2020-09-21, 13:16
Medlem
Jag har inte läst siffror på hur mycket det blir men räknar med att de tyvärr kommer att höja på snus också. Snus anses dock vara bidragande orsak till att vi har lägst dödsfall i Europa kopplat till rökning. Troligen också lägst sjukvårdskostnader kopplade till densamma. Därför är det snarare kontraproduktivt ur hälso- och kostnadssynpunkt att även höja skatten på snus, detta då det kan hindra rökare från att byta till snus.

Sen är snus inget hälsopreparat men jag läste att åtminstone inga dödsfall kan kopplas till snus.

Så vad tycker ni om detta? Är det rätt att höja skatten på tobak och speciellt på snus?
Senast redigerad av Snobird 2020-09-21 kl. 13:20.
Citera
2020-09-21, 13:24
Medlem
Rauno1s avatar
Underbart! Höj skiten 100% ytterligare + inför sjukförsäkring för storrökare DVS icke fri sjukvård
Citera
2020-09-21, 13:27
Medlem
... Hur tillverkar man sitt årliga bruk av snus?
Citera
2020-09-21, 13:34
Medlem
GeleZachas avatar
Helt fel, är redan svindyrt med cigg. Snus är ju billigt om man jämför, men är ju inte ens i närheten lika skadligt som cigg. Helt fel att höja tobaksskatten!
Citera
2020-09-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Underbart! Höj skiten 100% ytterligare + inför sjukförsäkring för storrökare DVS icke fri sjukvård

Men rökare betalar ganska mycket skatt redan...
Citera
2020-09-21, 13:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langkille
Bakar eget köper en sån där snus sats som ger ett par kilo men man får kladda och det ska in i en ugn så det luktar en del men det blir nog 12 kr dosan skulle jag tro
Citera
2020-09-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Bakar eget köper en sån där snus sats som ger ett par kilo men man får kladda och det ska in i en ugn så det luktar en del men det blir nog 12 kr dosan skulle jag tro
Tackar Låter billigt och bra.
Citera
2020-09-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langkille
Snus är en färskvara!

jag är ingen storsnusar, en stock i månaden, vad kan det bli extra med den nya skatten, en tia?

Eller så minskar dom snusinnehållet per dosa. förr var det 22g nu är det 17g i dosan av mitt märke, jag kör på en stock i månaden vilket som.
Citera
2020-09-21, 13:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Helt rätt. Vårdkostnaderna från rökning är enorma, så skatta hårt på det.
Citera
2020-09-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Snus är en färskvara!

jag är ingen storsnusar, en stock i månaden, vad kan det bli extra med den nya skatten, en tia?

Eller så minskar dom snusinnehållet per dosa. förr var det 22g nu är det 17g i dosan av mitt märke, jag kör på en stock i månaden vilket som.
Är mer principen jag inte gillar, dom kan inte sköta sitt land så dom som man kan se ner lite på ska behandlas lite illa, man tar av deras "energi".. typ.
"Oj pengarna börjar ta slut, vi skattar snusarna så löser det sig. Det är ju det farliga SNUSET vi pratar om, Svensson kommer hålla med."
Senast redigerad av Langkille 2020-09-21 kl. 13:55.
Citera
2020-09-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Helt rätt. Vårdkostnaderna från rökning är enorma, så skatta hårt på det.
Japp , och ge klanerna ett smörgåsbord att plocka av när dom skall välja smuggelgods!
Citera
2020-09-21, 13:54
Medlem
Lalle46s avatar
Höj skatten rejält på alkohol istället, det får man ändå tag i billigt. Tobak och snus är väl det enda goda som finns kvar att kunna unna sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in