2006-06-07, 17:23
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Så de bibelcitat lägger in i mina inlägg och som jag bygger mina påståenden på gäller inte.
Det var som en pingstvän spydde ur sig en gång: "Om du så läste hela bibeln innantill så skulle det vara fel - för det är du som läser." Allt har alltså blivit en personfråga för dig och inte en sakfråga.
När har du någonsin citerat bibeln? Så vitt jag minns, aldrig! Visa mig citaten som du påstår ha hänvisat till.
2006-06-07, 18:19
Medlem
Peter_UUs avatar
[quote]
Citat:
Hur skall jag kunna förlåta dig? Du fortsätter ju att spy din illaluktande galla över mig. Sluta med dina lögner och sluta med att kalla mig korkad och dum så får vi väl se om en förlåtelse kan ske.
Lögner? Va har jag ljugit om? Jag bryr mig inte längre om varken dig eller din förlåtelse. Sök psyk-vård. Du är psykiskt sjuk Dag. Sök hjälp för du är en väldigt, väldigt, väldigt sjuk man.

Citat:
Men du levde väl inte "på den tiden"?
Det har inget med den saken att göra. Att jag inte levde på den tiden betyder inte att jag inte kan läsa om den tiden osv.

Citat:
Jaha, kan du härleda detta till Jesu egna ord? Var säger han att han dör för våra synder så att vi skall få en nystart? Är inte detta något du själv bara har hittat på?
Det har jag redan gjort i ett tidigare inlägg. Jag antar att du har förträngt det. Gå tillbaka och läs i tidigare inlägg. Direkt citerat från NT.

Citat:
Nähä, det är bara du som kan vräka ur dig otidligheter om din nästa och svära så det ryker och osar helvete lång väg?
Du förstår ju ingenting din lilla skitmänniska. Ojojoj så korkad och dum man kan vara... orkar inte upprepa mina ord igen..

Citat:
Kan du beskriva för mig hur en människa bär en annan människas skulder? Bär hon dem i en låda på magen eller i en säck på ryggen eller bär hon dem i händerna som man bär på stenar eller vad??? Var så snäll och förklara för mig hur man bär en annan människas skulder. Ange även citat från Jesu egna ord där han uttryckligen säger att han bär människornas skulder.
Det är inte det jag har skrivit i mitt inlägg, det är endast din lilla hjärna (om du har någon) som tolkat det så. Jag menade i varje fall att Jesus inte bär våra skulder. Det blir liksom fel när du på ditt korkade sätt klipper itu meningar och tar ut de ord som du tycker låter bra i ditt argument.

Citat:
Så talar en riktig opånyttfödd hedning om sin nästa!
du vet inte ett skit om varken första eller nästa. Du är psykisk sjuk och jag känner att hur jag än förklarar för dig så fattar du inte. Drabbas inte dina barn av din psykiska åkomma? Sök vård. Jag antar att dina barn bara väääntar till den dagen då de flyttar ut och slipper sin psykiskt sjuka och korkade pappa.

Citat:
Du levde varken på Jesu tid eller har blivit pånyttfödd! Och du försöker inte ens med goda gärningar. Dina inlägg vittnar om utstuderad ilska och hat. Du svär och förbannar alla som inte tycker som du.
Jag lever efter Jesus bud, du lever enligt det jag har förstått efter satans bud, även om du själv tror annat. Citera bibeln och visa mig på vilket sätt jag syndar, eller enligt vilken vers jag begår misstag. Tyvärr, jag vet vad jag gör, och det är ingen synd. Det kanske är omoraliskt, men det hör som sagt inte hit.

Citat:
Du går åt person och pådyvlar din nästa de mest grövsta anklagelser som inte har någon grund alls. Du är ond och vilsegången, arg och bitter. Det är på tiden att just du personligen finge möta sanningen och rättfärdigheten öga för öga. Men jag har en viss farhåga att ditt samvete vid det här laget är lika hårt som asfalt. - men även asfalt kan mjukas upp av värme... så en viss förhoppning har jag i alla fall om dig.
Allt som jag har sagt har haft hgrund och det har jag bevisat för dig genom citat ur bibeln. du däremot har inte bevisat någonting alls. Och vet du varför? För det som står i Bibeln motsäger dina ord fullkomligt. Inte ett enda citat har du tagit fram som stödjer din teori och som övertygar. Jag har visat dig svart på vitt i mina tidigare inlägg men du förstår inte. Hade jag vid det tillfället varit lika övertygad och säker på att du är knäpp och lider av en psykisk störning så hade jag inte äns ansträngt mig och slängt 4 timmar åt at bevisa för dig vad som står i Bibeln. Jag hade struntat i dig.

Citat:
Gud välsigne dig och bevare dig, Gud låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.
Detsamma, och må Gud befria dig från de onda demoner som finns i dig och som gett upphov till din psykiska störning. Må Gud öppna dina sinnen och ge dig ett förstånd så att du kan läsa bibeln på rätt sätt och så att du inte gör dig en vanskapt tolkning av Jesu lära. Må Gud hjälpa dig och dina barn som får stå ut med dig. Deras mor var smart och klipsk nog att lämna dig, men hon borde ha tagit med sig barnen också.

Från och med nu så kommer jag inte längre att ta dig på allvar. Jag slår fast att du är är psykiskt störd och bor i en egen liten bubbla som skärmar av allt annat. Jag har kommit på att du inte söker några sanningar, utan söker endast uppmärksammhet. Jag vet inte om det är din otroligt ensamma person som talar eller om det tom är så att du tänder på det du gör. Just nu är allt möjligt när det gäller dig.
2006-06-07, 18:50
Medlem
Gabriel Knights avatar
Ibland när man inte kommer överens i olika frågor så brukar jag tänka på den helige Franciskus. Han brukade be så här:

Herre, gör mig till ett redskap för din fred.
Där hat finns, låt mig få föra dit kärlek.
Där ondska finns, låt mig få komma med förlåtelse.
Där oenighet finns, låt mig få komma med enighet.
Där tvivel finns, låt mig få komma med tro.
Där osanning finns, låt mig få komma med sanning.
Där förtvivlan finns, låt mig få komma med hopp.
Där sorg finns, låt mig få komma med glädje.
Där mörker finns, låt mig få komma med ljus.

Gudomlige Mästare, hjälp mig att inte sträva så mycket
efter att bli tröstad, som efter att trösta,
inte så mycket efter att att bli förstådd, som efter att förstå,
inte så mycket efter att bli älskad, som efter att älska.

För det är genom att ge som man får
och genom att glömma sig själv som man finner sig själv.
Det är genom att förlåta som man blir förlåten
och genom att dö som man uppstår till det eviga livet.
Amen
2006-06-09, 08:52
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Citera bibeln och visa mig på vilket sätt jag syndar, eller enligt vilken vers jag begår misstag.

Felet du gör är att du pådyvlar den himmelske Fadern mordet på sin Son. Fadern ville inte att Jesus skulle dö. Se här vad Jesus själv säger:

"Hören nu en annan liknelse: En husbonde planterade en vingård, och han satte stängsel omkring den och högg ut ett presskar därinne och byggde ett vakttorn; därefter lejde han ut den åt vingårdsmän och for utrikes.

När sedan frukttiden nalkades, sände han sina tjänare till vingårdsmännen för att uppbära frukten åt honom. Men vingårdsmännen togo fatt på hans tjänare, och en misshandlade de, en annan dräpte de, en tredje stenade de. Åter sände han åstad andra tjänare, flera än de förra, men de gjorde med dem sammalunda. Slutligen sände han till dem sin son, ty han tänkte: ’De skola väl hava försyn för min son.’Men när vingårdsmännen fingo se hans son, sade de till varandra: ’Denne är arvingen; kom, låt oss dräpa honom, så få vi hans arv.’ Och de togo fatt på honom och förde honom ut ur vingården och dräpte honom. –

När nu vingårdens herre kommer, vad skall han då göra med de vingårdsmännen?”
De svarade honom: ”Eftersom de hava illa gjort, skall han illa förgöra dem, och vingården skall han lämna åt andra vingårdsmän, som giva honom frukten, när tiden därtill är inne.”
Jesus sade till dem: ”Ja, haven I aldrig läst i skrifterna:
’Den sten som byggningsmännen förkastade,
den har blivit en hörnsten;
av Herren har den blivit detta,
och underbar är den i våra ögon’?
Därför säger jag eder att Guds rike skall tagas ifrån eder, och givas åt ett folk som bär dess frukt. Och var och en som faller på den stenen, han skall bliva krossad; men den som stenen faller på, honom skall den söndersmula.”

Då nu översteprästerna och fariséerna hörde hans liknelser, förstodo de att det var om dem som han talade. Och de hade gärna velat gripa honom, men de fruktade för folket, eftersom man höll honom för en profet.
Matt. 21:34-46

Hur kan då du pådyvla Fadern mordet på Sonen? Det är där du snubblar och gör ditt grova misstag.

Misstaget vittnar också om att du inte förstått vad Fadern står för, nämligen godhet och rättfärdighet. Det finns ingen godhet i att mörda sin Son. Och ingen rättfärdighet heller. Det är bara djävulen som mördar för han har varit en mandråpare från begynnelsen, allt enligt Jesu egna ord.

DEN HIMMELSKE FADERN ÄR INGEN DJÄVUL!
:character56: :character56: :character56: :character56: :character56: :character56: :character56: :character56:

DEN HIMMELSKE FADERN ÄR INGEN DJÄVUL!

Citat:
Deras mor var smart och klipsk nog att lämna dig, men hon borde ha tagit med sig barnen också.

...nu dog deras mor hastigt en semptember kväll 1991. Jag ber dig på mina bara knän: sluta häckla! Visa lite respekt och medmänsklighet.

Citat:
Från och med nu så kommer jag inte längre att ta dig på allvar.

Nå, tagit Jesus på allvar har du aldrig gjort, än mindre hans lärjungar och allra minst mig. Du hånar och far fram som vilken opånyttfödd hedning som helst.

Citat:
Jag slår fast att du är är psykiskt störd

Däremot har psykiskt skolad läkare fastslagit motsatsen... För det har funnits fler som du som menat att jag är psykist störd men vid undersökning har jag befunnits ligga över medelmåttan. Så var det med det.
2006-06-09, 10:35
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
...
Det är det som är ditt problem, du utgår från den enda versen i Bibeln. Jag har visat dig ett flertal citat där både Jesus och Fadern är väl medvetna om vad som ska ske. Det står i profetian. Jag har aldrig hävdat att Gud tänker si eller så, för jag kan inte! Det står inte skrivet. Det finns däremot som sagt hur många citat som hellst som talar för att Fadern är medveten om sin sons framtid. Kom ihåg att Son och Fader är Gud. Om du skiljer på Son och Fader så får du problem. Gud kom ner till jorden i mänsklig form och lät sig korsfästas för de synder som begåtts under hela historien. Han offrade en del av sig själv, men Sonen återuppstod ju!!!!!! Han dog ju inte!! Varför är du så dum!! På det sättet så är Gud inte som du säger ond bara för att Han lät sin Son dö för att sedan återuppstå!!! Det var menat att Jesus skulle dö det är inget snack om saken. Du är ju bara rentav okunnig och dum. Du som trodde att präster i början tillsattes av satan när det i själva verket var Gud som tillsatte dem...

"Sanningen säger jag er, den som inte tar sitt kors och följer mig, han tillhör inte mig."

Jag har fortfarande några obesvarade inlägg. Hade du tänkt besvara dem eller? Här, inlägg nr 76,77 och 78
http://www.flashback.org/showpost.php?p=4195046&postcount=76
http://www.flashback.org/showpost.php?p=4195066&postcount=77
http://www.flashback.org/showpost.php?p=4195073&postcount=78

Att du smiter från verkligheten är en stor orsak till att jag misstänker att du är psykiskt sjuk, oavsett vad kommunalt enformiga tester säger. Jag tror att du är ett riktigt pucko om du inte ger mig bra förklaringar för det jag har skrivit i dessa inlägg, länkade härovan.

Ledsen för det där med din fru...
2006-06-09, 11:28
Medlem
bunshins avatar
Till topic.. hoppas jag:

Ska inte alla dop ske i rinnande vatten? Enligt traditionen som Johannes döparen tillhörde så var det väl så? Då kan knappast "vanliga" kyrkodop räknas?
2006-06-09, 11:36
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunshin
Till topic.. hoppas jag:

Ska inte alla dop ske i rinnande vatten? Enligt traditionen som Johannes döparen tillhörde så var det väl så? Då kan knappast "vanliga" kyrkodop räknas?
Vadå, döps man med is i kyrkan eller? Vatten är väl rinnande oavsett om det sker i kyrkan eller uppe på månen?
2006-06-09, 11:39
Medlem
bunshins avatar
Citat:
Vadå, döps man med is i kyrkan eller? Vatten är väl rinnande oavsett om det sker i kyrkan eller uppe på månen?

Jag menar förstås "levande" vatten, eller hur jag ska uttrycka det. Det var väl brukligt att man döpte någon i en flod? När slutade man med det då?

Eller är det vatten som vatten?
2006-06-09, 11:48
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:

Jag menar förstås "levande" vatten, eller hur jag ska uttrycka det. Det var väl brukligt att man döpte någon i en flod? När slutade man med det då?

Eller är det vatten som vatten?
Man slutade med det ganska sent, men skulle tippa på då vattenledningar kom till.. Det finns ingen vits med att döpa i "rinnande" vatten. "Rinnande" vatten är varken heligt eller har gudomlig kraft.. Att man döpte i floder har att göra med att det var enklare skulle jag tro. Men nu när vi har vattenledningar och vattentorn osv.. Vattnet vi dricker ur kranen kommer ju också från floder, hav och grundvatten. Vatten är vatten oavsett om det komemr från moln eller kranen.. vattnets krestlopp du vet
2006-06-09, 11:55
Medlem
bunshins avatar
Vatten kan ses (och bör ses) som heligt och gudomligt.

Men det jag undrade var egentligen om det fanns någon specifikt uttryckt att det skulle ske under vissa speciella former.
2006-06-09, 12:09
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:

Men det jag undrade var egentligen om det fanns någon specifikt uttryckt att det skulle ske under vissa speciella former.
I symbolisk mening och i mening att vatten ger liv, vilket är sant, men vatten är inte mer gudomligt om det rinner i en flod. Vi livnär ju oss på vattnet i kranen eller hur? Det är ju tom renare än vattnet i floden.. eller? Det är i af allt jag vet. Men att det ska finnas ett uttryck för att dop skall göras i en flod stämmer inte.
2006-06-09, 13:06
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

Det som främst är viktigt med dopet är att det ska ske i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn.

Det står i så här i dopbefallningen från Matteus 28:19-20:

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar:döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.

Lite historia då:
De första kristna döpte sig i floderna på påskdagen, efter de hade gått en katekumenskola i tre år. Katekumenskolan var ungefär som en konfirmandundervisning fast mycket grundligare eftersom man skulle ju lära sig om vem Gud är och sedan fanns det väl en tanke om att eftersom Jesus vandrade runt i Israel med sina lärjungar i tre år så skulle lärjungaskolan vara tre år också.
På påskdagen så kläddes alla som skulle döpas i vita kläder och fick uttala och bekänna i den första trosbekännelsen innan dopet: Jag tror på Jesus Kristus vår Herre.
De använde floderna i första hand därför att det var så många som skulle döpa sig samtidigt och eftersom man tänker att människan symboliskt sett, går ner i en grav, symboliskt sett dör från det gamla livet och återuppstår till ett evigt liv tillsammans med Gud.

Den teologiska tanken kan sammanfattas med Paulus ord i Romarbrevet 6:4-5

Genom dopet har vi dött och blivit begravda med Kristus
för att vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från det döda
genom Faderns härlighet.
Ty har vi blivit ett med honom genom att dö som han,
skall vi också bli förenade med honom genom att uppstå som han.

Senare så tillkom dopfuntarna i kyrkorna och de brukar stå längst bak i de katolska och ortodoxa kyrkorna för att symbolisera att gemenskapen med Gud börjar med dopet, i våra protestantiska kyrkor står dopfuntarna numera längst fram i koret men symboliken är densamma: gemenskapen med Gud börjar med dopet och man kan vara liten eller stor när man döps.

I den katolska och den ortodoxa kyrkotraditionen så är det vid dopfunten man doppar sina fingrar och gör korstecknet när man kommer in i kyrkan.
Som jag tidigare skrivit är korstecknet en trosbekännelse och själv tycker jag att den symboliken förstärks ytterligare när den utförs vid dopfunten, men det är förståss en annan sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in