Citat:
Ursprungligen postat av
anonn
Patetisk trådstart.
Jag handlade och pantade burkar själv redan som 7-åring.
Ibland blev det stora soppåsar med pant värd över 100kr, som jag pantade tillsammans med min 2 år äldre bror när vi var 9-12 år.
Inga problem. Detta var i en ort i Skåne omkring millennieskiftet som hade många nyanlända från Balkan och Mellanöstern, som visserligen stökade i orten men jag var aldrig rädd för att rånas på pantpengar.
Tre barn upp till 12 ska kunna panta burkar i Hemköp utan att misshandlas och rånas. Det är inte som att låta 12-åriga dottern gå på en fest i Rosengård där äldre killar lär närvara.
Föräldrarna har inte gjort nåt fel i det här fallet.
"Årets föräldrar" är de värdelösa somalierna som sket ut odjuren.
Reaktionen till detta bör inte bli att förbjuda barnen från att handla och panta burkar själva. Det bör reageras genom att ta krafttag mot somaliska ligister i Tjärna Ängar.
Det är ju viss skillnad på dagens Sverige och det land som Sverige var kring slutet av 90 talet. Även om Sverige knappast var någon 70 tals idyll då heller så har ju vi ett helt annat samhällsklimat idag än då, på alla fronter. Rånen av - och mot barn har ökat sjukt mycket, brutaliteten likaså, det har även gått ner i åldrarna, gängkulturen. Även om jag inte skulle vilja utse föräldrarna till något förnedrande "årets föräldrar", måste jag dock säga att man som förälder ska tänka annorlunda idag än tidigare. Det är inte samma Sverige längre. Tar man för givet att det är samma Sverige så riskerar man saker och ting.