2020-06-27, 22:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollUtanPK

Arbetare utför oftast arbeten som vem som helst kan klara av, i vissa fall kan det behövas en akademiker som förklarar vissa moment. Men i många akademikeryrken (inte alla) så krävs det att man talar svenska.
Nej, det är precis tvärtom.
Det kommer en massa akademiker, ofta kvinnliga, som tycker att det är käckt att jobba på verkstad.
Dessa har absolut ingen kunskap alls om verksamheten, verktyg och material.

I vissa fall ska dom förse mig med ritningar, det sker sällan, och är oftast fel.
Någon verkar bara ha som uppgift att signera olika dokument, utan att ha en aning om vad som gjorts.

Det märks i synnerhet i dessa tider, då dessa människor "jobbar" hemifrån.
Jag gör även det mesta av deras jobb också, och det fungerar bättre än någonsin.
Citera
2020-06-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Det var därför jag utbildade mig och arbetar som ingenjör. Ingångslönerna fortfarande extremt dåliga. Även de lägst utbildade akademikerna borde tjäna åtminstone 360 000 kr om året i ingångslön tycker jag.

Fast när man är nyexad och inte har skapat något faktiskt värde på ett företag kan man väl fatta att lönen inte är superhög eller? Däremot är det vanligt att svenska företag är dumsnåla och inte tar hand om sina kompetenta anställda vilket leder till att de lämnar för mer lukrativa erbjudanden. Det har jag sett flertalet exempel på.
Citera
2020-06-27, 23:02
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMV
Fast när man är nyexad och inte har skapat något faktiskt värde på ett företag kan man väl fatta att lönen inte är superhög eller? Däremot är det vanligt att svenska företag är dumsnåla och inte tar hand om sina kompetenta anställda vilket leder till att de lämnar för mer lukrativa erbjudanden. Det har jag sett flertalet exempel på.
360 000 kr om året är inte en superhög lön. Den är knappt ens okej om man tänker på de ofantliga skulder alla akademiker dras med.

Nyexade skapar så mycket värde i företaget som företaget tillåter nyexade att göra. Att många företag begränsar nyexades ansvarsområden till "trainee" eller "tekniker" leder ju till att deras potential blir extremt begränsat. Många nyexade arbetar dock som konsulter och då blir man oftast uthyrd med förväntningen att man ska skapa värde i företagen man är uthyrd till inom väldigt kort tid.

Det är främst företagen som väljer att sätta en skicklig nyexad ingenjör med träningshjul i år innan de får bidra. Det kan jag förstå är en okej kompromiss även från ingenjörens perspektiv om jobbet inte blir lika stressfullt och man lär sig mer än att köra utan träningshjul från början.
Citera
2020-06-27, 23:34
Medlem
Vireks avatar
Är själv utbildad ingenjör och tjänar väl rätt bra, men vad exakt är problemet? Betalar gärna till hantverkare som kommer och fixar saker som rör och värme, för blir det gjort på ett dåligt sätt kostar det ofta mångdubbelt.
Citera
2020-06-27, 23:54
Medlem
FotbollUtanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, det är precis tvärtom.
Det kommer en massa akademiker, ofta kvinnliga, som tycker att det är käckt att jobba på verkstad.
Dessa har absolut ingen kunskap alls om verksamheten, verktyg och material.

I vissa fall ska dom förse mig med ritningar, det sker sällan, och är oftast fel.
Någon verkar bara ha som uppgift att signera olika dokument, utan att ha en aning om vad som gjorts.

Det märks i synnerhet i dessa tider, då dessa människor "jobbar" hemifrån.
Jag gör även det mesta av deras jobb också, och det fungerar bättre än någonsin.

Det köper jag givetvis. Den kvinnliga kroppen är optimerad för enklare hushållssysslor och barnafödande, de har absolut inget på en arbetsmarknad att göra.

Men jag håller helt med dig att vissa akademiker är överflödiga och lätt hade kunnat ersättas med någon som gör jobbet billigare. Dock står jag fast vid att en fri marknad hade gynnat akademikerna betydligt mer än de odugliga arbetarhjonen.
Citera
2020-06-28, 00:07
Medlem
DoungAs avatar
Har själv jobbat som hantverkare i många år.

Skillnaden på statliga yrken skulle jag säga att det är mycket ruljans på pengar och många som jobbar inom branschen har alltid krävt förbättringar. Inom statliga myndigheter, på kontor, offentlig sektor osv så har staten tryckt tillbaka och "marknaden" har inte varit fri direkt. Förutom kanske kring privata kontorsjobb, men där är mycket kompisattityd för man träffar chefen hela tiden och inte alls har den där gränsdragningen. Alla är mer polare och ser på sin karriär. Inom hantverksyrkena är kanske inte karriären den primära utan istället är det viktigt vad man kan ställa på bordet åt sin familj.

Inom bygg har marknaden egentligen varit fri och där har inte varit politiker och fingrat på lönerna. Vilket är helt rätt. Och då har också lönerna satts efter marknaden. Ovanpå det har du också en ganska stor ruljans på pengar som sagt vilket gör att det finns utrymme. Företag kan göra vinst och ändå pröjsa löner och höja priserna. Medans det inom offentlig sektor inte finns den typen av tillvägagångssätt eller konkurrens. Även om jag anser att privat vård borde få finnas men bekostas av en själv så är det egentligen förklaringen.
Elektriker, rörmockare, snickare osv har ju strejkat så fort de inte får vad de förtjänar genom historien. Speciellt elektriker som faktiskt verkar ha det enda fackförbundet som faktiskt fungerar som ett fackförbund ska fungera. Dessutom är deras motpart ganska med på noterna och är snabba med motåtgärder när det är konflikt. Tycker det verkar funkar bra.

Sen kan man tycka vad man vill om det. Men om man anlitar en seriös firma så har firman också ett stort ansvar och de kan leva upp till det oftast. Kostar en del, men det blir ofta bättre. Sen såg jag en del polacker och liknande när jag jobbade i branschen som var extremt duktiga inom sitt område. Men de kostade i regel kanske max 100 kr mindre i timmen. För de visste ju att de hade koll och hade rätt utbildning.

Edit:
Tycker inte det är konstigt om hantverkare tjänar 35-40k i månaden i snitt idag. Jag kände själv att jag lärde mig hela tiden under min tid i branschen och man blev jävligt effektiv. Oavsett om man är elektriker eller rörmockare eller snickare är jobben ganska tunga på byggena. Och det är byggena som sätter standarden för där omsätts mest pengar. Såg elektriker som drog kablar som var stora som lårben och slet som djur för att hinna med på byggen. De förtjänade sina pengar. De mätte ofta jobben på ackord dessutom. Så de jobbade på jävligt bra för att kunna tjäna ihop sin slant.
Senast redigerad av DoungA 2020-06-28 kl. 00:14.
Citera
2020-06-28, 00:17
Medlem
Kan inget om dom yrkena men många "enkla jobb" har OB, trakt och ackord osv.

Sitter man i kassan på ICA har man låg lön.
Men kör du lite helger å kvällar då jäklar i det. Men man får ju också "lida" för det

Sen tjänar inte utbildade dåligt i privat sektor
Om du har en vettig utbildning.
Lärare ska inte ha för högt eftersom er lön finansieras av skattepengar.

Som skicklig programmerare är de inga konstigheter att tjäna 50-60k om man har tillräckligt mycket övertid.

Men överlag suger lönerna i Sverige.
Därför jobbar man i Danmark så man får betalt. Där går ingenjörerna in på vad som översatt blir 55k Svenska.

Sikta sedan på sälj av produkter som kräver exptertkompetens eller liknande så du får provision / bonus

Så har jag tänkt
Citera
2020-06-28, 00:21
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Det är ärligt talat ganska orättvist när praktiska yrken som har mycket mindre press på sig, mycket mindre risker att misslyckas med utbildningen och får komma in i yrket snabbare tjänar mycket mer i deras livstid än vad man gör som akademiker. För att inte tala om faktumet att akademiker generellt läser svårare grejer. Tror inte hälften av hantverkare ens vet vad algebra är.

Jag tycker inte alls det är befängt att arbetsgivare kompenserar för opportunity costs och skulder. Det är vad som ska göra hela grejen med att utbilda sig rättvist och värt besväret. Det är ibland bättre villkor för högutbildade förvisso och det finns ett argument för att upplysning är sin egen belöning (tyvärr försurat av faktumet att man måste dela världen med ignoranta) men det kompenserar inte för alla nackdelar som tillkommer av låga löner, senare ingång i arbetsmarknaden, osv. Att tjäna bra är viktigt. Högutbildade ska inte behöva offra sin finansiella välfärd och gå minus jämförbart med andra.

Många akademiker misslyckas i första försöket med utbildningen. Fler än vad man kan tro som jag lärde känna från min utbildning hade sedan innan studerat ett annat program innan de bestämde sig att det inte var rätt för dem och ännu oftare att utbildningen var för svår för dem. Det ökar ytterligare ett senare ingång i arbetsmarknaden och sänker framtida pensioner ytterligare. Utbildning är en enorm risk eftersom man aldrig vet hur svårt det blir förrän man är inne i den. För det mesta handlar det inte ens en gång om att studenter är korkade utan mer att de har för höga ambitioner.

Tycker du t.ex. att ägare ska inte ha rätt till att ta ut vinst från sina bolag? Det är ungefär samma koncept kring utbildning. Vinsten är det som gör besväret att starta ett bolag värt besväret precis som de högre kompensationerna ska göra det värt att utbilda sig.

Men många utbildade får en så låg ingångslön som gör att man måste titta tillbaka och erkänna att det var inte direkt värt att utbilda sig i första taget. Det hade varit en mycket bättre idé att satsa på hantverkaryrket och ha en relativt riskfri utbildning, tidig ingång i arbetsmarknaden och tom. de höga lönerna de njuter av samt 0 kr i skuld.
Min fetmarkering. Prova läsa elläran och sen prova att läsa in en behörighet kring det. Har aldrig gjort det själv pga jobbade som annan hantverkare och sen tog mig vidare i karriären av ren slump. Men det är inte så att det är samhällets bottenskrap som klarar av det som du försöker få det att låta. Lägg därtill att elektriker och rörmockare är ganska viktiga jobb när det kommer till olika byggnationer där minsta fel kan ställa till det rejält.
Tycker mest det låter som du har ett förakt.
Citera
2020-06-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Har själv jobbat som hantverkare i många år.

Skillnaden på statliga yrken skulle jag säga att det är mycket ruljans på pengar och många som jobbar inom branschen har alltid krävt förbättringar. Inom statliga myndigheter, på kontor, offentlig sektor osv så har staten tryckt tillbaka och "marknaden" har inte varit fri direkt. Förutom kanske kring privata kontorsjobb, men där är mycket kompisattityd för man träffar chefen hela tiden och inte alls har den där gränsdragningen. Alla är mer polare och ser på sin karriär. Inom hantverksyrkena är kanske inte karriären den primära utan istället är det viktigt vad man kan ställa på bordet åt sin familj.

Inom bygg har marknaden egentligen varit fri och där har inte varit politiker och fingrat på lönerna. Vilket är helt rätt. Och då har också lönerna satts efter marknaden. Ovanpå det har du också en ganska stor ruljans på pengar som sagt vilket gör att det finns utrymme. Företag kan göra vinst och ändå pröjsa löner och höja priserna. Medans det inom offentlig sektor inte finns den typen av tillvägagångssätt eller konkurrens. Även om jag anser att privat vård borde få finnas men bekostas av en själv så är det egentligen förklaringen.
Elektriker, rörmockare, snickare osv har ju strejkat så fort de inte får vad de förtjänar genom historien. Speciellt elektriker som faktiskt verkar ha det enda fackförbundet som faktiskt fungerar som ett fackförbund ska fungera. Dessutom är deras motpart ganska med på noterna och är snabba med motåtgärder när det är konflikt. Tycker det verkar funkar bra.

Sen kan man tycka vad man vill om det. Men om man anlitar en seriös firma så har firman också ett stort ansvar och de kan leva upp till det oftast. Kostar en del, men det blir ofta bättre. Sen såg jag en del polacker och liknande när jag jobbade i branschen som var extremt duktiga inom sitt område. Men de kostade i regel kanske max 100 kr mindre i timmen. För de visste ju att de hade koll och hade rätt utbildning.

Edit:
Tycker inte det är konstigt om hantverkare tjänar 35-40k i månaden i snitt idag. Jag kände själv att jag lärde mig hela tiden under min tid i branschen och man blev jävligt effektiv. Oavsett om man är elektriker eller rörmockare eller snickare är jobben ganska tunga på byggena. Och det är byggena som sätter standarden för där omsätts mest pengar. Såg elektriker som drog kablar som var stora som lårben och slet som djur för att hinna med på byggen. De förtjänade sina pengar. De mätte ofta jobben på ackord dessutom. Så de jobbade på jävligt bra för att kunna tjäna ihop sin slant.

Vetefan om man "förtjänar" något för att utföra kroppsarbete som en åsna skulle kunna göra.
Sen är det såklart inte det enda dom gör.

Men om vi jämför lite

Expert IT ingenjör i Sverige: 60-65 k i månaden
Expert elektriker: 40 k kanske i grundlön. Sen OB/Ackord/Trakt får man ju slita för så det räknar jag inte med.

Då tjänar expertingenjören kanske 30-50 % mer än en elektriker.
Men egentligen tjänar dom samma om elektrikern från obtraktackord

USA:
Expert ingenjör: 120 k / mån
Elektriker: 50 k / mån
Citera
2020-06-28, 00:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?

Du kan aldrig läsa dig till att bli en duktig snickare eller elektriker.
Du måste ha ANLAG också.
Du ska inte bara kunna, det ska gå fort också.
Det hjälper liksom inte att läsa till elektriker i 20 år om du inte har anlagen som krävs.

Därför är deras lön högre än en pappersvändare på ett kontor.
Citera
2020-06-28, 00:31
Medlem
Citat:
Det var därför jag utbildade mig och arbetar som ingenjör. Ingångslönerna fortfarande extremt dåliga. Även de lägst utbildade akademikerna borde tjäna åtminstone 360 000 kr om året i ingångslön tycker jag.

Och bra hygien, bra bostäder som inte brinner upp, säkrare elektricitet som inte bränner ihjäl brukarna, osv. är uppfunna av driftiga ingenjörer. Bra statsplanering som släpper fram trafik och minskar skadan av bränder är skapade av statsplanerare. Bra skolgång som möjliggör att befolkningen kan läsa och skriva samt få en lidlig framtid är skapade av lärare och bra hälsa som innebär att folk inte dör vid 60 pga. hjärt- och kärlsjukdomar är skapade av sjuksystrar, läkare, medicinska tekniker, osv.

Arbetare är inte oviktiga och det är det ingen som har sagt utan det är en halmgubbe som du har konstruerat. Det är inte schysst att förvänta sig att akademiker ska offra sig för sitt yrke. Det är inte samma sak för arbetare eftersom de sällan kräver mycket utbildning och går de som lärling får de trots allt 70% av lönen ändå, vilket innebär att de bara går plus.

Du kanske tycker att allting utom infrastruktur är lyx och onödigt, men för många är sånt som Harry Potter eller Sagan om Ringen grejer som gör att livet är värt att leva och gör vardagen mycket enklare för dem. De som gör världen vacker är också viktiga. Det verkar man ha glömt i Sverige när man bygger fula betongjungler ni kallar städer som Örebro eller Stockholm. Tom. de fattigaste bland mänskligheten unnar sig skönhet.

När jag började som ingenjör var jag konsult på 27k i månaden haha
sjukt..
Citera
2020-06-28, 01:10
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli

Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?

Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?

För att vi lever i ett samhälle skapat av sossar och fackförbund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in