2020-06-27, 20:43
Avslutad
Vissa yrken sliter ju mer på kroppen. En byggnadsarbetare t.ex. kan jag tänka mig kommer att vara ganska sliten efter ett tag. Nu vet jag inte hur bra byggnadsarbetare tjänar men antar att de har en skaplig lön och det tycker jag de är värda då det tar på kroppen.

Sen borde lärare tjäna mer tycker jag. Inte bara för att deras jobb är viktigt eller att dom har lång utbildning utan även för att jag gissar att deras jobb inte alltid är så tacksamt. Tänker på hur de får hantera besvärliga elever och sånt förutom själva undervisningen.
Citera
2020-06-27, 20:49
Medlem
bax88s avatar
TS vet inte vad ackord är för något. Det skulle främst kontorsråtter och annat löst folk i diverse kommunala, landsting och statliga enheter få känna på.

Då skulle det vara slut på friskvårdstimmar, springa på stan under arbetstid för att shoppa och klippa sig och nu under dessa "jobba-hemifrån"-tider faktiskt producera något.
Citera
2020-06-27, 20:50
Medlem
FotbollUtanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Vissa yrken sliter ju mer på kroppen. En byggnadsarbetare t.ex. kan jag tänka mig kommer att vara ganska sliten efter ett tag. Nu vet jag inte hur bra byggnadsarbetare tjänar men antar att de har en skaplig lön och det tycker jag de är värda då det tar på kroppen.

Sen borde lärare tjäna mer tycker jag. Inte bara för att deras jobb är viktigt eller att dom har lång utbildning utan även för att jag gissar att deras jobb inte alltid är så tacksamt. Tänker på hur de får hantera besvärliga elever och sånt förutom själva undervisningen.

Lösningen borde rimligen bli att staten/kommunerna eller vilken skattebaserad aktör det nu rör sig om anlitar billig, och mer kompetent och flitigare arbetskraft från exempelvis Polen. Pengarna skattebetalarna sparar på detta lägger vi in i potten "lärarlöner".

Problemet är att vi lever i en kolchos och de odugliga svenska arbetarhjonen hade löpt amok om marknaden verkligen fick styra.
Citera
2020-06-27, 20:54
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollUtanPK
Lösningen borde rimligen bli att staten/kommunerna eller vilken skattebaserad aktör det nu rör sig om anlitar billig, och mer kompetent och flitigare arbetskraft från exempelvis Polen. Pengarna skattebetalarna sparar på detta lägger vi in i potten "lärarlöner".

Problemet är att vi lever i en kolchos och de odugliga svenska arbetarhjonen hade löpt amok om marknaden verkligen fick styra.

Då borde väl staten göra samma med akademiker? Bara att öppna en arbetsförmedling i Indien och locka över billiga akademiker därifrån.
Citera
2020-06-27, 21:11
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Tillgång och efterfrågan som styr, plus att facken hjälper till att bromsa löneutvecklingen...
Så enkelt är det.

TS som har så bra utbildning borde väl ha kunnat lista ut det?

Om ditt arbete är eftertraktat och av värde, så får du betalt därefter. Många av dessa akademiker har mer arrogans och snobbighet än vett och kompetens.

Den här tråden är ju ett bevis på hur överflödiga många av dessa akademiker är. Inte alla, men väldigt många. Han har en bra utbildning, antar jag, och anser att han bör tjäna mer än en snickare - men samtidigt har han ingen förståelse för varför det är tvärtom.

Dessutom räddar en rörmockare fler liv än en doktor.

Och nej, jag är är inte snickare. Jag jobbar på kontor.
Citera
2020-06-27, 21:32
Medlem
FotbollUtanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Då borde väl staten göra samma med akademiker? Bara att öppna en arbetsförmedling i Indien och locka över billiga akademiker därifrån.

En arbetare har gnuggat geniknölarna ser jag.

Varför anställer vi inte en massa indiska svensk-lärare? Varför anställer inte svenska företag bara en massa indier som kan jobba på deras marknad- och kommunkationsavdelningar? Eller ännu bättre, varför inte anställa en massa indiska jurister och advokater som känner till svensk lagstiftning?

Arbetare utför oftast arbeten som vem som helst kan klara av, i vissa fall kan det behövas en akademiker som förklarar vissa moment. Men i många akademikeryrken (inte alla) så krävs det att man talar svenska.
Citera
2020-06-27, 21:34
Medlem
Hantverkare har inte för hög lön.

Det är vissa typer av yrken med högskoleutbildning som har dålig lön, kämpa för att höja din egen lön istället för att gnälla på att hantverkare tjänar för bra.

Sveriges löneläge är helt piss...
Citera
2020-06-27, 21:47
Medlem
Germanofils avatar
Jobbar själv på kontor men tycker ändå att TS har fel. Hantverkare är generellt sett värda den lön de får. Jag är glad att det fortfarande finns åtminstone några ungdomar som väljer att utbilda sig inom hantverksyrken. Ser dock tyvärr dystert ut med återväxten vilket lär trissa upp lönerna och därmed priserna för mig som konsument.

Stor eloge till er som orkar jobba som hantverkare. Jag kunde dock önska att ni var lite mer professionella i kommunikationen men det är en annan diskussion...
Citera
2020-06-27, 22:00
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Känner du till det gamla talesättet "Tomma tunnor skramlar mest"?

Så jag står inte helt utan grund.
När du ändå kommer söka efter innebörden av mitt nyss nämnda talesätt, kan du passa på att även söka efter "Dunning-Kruger effekten"

När du har läst färdigt, ta en öl och fundera lite

Jag är inte så värst intresserad av att sitta och läsa det.

Du gör antagen utan att egentligen veta någonting om mig eller min kompetens.
Så nej, försök inte leka smart du.
Citera
2020-06-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollUtanPK
En arbetare har gnuggat geniknölarna ser jag.

Varför anställer vi inte en massa indiska svensk-lärare? Varför anställer inte svenska företag bara en massa indier som kan jobba på deras marknad- och kommunkationsavdelningar? Eller ännu bättre, varför inte anställa en massa indiska jurister och advokater som känner till svensk lagstiftning?

Arbetare utför oftast arbeten som vem som helst kan klara av, i vissa fall kan det behövas en akademiker som förklarar vissa moment. Men i många akademikeryrken (inte alla) så krävs det att man talar svenska.

haha du är sannerligen korkad. men absolut vi hade bara behövt en handfull akademiker i vårat avlånga land som hade kunnat översätta diverse till indiska så hade det problemet varit löst.

80%av akademiska så kallade yrken är hitte på jobb som i verkligheten inte fyller någon funktion, mer än att det inte ska föras in i statestiken som arbetslösa. så kallade akademiker i byggsvängen är totalt värdelösa, 5 års ingenjörutbildning på "fina skolor" får dom ändå att se ut som fågelholkar och det slutar med att hantverkaren gör sitt jobb och även deras. du förstår inte att skillnaden är att erfarenhet slår teoretiskt 10 av 10 gånger.Det är därför branchen är som den är idag då kompetensen på kontoren är under all kritik, utbildade förståsigpåare som springer och gömmer sig när de inser att deras utbildning som de stoltserat med inte möter verklighetens krav.
Citera
2020-06-27, 22:05
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Så, om vi har en akademiker som har läst Harry Potter-utbildning under flera år så bör denna akademiker alltså tjäna mer än någon som inte läst en låtsasutbildning men som skapar värde varje dag?

Vill man tjäna pengar efter sina studier så finns det möjligheter till det genom att studera exempelvis till någon sorts ingenjör eller läkare bland annat.
Det var därför jag utbildade mig och arbetar som ingenjör. Ingångslönerna fortfarande extremt dåliga. Även de lägst utbildade akademikerna borde tjäna åtminstone 360 000 kr om året i ingångslön tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Bara för att man har studerat på universitet så behöver det inte betyda att man automatiskt förtjänar högre lön.

Samhället behöver personer som skapar värde och som underhåller exempelvis infrastruktur och annat. Samhället behöver inte genusteoretiker eller statsvetare och andra tyckare utan det där är bara en lyx som vi i västvärlden kan unna oss i dagsläget.

Är det något som är orättvist så är det att vi har massvis med helt onödiga, överflödiga och obildade samt outbildade iglar så kallade politiker som tjänar 60k i månaden som standard och som ser till att höja sina löner och förmåner under tider då det skärs ned på precis allt annat.

Vi har människor vars arbete går ut på att fika och skriva några galna motioner men som inte ens har närvarokrav eller krav på att göra något annat heller för den delen men som ändå håvar in höga löner och andra förmåner.

Trots dessa höga löner så utnyttjar man ändå systemet med skattepengar till max.

Ett exempel, under sommaren stänger riksdagen så man är mammaledig med sitt nya barn men när riksdagen stänger så återgår man till arbetet och får då sin höga lön trots att man inte kan arbeta, mer än på hemmaplam då, sedan när riksdagen öppnar igen så återgår man till mammaledigheten.

Så mycket fuffens men det är det ingen som klagar över.

Vad behöver vi egentligen i samhället? Vad behöver du om din bil går sönder? Om något behöver lagas i huset eller om det är något servicearbete som behöver göras för att vi ska kunna åka på våra vågar, använda våra telenät eller få våran elektricitet till huset och få vatten i koranen?

Vad är egentligen det essentiella för samhället? Är det akademiker som läst Harry Potter-kunskap och genusteori eller är det kanske politiker som debaterrar om hur mycket skattepengar vi kan ge till andra länder och hur många av andra länders medborgare som vi kan ge gratis skattepengar och välfärd i Sverige?

Nej, allt det där är snarare ens möjligt tack vare dom värdeskapande arbetshjonen.
Och bra hygien, bra bostäder som inte brinner upp, säkrare elektricitet som inte bränner ihjäl brukarna, osv. är uppfunna av driftiga ingenjörer. Bra statsplanering som släpper fram trafik och minskar skadan av bränder är skapade av statsplanerare. Bra skolgång som möjliggör att befolkningen kan läsa och skriva samt få en lidlig framtid är skapade av lärare och bra hälsa som innebär att folk inte dör vid 60 pga. hjärt- och kärlsjukdomar är skapade av sjuksystrar, läkare, medicinska tekniker, osv.

Arbetare är inte oviktiga och det är det ingen som har sagt utan det är en halmgubbe som du har konstruerat. Det är inte schysst att förvänta sig att akademiker ska offra sig för sitt yrke. Det är inte samma sak för arbetare eftersom de sällan kräver mycket utbildning och går de som lärling får de trots allt 70% av lönen ändå, vilket innebär att de bara går plus.

Du kanske tycker att allting utom infrastruktur är lyx och onödigt, men för många är sånt som Harry Potter eller Sagan om Ringen grejer som gör att livet är värt att leva och gör vardagen mycket enklare för dem. De som gör världen vacker är också viktiga. Det verkar man ha glömt i Sverige när man bygger fula betongjungler ni kallar städer som Örebro eller Stockholm. Tom. de fattigaste bland mänskligheten unnar sig skönhet.
Citera
2020-06-27, 22:16
Medlem
Haajibs avatar
Större efterfråga på arbetare än genuspedagåger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in