2020-09-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Dom som säger att man lika gärna kan öka skatten på cigaretter med 100% är något/några av följande:

1) Efterblivna
2) Troll
3) Sådana som säljer smuggelcigaretter.
4) Sådana som smugglar cigaretter.

Jag tror på både 1 och 2 i symfoni.

Om dom skulle öka skatten med 100% så skulle ett paket kosta:

1,6 kr per cigarett
1% av detaljhandelspriset

Exempel, 20 pack cigaretter @ 60 kr.
1,6 x 20 = 32 kr
1% x 60 kr = 0.6 kr.
Skatten är alltså 32,6 kr av dessa 60 kr. Eller 180% av priset från tillverkaren på c:a 27,4 kr.

Att öka skatten med 100% skulle innebära:
3,2 x 20 = 64 kr
2% x (64 + 27,4) = 2% x 91,4 kr = 1,82 kr

Ett paket skulle alltså kosta runt 94 kr då. Och hur är det tänkt att någon skall kunna lägga närmare 3000 kr i månaden på cigaretter? Nej, det är inte många som har råd med detta.

"Så då kan dom ju sluta röka"
Aaa visst, efter att du slutat sova över huvud taget... Nej nej, inte nicka av nu. Du måste vara vaken i minst 3 månader i sträck! Upp och hoppa, ut och fungera nu!

Det är så jävla lätt för en som inte röker att säga "bara att sluta".
Det hade varit enklare att sluta om inte alla "sluta röka" metoder fungerade så jävla dåligt och samtidigt kostade så jävla mycket.
Hade jag kunnat tugga ett tuggummi eller sätta ett plåster på armen som verkligen tog bort abstinensen av cigaretter som dessutom inte kostade MER än vad själva rökandet gör så hade jag gjort det för länge sen.

Och nej, jag tål inte snus. ALLT snus smakar för jävligt och jag får huvudvärk och yrsel av skiten.
Och även dom gånger jag tagit en snus i ren panik för att jag inte har cigaretter så har det inte hjälpt för upptaget av nikotin är helt olika dom två emellan.

Det bästa en rökare KUNDE ha gjort är att aldrig ha börjat. Men det kan man väl säga om vem som helst som satt sig i skiten på ett eller annat sätt.

VA!?!? Har du lån på 2 miljoner? Jävla rikspucko, dig borde dom höja räntan för med 100%!

Vad menar du? Har du suttit inne för misshandel för att du slog ner någon som trakasserade dig varje dag i ett helt år? Du borde sitta inne än idag ju och sy kläder för 20 kr timmen.

Varför är du så urbota korkad att du super varannan helg? Det kostar ju samhället miljarder att ta hand om alla alkisar och svin som står och kissar på gatan. Dig borde dom belägga med böter i 40 tkr klassen...

Osv osv...
Det är enkelt att klaga på andra men inte fan är du själv perfekt på alla sätt och vis.
Om du inte gillar rökare så kan du väl be dom röka någon annan stans, fast civilkurage har du väl inget förstås. Du har lika mycket civilkurage som du har tålamod och förståelse för rökare.

Att du får huvudvärk osv av snus är för att du inte är van bara. Jag har själv både snusat och rökt och du får dra i dig rätt många cigg innan du får en kick i närheten av snus.
Citera
2020-09-22, 23:33
Medlem
Wheeler88s avatar
Den största skattesänkningen i Sveriges historia samtidigt som vi satsar i välfärden. Hur tror ni fan att ekonomin ska gå ihop? Någonstans ska pengarna till käbbel-Steffe in.
Citera
2020-09-23, 00:34
Medlem
returxs avatar
Helt rätt, höj på bara. Rökare kommer alldeles för lindrigt undan. Tobaken borde vara belagd med hög utsläppsrättsavgift dessutom.
Citera
2020-09-23, 03:31
Medlem
BloodRedMoons avatar
Jaha, nu har jag snart inte råd att snusa längre heller. Allting ska fan tas ifrån en. Jävla politikerpack!
Citera
2020-09-23, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Så vad tycker ni om detta? Är det rätt att höja skatten på tobak och speciellt på snus?

Det är bra att använda skatter som styrmedel om det gagnar både samhället i stort och den enskilde individen men för att ge det systemet legitimitet borde man omgående skatta ut sockret och subventionera frukt och grönt.

Det är en skam för en regering som säger sig värna folkhälsan att sitta passiv när framförallt lägre samhällsklasser i allt större omfattning rullar fram samtidigt som priset på lösgodis blir billigare och billigare för varje år och en broccolibukett eller ett äpple snart är dyrt även i medelklassens ögon.
Citera
2020-09-23, 08:04
Medlem
Det blir nog lika tandlöst som skatten på plastkassar. Ingen köper dom sist nämnda och färre röker. Ser nästan aldrig folk som röker längre. Har själv slutat till 99% och röker endast 1 cigg till morgonkaffet.
Citera
2020-09-23, 08:16
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag förstår inte hur man kan vara så dum att man röker och medvetet förstör sin hälsa.
Helt obegripligt för mig.

Jag tycker att man kan höja priserna på cigaretter så de kostar 500 kr/ paket.
Det är min frihet som individ att få röka, ingen stat ska säga till mig vad jag ska göra med mitt liv. Sedan ska man såklart se till att försöka minimera att andra andas in ens rök, men fortfarande mitt val vad jag gör med mitt liv.
Citera
2020-09-23, 08:58
Medlem
Märkligt. När kommer den stora ekonomiska vinsten som det har pratats om i snart 20 år?
Sverige är en Tiger-ekonomi, allt är toppen, finns hur mycket pengar som helst.
Så varför dessa skattehöjningar hela tiden. Nästan som om alltihop är en stor lögn. Men makthavare ljuger inte, det har Löfven sagt.
Citera
2020-09-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Det är min frihet som individ att få röka, ingen stat ska säga till mig vad jag ska göra med mitt liv. Sedan ska man såklart se till att försöka minimera att andra andas in ens rök, men fortfarande mitt val vad jag gör med mitt liv.
I ett fritt land, ja. Men i ett fritt land skulle du även få ta ansvar för de kostnader du drar på dig via sjukvård mm.
Citera
2020-09-23, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
I ett fritt land, ja. Men i ett fritt land skulle du även få ta ansvar för de kostnader du drar på dig via sjukvård mm.

Läs tråden, rökare betalar redan idag mer än de bekostar samhället.

"Rökningens extra nettokostnader för icke-rökare kan uppskattas till 3,2 miljarder kronor. År 2016 betalade dock rökarna 8,9 miljarder kronor i punktskatt. Rökarna kan därför sägas täcka de extra kostnader som rökningen medför för icke-rökare och därmed bidra positivt till samhället via sin rökning med 5,7 miljarder kronor." https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...-och-skatt.pdf

Varför ska just rökare, som dessutom till stor del är lågutbildade och låginkomsttagare, stå för oproportionerligt stor del av välfärden?
Citera
2020-09-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Läs tråden, rökare betalar redan idag mer än de bekostar samhället.

"Rökningens extra nettokostnader för icke-rökare kan uppskattas till 3,2 miljarder kronor. År 2016 betalade dock rökarna 8,9 miljarder kronor i punktskatt. Rökarna kan därför sägas täcka de extra kostnader som rökningen medför för icke-rökare och därmed bidra positivt till samhället via sin rökning med 5,7 miljarder kronor." https://eso.expertgrupp.se/wp-conten...-och-skatt.pdf

Varför ska just rökare, som dessutom till stor del är lågutbildade och låginkomsttagare, stå för oproportionerligt stor del av välfärden?
Det säger inte emot mitt påstående. Ett fritt samhälle är en win-win för rökare således.
Citera
2020-09-23, 10:48
Medlem
Hatar skatter men på saker som man inte behöver så kallad lyx så får staten mer än gärna ta betalt av mig. Började snusa av helt fri vilja och har idag snusat i nästan 40 år. Köpte en dosa lös ettan på macken igår och den kostade 66:- och då man käkar en dosa om dagen så känns det men jag gillar det för mycket. Vet inte vad jag gillar bäst med snus men det är jäkla bra att ha när man tänker. Stå och baka samtidigt som man funderar och samtidigt som man lägger in den under läppen så kläcker man ur sig ett japp det blir bra, kör på det. Hahaha grattis staten för här har ni en livstidssnusare oavsett pris.

Sänk bensinen istället för där har priset betydelse för människor som saknar alternativ och som är beroende på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in