2020-06-26, 23:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
En kommunalanställd lärare ska ju dessutom enbart vara lycklig om snickare, rörmokare och andra arbetare i privat sektor tjänar bra. Det innebär högre skatteintäkter och på sikt troligtvis högre kommunala lärarlöner.

Ja exakt! Men som vanligt med statligt och kommunalt anställda så är det ju bara "någon annan som betalar" - med någon annans pengar. Inte en endaste tanke på var pengarna faktiskt kommer ifrån...
Citera
2020-06-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Min sambo har likadan lön som jag, ca 26 000 efter skatt.
Hon är lärare och jag driver eget, att man tjänar likadant som rörmokare, elektriker eller snickare kan väl inte störa någon? De utför ett fysiskt och krävande arbete varje dag, jag förstör kroppen genom att sitta ned mer än 8h om dagen istället.

Varför anser du att folk förtjänar mindre pengar än dig för att du har pluggat? Det låter som ren och skär avundsjuka, eller så tjänar du för dåligt för att ha råd att köpa in tjänster för hantverkare.

Stackars lille bubben som "förstör kroppen" genom att sitta på kontoret
Citera
2020-06-26, 23:27
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta. Du får vad du förtjänar - och vad folk och företag är beredda att betala för dig. Vad de helt enkelt sätter för värde på dig. En rörmokare eller snickare producerar faktiskt någonting som folk behöver - en djävla socionom eller genusvetare producerar inte ett faktiskt piss eller skit som folk faktiskt har ett behov av.

"Tycker och tycker" - låt gissa att du - TS - är kommunalanställd och tycker att "någon annan" ska betala din höga lön - vare sig de vill eller inte?
Det är jäkligt tufft arbete ofta med, varje dag.
Sen är inte alla korkade, det är brett och mycket ska kunnas, finns en hel del bestämmelser och regler.
Citera
2020-06-26, 23:34
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli

Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?

Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?

Låter mer som att lönen behöver höjas i så fall?
Citera
2020-06-26, 23:40
Medlem
Citat:
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli

Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?

Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek

Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?

Kan någon förklara?
Omdu måste gå å skita hemma eller på jobbet eller tända en lampa hemma vem fixar det? jo han som pluggat 3 år på skola eller hen som byggt rälsen du åker på till jobbet eller vägen du kör på, eller byggt skolan du utbildat dig på/ skolan du jobbar på eller byggt butiken du köper dina varor .
Citera
2020-06-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jadu.. Fundera på vad skatten skulle hamna på om alla kommunalt/statligt anställda skulle få vettiga löner.
Med eller utan nuvarande folkaccepterade vansinniga slöseri från statens sida med våra skattemedel?
Citera
2020-06-26, 23:46
Medlem
Citat:

Kan någon förklara?

Det handlar lite om tillgång och efterfrågan.
Många vill ha fungerande el vatten etc. i sina hem då är man beredd att betala för det öroblemet är att för få är beredda att ta omaket att lära sig detta och dessutom slita på kroppen genom att genomföra arbetsuppgifterna.
Det som förbryllar mig mest att någon är vjllig att betala för genusforskning politiker och vissa chefpossitioner till ex. Hr framför allt innom statlig och komunal regi.
Citera
2020-06-27, 00:03
Medlem
Detta är ett halvkommunistiskt land med mål att arbetare och tjänstemän ska tjäna ungefär samma. I ett kapitalistiskt land skiljer sig lönerna betydligt mer. Rätt eller fel, vet ej egentligen - men alla som jobbar ska kunna leva ett drägligt liv. Men om man jobbar extra så ska msn inte straffas för det, vilket man gör i dagens Sverige.
Citera
2020-06-27, 00:11
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Gäller självklart inte alla hantverksyrken. Men nog fan ska du ha kunskap. Att man går tre år på gymnasiet innebär inte heller att du slipper gå som lärling i närmare två år till en pisslön.

Lärare kan du bli oavsett kunskap, en av få utbildningar du kommer in på med obefintliga betyg.

Sen vettifan om jag skulle säga att en lärare ”strävar” speciellt jämfört med någon annan.

Sen kan vi ju ta Ingvar Kamprad som exempel på ditt feltänkt, vad hade han för utbildning? Inbillar du dig att en lärare pga utbildning vid en skolbänk skapar mer värde?

Som någon redan sagt ska du inte gnälla på att folk tjänar bra. Du ska lägga energi och gnäll på de som tjänar åthelvete för lite. Typ uskor och vårdbiträden.
Citera
2020-06-27, 00:12
Medlem
En anledning är förstås att kontorsråttor bara jobbar ca 50%. Så i praktiken kan du dubbla din lön.
Högst tempo är det i tillverkningsindustrin.
Citera
2020-06-27, 00:12
Medlem
Citat:

Kan någon förklara?
Du vill inte jobba inom praktiska ämnen för att du inte kan, och saknar fallenhet för det. Hur gick det i träslöjden? Precis.
Ingen fara, jag är likadan. Däremot är det softare på kontor, så jag tycker det är ok med lika lön för dessa grupper.
Citera
2020-06-27, 00:24
Avslutad
Hantverkare är hjältar, liksom lärare.
Hade aldrig kunnat tänka mig att stå och arbeta tungt hela dagarna med händerna över huvudet på en stege (elektriker) eller på knä med avlopp och fekalier(rörmokare) och komma hem med värk och trötthet... Eller för den delen komma hem efter ännu en dag, nersmittad med allehanda virus och paj i själen efter att ha utsatts för skrikande ungar och tjatiga föräldrar (lärare).

Båda parter förtjänar vettiga löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in