2020-09-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
I ett fritt land, ja. Men i ett fritt land skulle du även få ta ansvar för de kostnader du drar på dig via sjukvård mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det säger inte emot mitt påstående. Ett fritt samhälle är en win-win för rökare således.

När du skriver "Men i ett fritt land skulle du även få ta ansvar för de kostnader du drar på dig via sjukvård mm." låter det som du menar att rökare idag inte betalar för sina extra kostnader, vilket de gör och mer därtill.
Citera
2020-09-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
När du skriver "Men i ett fritt land skulle du även få ta ansvar för de kostnader du drar på dig via sjukvård mm." låter det som du menar att rökare idag inte betalar för sina extra kostnader, vilket de gör och mer därtill.
För mig personligen så innefattar det ansvaret kostnader, oavsett om de blir lägre eller högre än vad de är idag.
Men visst, jag kan förstå att det jag skrev kan tolkas så som du skriver. Jag ska försöka bli tydligare.
Citera
2020-09-23, 11:38
Medlem
Germanen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sazzi
Folk som nyttjar nikotin är beroende och att sluta är ingen trevlig upplevelse. Eftersom snuset inte ger några negativa hälsomässiga biverkningar väljer många att fortsätta och detta utnyttjar staten. Snuset ger miljarder till staten. Detta får dem inte ut av cigaretterna, därför att om staten höjer skatten på cigaretter kommer fler sluta. Väldigt få snusare väljer att sluta när skatten höjs med 2 kr/dosa.
Exakt, det är ju bara för att suga ut stackars skattebetalares pengar så gott det bara går. Blir så sjukt förbannad för det är hela tiden sånt här svammel. Sen är det så jäkla genomskinligt också, samma med plastpåse skatten som visat sig ineffektiv men man behåller den ändå hmm undra varför? Nej jag ger fan upp med Sverige nu, efter utbildningen blir det att flytta för gott dom ska inte ha mina skattepengar att leka upp.
Citera
2020-09-23, 13:06
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Sluta gissa och läs på istället. Rökarna kompenserar redan fullt ut för sina kostnader som drabbar samhället.

"Rökningens extra nettokostnader för icke-rökare kan uppskattas till 3,2 miljarder kronor. År 2016 betalade dock rökarna 8,9 miljarder kronor i punktskatt. Rökarna kan därför sägas täcka de extra kostnader som rökningen medför för icke-rökare och därmed bidra positivt till samhället via sin rökning med 5,7 miljarder kronor." https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...-och-skatt.pdf

De där 5,7 miljarderna är inte fy skam, och något rökarna redan idag står för, med dagens skattenivå. Om man vill minska nedskräpning av cigarettfimpar är nog det bästa man kan göra att återigen tillåta rökning på uteserveringar och andra platser där människor naturligt samlas. Då kan man också lätt ställa dit askfat för rökarna att fimpa i, istället för att sprida ut rökarna över större område där det inte finns askfat. Och nej, att sitta bredvid någon som röker är inte "passiv rökning". Passiv rökning kunde man prata om på fram till rökförbudet inomhus i början av 2000-talet då folk rökte inne i nattklubbar, pubar etc och röken stannade kvar inomhus så att man även som icke-rökare andades in koncentrerad cigarettrök under långa stunder då man uppehöll sig i dessa lokaler.

Är du så klent byggd att du inte står ut med lukten av tobaksrök utomhus bör du spärras in i nån form av rum med mjuka väggar för att skydda dig mot allt som kan vara farligt, inklusive du själv.

En snabb googling ger 31 miljarder. https://www.cancerfonden.se/nyhet/sa...ngen-samhallet

Då tar jag hellre några extra JAS, bättre sjukvård till oss som lever hälsosamt eller mer polis och äldreomsorg. Men du tycker det är värt 31 miljarder för att du ska se cool ut med en cigg?

Angående klenhet, det är välkänt att Gunde Svan alltid tog långa omvägar runt rökare på sin tid. Han är väl än av de minst klena människorna. Skiter på sig men kämpar ändå i mål pga att han ska vinna en snöskoter osv.

En sista fråga. Är det OK att jag pruttar dig i ansiktet ute på gatan? Luktar godare än cigg imho.
Citera
2020-09-23, 13:08
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Det är min frihet som individ att få röka, ingen stat ska säga till mig vad jag ska göra med mitt liv. Sedan ska man såklart se till att försöka minimera att andra andas in ens rök, men fortfarande mitt val vad jag gör med mitt liv.

Då antar jag att du inte heller vill betala för andras dumhet?

Rökningen kostar samhället 31 miljarder. Betalar du?
https://www.cancerfonden.se/nyhet/sa...ngen-samhallet
Citera
2020-09-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
En snabb googling ger 31 miljarder. https://www.cancerfonden.se/nyhet/sa...ngen-samhallet

Då tar jag hellre några extra JAS, bättre sjukvård till oss som lever hälsosamt eller mer polis och äldreomsorg. Men du tycker det är värt 31 miljarder för att du ska se cool ut med en cigg?

Angående klenhet, det är välkänt att Gunde Svan alltid tog långa omvägar runt rökare på sin tid. Han är väl än av de minst klena människorna. Skiter på sig men kämpar ändå i mål pga att han ska vinna en snöskoter osv.

En sista fråga. Är det OK att jag pruttar dig i ansiktet ute på gatan? Luktar godare än cigg imho.

Om du hade läst tråden hade du vetat att vi redan diskuterat rapporten i din googling. Årliga kostnaden på 31 miljarder stämmer väl med kostnaden i rapporten jag länkade. Men man kan inte bara räkna kostnaden utan måste även räkna besparingar, såsom att rökare belastar pensionssystem mindre och betalar punktskatt. Gör man det kommer man fram till att rökare är en samhällsekonomisk vinst, med några miljarder per år. Läs gärna rapporten jag länkade om något är oklart.

Nej, det skulle inte vara ok att prutta någon i ansiktet på gatan, på samma sätt som rökare inte går fram till folk och blåser ut rök rakt i ansiktet på dem. Men lite får man stå ut med i ett samhälle, ibland luktar nån svett, nån har gäll röst och pratar högt i mobiltelefon, en tredje har fula kläder. Det är till och med så att pälsdjursallergiker måste acceptera att det förekommer hundar i offentligheten och även i kollektivtrafik och på vissa restauranger. Om du verkligen tycker så illa om tobaksrök föreslår jag att du gör som Gunde och avlägsnar dig själv.

Edit: Bara för att förtydliga är jag själv alltså INTE rökare, utan är bara trött på mentaliteten att förbjuda allt som är det minsta irriterande och/eller som man själv inte har glädje av.
Citera
2020-09-23, 16:10
Medlem
Problemet är egentligen inte skattehöjningen, utan att den sker i raskare takt än den relativa köpkraften (läs disponibel inkomst). När jag tidigare rökte var det Winston röd som gällde. 2012 kostade ett paket 38 kronor. I somras var det 58 eller t.o.m. 59 kronor (minns inte, röker sporadiskt bara, och nu annat märke). Det är en prishöjning på över 50% - på åtta år.

Svenska staten älskar att sparka nedåt och slicka uppåt.
Citera
2020-09-23, 16:31
Bannlyst
Bra, denna skatten borde höjas ännu mera då det är helt frivilligt att dra i sig gift och sen belasta sjukvården med diverse sjukdomar m.m. som kommer.
Det ska kosta att ha ett beroende.
Citera
2020-09-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Bra, denna skatten borde höjas ännu mera då det är helt frivilligt att dra i sig gift och sen belasta sjukvården med diverse sjukdomar m.m. som kommer.
Det ska kosta att ha ett beroende.

Suck.. Ännu en som gissar fel istället för att skaffa sig kunskap eller ens klarar av att läsa två inlägg upp i tråden.

Rökare i Sverige är redan idag en vinst för samhället, men nuvarande skatter. De kostar visserligen drygt 30 miljarder per år, men väger med god marginal upp det genom att dö tidigt och därmed inte belasta pensionssystemet, samt genom dagens punktskatter.

"Rökningens extra nettokostnader för icke-rökare kan uppskattas till 3,2 miljarder kronor. År 2016 betalade dock rökarna 8,9 miljarder kronor i punktskatt. Rökarna kan därför sägas täcka de extra kostnader som rökningen medför för icke-rökare och därmed bidra positivt till samhället via sin rökning med 5,7 miljarder kronor." https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...-och-skatt.pdf

I samma rapport kan du också läsa att alkoholkonsumenterna däremot inte bär de samhällskostnader de orsakar. På så sätt är det rimligare att öka alkoholskatten, men eftersom alkoholskatten är lägre i närliggande länder förväntas det istället bara öka smugglingen.
Citera
2020-09-23, 17:41
Medlem
episcopuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Men rökare betalar ganska mycket skatt redan...

Citat:
Suck.. Ännu en som gissar fel istället för att skaffa sig kunskap eller ens klarar av att läsa två inlägg upp i tråden.

Rökare i Sverige är redan idag en vinst för samhället, men nuvarande skatter. De kostar visserligen drygt 30 miljarder per år, men väger med god marginal upp det genom att dö tidigt och därmed inte belasta pensionssystemet, samt genom dagens punktskatter.

I samma rapport kan du också läsa att alkoholkonsumenterna däremot inte bär de samhällskostnader de orsakar. På så sätt är det rimligare att öka alkoholskatten, men eftersom alkoholskatten är lägre i närliggande länder förväntas det istället bara öka smugglingen.

Om rökare skulle få betala för den vård andra rökare behöver, så hade ingen haft råd att röka.

2019 var det preliminära skatteintäkten 11,9 miljarder kronor. Källa

2017 räknade IHE i Lund ut att samhällets kostnad (2015) för rökningsrelaterad sjuklighet landar på 31,5 miljarder kronor. Källa

Do the math. Skatten borde tredubblas för att självfinansiera den vård det kollektivt självmordsbenägna släktet rökare kräver.
Senast redigerad av episcopus 2020-09-23 kl. 17:43. Anledning: stavfel
Citera
2020-09-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av episcopus
Om rökare skulle få betala för den vård andra rökare behöver, så hade ingen haft råd att röka.

2019 var det preliminära skatteintäkten 11,9 miljarder kronor. Källa

2017 räknade IHE i Lund ut att samhällets kostnad (2015) för rökningsrelaterad sjuklighet landar på 31,5 miljarder kronor. Källa

Do the math. Skatten borde tredubblas för att självfinansiera den vård det kollektivt självmordsbenägna släktet rökare kräver.

Antingen läste du inte vad jag skrev i inlägget du citerar, eller har du problem med förståelsen. Läs istället den rapport jag länkade, den är stor, välgjord och är utan egenintresse. Det är inte bara kostnaderna och intäkterna (punktskatt) som ska räknas in, utan såklart även minskade utgifter. Som jag redan skrivit rör det sig exempelvis om att rökarna belastar pensionssystemet mindre då de dör tidigare. Full redogörelse för beräkningen finns i ESO-rapporten. Men rökning ger i Sverige en samhällsvinst på drygt fem miljarder per år.
Citera
2020-09-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Så vad tycker ni om detta? Är det rätt att höja skatten på tobak och speciellt på snus?
Det är helt rätt att höja skatten på tobaksvaror. Helst också alla andra varor som en människa inte behöver eller som belastar andra eller är miljöfarligt. Det omvända borde samtidigt gälla. Bort med skatten helt samt en subventionering av det som verkligen är nyttigt för människan samt det som gör litet avtryck på djur och natur. Grönsaker borde nästan vara "gratis" till exempelvis. (Nej, jag röstar inte alls på några partier till vänster).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in