Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Om jag nu inte kan utgå ifrån Jesu egna ord vad skall jag då utgå ifrån? Det blir ju då som alla känner apan men apan känner ingen. Alla vet vad Jesus sagt men Jesus vet ingenting. De man skall tro på, enligt dig, är tydligen så periferiska uttalanden som möjligt - inte det Jesus faktiskt säger.
Jag menar att den versen som du hänvisar till inte säger nånting om hur Gud tänkte när Han skickade Jesus. Du säger att Gud skickade Honom med åtanke "de skola väl ha försyn för min son". Detta är en motsägelse i sig. För mig så vet Gud
allt. Gud vet vad som hänt och kommer att händda. Det vittnar profetiorna (som du för övrigt totalt förkastar) om. Du tolkar Jesus liknelse i frågan som att Gud inte visste vad som skulle ske och att Gud tänkte "antagligen kommer de att ha försyn för min son". Lyssna på dig själv bara. Ur den vers du hela tiden hänvisar till framgår inte att Jesus menade att det var så Gud hade tänkt, för Gud tänker inte "väl" eller "antagligen", Gud
VET.
Citat:
Konstigt! Mycket Konstigt!
Börja med att läsa GT så kommer bitarna att falla på plats.
Citat:
När man studerar Jesu lära så finner man att han skiljer på olika storheter. Jag tänker närmast på storheter som gudheten och ondskan, livgivande och livtagande; födaren till liv (den himmelske Fadern) och mandråparen (djävulen). Jesus vill liksom lära oss vad som är rätt och fel i vårt handlande med vår nästa. Vi skall således inte mörda vår nästa enligt Jesus. Dessutom visar han på en annan väg som vi har att gå, nämligen den att hjälpa vår nästa och visa barmhärtighet för människor som hamnat i olika situationer.
Att då som du påstå att samme himmelske Fader krävde av oss att mörda Jesus är ju fullständigt befängt.
Dessa grundläggande fakta i Jesu undervisning kan man inte gå förbi med slängandet av periferiska lösryckta citat som dessutom ....
Om detta är din tolknig så fine. Jag respekterar dig för din tolkning. För mig vilar större delen din tolkning på lös mark. Det du inte förstår att så länge du inte hänvisar till skriften och stödjer din teori på den så kan du inte komma och säga att vi kristna gör fel. Kristna traditioner, nu talar jag bara för min kyrka (den arameiska), har sin grund trettio år efter Jesus himmelsfärd. Ska jag då förkasta min tro som har två tusen år på nacken för en idiot tillilka psykiskt sjuk man som dig? Jag anser att all den praktis som min kyrka har görs i fullkomlig enlighet med Jesus lära och vilja. Av allt som sagts på jorden och av allt som gjorts så har ingenting av Jesus ord gått min kyrka förbi.
Citat:
Alltså det citatet jag åberopar är visserligen endast ett i sitt slag men då det täcker över hela Jesu grundinställning till just mördandet anser jag det vara mycket relevant att framhålla just detta ord som den sanning vi inte skall gå förbi innan vi lärt oss densamma så att vi inte framledes får fel ut av det som ytterligare sägs av Jesus.
Det citat du åberopar vittnar bara om din feltolkning eftersom
du gör Gud till stupid och dum när du säger att Gud skickade Jesus i tro om att "de antagligen kommer att ha försyn". Det enda du bör känna till om mördande är följande: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen." Är då för det första inte Gud alltets Skapare? Har då inte Gud rätt att göra det Gud vill med det Han har skapat? Och för det andra: Är inte Gud fri från synd? För mig gör Gud precis som Han vill, oavsett vad du tycker. Det vittnar GT tydligt om. Du får sluta vara så befängd, var realistisk och sluta kanalisera det du läser mot din förhoppning och önskan. Jag har inte lyckats förstå Gud fullt ut, och det har tydligen inte du heller gjort, men det spelar ingen roll. Sanningen får jag förhppningsvis reda på efter detta liv. Så länge försöker jag leva efter Jesus lära och bud och struntar i små och helt meningslösa detaljer som frågan om dop eller präster.
Citat:
Också Petrus dundrar mot judarna som nyss mördat Jesus: "-LIVETS FUSTE DRÄPTE NI! MEN GUD HAR UPPVÄCKT HONOM IFRÅN DE DÖDA."
Mmmm, alltså tycker Petrus också att Jesus hade dött för att sedan uppstå, precis som jag hävdade.
Citat:
Du måste släppa den där tanken på att Fadern ville att sonen skulle mördas. Fadern skickade sonen med baktanken att få slut på mördandet. "-För," som han tänkte enligt Jesus egna ord, ord som du fullständigt trampar i smutsen, "de skall väl ha försyn för min son."
Jag har aldrig i hela mitt liv hävdat att Gud ville att Jesus skulle dö. Jag har endast sagt att jag inte förstår Gud i det sammanhanget och att det finns mycket som talar emot din teori. Syftet förstår jag, men orsaken bryr jag mig inte så mycket om. Visst, jag har mina funderingar, men försöker inte pådyvla andra det. Du däremot är som en parasit som sprider sjukdom. Det är tveklöst så att du är psykiskt sjuk och feg, det är därför du förkastar GT. Du är rädd för dett faktum att din tolkning och teori kommer att slås i tusen bitar. Men så är det med psykiskt sjuka, förtränger allt så att saker läggs på varandra och bygger ett stort berg. Förr eller senare kommer det att exploder då du inser att du under åratal har levt efter en total fel tolkning. Du kommer att inse att allt du har hävdat har varit idiotiskt och feltolkat.
Citat:
Och vad förlåtelse som begrepp anbelangar så är det ingenting man kan köpa och sälja hur som helst...
Jaha? Vad har nånting av allt jag sagt med detta att göra? Jag bryr mig endast om den lära och praktis som arameiska kyrkan bygger på, jag struntar fullkomligt i katolska detaljer. För mig är påven vilken jävla idiot som hellst. Ska jag behöva ta ansvar för alla kristna kyrkors baksidor också? Kyrkorna står i grunden för samma lära, men praktisen kan ibland skilja sig. Men det är oviktigt.
Citat:
Jodå, det står det visst det!
Nej det står inte. Hur fadern tänker står ingenting om. Men ok, eftersom du bestämt hävdar det så tag hänvisa då! Det du skriver är endast dina funderingar och förhoppningar!!!!!
Citat:
Problemet tycks ha fastnat hos dig. Du försöker få mig att tro att fader och son är samma sak. Men det är ju fullständigt fel. Det är nu en gång för alla så att det är mannen som avlar och kvinnan föder det mannen avlat i henne. Det kvinnan föder är sonen/dottern, men i vårt fall handlar det om en son. Först när Sonen är född blir mannen Fader, inte förrän då. Och kvinnan blir självföljligt Moder. Där har du Gudomen, elelr det vi i dagligt tal benämner med ordet Gud = theos = det högsta väsendet. Eller om man så vill, det väsen som bevisligen i sonens framträdande bevisar sin suveränitet, kraft och förmåga. Som visat sin dynamos. Och även därmed sin egen existens. Detta visar alltså på en process i vilken mannen och kvinnan är de ingående samverkande faktorerna och som samverkande faktorer frambringar en son.
För mig utgörs Gud av Fadern, sonen och den Heliga Anden. Att du beskriver Gud som en process får d själv stå för. Jag bryr mig inte om din tolkning så du kan sluta försöka få mig att tro på din snedvridna uppfattning.
Citat:
Så att säga att Gud kom till jorden i mänsklig form är väl inte helt korrekt. Gud bevisar bara sin existens i och med en sons framträdande. Processen påvisar sin exsistens genom den frambringade produkten. Man kan i produkten se att en process varit verksam. Därmed är Gud endast den process som frambringat Sonen. Hur det gått till förstår vi i talet där man använder begrepp som Fader och Ande. Och att Jesus säger att vi måste födas av Ande. Och vilka måste födas av ande? Jo, de som redan är födda, alltså vi. Vi måste således födas en gång till - och då av Ande. Men för att det skall vara möjligt så måste den himmelske Fadern avla oss i Anden så att Anden har något att föda fram.
Fortfarande din uppfattning som jag bryr mig föga om.. läs GT, orkar inte citera. Läs, du dör inte av det.
Citat:
Detta är fullständigt feltolkat. Han kom för att påvisa vilka synderna var och visade därmed på vilken väg vi hade att gå för att få liv. Han kom för våra synders skull, det är klart, men han kom inte för att dö för dem. Han blev mördad just därför att han påvisade synden. Hade han tigit om synden så hade ingen dödat honom. Men då han nu kom för att försöka få oss att sluta synda så mördade man honom. På så sätt kan man säga att han dog för våra synder - men han tog inte synderna på sig som om han tog straffet för de synder vi begått och begår. Straffet för en synd drabbar alltid förövaren. Om du kör i diket är det ju du som kör i diket. Jesus kan ju inte dö i ditt ställe för att du kör så vårdslöst så att du hamnar i diket. Det är alltid förövaren av synden som drabbas av dess följder.
Om det är din tolkning så...
Citat:
För det är ju så att synden är ju inte bara olika handligar utan är ett helt tankesystem och ett sätt att vara, ett väsende av liv (eller död om man så vill). Det väsendet har du ju kvar i dig om du inte tar emot den himmelske Fadens tankar som kommer till dig via ordet och gör dem till dina. Jesus kan dö hur verkligt som helst utan att det påverkar ditt inre sätt att tänka, vara och vilja. Är du inte född av Anden kan du inte ingå i livet.
Du vet ju inte äns vad tro är, ska du då tala om synd...?
Citat:
Men Peter, nu är det väl inte jag som är dum, det är ju du som är dum. För hur kan en människa uppstå som aldrig varit död? Man uppväcker väl inte de levande?
Men Petrus sa ju att Jesus hade dött... hur ska du ha det nu, du kan inte citera någon som motsäger dig själv... Sådana citat som motsäger din tolkning måste du ju som du hittills har gjort förkasta och
bara öppna ögonen som talar för din vilja och förhoppning lille Dag...
By the way, nu när du ändå är igång med ditt störda skrivande så väntar jag då fortfarande på svar för inläggen 76,,77,78 eller ska du blunda för dem helt eller?