Citat:
Ursprungligen postat av epic767
MunchenCalling: Kan jag inte följa detta råd?Skillnaden är väl att jag pluggar på linköpins universitet. Så mina bra betyg, kan väl alltså vara bra om man jag vill komma in på någon bra masterutbildning? Jag måste inte ha ett superjobb i england. Jag tänkte mer på ett rätt så bra ekonomirelaterat jobb. När jag kollade på civilekonomernas undersökning, så visade det sig att ca 50% fick en ingångslön på 55k i england alltså räknat i svenska kr. Så jag tänkte att 40k är helt ok?
Jag har läst igenom hela den här tråden och låtit allt smälta i några månader, så det är först nu jag skriver någonting.
Jag vill gärna kunna spara ca 300k per år, för att så småningom kunna gå i pension när jag är 30 och lyckats spara ihop 4mille+. Håller på med valutatrading så målet är att jag kan åtminståne få 10% på 4 mille,dvs ca 400k,vilket man klart kan leva på. Egentligen är jag nöjd med 8k i månan(så de övriga pengarna är bara en garanti,iffal det skulle gå riktigt illa och jag bara får 2%). VIll gärna bli ekonomiskt oberoende så snart som möjligt så att jag slipper jobba :/
kan också säga att jag blir 21 i december, och snart går ut 1 första året.
Jag har läst igenom hela den här tråden och låtit allt smälta i några månader, så det är först nu jag skriver någonting.
Jag vill gärna kunna spara ca 300k per år, för att så småningom kunna gå i pension när jag är 30 och lyckats spara ihop 4mille+. Håller på med valutatrading så målet är att jag kan åtminståne få 10% på 4 mille,dvs ca 400k,vilket man klart kan leva på. Egentligen är jag nöjd med 8k i månan(så de övriga pengarna är bara en garanti,iffal det skulle gå riktigt illa och jag bara får 2%). VIll gärna bli ekonomiskt oberoende så snart som möjligt så att jag slipper jobba :/
kan också säga att jag blir 21 i december, och snart går ut 1 första året.
Ja, det var ett bra råd Blackstone gav. Funderade själv på att göra så.
300k per år ska du lätta kunna spara ihop, men inte om du tjänar 40k brutto per månad. Och att pensionera dig när är 30 med +4mil på banken vittnar om att du inte är rätt material för investment banking. 4mil kan man inte leva på.
Citat:
Ursprungligen postat av Axel Foley
MunchenCalling, Spokyboy & Co:
Skulle ni vänligen kunna hjälpa mig att kort att sammanfatta hur i-banking scenen ser ut på andra håll i Europa förutom London.
Från vad jag fått veta ser det ut som följande:
Spanien: Låga löner, (under 30,000 euro) men låga levnadskostnader. Mindre timmar, helgarbete och mindre intensivt samt upp till 30 dagars semester per år. 2 timmars lunchraster.
Nästan alla deals är inom bygg & "public service". Få front office analystpositioner och svårt för utomstående att komma åt de.
Portugal: Liknade Spanien fast hälften av lönen.
Tyskland: Bra, om inte bäst ratio mellan lön och levnadskostnader? Många timmar och intensivt men inte riktigt som London. Rullande internships.
Italien:Minimal dealflow med tanke på att nästan alla Bocconi studenter söker sig till London.
Skulle ni vänligen kunna hjälpa mig att kort att sammanfatta hur i-banking scenen ser ut på andra håll i Europa förutom London.
Från vad jag fått veta ser det ut som följande:
Spanien: Låga löner, (under 30,000 euro) men låga levnadskostnader. Mindre timmar, helgarbete och mindre intensivt samt upp till 30 dagars semester per år. 2 timmars lunchraster.
Nästan alla deals är inom bygg & "public service". Få front office analystpositioner och svårt för utomstående att komma åt de.
Portugal: Liknade Spanien fast hälften av lönen.
Tyskland: Bra, om inte bäst ratio mellan lön och levnadskostnader? Många timmar och intensivt men inte riktigt som London. Rullande internships.
Italien:Minimal dealflow med tanke på att nästan alla Bocconi studenter söker sig till London.
Kan ej svara på spanien och portugal.
Italien är ganska okay, fint väder men Milano är en dyr stad. Kontoren är oftast väldigt små och de fungerar mer som satelitkontor medans alla deals görs i London.
Tyskland är bra. Därför flyttade jag hit också. Bra lön, låga levnadskostnader, bra work-life balance och semester. Tyskland är väldigt hett just nu och kapitalet flockas hit nu.
Frankrike är också bra, men allting är koncentrerat till Parisomårdet.
Citat:
Ursprungligen postat av Axel Foley
En civilekonomexamen från Lund, Uppsala och Göteborg står högt i kurs om man som svensk söker till master utbildningar utomlands och tillhör även rekryteringsbasen för bankerna i London.
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Bara för att klargöra två saker, Imperial har ju inte economics elller ekonomi/finans utbildningar, hur menar du att de ligger 3:a...
och med Red Brick menar du
* University of Birmingham
* University of Bristol
* University of Leeds
* University of Liverpool
* University of Manchester
* University of Sheffield
?
och med Red Brick menar du
* University of Birmingham
* University of Bristol
* University of Leeds
* University of Liverpool
* University of Manchester
* University of Sheffield
?
Stämmer bra. Andra bra skolor är Nottingham, Durham, Cass och Warwick som Blackstone nämnde.
Imperial har en rätt stor och erkänd ekonomiskola.
http://www3.imperial.ac.uk/tanaka
, jag kunde lika gärna ha ljugit ihop allt. Nyckeln är som du skriver att göra mycket annat för att väga upp akademiska "tillkortakommanden". Man ska inte underskatta vikten av att: