Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det bär inte på någon syndaskuld alls. Köttet däremot kan inte ärva Guds rike. Därför måste alla människor födas på nytt - oavsett om det är ett barn eller en vuxen.
Så här skriver GT i Hes 18:19-20:
"19 Huru kunnen I nu fråga: "Varför skulle icke sonen bära på sin faders missgärning?" Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem; därför skall han förvisso få leva.
20 Den som syndar, han skall dö; en son skall icke bära på sin faders missgärning, och en fader skall icke bära på sin sons missgärning. Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma."
Alltså ljuger du! Lägg märke till att jag citerar från Gamla Testamentet.
Du är en mycket tokig och dum man. Med arvssynd menar jag inte att en son ärver sin faders missgärningar. Du hade begripit detta om du hade läst GT. Det står nämligen i 1:a moseboken. Du har fått det hela om bakfoten. Det är självklart att man inte ärver missgärningar på det viset, det är det heller ingen som tror, endast du. Jag kan inte uttrycka mig nog mycket om ditt behov att läsa GT. Du tappar en hel del poäng iom denna försumlighet.
Citat:
Vad kan ett spädbarn tro? Det begriper ju inte vad du predikar för det och inte kan det redogöra för sin tro heller.
Vem säger så? Är det Bibeln? Nej! Det är en förnuftsmässig definition på tron, som säger att man måste vara medveten om sin tro.
Citat:
NT skriver i Rom 10: 14-21 "
14 Men huru skulle de kunna åkalla den som de icke hava kommit till tro på? Och huru skulle de kunna tro den som de icke hava hört? Och huru skulle de kunna höra, om ingen predikade?
15 Och huru skulle predikare kunna komma, om de icke bleve sända? Så är ock skrivit: "Huru ljuvliga äro icke fotstegen av de män som frambär gott budskap!"
16 Dock, icke alla hava blivit evangelium lydiga. Esaias säger ju: "Herre, vem trodde vad som predikades för oss?"
17 Alltså kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord.
18 Jag frågar då: Hava de kanhända icke hört predikas? Jo visserligen; det heter ju: "Deras tal har gått ut över hela jorden, och deras ord till världens ändar."
19 Jag frågar då vidare: Har Israel kanhända icke
FÖRSTÅTT det? Redan Moses säger: "Jag skall uppväcka eder avund mot ett folk som icke är ett folk; mot ett hednafolk utan förstånd skall jag reta eder till vrede."
20 Och Esaias går så långt, att han säger: "Jag har låtit mig finnas av dem som icke sökte mig, jag har låtit mig bliva uppenbar för dem som icke frågade efter mig."
21 Men om Israel säger han: "Hela dagen har jag utsträckt mina händer
till ett ohörsamt och gensträvigt folk."
Den som ska komma till tro måste alltså förstå vad som predikas till honom/henne.
Ja, för en vuxen ja. Men nu är frågan om
barndop,
rätten att döpa barn. Den definition på tro som du härlder i dessa citat är endast menade för
vuxna. Defination av
tro hos
vuxna, att
den tron endast kan ske för Jesus ord. Men nu är det som sagt inte det som är frågan eller hur?
Citat:
"Tron är ju ingen egenskap som förutsätter människans medvetna medverkan."
Se här vad Gamla Testamentet skriveri Ordspråksboken kapitel 2:
Analysera mitt ctat, ord för ord. Tro är ingen
kvalitet som förutsätter människans medvetna medverkan i detta fall. En tro kan du aldrig vara medveten om hela tiden. Läs själv den första raden av din hänvisning:
Min son, om du tager emot mina ord och gömmer mina bud inom dig, dvs, tron är inget man går runt och är medveten om under hela livet, utan en moralisk lag man tänker på när man står inför ett val tex.
Citat:
Jodå så fungerar det med de materiella tingen, men vad gäller den nya födelsen som alla måste genomgå så är det efter vad var och en enskilt väljer att gå för väg.
Var och en skall få skörda det denne har sått. Ingen kan ärva frälsning av sin mor eller far. Det kommer an på var och en hurur denne lever sitt liv i relation till den himmelske Faderns vilja.
Ja men nu menar jag ursynden som arv. Barnet ärver synden, men är inte dess förmedlare förns under vuxen ålder, då det kan bli medvetet,
därefter väljer varje enskild väg.
Citat:
I det citatet säger Jesus bara "dessa små". Vilka dessa var står det ingenting om. Inte heller i textsammert5anhanget framgår det att det skulle gälla spädbarn.
Jo du lilla gubbe, de små som tror på Honom är inga mindre än
barnen, eftersom de kan
ta emot utan några förnuftiga invändningar! Kolla på dig själv bara! Du kommer med förnuftiga(

) invändningar Det är det som menas. Vad tolkar du det som, du och dina funderingar..!
Citat:
Ja Guds rike hör sådana till eftersom de inte har syndat och inte heller begriper något av det prästen står i predikostolen och predikar. Därför inte heller tror på någonting av det.
Men när barnet mognat till vuxen då är det under eget ansvar och måste rätta sig efter Guds vilja.
Allt som prästerna säger är inte galet. Det är ett faktum. Om du nu hyser någon sorts fientlighet gentemot präster så kan du inte låta det gå ut över andra genom diskussionen. Jag anser att du är mycket värre än prästerna. Du är spritt språngande galen. Du är en absurd människa. Väldigt knäpp. Raderna som jag hänvisade till är en direkt förklaring. Om du då inte lyssnar på det Jesus säger så har jag inte mycket mer att säga dig.
"Den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in"
Citat:
Det Petrus menar är deras avkomma. Alltså kommande släktled.
Nej, "Er gäller löftet och era barn." , dvs de vuxna och deras barn. Inget annat. Petrus talar inte i likheter eller gåtor. Han talade i direkt mening.
Citat:
Vad är det för "fria gåva" du skriver om?
Gåvan at få döpas;
Barn tar emot utan invändningar. De har inte en massa förnuftiga skäl att dröja och avvisa gåvan, vilket vuxna ofta tror sig ha. De har ingenting själva, och just därför har de den rätta värdigheten. hmmm, undrar vem som känner igen sig i detta citat..hmmm
Citat:
Varför ska barnen döpas? Du skrev ju nyss att Guds rike redan hörde dem till?
Därför att utan dopet kommer de inte till himlen. De måste döpas först.
Citat:
Du blandar ihop Jesu lära med judendommen. Ingen hedning behöver omskära sig. De som omskars var ju judarna. Det var ett förbundstecken mellan dem och deras Gud. Dopet är en begravning av det gamla som dött när det nya föddes i pånyttfödelsen.
Du har ju noll koll på varken det ena eller det andra. Det enda litterära som skiljer judar från kristna är att judar ej tror på att Jesus var Messias. GT är detsamma för både judar och kristna. Vi kallar den GT men judar kallar den tora. Du är så obildad inom detta att jag inte har lust att diskutera med dig.
Citat:
Barndopet är ingen gudstjänst utan en björntjänst mot barnet!
]"Frukta inte, ty jag har förlossat dig, jag har kallat dig vid ditt namn, du är min." vad är det som är svårt att förstå? varför dummar du dig?
Citat:
Det övriga du skrev skall jag, för din egen skull, inte kommentera...
Jasså