2020-08-30, 01:16
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Står det fel i Wikipedia som säger att Borlänge stad bildades 1944 genom en sammanslagning av Borlänge köping och Domnarvets landskommun? Begreppen stad och stadsprivilegier avskaffades väl först vid kommunreformen 1971.
Vad jag kan se blev Borlänge vid sammanslagningen en stadskommun.

Jag kan inte detaljerna kring det här och skillnaden mellan stad och stadskommun, och kanske inte ska uttala mig så kategoriskt i framtiden.
Citera
2020-08-30, 01:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Vad tänker man med när man skickar iväg sina så unga barn till affären i en stad som Borlänge som har haft sådan omfattande invandring?

Första felet föräldrarna troligtvis gjort är att de röstat för att få hit mängder med människor som varken kan eller vill assimileras i landet. Hade de inte gjort den tabben hade det inte varit några problem att låta sina barn vistas utomhus.
Citera
2020-08-30, 01:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Även fast det är ett aktuellt kriminalfall så passar tråden inte i ABoK så jag får väl posta den här.

Årets föräldrar: Lät sina barn i 7-12 årsåldern gå själva till affären (Borlänge)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA04Va/skulle-kopa-godis--blev-slagna-och-bestulna-av-andra-barn

Vad tänker man med när man skickar iväg sina så unga barn till affären i en stad som Borlänge som har haft sådan omfattande invandring?

När jag var liten grabb i dagisåldern för ett halvsekel sedan, var det inga problem att handla själv i affärerna. Inga knepiga föräldrar alls. Finns massor av barn i skolåldern som handlar godis helt själva. Skulle faktiskt våga fastslå att majoriteten av godisköpande ungar inte har mamma eller pappa med sig.
Citera
2020-08-30, 01:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast nu tänker du fel. Det är inte fel på föräldrarna utan på rånarbarnens föräldrar. Det är rånarbarnens föräldrar som är misslyckade.
Ja så är det ju! Men nu är rånarbanens föräldrar fridlysta och det gäller även rånarbarnen så man får inte skjuta bort dem som kråkor.
Man måste ansöka om tillstånd hos länstyrelsen om skyddsjakt på skadedjur.
Citera
2020-08-30, 01:29
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Ansvarslöst att skicka omyndiga barn till affärn.

Nu kanske, när jag var 6-7 kunde jag småhandla åt morsan i en affär 1km bort, köpte godis och pantade burkar hur jag ville.

Det här var mitten av 90-talet, och cykelhjälm ansågs till och med töntigt av oss barn, det ville ingen ha.
Citera
2020-08-30, 01:31
Medlem
Förfärligt det som har hänt.

Men sig mig ts. Årets förälder för för 12 år sen var då Änglas familj som lät sin 8 år gamla dotter ta cykeln till skolan. Eklund våldtog henne, levande och sedan efter någon timme även död, eldade hennes kropp och tarvligt gömde hennes vid ett dike.
Skulle du skrivit samma rubrik och inlägg om det?
Senast redigerad av MissDope 2020-08-30 kl. 01:33.
Citera
2020-08-30, 01:34
Medlem
Postatallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Förfärligt det som har hänt.

Men sig mig ts. Årets förälder för för 12 år sen var då Änglas familj som lät sin 8 år gamla dotter ta cykeln till skolan. Eklund våldtog henne, levande och sedan efter någon timme även död, eldade hennes kropp och tarvligt gömde hennes vid ett dike.
Skulle du skrivit samma rubrik och inlägg om det?
Hur kan du jämföra morder på Ängla med att några ungar stal godis?
Citera
2020-08-30, 01:37
Medlem
Om pappan röstar SD eller ej vet jag inte men förhoppningsvis gör han det nästa gång.

Kollar man bilderna i Aftonbladet så ser pojken som håller pappan i handen ut att ha avsevärt mörkare hudfärg än sin far... som kanske är adoptivpappa. Vi snackar inte bara solbränna, han har helt klart påbrå från annat land än Sverige. Han är även helt svarthårig. Kanske var det detta som gjorde att föräldrarna kände sig trygga med att släppa iväg barnen? De hade kanske hoppats att ungarna skulle smälta in med nybyggarna (som aldrig bygger).
Citera
2020-08-30, 01:39
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag vill försvara föräldrarna då det såklart borde vara världens självklarhet att man ska kunna panta burkar själv i affären i 7-årsåldern och det kan man fortfarande i mitt område iallafall. Men otryggheten folk känner gör nog att folk väljer att inte göra det. Föräldrarna måste åtminstone känna sitt område, jag vet inte hur illa drabbat Borlänge är av invandrarna. Folk har inte råd att vara naiva i dagens läge, särskilt inte föräldrar.
Citera
2020-08-30, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det var mycket vanligt tidigare min mamma skickade mig också till affären för att köpa cigg åt henne från och med jag var i 8 9 årsåldern var ca 2 km att cykla till affären men jag blev inte rånad varken på ciggen eller godiset jag fick köpa för växelpengarna

Får verkligen en 8-åring köpa cigaretter?
Citera
2020-08-30, 02:37
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Flashback och shaming av brottsoffer. Slår aldrig fel.

Lika mycket syntax error över höger som vänsterblivna.
Citera
2020-08-30, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Får verkligen en 8-åring köpa cigaretter?
Förr fick man det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in