Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli
Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?
Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek
Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?
Det beror i stort på att läraryrket traditionellt förekommit på en monopson-marknad, medan rörisar verkat på en reguljär marknad.
I några falla, som för läkare, har man lyckats - detta främst genom att inte utöka utbildningsplatserna; och skapa ett utbudsunderskott. (Lärarna har gjort precis tvärtom, ökat utbildningsplatser som fn; och därtill finns obehöriga för att spä på utbudet ytterligare.)
Men i stort gynnas monopsonarbetsgivare, på arbetstagarnas bekostnad - därav har man sämre arbetsvillkor (över lag) i det offentliga, jämfört med det privata.
Min sambo har likadan lön som jag, ca 26 000 efter skatt.
Hon är lärare och jag driver eget, att man tjänar likadant som rörmokare, elektriker eller snickare kan väl inte störa någon? De utför ett fysiskt och krävande arbete varje dag, jag förstör kroppen genom att sitta ned mer än 8h om dagen istället.
Varför anser du att folk förtjänar mindre pengar än dig för att du har pluggat? Det låter som ren och skär avundsjuka, eller så tjänar du för dåligt för att ha råd att köpa in tjänster för hantverkare.
Tillgång och efterfrågan som styr, plus att facken hjälper till att bromsa löneutvecklingen...
Detta. Du får vad du förtjänar - och vad folk och företag är beredda att betala för dig. Vad de helt enkelt sätter för värde på dig. En rörmokare eller snickare producerar faktiskt någonting som folk behöver - en djävla socionom eller genusvetare producerar inte ett faktiskt piss eller skit som folk faktiskt har ett behov av.
"Tycker och tycker" - låt gissa att du - TS - är kommunalanställd och tycker att "någon annan" ska betala din höga lön - vare sig de vill eller inte?
Kommunister till kontorsråttor inte förstår sig på hur kapitalismen och den fria marknaden fungerar.
Vill ingen jobba med el? Då blir elektriker dyra. Finns det femtioelva rörmockare i din by? Då blir det konkurrens om jobben. Hoppas verkligen att du inte tänkt bli lärare om du inte begriper en sådan fundamental grej.
Pinsamt hur korkade lärare verkligen verkar vara. Bottenskrapet bland akademiker och med tummen mitt i handen så får de inga hantverksyrken heller.
Att sträva efter stora ting för sig är väl visserligen en grej, men snälla någon. Det är inte på något sätt grandiosare än att laga bajsledningar.
Dessutom föredrar jag att det är hög inkomst på att syssla med installation och underhåll av infrastruktur och nödvändigheter.
Få praktiska arbeten är viktigare än elektriker och rörmokare ur det perspektivet. Att vara en särdeles kvalificerad pengaräknare eller lagtolkare är ingenting i jämförelse.
Innan det mänskliga samhället fanns så kretsade hela den verkliga tillvaron kring att någonting faktiskt hände. Någonting praktiskt som utfördes i verkligheten.
Långa studier leder oftast inte till ökad kapacitet att göra dessa ting, utan snarare till en ökad förmåga att dryfta hur något med viss inverkan på eventuella detaljer skulle kunna planläggas till sådana omständigheter att de skulle kunna ligga på bordet för att ha varit något som kommer att vara öppet för förslag att fattas beslut om huruvida det faktiskt ska göras på det sättet, eller inte.
Spelar ingen roll om du har studerat i 20 år till att snickra pillerfabriker om ingen fixat ledningarna så folk blir sjuka ändå av dynga i dricksvattnet.
Och att proklamera ens förträfflighet och egenvärde för ens kunskap utan att det appliceras på ett sunt sätt för människans varande, det är som dynga i dricksvattnet.
Detta. Du får vad du förtjänar - och vad folk och företag är beredda att betala för dig. Vad de helt enkelt sätter för värde på dig. En rörmokare eller snickare producerar faktiskt någonting som folk behöver - en djävla socionom eller genusvetare producerar inte ett faktiskt piss eller skit som folk faktiskt har ett behov av.
"Tycker och tycker" - låt gissa att du - TS - är kommunalanställd och tycker att "någon annan" ska betala din höga lön - vare sig de vill eller inte?
Dvs skattebetalarna.
En kommunalanställd lärare ska ju dessutom enbart vara lycklig om snickare, rörmokare och andra arbetare i privat sektor tjänar bra. Det innebär högre skatteintäkter och på sikt troligtvis högre kommunala lärarlöner.
Jag vill inte skapa en diskussion mellan kontorspersonal och arbetare som jobbar ute men kan inte låta bli
Hur fan kan en rörmokare ha så hög lön medan en lärare som har suttit i skolbänken i 3,5-5 år få knappt ens 30 000 sek och blir dessutom mer diskriminerad på köpet?
Jag tycker att alla elektriker, byggare och rörmokare skall ha en lön på max 25 000 sek medan vi som pluggar och strävar efter något skall ha 30 000 - 40 000 sek
Varför jag inte vill jobba inom praktiska ämnen är för att det är så monotont och enformigt, antar sett är därför lönen tilltalar?
Kan någon förklara?
Vettefan om du passar som lärare ifall du inte ens klarade av att kolla upp lärarnas löner om du tyckte pengar var viktigt.
Samtidigt skulle man önska att staten gick in och finansierade högre lärarlöner så att inte bara de mest korkade, som inte klarar av andra utbildningar, blir lärare.