2020-06-30, 01:07
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Mer duglig? Kan han bygga ett hus? Jag har sett människor som inte ens kan sätta upp en tavla. Trots akademiska studier.
Och trots allt "dugliga" hantverkare har vi ändå bostadsbrist i Sverige, hyrorna och bostadspriserna är skyhöga så det verkar inte som att hantverkarna är särskilt duktiga på att bygga hus heller. Effektiviteten verkar vara riktig låg.
Citera
2020-06-30, 04:28
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollUtanPK
Med tanke på hur du beskrev ditt arbete i ett tidigare inlägg så räcker det gott och väl med att jag hittar en person som har rätt körkort och inte tittar på serier på arbetstid.

Det låter inte som ett allt för svårt och långrandigt projekt.
Ja?

Jag skrev att du inte skulle kunna utföra mitt arbete, men vilket kioskmongo som helst med rätt kort kan utföra det.

Med avsaknaden av en så basal kunskap som läsförståelse, tar jag tillbaka mitt påstående att jag kan hitta någon som kan ersätta ditt jobb; du är förmodligen arbetslös.
Citera
2020-06-30, 04:49
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Och trots allt "dugliga" hantverkare har vi ändå bostadsbrist i Sverige, hyrorna och bostadspriserna är skyhöga så det verkar inte som att hantverkarna är särskilt duktiga på att bygga hus heller. Effektiviteten verkar vara riktig låg.

Det är väl inte hantverkarna i sig som ska belastas för bostadsbristen? Det är uppdragsgivarna som inte har råd att köpa nytt eftersom stora studielån ska betalas, inte så lätt när alla ska ha förmånsbil som skriker nyrik när man kvitterar ut en pisslön
Citera
2020-06-30, 08:13
Medlem
vem ska betala lärarnas högre löner du pratar om? vi betalar redan mest skatt i världen. i så fall får man privatisera skolorna och börja ta betalt 90 tusen per termin som i till exempel usa och england.

allt handlar om utbud efterfrågan och värdet du ska skapar, tex en rörmokare som kan fakturera 1000kr/timme kommer såklart kunna tjäna mer en skattefinaniserad lärare
Citera
2020-06-30, 08:58
Medlem
Svinfarms avatar
Det är hantverkarna som får landet att fungera.
Say no more.!
Citera
2020-06-30, 09:32
Medlem
Mittpunkts avatar
Det säger sig själv - tillgång och efterfrågan.

Efterfrågan på römokare, elektriker och VVS är hög men tillgången är låg. Det finns inte många som är duktiga. Därför kan hantverkare ta bra betalt. Min pappa är snickare (grovsnickare) och driver eget företag, han är ensam och fakturerar 750kr/moms i tim. Han har jobb upp över öronen. Han är tvungen att tacka nej till många jobb för tiden räcker inte till.
Citera
2020-06-30, 10:24
Medlem
MyJustices avatar
Därför att tex kommunala arbetsplatser
lägger en del av avtalsrörelsens lönökning .på de som har jobbat längst
dvs de som snart går i Pension
när de sen går i Pension ,så tas real löneökningen med ut ur systemet .
Citera
2020-06-30, 13:27
Medlem
FotbollUtanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Ja?

Jag skrev att du inte skulle kunna utföra mitt arbete, men vilket kioskmongo som helst med rätt kort kan utföra det.

Med avsaknaden av en så basal kunskap som läsförståelse, tar jag tillbaka mitt påstående att jag kan hitta någon som kan ersätta ditt jobb; du är förmodligen arbetslös.

Jag studerar på universitet, just för att slippa leva ett liv i skam som en misslyckad knegare.
Citera
2020-06-30, 13:49
Medlem
I trådar som denna märker man direkt ville som trollar. Det är de som anger sin lön efter skatt.

INGEN arbetande människa anger sin lön efter skatt.
Citera
2020-06-30, 14:27
Medlem
Är inte byggsektorn rätt glorifierad i Sverige, mest lönerna då.
Finns ju en hel del från östeuropa o dylikt som jobbar för allt mellan 20-100 kr/h, givetvis vill inte branschen inkludera sådant när man talar om snittlönen då det sällan avser vita löner.
Dock har det en relevans och det är att den som ger sig in i byggbranschen tvingas konkurrera mot låglönearbetare.
Citera
2020-06-30, 20:09
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Tja, för att akademikern har visat sig mer duglig. Denne kom in på högskola (högre betyg och kan förväntas prestera högre). Akademikern har dessutom studieån som ska betalas av.
Haha, nu är det ju dock så att de flesta akademiker inte presterar särskilt mycket och högst troligt fastnar i ett trött och sunkigt kontorslandskap. Kanske att man landar ett låtsasmellanchefsjobb med fräsig engelsk titel efter ett par grisår som man kan skryta för sina polare med.
Innan ni når dit är ni antagligen både deprimerade, har gamnacke, blivit överviktiga samt fått eran tennisarmbåge.
Citera
2020-06-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
I trådar som denna märker man direkt ville som trollar. Det är de som anger sin lön efter skatt.

INGEN arbetande människa anger sin lön efter skatt.

Jo, tyvärr så är det vanligt förekommande att arbetande människor anger sin lön efter skatt. Det är ett jäkla oskick, men svenskar är ett osedvanligt korkat folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in