Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
Tydligen går det inte ut på att vara realistisk och kunna verifiera sina påståenden? Frågan kvarstår. Med alla de möjligheter som finns att skapa verifierbara experiment så väljer man detta. Varför? Då du konsekvent vägrar svara på frågor om problemet med språk som "bevis" så lägger jag ned diskussionen här....
Jag tror att kärnfrågan egentligen är denna: kan vi fullt ut kopiera och hos oss själva återskapa subjektiva upplevelser som vi inte själva har haft, utan att utsätta oss för det stimuli som primärt orsakar upplevelsen? (Att Mary inte på egen hand, med ”tankens kraft”, kan göra det är väl givet).
Och det är inte en filosofisk, utan en vetenskaplig fråga, som jag ser det. I princip bör det gå om upplevelsen enbart uppstår genom ”fysikaliska” processer (vilket jag tror). Det skulle då handla om att stimulera utvalda delar av hjärnan.
Jfr t. ex. s.k. Cochlearimplantant
https://www.google.se/amp/s/abc7.com...unity/5854417/
Personer som är födda döva kan få hörsel. Om man kopplar implantatet till en maskin som skickar ”rätt” elektriska impulser bör man kunna skapa ljud - en subjektiv upplevelse som patienten inte haft innan.
Motsvarande ett Cochlearimplantat borde kunna skapas för personer födda blinda.
När det gäller frågan som jag formulerade den skulle det kunna vara så att den samlade subjektiva upplevelsen hos en människa är för komplex för att det ska vara tekniskt möjligt att kunna återskapa den hos en annan person. Med enskilda stimuli som färgen röd borde det inte vara några problem.