gå riktigt illa och jag bara får 2%). VIll gärna bli ekonomiskt oberoende så snart som möjligt så att jag slipper jobba :/

kan också säga att jag blir 21 i december, och snart går ut 1 första året.

Ja, det var ett bra råd Blackstone gav. Funderade själv på att göra så.

300k per år ska du lätta kunna spara ihop, men inte om du tjänar 40k brutto per månad. Och att pensionera dig när är 30 med +4mil på banken vittnar om att du inte är rätt material för investment banking. 4mil kan man inte leva på.

Citat:
Ursprungligen postat av Axel Foley
MunchenCalling, Spokyboy & Co:

Skulle ni vänligen kunna hjälpa mig att kort att sammanfatta hur i-banking scenen ser ut på andra håll i Europa förutom London.

Från vad jag fått veta ser det ut som följande:

Spanien: Låga löner, (under 30,000 euro) men låga levnadskostnader. Mindre timmar, helgarbete och mindre intensivt samt upp till 30 dagars semester per år. 2 timmars lunchraster.
Nästan alla deals är inom bygg & "public service". Få front office analystpositioner och svårt för utomstående att komma åt de.

Portugal: Liknade Spanien fast hälften av lönen.

Tyskland: Bra, om inte bäst ratio mellan lön och levnadskostnader? Många timmar och intensivt men inte riktigt som London. Rullande internships.

Italien:Minimal dealflow med tanke på att nästan alla Bocconi studenter söker sig till London.

Kan ej svara på spanien och portugal.
Italien är ganska okay, fint väder men Milano är en dyr stad. Kontoren är oftast väldigt små och de fungerar mer som satelitkontor medans alla deals görs i London.

Tyskland är bra. Därför flyttade jag hit också. Bra lön, låga levnadskostnader, bra work-life balance och semester. Tyskland är väldigt hett just nu och kapitalet flockas hit nu.

Frankrike är också bra, men allting är koncentrerat till Parisomårdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Axel Foley
En civilekonomexamen från Lund, Uppsala och Göteborg står högt i kurs om man som svensk söker till master utbildningar utomlands och tillhör även rekryteringsbasen för bankerna i London.

Instämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Bara för att klargöra två saker, Imperial har ju inte economics elller ekonomi/finans utbildningar, hur menar du att de ligger 3:a...
och med Red Brick menar du
* University of Birmingham
* University of Bristol
* University of Leeds
* University of Liverpool
* University of Manchester
* University of Sheffield
?

Stämmer bra. Andra bra skolor är Nottingham, Durham, Cass och Warwick som Blackstone nämnde.

Imperial har en rätt stor och erkänd ekonomiskola.
http://www3.imperial.ac.uk/tanaka
Citera
2007-05-24, 16:13
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Tänker du på ekonomutbildning enbart nu eller skulle du säga samma sak om man läser Y (civ.ing. teknisk fysik och elektroteknik) med Tillämpad matematik som profil och ett par kurser i finansiell matematik i bagaget?

http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-response=lot_response.lasso&op=eq&kp_budget_year=2 007&op=eq&kp_programkod=Y&-op=ct&kp_programprofil=tma

Ingenjörprogramm, matte, fysik och liknande passar bättre i trading eller i en kvant-miljö. Traders blir mer imponerade av det.
Investment bankers behöver ha andra kvalitéer...typ mer säljande.

Citat:
munchen call: ok, det är väl bara att lägga ner ib planerna då. För ja menar, mitt problem verkar inte ens gå att lösa om jag tar min master på någon av nämnda skolorna? Är det förresten lika svårt att bli en trader?

Uncle jimbo: jo det där är jag medveten om. Dock så krävs det goda betyg, säkert 100%.

Tror nog du kan lägga ner ib-planerna. Åtminstone ta dig en lång funderare.

Har inte jobbat inom trading, men jag är ganska säker på att antagningsprocessen är samma.

Citat:
Ursprungligen postat av stafq
Har läst stora delar av tråden och därigenom försökt bilda mig en uppfattning om hur rektrytering till dessa lukrativa och eftertraktade poster som t.ex. investment banker internationellt går till.

Jag har två frågor som det vore kul om någon kunde svara.

1. HHS Internationellt?
Handelshögskolan (i Stockholm) må vara välkänd i Sverige och kanske inte helt oväntat första rekryteringsbas för svenska företag inom finanssektorn. Jag har dock aldrig hört talas om att det ska finnas någon vidare kvalité på utbildningarna. De uppseendeväckande höga ingångslönerna och respekten för svenska HHS-studenter (jämfört med examinerade från andra ekonomiutbildningar) i Sverige kan väl främst förklaras med någon form av nepotism, men denna förklaring håller inte internationellt.

Jag har en god vän som läser HHS i Stockholm och han spenderar ett par timmar i veckan för att hänga med i den utbildningen med ok betyg. Jag har en annan vän som till en början inte kom in på HHS och fick läsa första året på Industriell Ekonomi på KTH istället, skillnaden i tempo när hon andra året bytte till HHS var "som att gå på semester". Visserligen är detta enskilda personers upplevelser men det växer onekligen fram en bild av en skola som knappast kan hålla i konkurrensen internationellt (eller nationellt?), och det är därför obegripligt hur just HHS kan vara rekryteringsbas för internationella finansaktörer.

2. Betyg spelar roll för anställning?
Betyg spelar en högst marginell roll i rekryteringsprocessen i samtliga branscher jag har någon insyn i, jag förstår inte varför detta skulle vara viktigt just inom finanssektorn? Betyg ger lite, för att inte säga inget, underlag för lämplighetsbedömning.

1. Du har fel trots ditt resonmang verkar logiskt för en utomstående. HHS är n1 rekryteringsbas för internationella finansinstitut om de vill ha tag i skanidavisk personal. Jag läste inte på HHS och kan ej bedömma kvalitén på deras utbildning, men jag har ingen anledning att tveka på att den är hög.
Nepotism - Ja, i högsta grad. Så är det också inom banking, man bygger nätverk och håller sina nära och kära om ryggen och hoppas de gör samma sak med dig. Synnerhet på de judiska bankerna. Gamsla studenter som läst på HHS och nu jobbar på internationella banker rekryterar såklart på sin gamla skola, är också helt logiskt.
Visst, HHS når inte upp till Oxford, Cambridge eller LSE i rykte kanske, men säkerligen i kvalité. Vill man ha skandnavisk personal till London så går man inte till den bästa skolan i England utan till den bästa i Sverige. Svenskarna har dessutom ett väldigt bra rykte.

2. Det är uppenbart att du inte har någon insyn i finansbranschen. Finansrekryterare anser att det finns en hög korrelation på hur pass höga betyg man har och ens arbetsprestation. Det är också logiskt. Så för att vara kritallklar, val av skola och toppbetyg är nog de två viktigaste underlagen rekryterarna har för att göra en lämplighetsbedömning. Åtminstone för banking.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
N.Y.C tänkte smyga iväg till London inom det närmsta året. Cass och deras Banking and International Finance är det som lockar. Åsikter?

Tier 2 skola, har bra rykte.
Ett bra val om du inte kommer in på LSE, Oxford eller Cambridge.

Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
Jag kanske är ute och cyklar, men den uppfattningen jag har fått är att det bland de tekniska lärosätena inte finns någon som är outstanding på alls samma sätt så som HHS är bland ekonomihögskolorna. HHS lever väl ganska så gott på sina kontakter med näringslivet samt att studenterna där generellt sett är mer ambitiösa och målinriktade. Denna skillnad finns knappast i samma utsträckning mellan de olika stora tekniska högskolorna, även om KTH har en geografisk fördel om man är ute efter ett jobb i Estocolmo.

Ja. HHS lever mycket på sina kontakter med näringlivet och det man väl göra. Nätverksbildning är en viktig del av karriären. HHS studenterna är också väldigt målinriktade.

Chalmers och KTH är bra, men inte särskilt kända inom den internationella finansvärlden.
Citera
2007-05-24, 16:16
Medlem
MunchenCallings avatar
Eftersom jag har märkt att samma frågor återkommer så har jag skrivit en FAQ. Den är ganska lång och jag har frågat moderatorn om de kan göra en sticky eller flytta den till första sidan, men jag har ej fått svar.

Kanske om ni pressar dem lite så kan jag ladda upp den
Citera
2007-05-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stafq
Har läst stora delar av tråden och därigenom försökt bilda mig en uppfattning om hur rektrytering till dessa lukrativa och eftertraktade poster som t.ex. investment banker internationellt går till.

Jag har två frågor som det vore kul om någon kunde svara.

1. HHS Internationellt?
Handelshögskolan (i Stockholm) må vara välkänd i Sverige och kanske inte helt oväntat första rekryteringsbas för svenska företag inom finanssektorn. Jag har dock aldrig hört talas om att det ska finnas någon vidare kvalité på utbildningarna. De uppseendeväckande höga ingångslönerna och respekten för svenska HHS-studenter (jämfört med examinerade från andra ekonomiutbildningar) i Sverige kan väl främst förklaras med någon form av nepotism, men denna förklaring håller inte internationellt.

Jag har en god vän som läser HHS i Stockholm och han spenderar ett par timmar i veckan för att hänga med i den utbildningen med ok betyg. Jag har en annan vän som till en början inte kom in på HHS och fick läsa första året på Industriell Ekonomi på KTH istället, skillnaden i tempo när hon andra året bytte till HHS var "som att gå på semester". Visserligen är detta enskilda personers upplevelser men det växer onekligen fram en bild av en skola som knappast kan hålla i konkurrensen internationellt (eller nationellt?), och det är därför obegripligt hur just HHS kan vara rekryteringsbas för internationella finansaktörer.

2. Betyg spelar roll för anställning?
Betyg spelar en högst marginell roll i rekryteringsprocessen i samtliga branscher jag har någon insyn i, jag förstår inte varför detta skulle vara viktigt just inom finanssektorn? Betyg ger lite, för att inte säga inget, underlag för lämplighetsbedömning.

1) Vad du beskriver som temposkillnad mellan HHS och Handels är precis samma erfarenhet som jag har. Studierna i fråga om tid på rent plugg är MYCKET högre på KTH. Men.. ekonomi är ekonomi och inte linjär algerbra eller laborering med stokastiska sannolikhetsfunktioner (finansmatte). Men jämfört med andra ekonomutbildningar är tempot och nivån på utbildningen avsevärt högre.

Din "deduktiva" slutsats att skolan pga detta inte skulle hålla internationellt är fullkommligt felaktig. Låt min förklara:
Till att börja med verkar det råda 2 (felaktiga) uppfattningar på FB angående HHS "framgångsrecept":
1) Det första är att det är HHS utbildning i sig är otroligt mycket bättre och därav examineras skickligare ekonomer
-->fel, Utbildningen är förvisso på hög nivå och mer djupgående, men Black&Scholes, Debit&Kredit och Kotler kommer alltid vara dessamma oavsett var man läser. För övrigt har dessa kunskaper en väldigt marginell nytta i ens framtida arbete.
2) Att det är det magiska "kontaktnätet" skulle vara svaret på varför hhs studenter ses på sikt på topp-positioner.
-->fel, Även om det förvisso är sant att sannolikeheten att du sitter bredvid en Persson, Lundberg, Bernadotte, qviberg.. etc är bra mycket högre än på genomsnittliga ekonomutbildningen, har detta "kontaktnät" lätt överskattats. DET som är det reella kontaktnätet som är värdefullt är kommer inte vara värdefullt förens om sisådär 10 år och framåt. Då du och dina goda vänner tagit sig någonstans i livet.

VAd är då den helga graalen? Mitt svar är enkelt: Studenterna och KÅREN!!
That's it, case closed.
På ingen annan skola i svergie möter man så målinriktade och ambitösa studenter. En bokcirel leder till att man sitter med nobelpristagaren i litteratur vid nästa klubbmöte, Segelsällskapet fixar täffar på americas cup båtar, och vanliga studentpubar knäcker det mesta i sthlms klubb värld. Anledningen är alltid den samma, Ambitiösa studenter. Det är inte skolan som skapar dessa individer utan individerna som skapar skolan. Utbildningsmässigt är kåren enligt mig den riktiga skolan. Förmågan att driva ett projekt bortom allas förväntningar... hur man får saker att hända...

VAd gäller din fråga om hur HHS står sig internationell, är räcker det med ren fakta:
*http://rankings.ft.com/rankings/masters

För övrigt kan sägas att t.ex HEC som rankas oerhört högt är bra mycket slappare än HHS.

2) Betyg spelar nästan bara roll för: (handelstudenter)
1: Management Consulting
2: Private Equity
3: Hedge Funds
4: Kan spela roll inför en 1:a runda på en bulge bracket bank även om CV:et är A o O (iaf enligt mina urvalskriterier när jag bläddrar i ansökningar)

Back to work
Citera
2007-05-24, 19:23
Medlem
Apelsinjuices avatar
Betyg

Medelmåttiga betyg kan väl uppvägas med en dubbel examen, idrott på elitnivå eller drivande av eget företag under studietiden!? Så länge det går att motivera varför betygen inte är på topp så borde det väl räcka med att ha ett betygssnitt som ligger någorlunda över medel från en av topp-tre skolorna i Sverige?
Citera
2007-05-24, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
N.Y.C tänkte smyga iväg till London inom det närmsta året. Cass och deras Banking and International Finance är det som lockar. Åsikter?

Nice two-time. Vi kör en förfinad Ossian Hellers om du får en bra internship position sen.
Citera
2007-05-24, 21:07
Medlem
Folk som tror att Ekonomiutbildningar är likvärdiga i själva substansen bara för att de heter samma sak, och att skolors rykte/standning endast påverkas av historiska eller sociala faktorer har ju helt råfel. Visst kan de faktorerna spela in, men en snabb sökning på google ger att Handelshögskolan i sig självt, med sisådär 1800 studenter, har 50+ professorer i organisationen. Det är fler än t.ex Hela Södertörns högskola (39 professorer) med nästan 14000 studenter. Om man jämför den akademiska pondus hos gubbarna på HHS kommenderar jämfört med folk i andra ekonomiskolor i Sverige (även om det finns en del respektabla forskare på andra ställen) så är matchen avgjord. Klart som fan att man får en bättre utbildning när alla föreläsningar ges av världsberömda och publicerade professorer än om man får undervisningen från okvalificerade lärare.

Vad gäller rekrytering från internationella firmor så är det ju klart att de tar sina picks från den bästa skolan. Även om Norges Handelshögskola i Bergen, Hanken i Helsingfors, Copenhagen Business School osv är hyfsade är de inte lika bra som Handels. Därav blir det mycket tryck på studenterna i Stockholm. Och Riga, för den delen.
Citera
2007-05-24, 21:32
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinjuice
Medelmåttiga betyg kan väl uppvägas med en dubbel examen, idrott på elitnivå eller drivande av eget företag under studietiden!? Så länge det går att motivera varför betygen inte är på topp så borde det väl räcka med att ha ett betygssnitt som ligger någorlunda över medel från en av topp-tre skolorna i Sverige?
Jag kan bara svara för Trading & Sales.

Om man har bra betyg så räcker det. Jag hade 4.25 från Teknisk Fysik från KTH och det skrev jag i CV:et. Det har räckt för internship på en av de finaste bankerna i London (ej GS eller Morgan Stanley, men nästan), praktik som analytiker på en av de största förvaltarna och fast anställning på ett av de största trading-golven i Stockholm.

Faktum är att jag aldrig ens har visat mina betyg , jag kunde lika gärna ha ljugit ihop allt. Nyckeln är som du skriver att göra mycket annat för att väga upp akademiska "tillkortakommanden". Man ska inte underskatta vikten av att:

-- Läsa DI, The Economist, osv. Dvs verkligen vara intresserad!
-- Olika engagemang i töntiga föreningar och sitte på nån förtroendepost, Aktiespararna kanske?
-- Idrottsmeriter väcker uppmärksamhet bland traders, och är definitivt bra
-- Utlandserfarenheter är nästan ett måste skulle jag säga
-- Läsa dubbelt, i alla fall grundkurserna i ekonomi, men helst examen.
-- Starta eget, skaffa deltidsjobb
-- Börja plugga tidigt, så att man är ung och arbetsför
Citera
2007-05-25, 00:39
Bannlyst
Muchencalling: Tack för svaren.

Men hur menar du att jag skulle kunna spara 300k? Eftersom du säger att det inte går med 40k så låter det som att jag bör kunna lyckas iffal jag har en än högre lön...men axel foley menar ju på att jag högst kan förvänta mig en inggångslön på ca 28k. Eller är det inte hela sanningen eller syftar du på att den bedriften är möjlig efter något år då lönen ökar? Jag är nöjd om jag får ett ekonomirelaterat jobb på ett stort till mellanstort företag i england så länge det är utbildningsrelaterat. Eller är jag även naiv nu med tanke på de förutsättningarn jag har?

Såg att du också skrev att man inte bör satsa på betyg om det inte är från toppskolorna...gäller det även i mitt fall? Väldigt trist om man laggt ner 8 timmar per dag, i 4 år, och det inte ger någon extra kompensation. Lägger nu ner ca 8 timmar per dag och spikat vg på varje tenta tenta hittils...

Lägger man sen in 4 mille på på ett sparkonto utomlands, får man ca 2.5% vilket blir ca6600kr,vilket går att leva på i sverige.
Citera
2007-05-25, 10:11
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinjuice

Ja, det är det jag säger.
Du måste ha en profil och CV som sticker ut från mängden om du bara har medelmåttiga betyg, annars blir du bara en i mängden.

Drivande av företag och idrott på elitenivå är väldigt bra att skriva på CVn

Citat:
Muchencalling: Tack för svaren.

Men hur menar du att jag skulle kunna spara 300k? Eftersom du säger att det inte går med 40k så låter det som att jag bör kunna lyckas iffal jag har en än högre lön...men axel foley menar ju på att jag högst kan förvänta mig en inggångslön på ca 28k. Eller är det inte hela sanningen eller syftar du på att den bedriften är möjlig efter något år då lönen ökar? Jag är nöjd om jag får ett ekonomirelaterat jobb på ett stort till mellanstort företag i england så länge det är utbildningsrelaterat. Eller är jag även naiv nu med tanke på de förutsättningarn jag har?

Såg att du också skrev att man inte bör satsa på betyg om det inte är från toppskolorna...gäller det även i mitt fall? Väldigt trist om man laggt ner 8 timmar per dag, i 4 år, och det inte ger någon extra kompensation. Lägger nu ner ca 8 timmar per dag och spikat vg på varje tenta tenta hittils...

Lägger man sen in 4 mille på på ett sparkonto utomlands, får man ca 2.5% vilket blir ca6600kr,vilket går att leva på i sverige.

Väljer du något annat yrke än investment banking så kan du inte förvänta dig en lön på 40k per månad som ingångslön.
Att få ett ekonomirelaterat jobb på ett företag i England är inte svårt, det bör du klara av, men lönerna stiger inte så snabbt där som inom investment banking.

Jag skrev inte att du inte bör satsa på betyg...betyg ska man alltid satsa på, men har man fått dem från en erkänd skola så har man mycket bättre förutsättningar.

Men jag tycker du låter väldigt naiv.

Först och främst, 4 miljoner kan du inte leva på resten av ditt liv och att du vill pensionera dig redan vid 30 tyder på att du vill jobba så lite som möjligt.
Att leva på 6.600 per månad är helt orealistiskt....ska du bo hemma hos mamma hela livet? Det är också under existensminimum tror jag.

Ta dig en rejäl funderare, investment banking är definitivt inte något för dig.
Du bör nog satsa på ett normalt 8 - 17 jobb i sverige.
Citera
2007-05-25, 17:47
Medlem
Epic: Hur i allsin dar ska du kunna leva på 6600kr per månad? Hur räknar du egentligen?
Citera
2007-05-25, 21:59
Bannlyst
MuchenCalling: jo jag har rätt så många tankar. Dvs. antingen satsa på trading,starta eget eller satsa på karriären. Satsar för närvarande på alla 3 för att gardera mig....Väljer man ib så är det bara det som gäller(verkar det som med tanke på arbetsbelastningen), men väljer man ett vanligt 8 timmars jobb får man ju tid vid sidan om att förverkliga andra ambitioner. Som sagt, mycket att klura på. Hursomhelst,skönt att höra att man ändå kan få ett okej jobb i england, men frågan är ju om man ens kan spara något första året med tanke på londons höga levnadskostnader. Jag skulle förvisso garanterat dela rum med folk, men ändå.

hehe...vad jag skulle behöva, är en panel från england, med en riktig spetskunskap i arbetsmarknaden =)

Sen har jag kanske sänt lite fel signaler. Men jag jobbade inom telemarketing och sålde abbonemang i 8 månader, 84 timmar i veckan(det är inte många som klarar av jobbet i någon vecka,och då bara 40timmar). Det finns inget som motiverar mig mer än pengar och jag kan jobba som en dåre då =).

För närvarande är mina utgifter Hyra 2000, el 200,mat 800,böcker 400,bredband 200=4600, så 6600 skulle jag klara mig galant på. Jag är inte så materiellt kräsen,utan vill snarare bara bli ekonomiskt oberoende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in