2020-09-22, 02:47
Medlem
Dom som säger att man lika gärna kan öka skatten på cigaretter med 100% är något/några av följande:

1) Efterblivna
2) Troll
3) Sådana som säljer smuggelcigaretter.
4) Sådana som smugglar cigaretter.

Jag tror på både 1 och 2 i symfoni.

Om dom skulle öka skatten med 100% så skulle ett paket kosta:

1,6 kr per cigarett
1% av detaljhandelspriset

Exempel, 20 pack cigaretter @ 60 kr.
1,6 x 20 = 32 kr
1% x 60 kr = 0.6 kr.
Skatten är alltså 32,6 kr av dessa 60 kr. Eller 180% av priset från tillverkaren på c:a 27,4 kr.

Att öka skatten med 100% skulle innebära:
3,2 x 20 = 64 kr
2% x (64 + 27,4) = 2% x 91,4 kr = 1,82 kr

Ett paket skulle alltså kosta runt 94 kr då. Och hur är det tänkt att någon skall kunna lägga närmare 3000 kr i månaden på cigaretter? Nej, det är inte många som har råd med detta.

"Så då kan dom ju sluta röka"
Aaa visst, efter att du slutat sova över huvud taget... Nej nej, inte nicka av nu. Du måste vara vaken i minst 3 månader i sträck! Upp och hoppa, ut och fungera nu!

Det är så jävla lätt för en som inte röker att säga "bara att sluta".
Det hade varit enklare att sluta om inte alla "sluta röka" metoder fungerade så jävla dåligt och samtidigt kostade så jävla mycket.
Hade jag kunnat tugga ett tuggummi eller sätta ett plåster på armen som verkligen tog bort abstinensen av cigaretter som dessutom inte kostade MER än vad själva rökandet gör så hade jag gjort det för länge sen.

Och nej, jag tål inte snus. ALLT snus smakar för jävligt och jag får huvudvärk och yrsel av skiten.
Och även dom gånger jag tagit en snus i ren panik för att jag inte har cigaretter så har det inte hjälpt för upptaget av nikotin är helt olika dom två emellan.

Det bästa en rökare KUNDE ha gjort är att aldrig ha börjat. Men det kan man väl säga om vem som helst som satt sig i skiten på ett eller annat sätt.

VA!?!? Har du lån på 2 miljoner? Jävla rikspucko, dig borde dom höja räntan för med 100%!

Vad menar du? Har du suttit inne för misshandel för att du slog ner någon som trakasserade dig varje dag i ett helt år? Du borde sitta inne än idag ju och sy kläder för 20 kr timmen.

Varför är du så urbota korkad att du super varannan helg? Det kostar ju samhället miljarder att ta hand om alla alkisar och svin som står och kissar på gatan. Dig borde dom belägga med böter i 40 tkr klassen...

Osv osv...
Det är enkelt att klaga på andra men inte fan är du själv perfekt på alla sätt och vis.
Om du inte gillar rökare så kan du väl be dom röka någon annan stans, fast civilkurage har du väl inget förstås. Du har lika mycket civilkurage som du har tålamod och förståelse för rökare.
Citera
2020-09-22, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jo, det gör den.

Inte enligt Cancerfonden ! Vill man inte betala skatten kan man sluta att röka.
Citera
2020-09-22, 07:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Är uppenbart att det handlar om att pengarna måste in. Hade det handlat om folkhälsa hade skatten på snus sänkts och skatten på cigaretter höjts.
Ja precis så är det.
Väntar bara på en rejäl skatt på grönsaker så får dom in ännu mer pengar att slarva bort. När jag började med snus 1982 tror jag en dosa kostade 4.50 vet inte vad den kostar i dag för jag gör eget och kommer ihåg skatte höjningar på snus och cigaretter men så var det någon gång som dom skulle sänka tobaks skatten men då plötsligt var inte snus tobak då det sänktes inte.

Så gick det ett litet tag så skulle tobaks skatten höjas igen och då plötsligt var snus tobak igen och sedan har priserna gått uppåt tror detta var i början på 90 talet någon gång.
Vad trött jag blir!
Citera
2020-09-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Den bör höjas så att den fullt kompenserar för de skador, direkta och indirekta, som den orsakar. Då pratar jag sjukvård till brukare och närstående, produktionsbortfall pga rökpauser, störande lukt på allmänna platser, nedskräpning osv.

Sluta gissa och läs på istället. Rökarna kompenserar redan fullt ut för sina kostnader som drabbar samhället.

"Rökningens extra nettokostnader för icke-rökare kan uppskattas till 3,2 miljarder kronor. År 2016 betalade dock rökarna 8,9 miljarder kronor i punktskatt. Rökarna kan därför sägas täcka de extra kostnader som rökningen medför för icke-rökare och därmed bidra positivt till samhället via sin rökning med 5,7 miljarder kronor." https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...-och-skatt.pdf

De där 5,7 miljarderna är inte fy skam, och något rökarna redan idag står för, med dagens skattenivå. Om man vill minska nedskräpning av cigarettfimpar är nog det bästa man kan göra att återigen tillåta rökning på uteserveringar och andra platser där människor naturligt samlas. Då kan man också lätt ställa dit askfat för rökarna att fimpa i, istället för att sprida ut rökarna över större område där det inte finns askfat. Och nej, att sitta bredvid någon som röker är inte "passiv rökning". Passiv rökning kunde man prata om på fram till rökförbudet inomhus i början av 2000-talet då folk rökte inne i nattklubbar, pubar etc och röken stannade kvar inomhus så att man även som icke-rökare andades in koncentrerad cigarettrök under långa stunder då man uppehöll sig i dessa lokaler.

Är du så klent byggd att du inte står ut med lukten av tobaksrök utomhus bör du spärras in i nån form av rum med mjuka väggar för att skydda dig mot allt som kan vara farligt, inklusive du själv.
Citera
2020-09-22, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Inte enligt Cancerfonden ! Vill man inte betala skatten kan man sluta att röka.

Och vad har Cancerfonden för källa till sitt påstående? Läs igenom den här rapporten och berätta för mig om du sedan lyckas hitta en nogrannare och mer välgjord studie på området. I annat fall kan vi väl enas om att rökarna betalar för sina egna kostnader och mer därtill?

https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...-och-skatt.pdf
Citera
2020-09-22, 08:26
Medlem
Fattar inte varför en chockskatt på socker aldrig kommer. Det om nått är ju vettigt, med tanke på hur mycket tjockisar som man ser på affären som lastar i läsk, glass, godis och chips i kundkorgen. Dessa dricker sällan alkohol eller använder tobak. Men förstör kroppen ändå. Det är samtidigt dessa som vurmar för att öka skatt på alkohol och tobak.
Citera
2020-09-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Och vad har Cancerfonden för källa till sitt påstående? Läs igenom den här rapporten och berätta för mig om du sedan lyckas hitta en nogrannare och mer välgjord studie på området. I annat fall kan vi väl enas om att rökarna betalar för sina egna kostnader och mer därtill?

https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...-och-skatt.pdf

Deras källa är IHE.
Citera
2020-09-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Underbart! Höj skiten 100% ytterligare + inför sjukförsäkring för storrökare DVS icke fri sjukvård
För feta personer också och för de som inte tränar regelbundet och de som äter mycket socker. Alla dom får betala sjukvård själva.
Citera
2020-09-22, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
För feta personer också och för de som inte tränar regelbundet och de som äter mycket socker. Alla dom får betala sjukvård själva.

Mycket bra förslag! Men tycker även skatten ska höjas för personer som tränar eftersom en överväldigande majoritet inte har en aning om hur man styrketränar och drar på sig skador efter skador.

Oftast är det styrketränarna som är lite mer inbitna som gör helt fel. Det är svårt att ha fel när man alltid har rätt alltså.
Citera
2020-09-22, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Deras källa är IHE.

Ok, eftersom du misslyckades med att svara på alla mina frågor och inte ens lyckades länka till din källa får jag väl hjälpa dig ytterligare.

Jag hittar den här länken: https://www.cancerfonden.se/press/sa...okning-2574929 som hänvisar till Institutet för Hälso- och Sjukvårdsekonomi som du av någon anledning förkortat till IHE som om det var en vedertagen förkortning bland allmänheten. Enligt rapporten som hänvisar leder rökningen till en årlig kostnad på 31 miljarder.

Det ligger väldigt nära den årliga kostnaden som redovisas i ESO-rapporten jag länkade, som kommit fram till en kostnad på 32,2 miljarder för 2016. Skillnaden är att ESO-rapporten inte bara beräknar kostnaderna, utan även minskade utgifter som rökningen ger upphov till, exempelvis genom att rökarna dör tidigare och belastar pensionssystemet mindre. Om man då räknar med alla kostnader, minskade utgifter och inkomster (tex punktskatt) kommer man fram till att rökningen ger en samhällsvinst på 5,7 miljarder kronor.

Så:

1. Ska man i sådana här fall beräkna nettokostnaden, eller ska man bara ta med det som stärker ens egen tes? Tex de rena kostnaderna, eller endast skatteinkomsterna?

2. Vilken av rapporterna har gjort så som man ska göra för att vara ärlig och vetenskaplig, din eller min rapport?

3. Är rökning en samhällsekonomisk nettokostnad, eller en samhällsekonomisk vinst?
Citera
2020-09-22, 10:43
Medlem
Highsounds avatar
Tycker det är fel men störs inte supermycket av det.
Kommer väl mest leda till att folk antingen snusar lite mindre eller ett billigare märke i värsta fall.
Personligen snusar jag 2 stockar i månaden och har en bra buffert i min budget för att kunna ha råd med det, och kommer inte påverkas nämnvärt även om priset går upp 50-100kr/stocken.
Citera
2020-09-22, 11:18
Medlem
Brolarens avatar
Förbjud alkohol och nikotin helt. Inför fängelsestraff på folk som brukar det. Dödsstraff på narkotika.

Sen så inför vi obligatorisk idrott för hela befolkningen. Tänk vad mycket pengar vi skulle spara på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in