2021-01-09, 10:50
Medlem
Och här trodde man att ”svensken” var för smart för att ”investera” i bedrägerier,

Aja en tjuv har ju ingen heder.

https://behindmlm.com/mlm-reviews/ca...urities-fraud/

https://www.fi.se/sv/varningslistan/2019/cash-fx-group/

Gällande skattefrågor så är det reglerna för pyramidspel som gäller(eller lotteri utan tillstånd för den delen)

Cashfx skulle lätt kuna lösa det om de ansökte om tillstånd att fippla med finansiella instrument i sverige (då öppnar heller inte rekryteraren upp för att bli soliderasik ersättningskyldig till sitt casfxoffer eller att dömmas för investeringsbedrägeri)

https://www4.skatteverket.se/rattsli...?q=pyramidspel
Citera
2021-01-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxxedetta
Hur går det för dig. Har försökt att ta ut vinst men det är andra-tredje gången som det är problem på någon bank, man väntar på något certifikat. Investerat via en jag känner, som trodde stenhårt på detta. Jag börjar tro det är en scam

Kräv pengarna av din kamrat, kamraten har ju givetvis en försäkring kopplad till sitt arbete som säljare av investeringsmöjligheten, så försäkringsbolaget ersätter om det nu visade sig va ”fel” på produkten.....

Förutsatt att kamraten har tillstånd från finnansinspektionen.....

Annars får du stämma personen civilrätsligt
Citera
2021-01-11, 09:03
Moderator
Gromguttens avatar
Finanstilsynet varnar åter før Cash FX.

Citat:
Tilsynet advarer
Det er ikke ofte Finanstilsynet sender ut egne markedsvarsler. I september sendte tilsynet ut en advarsel om Cash FX Group etter å ha mottatt tips fra norske forbrukere som hadde mottatt tilbud om investeringer fra selskapet.

– Foretaket har ikke tillatelse til å yte investeringstjenester i Norge.

Detta får konsekvenser, Norges størsta bank, DNB, stoppar alla transaktioner.

Citat:
– Vi stopper alle transaksjoner til Cash FX Group, sier Terje A. Fjeldvær i DNB, som leder bankens avdeling for bedrageribekjempelse.

– Vi mistenker at dette er en pyramide og en ponzi-svindel, og at pengene kundene får ikke kommer fra en enestående tradingrobot, men at det verves nye medlemmer som leverer avkastning til de som sitter på toppen, sier han.

https://www.dn.no/marked/cash-fx/val...del/2-1-930297

---

Uppvisar alla tecken på Ponzi.
Citera
2021-01-17, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejavu89
Tjenare, har blivit introducerad och gått in med 300 $ 28/8-20(minsta paketet) av en vän. Cash FX heter företaget,

Min åsikt fördelar / nackdelar efter mycket research lyder
(Fördel)
* Engångsinvestering från egen ficka från 300$ (2700kr) till 100.000$ kontrakt (900.000kr).

* Cash FX gör inga trades själva utan genom samarbets partner Everfx (huvudsponsor till Sevilla FC) En reglerad Forex mäklarfirma, som har alla licenser som
Krävs ) Cash FX står endast för plattform & utbetalningar

* Daglig avkastning 0.88 - 2-3% på ditt befintligta kapital sen starten 2019.

* Lovar inte säker investering , dvs uppmanar om att det är en högrisk att investera på forexmarknaden som ensam trader etc.

* Utbetalning på lördagar 12.00/ aldrig ”missat en utbetalning till medlemmarna sen start 2019 Juli

* Minsta uttaget är 100$ , 20% i uttagnings avgift - går tillbaka till medlemmarna under dig
* Betalas ut i Bitcoin

* Företaget uppmanar dig ta ut pengarna du får in på ditt Cash FX balans konto, överföring sker till din E-wallet .För att kunna ”uppgradera” till nästa kontrakt

*Ägarna / Traders / Marknads teamet syns öppet på hemsidan

* Tydlig adress var kontoret finns , samt att de är ägare över fastigheten / Ingen hyres.

* Skjysta värdeord

* Enkelt dashboard

* Bonusar etc

* Inget krav på att rekrytera nya för att tjäna pengar , men underlättar för att bygga business

* Lever inte på av att det kommer in nya folk i företaget , utan ut av trades från Forex.

* Live sändning 24/5 från ditt dashboard på alla trades som gör

* Man kan endast joina genom att bli rekryterad, dvs du kan ej regga dig öppet

* Öppet för 200 länder +

* 50.000+ medlemmar idag. Alla tjänar pengar från dag 3(nya medlemmar) Sen är det Måndag till fredag.

Nackdelar

* Företaget finns i Panama

* Funnits endast lite mer än ett år

Har ni någon erfarenhet av detta företag?

Kommer vara passiv tills min investering är tillbaka, sen får man se

Allt gott !

Ingen erfarenhet men låter fishy
Citera
2021-01-26, 01:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejavu89
Visste du att bankerna gör ungefär 20%/dag genom deras fondrobotar, med våra pengar?

Så att vi tar del av Max 3%/dag är inte orimligt. .

Som sagt det är lätt att peka finger när man inte riskar något själv. Jag har ungefär 7 års erfarenhet av Aktie/fonder och avkastningen här är betydligt bättre just saying.

Företaget bärs inte av rekrytering för att tjäna pengar, då allting kommer från Forex marknaden genom den reglerade mäklaren EverFX.

Är själv en fd Valutahandlare och det du skriver är så långt från sanningen som det går att komma.
"Fondrobotar" ? Vad är det?
Menar du FX algoritmer hade man varit jävligt glad om man snittat 1% per vecka... (Circa 67% på årlig basis) Ja, man hade varit nöjd med mindre också.
Jag som pensionerad trader nöjer mig med 2% per månad, det blir pengar av det också!

Är något för bra för att vara sant, ja då är det inte sant förstås.

Lek med tanken att nån ändå lyckas skapa en sådan superalgoritm, varför skulle han då vilja ha dina pengar att leka med? Algoritmägaren blir ju multimiljardär i ett nafs utan behöva rota sig bort i massa administrativa problem med småkunder.

Att ta omvägen via Bitcoin (som inte går att spåra) samt att vara på många olika länders (motsvarande) finansinspektioners varningslista pekar väl också bara åt ett håll-

STAY AWAY, THIS IS A SCAM.

Och för er som redan är inne, kiiv av fort som f*n, har ni tur kanske ni hinner få ut något även om jag betvivlar det starkt.
Senast redigerad av ZilverZodde 2021-01-26 kl. 01:10.
Citera
2021-01-28, 11:28
Medlem
Intressant att följa denna tråd!

Ser att någon vill ge sken av att CashFx är legitim verksamhet. Så är inte fallet!

CashFx har varningar runtom i världen och ökar för varje vecka. Fullt med artiklar skriver om saken. Finns rader av grupper på sociala media. Kan alla ha fel? Givetvis inte!

Cash Forex Group (CashFx) är ett klassiskt pyramidspel, som är olagligt i Sverige och resten i världen. Alla som vet hur denna typ av verksamhet är uppbyggd känner igen ett pyramidspel. Man behöver knappast sniffa upp med blodhundar. Tillvägagångsättet är alltid densamma;

- Ges provision på rekrytering av nya investerare (medlemmar)? Ja!
- Säljer man fysiska produkter? Nej!
- Ges provision på sålda fysiska produkter? Nej!

Om dessa 3 samverkar är verksamheter pyramidspel och är alla olagliga! är man medveten om det är man dessutom skyldig till brott.

Så, till vad man egentligen får ut av CashFx. Låt oss ta ett exempel - 300 USD paket;
- Ingen trading sker, utan balansrapporter bygger på andra parametrar
- Du köper paket i BTC. CashFx tradar inte i BTC utan i fiat (enligt norrmännen)
- Ett kontrakt går att beräkna, löptid ca 50 veckor
- ~1% är vad man får per dag (~5% per vecka)
- Endast 70% av investeringen går till "trading"
- 30% av investeringen går till att ge provision
- 20% går till att betala dragningar (uttag(, varje gång
- Om early exit straffas du med ytterligare 30% avdrag

% satser och löptid spelar ingen som helst roll, då CashFx har en övergripande limit kallad 2X. Innebär en max-out på 200%. Eftersom CashFx beräknar löptiden i sina system kan man omvänt beräkna när kontraktet löper ut. Du måste då köpa ett nytt , då CashFx behåller hela din investering. Skatt betalas med 30% som vanligt. Detta gör att vi nu kan beräkna vad ett 300 USD paket egentligen ger tillbaka. Det blir tyvärr inga 200% (2X), utan 3,96 kronor per dag. Eftersom du lånar ut dina pengar till CashFx kommer du inte gå med "vinst" förrän efter halva tiden dvs ~25 veckor. Ekvationen blir som följer;

2X - X * 0.8 * 0.7 / 50 / 7 = ROI
600 - 300 * 0.8 * 0.7 * / 50 / 7 = 3,96 kr per dag (ca 50 veckor)
I dollar blir det 0,48 USD per dag

CashFx har, enligt egen utsago, inget som helst avtal eller gjorda transaktioner med EverFX, enligt EverFx själva. Har bekräftats i flera sammanhang. Detta tillsammans med idag ett 10-tal myndigheter som varnar gör att Cashfx inte bara är ett pyramidspel, utan gör sig troligen skyldig till securities fraud. Vid flera tillfällen har CashFX heller inte kunnat betala ut. Ägaren ksyller på BTC volatilitet, men stämmer inte. BTC har aldrig gått så bra och haft en stadig positivt trend. Dessutom tradar inte Cashfx med BTC utan i fiat valuta.

Sammantaget ska man hålla sig mycket långt från pyramidspel. CashFx tar framförallt minst 75% av investeringen, vilket gör det till en riktigt dålig affär. Du förlorar kontraktet när du uppnår 2X (max-out), därefter är det bara att plussa ihop alla avgifter så är man av med 150-180% (om early exit). Dvs, inga 200%! Så lurar man en hel värld...

CashFx (Cash Forex Group har inga licenser överhuvudtaget!
Senast redigerad av Smarteye 2021-01-28 kl. 11:37.
Citera
2021-01-28, 11:41
Medlem
Galdars avatar
Det luktar Ponzi Scheme på långa vägar tycker jag . Om jag får gissa så tror jag att detta är utformat för folk med låg investerings kunskap som inte känner till regel nummer ett om att aldrig lägga alla ägg i samma korg .

Till en början kommer de troligtvis hålla vad dom lovar med utbetalningar under lovade tider , tills den dagen dom har nått sitt mål med tillräckligt många investerare då kommer dom stänga ner siten och sno allas pengar , precis som bitconnect gjorde .

Detta är bara min gissning .
Citera
2021-01-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Det luktar Ponzi Scheme på långa vägar tycker jag . Om jag får gissa så tror jag att detta är utformat för folk med låg investerings kunskap som inte känner till regel nummer ett om att aldrig lägga alla ägg i samma korg .

Till en början kommer de troligtvis hålla vad dom lovar med utbetalningar under lovade tider , tills den dagen dom har nått sitt mål med tillräckligt många investerare då kommer dom stänga ner siten och sno allas pengar , precis som bitconnect gjorde .

Detta är bara min gissning .

Den är över när nya idioter tröttnar på att ge dem sina $$$ för låtsas pengar på skärmen, för de som är inne i det kan då inte växla sina låtsaspengar på skärmen mot dessa ej nytlikomna $$$.
Citera
2021-02-20, 10:22
Moderator
Gromguttens avatar
CashFX har fått mycket uppmärksamhet som Ponzisvindel och nu tar myndigheterna i lite mer før att få bukt med detta- och liknande:

Citat:
Lotteritilsynet og Økokrim intensiverer arbeidet rundt pyramidespill
– Du gjør noe straffbart ved å delta i ulovlige pyramidespill. Det er tilstrekkelig at det er uaktsomt, sier seniorrådgiver Monica Alisøy Kjelsnes i Lotteritilsynet. Nå skal de jobbe tettere med Økokrim på området.

...

Straffbart
Lotteritilsynet har fått flere tips og henvendelser om Cash FX og spørsmål om det kan være et pyramidespill, som er ulovlig.

– Gjennom samarbeidet med Økokrim ønsker vi å jobbe tettere sammen for å forebygge utbredelsen av pyramidespill i Norge. Samarbeidet vil bidra til å gjøre tilsynet med ulovlige pyramidespill mer effektivt. Det er straffbart å opprette, delta i og utbre ulovlige pyramidespill i Norge, og det vil kunne få rettslige konsekvenser for selskap og norske bakmenn og gjengangere i pyramidespill å bryte regelverket, sier seniorrådgiver Monica Alisøy Kjelsnes i Lotteritilsynet.

https://www.dn.no/marked/cash-fx-gro...ill/2-1-943717

Känns som att både myndigheter och journalister är lite mer pålästa här än i till exempel Sverige, det är inte førsta gången Norge går føre, det ser vi ju om inte annat i det här delforumet.
Citera
2021-03-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Har en fråga till TS. Tog mig 1 minut att googla och få fram att detta är ett pyramidspel. Hur kommer det sig att i informationsåldern du inte ens googlar skiten innan du kastar bort 300 dollar?

Är det slöhet? Kanske dumhet? Är intresserad av hur en sådan som du tänker när det är så lätt att ta reda på info idag.

Källkritik är betydligt svårare än så.
Med en minuts googling kan du övertygas om att någon kille som heter Muhammed är en profet, SD är ett nazistparti, vi lever i ett ont patriarkat osv.

Det kan hända att Cash FX är ett pyramidspel, men det ser ut som att TS gjort lite noggrannare research än 1 min googling.
Citera
2021-03-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Det är sjukt orimligt.
Bitconnect som var förra bullmarknadens största pyrmaidspel utlovade ca 1% per dag som deras ”trading bot” fixade.
Slutade med att ägarna drog med flera miljarder av godtrogna människors pengar.

Hade det varit 3% per år hade det låtit väldigt legit. Men då är Celsius Network eller Crypto.com bättre (runt 6% per år legit).

Hej!
Får man 6% ränta på sina pengar på crypto.com?
Gäller det både Fiat och crypto?
Nåt speciellt konto man måste ha för att få ränta? När betalas räntan ut, vid årsskiftet?

Med vänlig hälsning,
Citera
2021-03-09, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tritonus2
Källkritik är betydligt svårare än så.
Med en minuts googling kan du övertygas om att någon kille som heter Muhammed är en profet, SD är ett nazistparti, vi lever i ett ont patriarkat osv.

Det kan hända att Cash FX är ett pyramidspel, men det ser ut som att TS gjort lite noggrannare research än 1 min googling.

Är nog den dummaste kommentar jag någonsin läst på flashback.

Har jag någonstans skrivit att han bara ska lägga 1 minut på att läsa på?

Min poäng var att han inte ens la en minut till att googla skiten innan han slängde bort 300 dollar. Med en enkel minuts googling så ser man att FI varnar för skiten. https://www.fi.se/sv/varningslistan/2019/cash-fx-group/

Är du ytterligare en idiot som gått på denna ponzi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in