Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-30, 08:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag startade tidigare en tråd om föräldrar och deras barns rörelsefrihet och då påtalade de flesta att det är självfallet att deras barn kan röra sig tämligen fritt ute. Undrar om dylika skeenden får vissa att omvärdera sin tidigare ståndpunkt.

Vidare så känner jag inte till området i artikeln men det är beklagligt att så här ser det ut på många platser runt om i Absurdistan.
Citera
2020-08-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Jag gottar mig inte. Sluta ljug.

Tur att du inte har några barn då.

Klart att barn, och vuxna, ska kunna röra sig fritt. Men det funkar inte så längre. Hur kan du vara så blind, att du inte ser det?

Sen vill jag gärna vet vad ditt ljug om mig, säger om mig.
Vad vet du om jag har egna barn? Inget.

Klart att det funkar, sen händer det ibland saker. Och det är detta som måste slås ned till varje pris.
Citera
2020-08-30, 08:53
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Va? Ska 17-åringar skjutsas alltså?
Ungdomar och barn i sällskap med äldre syskon och kompisar har väl gått till affären i alla tider, gjorde inte ni det på er tid?
Försök hålla isär vad det egentliga felet är.
Fast nu har Sverige förvandlats till en krigszon. Alla verkar inte ha förstått det ännu. Du tex.

Jag var två första gången jag gick med min femåriga syster och köpte godis. Men det här nya samhället är ju så mycket bättre och spännande.
Citera
2020-08-30, 09:01
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Vad tänker man med när man skickar iväg sina så unga barn till affären i en stad som Borlänge som har haft sådan omfattande invandring?
Jag tycker du skall ställa denna fråga till de medier som i årtionden har fört det svenska folket bakom ljuset med sitt narrativ om de goda, nyttiga invandrarna.

Fegt av dig att ge dig på vanliga människor i stället för de som verkligen ställt till med den oreda vi har, journalister och kändiselit.
Citera
2020-08-30, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Får verkligen en 8-åring köpa cigaretter?
åldersgränsen infördes någon gång på 80 talet om jag inte minns fel
Citera
2020-08-30, 09:06
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Vad vet du om jag har egna barn? Inget.

Klart att det funkar, sen händer det ibland saker. Och det är detta som måste slås ned till varje pris.

Du skrev att du hade gjort det... Istället för har du gjort det, om du haft barn.

När jag växte upp så var personrån riktade mot barn ett helt okänt begrepp.

2017 uppgav 3,1% av alla killar i nionde klass att dom blivit utsatta för ett rån, enligt BRÅ.
Sedan dess har personrånen fördubblats enligt en artikel i SvD.

Så det här är ingenting som händer "ibland", det händer hela tiden.
Citera
2020-08-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Fast nu har Sverige förvandlats till en krigszon. Alla verkar inte ha förstått det ännu. Du tex.

Jag var två första gången jag gick med min femåriga syster och köpte godis. Men det här nya samhället är ju så mycket bättre och spännande.
Nej det är ingen krigszon, överdriv inte.
Klart inga föräldrar skickar ut barnen om det pangas på gatan samtidigt.
Det är slumpvis otrygghet och våldsamhet, just därför kan man inte förutse eländet, alltså när och var det ska hända något.
Min poäng var att föräldrarna inte ska lastas för detta. Du och jag tycker nog lika i övrigt.
Citera
2020-08-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Man bör naturligtvis ge en 12-åring tillräckligt med autonomi för att kunna gå till affären själv. Allt annat vore att fullständigt curla sönder dem.
Ja precis.
Promenad till den lokala affären för att panta burkar är ett perfekt uppdrag för barn i denna ålder. Affären ligger alltså 700 meters gångväg från hemmet.

Barnen går sannolikt på Tjärnaängskolan, som ligger på tomten brevid. De som nu tycker att barnen inte skall kunna gå till Hemköp själva menar indirekt att 12-åringen inte kan gå till/från skolan själv utan målsmans sällskap. Så dumt så att klockorna stannar.
Senast redigerad av Skewie 2020-08-30 kl. 10:12.
Citera
2020-08-30, 09:49
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Även fast det är ett aktuellt kriminalfall så passar tråden inte i ABoK så jag får väl posta den här.

Årets föräldrar: Lät sina barn i 7-12 årsåldern gå själva till affären (Borlänge)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA04Va/skulle-kopa-godis--blev-slagna-och-bestulna-av-andra-barn

Vad tänker man med när man skickar iväg sina så unga barn till affären i en stad som Borlänge som har haft sådan omfattande invandring?

På 70-talet fick vi lördagspeng och gå till centrum och handla godis för. Det är inte fel på föräldrarna det är fel på politikerna. Barn i den åldern skall vara trygga på våra gator. Det kommer en dag...
Citera
2020-08-30, 10:11
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Förr fick man det.
När jag gick i första klass
hade kioskerna alltid ett pkt öppnat
och man kunde köpa styckevis
10öre st om jsg inte missminner mig
Citera
2020-08-30, 10:13
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Ansvarslöst att skicka omyndiga barn till affärn.

Fick du gå till affären först när du var myndig?

Kom igen nu va..
Citera
2020-08-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
åldersgränsen infördes någon gång på 80 talet om jag inte minns fel
Åldersgräns på tobaksinköp infördes 1997, för energidrycker infödes det 2009.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in