2020-06-28, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Du kan aldrig läsa dig till att bli en duktig snickare eller elektriker.
Du måste ha ANLAG också.
Du ska inte bara kunna, det ska gå fort också.
Det hjälper liksom inte att läsa till elektriker i 20 år om du inte har anlagen som krävs.

Därför är deras lön högre än en pappersvändare på ett kontor.

Nästan alla människor kan göra vilket jobb som helst, svårare än så är det inte. Det är väldigt få jobb som är så speciella att det faktiskt kräver något särskilt. Skulle man ha en helt fri marknad så skulle man kunna lönedumpa rejält. Det finns liksom en anledning att man gärna tar in billiga snickare från östeuropa och ännu längre bort.
Citera
2020-06-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollUtanPK
Lösningen borde rimligen bli att staten/kommunerna eller vilken skattebaserad aktör det nu rör sig om anlitar billig, och mer kompetent och flitigare arbetskraft från exempelvis Polen. Pengarna skattebetalarna sparar på detta lägger vi in i potten "lärarlöner".

Problemet är att vi lever i en kolchos och de odugliga svenska arbetarhjonen hade löpt amok om marknaden verkligen fick styra.

Problemet brukar bli det samma om man anställer billig utländsk arbetskraft. Oavsett om det gäller i akademikeryrken eller i byggbranschen. Det slutar med en jävla massa pengar för att fixa till alla fel.
Kod som till 95% måste skrivas om eller avloppsledning i bakfall.
Citera
2020-06-28, 01:40
Medlem
FotbollUtanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreS
Problemet brukar bli det samma om man anställer billig utländsk arbetskraft. Oavsett om det gäller i akademikeryrken eller i byggbranschen. Det slutar med en jävla massa pengar för att fixa till alla fel.
Kod som till 95% måste skrivas om eller avloppsledning i bakfall.

Men detta borde vara relativt lättlöst genom att övervaka arbetarhjonen så att de löser uppgiften och inte smiter i vanlig ordning.
Citera
2020-06-28, 01:43
Medlem
Citat:
Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Det säger en hel del om dig hur lite du vet när du påstår att praktiska jobb är enformiga.
Bortsett från möjligtvis byggen så ser en hantverkares dag ut olika för varje dag.

Man blir heller inte fullärd efter skola och lärlingstid utan utvecklas ständigt,
därav kunskap som är värd att betala för.

Hantverkare är fan hjältar!
Citera
2020-06-28, 01:57
Medlem
Citat:
Men detta borde vara relativt lättlöst genom att övervaka arbetarhjonen så att de löser uppgiften och inte smiter i vanlig ordning.

Och vem eller vad skulle vi sätta till att övervaka dessa? Det känns lite som att det kommer bli en jäkla massa övervakande av folk som behöver övervakas och väldigt lite jobb utfört.
Citera
2020-06-28, 02:15
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Min sambo har likadan lön som jag, ca 26 000 efter skatt.
Hon är lärare och jag driver eget, att man tjänar likadant som rörmokare, elektriker eller snickare kan väl inte störa någon? De utför ett fysiskt och krävande arbete varje dag, jag förstör kroppen genom att sitta ned mer än 8h om dagen istället.

Varför anser du att folk förtjänar mindre pengar än dig för att du har pluggat? Det låter som ren och skär avundsjuka, eller så tjänar du för dåligt för att ha råd att köpa in tjänster för hantverkare.
26 000 för en lärare låter sjukt dåligt?
Citera
2020-06-28, 02:20
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Vetefan om man "förtjänar" något för att utföra kroppsarbete som en åsna skulle kunna göra.
Sen är det såklart inte det enda dom gör.

Men om vi jämför lite

Expert IT ingenjör i Sverige: 60-65 k i månaden
Expert elektriker: 40 k kanske i grundlön. Sen OB/Ackord/Trakt får man ju slita för så det räknar jag inte med.

Då tjänar expertingenjören kanske 30-50 % mer än en elektriker.
Men egentligen tjänar dom samma om elektrikern från obtraktackord

USA:
Expert ingenjör: 120 k / mån
Elektriker: 50 k / mån
Byt jobb eller flytta då. Marknaden har prisat vad det är värt. Det är ingen offentlig sektor. haha
Om de som pluggar nu är så smarta och förtjänar sin lön borde de ju plugga något de tjänar mer på om det nu är det viktiga.
Citera
2020-06-28, 02:27
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:

Eller anställa dom som utför jobbet som säg bör, istället för att anställa en övervakare också?
Kostnaden för övervakaren blir säkert dyrare?
Citera
2020-06-28, 02:32
Medlem
TruckUrbans avatar
Jag kör, som namnet antyder, truck och tjänar 36-39/mån före skatt, utan övertid. Oftast brukar jag kunna sitta och kolla på serier emellan varven. Du har valt fel yrke. Looser
Citera
2020-06-28, 04:35
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Byt jobb eller flytta då. Marknaden har prisat vad det är värt. Det är ingen offentlig sektor. haha
Om de som pluggar nu är så smarta och förtjänar sin lön borde de ju plugga något de tjänar mer på om det nu är det viktiga.
Det är bra tips. Bäst att man får alla akademiker att spara ihop sig en buffert, tar sitt pick och pack och flyttar ifrån Sverige. Vem behöver egentligen sjuksystrar, lärare, läkare, ingenjörer, statsplanerare, kartläggare, arkitekter, osv.? Vi kan låta elektrikerna koda kodlåsen de sätter upp. Betongarna kan givetvis själva göra sina egna ritningar och designa byggnaderna. Ifall en snickare råkar såga av tummen kan väl en kollega bara spika tillbaka den igen, eller hur? Och alla har givetvis tid, lust och ork att hemskola sina barn. Sånt som GPS, internet, telefoni och television kan ju brevbärare syssla med eftersom det är ju exakt samma sak. För akademiker är inte värda att behålla, eller hur?
Senast redigerad av 90taletskrona 2020-06-28 kl. 04:38.
Citera
2020-06-28, 05:02
Medlem
ComedyBalls avatar
Känner lastbilschaufförer som plockar ut ~35k efter skatt No joke.
Citera
2020-06-28, 05:39
Medlem
MrLevaLivets avatar
Det har spårat ur totalt nu, nästan 200k för att få ett badrum fixat. Med rotavdrag. Vad kan det vara en veckas jobb och rörmokare, elektriker och våtrumsbyggare/kakelsättare dyker upp olika dagar. Inte konstigt att Byggmax går bra och folk fixar själva bäst de kan hemma, med resultat därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in