2020-08-29, 23:09
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Familjen bor själv i Tjärna, ett i sig rätt trevligt äldre villaområde med äldre villor med fruktträdgårdar. Men problemet är att det gränsar till Tjärna ängar (som är en annan stadsdel än Tjärna) som är Borlänges eget r-vhål, som kallas Lilla Mogadishu och är helt berikat.
(På 1900-talet bodde stadens finnar där och det var då inte heller så trevligt, men en västanfläkt mot dagens situation.)
Mellan Tjärna och Tjärna ängar ligger skolan och just Hemköpsbutiken. Ungarna kan nog vistas rätt tryggt på sin sida skolan, medan det är rena Mellanöstern vid Hemköp. Lite kulturkrock, alltså, som föräldrarna borde varit medvetna om.
Formellt är Borlänge inte en stad, då den aldrig fick stadsprivilegier på den tiden det begav sig, utan egentligen ett stationssamhälle bland byar på den riktiga vischan. Vid förra sekelskiftet fanns inte mer än ett stationshus och byn (!) Borlänge (som givit staden dess namn) där nu stadens centrum ligger.

Utförligt. Tackar, tackar.
Citera
2020-08-29, 23:17
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Vem skall ändra på det menar du? Svensk polis som dansar i pedofilprideparaden och låter deras fruar bli knullade av utlänningar?

Svensk polis förtjänar död och terror.
Tack så mycket för det! Tror knappast du hade gjort mitt arbete bättre. Vad vill du, att vi ska hålla dig i handen så du vågar gå ut? Skaffa dig en personlig assistent.
Citera
2020-08-29, 23:29
Avslutad
När jag var 7 år gammal gick jag själv till kiosken och handlade godis. Det hände ju aldrig nånting. Men det är ju HELT andra tider nu.

Man skall aldrig lägga skulden på brottsoffer eller föräldrar. Jag är dock förvånad över att föräldrarna är "chockade". Att man fortfarande kan vara så naiv. Men som vanligt krävs det tyvärr en direkt konkret drabbande händelse för att folk skall inse allvaret. Barnrånen är här för att stanna.

Det här är ju sannolikt även ett hatbrott. Men eftersom offren är etniska svenskar så kommer polis och åklagare i vanlig ordning ignorera detta.
Senast redigerad av Juristen08 2020-08-29 kl. 23:53.
Citera
2020-08-29, 23:34
Medlem
Citat:
Din mamma låter ju dum i huvudet.
Det var mycket vanligt tidigare min mamma skickade mig också till affären för att köpa cigg åt henne från och med jag var i 8 9 årsåldern var ca 2 km att cykla till affären men jag blev inte rånad varken på ciggen eller godiset jag fick köpa för växelpengarna
Citera
2020-08-29, 23:54
Medlem
Vilken jävla CP tråd! Att skicka ungar i den åldern till affären är självklart normalt.
TS ifrågasätter föräldrarna! Omfg...

Enda CP är självklart det Sverige vi lever i idag!

Nu skulle jag tro att ungar blev av med sitt godis någon gång då och då under hela efterkrigstiden. Ungar slåss väl ibland. Nu för tiden finns det mindre anledning eftersom ungarna oftare har det bättre ställt dvs inte behöver sno godis. Vet inte hur allvarlig misshandeln var.
Annars luktar det mena
Citera
2020-08-30, 00:12
Medlem
Borlänge är en invandrarstad. Totalt förfallen.
Citera
2020-08-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
En 12-åring börjar väl högstadiet nästa år, så det är ju inte ett gäng femåringar, men visst, i det nya, spännande Sverige, så kan ju inte ens vuxna gå ut själva.
Man är inte så jöcka tuff när man är 12 och väger 60kg ben.

Räcker med att nån är 1 år äldre så kan dom mycket längre och starkare.
Citera
2020-08-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Formellt är Borlänge inte en stad, då den aldrig fick stadsprivilegier på den tiden det begav sig, utan egentligen ett stationssamhälle bland byar på den riktiga vischan. Vid förra sekelskiftet fanns inte mer än ett stationshus och byn (!) Borlänge (som givit staden dess namn) där nu stadens centrum ligger.

Står det fel i Wikipedia som säger att Borlänge stad bildades 1944 genom en sammanslagning av Borlänge köping och Domnarvets landskommun? Begreppen stad och stadsprivilegier avskaffades väl först vid kommunreformen 1971.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Borl%C3%A4nge_stad

Det är skrämmande om man inte kan låta sitt 12 åriga barn gå till affären utan vuxet sällskap.
Citera
2020-08-30, 00:32
Medlem
Citat:
Din mamma låter ju dum i huvudet.

Det var andra tider för 50 år sedan. Föräldrar var lite mer direkta och mindre "skolade". Men det är kanske svårt för dagen barn/ungdomar att förstå. Speciellt en som menar det är oansvarigt att låta en 12 åring gå till affären. Herre jisses. Jag gissar att du inte har barn men kanske själv är ett barn!?
Citera
2020-08-30, 00:32
Medlem
Svartskallebarn mellan 7-12 år blir jämt skickade av föräldrar för att handla mjölk, potatis eller annat som behövs. I Sverige har vi curlat bort det för 25 år sedan, men tydligen har föräldrarna här tänkt att "kan deras barn handla själva så kan våra" men så funkar det inte.
Citera
2020-08-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Inte lätt att vara förälder i dagens samhälle.

Först får man höra att man inte ska curla sönder sina ungar utan ge dem eget ansvar - sen anses man tydligen vara en dålig förälder om man låter sin 12-åring gå till ica och handla!
Du kan ju inte skicka dem att handla i en affär som ligger i invandrarområde. Nån jävla verklighetsförankring kan man väl kräva av föräldrar.
Citera
2020-08-30, 00:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Även fast det är ett aktuellt kriminalfall så passar tråden inte i ABoK så jag får väl posta den här.

Årets föräldrar: Lät sina barn i 7-12 årsåldern gå själva till affären (Borlänge)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rA04Va/skulle-kopa-godis--blev-slagna-och-bestulna-av-andra-barn

Vad tänker man med när man skickar iväg sina så unga barn till affären i en stad som Borlänge som har haft sådan omfattande invandring?

Fast nu tänker du fel. Det är inte fel på föräldrarna utan på rånarbarnens föräldrar. Det är rånarbarnens föräldrar som är misslyckade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in