2020-09-23, 19:42
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Om du hade läst tråden hade du vetat att vi redan diskuterat rapporten i din googling. Årliga kostnaden på 31 miljarder stämmer väl med kostnaden i rapporten jag länkade. Men man kan inte bara räkna kostnaden utan måste även räkna besparingar, såsom att rökare belastar pensionssystem mindre och betalar punktskatt. Gör man det kommer man fram till att rökare är en samhällsekonomisk vinst, med några miljarder per år. Läs gärna rapporten jag länkade om något är oklart.

Nej, det skulle inte vara ok att prutta någon i ansiktet på gatan, på samma sätt som rökare inte går fram till folk och blåser ut rök rakt i ansiktet på dem. Men lite får man stå ut med i ett samhälle, ibland luktar nån svett, nån har gäll röst och pratar högt i mobiltelefon, en tredje har fula kläder. Det är till och med så att pälsdjursallergiker måste acceptera att det förekommer hundar i offentligheten och även i kollektivtrafik och på vissa restauranger. Om du verkligen tycker så illa om tobaksrök föreslår jag att du gör som Gunde och avlägsnar dig själv.

Edit: Bara för att förtydliga är jag själv alltså INTE rökare, utan är bara trött på mentaliteten att förbjuda allt som är det minsta irriterande och/eller som man själv inte har glädje av.

Med den argumentationen så borde ju cigg vara subventionerade? Så att fler dör innan pensionen. Eller hur tänker du? Hahaha detta var det mest absurda jag läst idag.

Cigaretter är skit, världen blir en bättre plats utan det lidande de skapar.
Citera
2020-09-23, 19:58
Medlem
Dom höjjer bara skatten för att få in mer skattepengar att slösa bort. Tror knappast det går till försvaret det blir väl menskonst för minst hälften av alla skattepengarna.
Citera
2020-09-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Inte enligt Cancerfonden ! Vill man inte betala skatten kan man sluta att röka.

Jaså? Säger cancerfonden att cancerbehandlingar inte ingår i det skattefinansierade sjukvårdssystemet?
Citera
2020-09-23, 20:27
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag har inte läst siffror på hur mycket det blir men räknar med att de tyvärr kommer att höja på snus också. Snus anses dock vara bidragande orsak till att vi har lägst dödsfall i Europa kopplat till rökning. Troligen också lägst sjukvårdskostnader kopplade till densamma. Därför är det snarare kontraproduktivt ur hälso- och kostnadssynpunkt att även höja skatten på snus, detta då det kan hindra rökare från att byta till snus.

Sen är snus inget hälsopreparat men jag läste att åtminstone inga dödsfall kan kopplas till snus.

Så vad tycker ni om detta? Är det rätt att höja skatten på tobak och speciellt på snus?
De som gynnas av detta är den organiserade brottsligheten, de får fler kunder och den "goda tanken" att få in mer skatt blir kontraproduktivt.
Citera
2020-09-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Med den argumentationen så borde ju cigg vara subventionerade? Så att fler dör innan pensionen. Eller hur tänker du? Hahaha detta var det mest absurda jag läst idag.

Cigaretter är skit, världen blir en bättre plats utan det lidande de skapar.

Det var uppenbarligen förståelsen som var problemet... Nej, med dagens punktskatter är rökning en samhällsvinst på drygt fem miljarder per år. Samhällsvinsten beror inte enbart på varken punktskatten eller minskat utnyttjande av pensionssystem, utan som en effekt av båda dessa faktorer och fler därtill. Alltså har stämmer det inte att cigarretter "borde vara subventionerade" och jag har aldrig påstått det. Vänligen lägg inte ord i min mun. Om du är verkligt intresserad av frågan rekommenderar jag att du läser rapporten jag länkade, om du bara ska tramsa kan du göra det nån annanstans.
Citera
2020-09-23, 20:41
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Det var uppenbarligen förståelsen som var problemet... Nej, med dagens punktskatter är rökning en samhällsvinst på drygt fem miljarder per år. Samhällsvinsten beror inte enbart på varken punktskatten eller minskat utnyttjande av pensionssystem, utan som en effekt av båda dessa faktorer och fler därtill. Alltså har stämmer det inte att cigarretter "borde vara subventionerade" och jag har aldrig påstått det. Vänligen lägg inte ord i min mun. Om du är verkligt intresserad av frågan rekommenderar jag att du läser rapporten jag länkade, om du bara ska tramsa kan du göra det nån annanstans.

Så du tycker på riktigt att cigaretter är bra trots att du inte ens röker själv? Du verkar väldigt ideologiskt lagd. Prova pragmatism istället.

Summa summarum alltså. Rökning kostar en jävla massa pengar men i och med att det har ihjäl folk så sparar vi in på pensionspengar så låt oss fortsätta med detta.

Har du räknat in lidande hos släktingar till de avlidna i din kalkyl?
Citera
2020-09-23, 20:53
Medlem
Citat:
Så du tycker på riktigt att cigaretter är bra trots att du inte ens röker själv? Du verkar väldigt ideologiskt lagd. Prova pragmatism istället.

Summa summarum alltså. Rökning kostar en jävla massa pengar men i och med att det har ihjäl folk så sparar vi in på pensionspengar så låt oss fortsätta med detta.

Har du räknat in lidande hos släktingar till de avlidna i din kalkyl?

Jag skulle säga att det är du som är den minst pragmatiska av oss. Vad är mer pragmatiskt än att titta på de faktiska samhällskostnaderna i en så detaljerad studie som den jag hänvisar till?

Hur ska vi värdera lidandet hos släktingarna? Sådana argument baserade på känslor är väl allt annat än rationella och pragmatiska? Och om vi ska vara pragmatiska, ser du inga risker för ökad smuggling ifall vi höjer tobaksskatten till mycket högre än närliggande länder?
Citera
2020-09-23, 20:57
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Jag skulle säga att det är du som är den minst pragmatiska av oss. Vad är mer pragmatiskt än att titta på de faktiska samhällskostnaderna i en så detaljerad studie som den jag hänvisar till?

Hur ska vi värdera lidandet hos släktingarna? Sådana argument baserade på känslor är väl allt annat än rationella och pragmatiska? Och om vi ska vara pragmatiska, ser du inga risker för ökad smuggling ifall vi höjer tobaksskatten till mycket högre än närliggande länder?

Du har anammat liberalismen som ideologi istället för att plocka bra idéer från den. Det är tydligt.

Tycker du att vi ska erbjuda heroin också till alla? Det går ju ändå inte att sätta ett värde på människoliv. Det kanske dessutom stryker med ett gäng pensionärer.
Citera
2020-09-23, 21:34
Vad kan en snusdosa som idag kostar 40 kronor tänkas kosta?
Jag snusar 1-2 dosor om dagen.

Börjar fundera på att lägga av. På ett vis lika bra om snus blir överjävligt dyrt... Tänk saffran.

Då lägger jag av för gott.
Citera
2020-09-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Det är helt rätt att höja skatten på tobaksvaror. Helst också alla andra varor som en människa inte behöver eller som belastar andra eller är miljöfarligt. Det omvända borde samtidigt gälla. Bort med skatten helt samt en subventionering av det som verkligen är nyttigt för människan samt det som gör litet avtryck på djur och natur. Grönsaker borde nästan vara "gratis" till exempelvis. (Nej, jag röstar inte alls på några partier till vänster).

Vad någon behöver är kanske inte helt lätt att definiera? Vissa tycker de behöver kaffe för att piggna till på morgonen. Andra att de behöver ha en tårta med en massa grädde när de fyller år.

Bägge dessa saker betraktas dock av vissa som onödiga så ska skatten höjas på dem?

Sen är det inte heller lätt att avgöra vad som är nyttigt. Kaffe kanske kan höja pulsen en aning men hävdas motverka demens.

Rött vin sägs kunna förebygga hjärtattack...

Så inte lätt att avgöra vad som är onödigt eller nyttigt. Ett annat alternativ är att informera men lämna det till var och en att göra och inte försöka styra folk genom skatter?
Citera
2020-09-24, 11:06
Medlem
Citat:
Du har anammat liberalismen som ideologi istället för att plocka bra idéer från den. Det är tydligt.

Tycker du att vi ska erbjuda heroin också till alla? Det går ju ändå inte att sätta ett värde på människoliv. Det kanske dessutom stryker med ett gäng pensionärer.

Nu har du helt bytt argument. Först sa du att rökare ska bekosta sina extra samhällskostnader själva, och när du nu överbevisats om att så redan är fallet vill du istället att staten ska ha till uppgift att hindra människor från att fatta dåliga beslut. Hur ska du ha det?

Var går gränsen för vilka risker vuxna människor ska tillåtas ta? Ska vi få dricka alkohol? Det skadar långt fler än rökning gör. Äta onyttigt? Hur mycket motion ska vi tvingas utföra? Ska det vara tillåtet att köra motorcykel? Hästridning?

Och dina spekulationer om vad du tror att jag tycker i andra frågor ser jag inte vad det har för relevans, eller styrker dina "argument"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in