2006-04-30, 21:11
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Du är en skitkorv som man försöker skita ut men inte lyckas i första andetaget. Man sitter på toalettstolen och bara trycker och trycker men du går inte ut.

"Skitkorv"? Jag? Nä, det är inte jag? Det kanske är den där gurkan du stoppat upp?
2006-04-30, 21:30
Bannlyst
Dopet kommer ju ifrån djävulen (det mänskliga egot) så till vida att det inbegriper en tro på att yttre ritualer och exters har någonting med andlighet att göra.
Det spelar ingen roll hur mycket vi håller på och tramsar runt med fysiskt hokus pokus.
Wahabisterna inom islam tror att gud blir arg om män bär byxor som går nedanför anklarna. Kristna tror att barn går skärseld och eviga plågor till mötes om inte en präst mumlar och skvätter vatten på barnets huvud.

Men men.
People eat bloodsausage. They are morons.
2006-04-30, 22:30
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Och vad synd gör jag när jag håller min Faders bud?

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Efesierbrevet 2:8,9

Det är inte genom att följa lagen jag hävdar att du syndar, utan genom att lära ut osanningen att det är genom sina egna gärningar och i sin egen kraft man uppnår frälsning. Frälsningen får vi av nåd och nåd allena.

Citat:
Ser du hur nära Jesus jag står i min tro och förkunnelse. Och det skäms jag inte för. Jag tycker väldigt bra om Jesus.

Jag betvivlar inte din tro eller övertygelse, men det du predikar är vantolkningar av Guds ord. Det är inte genom det vi själva presterar vi får nåd och syndernas förlåtelse. Vi kan aldrig förtjäna den nåd Jesus visade när han dog på korset.
2006-05-01, 09:38
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldhedenMasive
Dopet kommer ju ifrån djävulen (det mänskliga egot) så till vida att det inbegriper en tro på att yttre ritualer och exters har någonting med andlighet att göra.
Det spelar ingen roll hur mycket vi håller på och tramsar runt med fysiskt hokus pokus.
Wahabisterna inom islam tror att gud blir arg om män bär byxor som går nedanför anklarna. Kristna tror att barn går skärseld och eviga plågor till mötes om inte en präst mumlar och skvätter vatten på barnets huvud.

Det ligger mycket i det du säger. Bra formulerat! Livet går ju naturligtvis vidare ändå. D.v.s. oavsett om prästskallen bestänker ett barn eller inte så har de sina tankar ändå. Det som har betydelse är hur den enskilde individen bestämmer sig för att tänka, säga och göra.

Det är som med äktenskapet. Det enda en prästskalle kan göra är att välsigna det som är på gång mellan mannen och kvinnan. Prästens mumlande och slängande med armar och rökelsekar osv. har ingen som helst betydelse på deras förhållande, eller ens startar upp det, annat än för den skrockfulle och vilsegångne proselyten.

Så dopet är inget som ändrar på något inre hos människan eller i hennes relation till sanning och rättfärdighet = den himmelske Fadern. Dopet, om det skall genomföras, skall ske som en bildlig begravning, symbolisk, av det gamla livet och en bekräftelse på att individen bestämt sig för att tänka, säga och göra något som är bättre än det hon tidigare gjorde. Så att hon i dopet vill begrava det gamla och uppstå därifrån till det nya.

.
2006-05-01, 09:47
Bannlyst
Citat:
Så dopet är inget som ändrar på något inre hos människan eller i hennes relation till sanning och rättfärdighet = den himmelske Fadern. Dopet, om det skall genomföras, skall ske som en bildlig begravning, symbolisk, av det gamla livet och en bekräftelse på att individen bestämt sig för att tänka, säga och göra något som är bättre än det hon tidigare gjorde. Så att hon i dopet vill begrava det gamla och uppstå därifrån till det nya.

Men här är då dopet en symbolhandling vars syfte är att fungera som ett fint minne och en emotionell påminnelse om vilka nya värden man nu anser sig leva efter.(vi snackar vuxendop här alltså)
Många religiösa verkar ju dock anse att ritualen vid barnadopet sätter ett metafysiskt orsaktssammanhang i rörelse.
Blir barnet inte döpt, ja då går det illa.

Det är denna tro som jag tycker är väldigt barnslig. Genom intuition och förmåga till abstrakt tänkande så kommer man till slutsatsen att dessa olika kulturella beteenden och ritualer rimligtvis inte kan ha någonting med den "andliga utvecklingen" att göra. Och nu talar jag i egenskap av andlig flummare här.
2006-05-01, 09:53
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Efesierbrevet 2:8,9

Det är inte genom att följa lagen jag hävdar att du syndar, utan genom att lära ut osanningen att det är genom sina egna gärningar och i sin egen kraft man uppnår frälsning. Frälsningen får vi av nåd och nåd allena.

Se där! hur du ställer Paulus egna teser upp emot Jesu underbara lära! Ett citat från Jesu egna ord fick du, och genast kontrar du med Paulus för att göra om intet Jesu förkunnelse.

Nåväl, jag står på Jesus sida i denna fråga. Att du valt Paulus får bli ditt dilemma. Jag älskar Jesus.

Citat:
Jag betvivlar inte din tro eller övertygelse, men det du predikar är vantolkningar av Guds ord. Det är inte genom det vi själva presterar vi får nåd och syndernas förlåtelse.

"Vantolkningar"? Är ett citat direkt av Jesu egna ord "vantolkningar"? Du är förryckt och vilsegången. Du står emot den helige Ande och försöker få Jesus till en lögnare då du själv går djävulens ärende. Hade du varit Jesu lärjunge så hade du ju ställt dig på Jesus sida och inte som nu försöker dementera hans lära med Paulus egna påhittade teser.

Citat:
Vi kan aldrig förtjäna den nåd Jesus visade när han dog på korset.

Nåd på korset? Han blev ju mördad! Ett mord löser inte dina problem. Om du skall bli rättfärdig i ditt leverne så måste du själv välja att leva rättfärdigt. För om din rättfärdighet inte övergår de skriftlärdes så skall du inte komma in i Guds rike. Väljer du inte att leva rättfärdigt så blir du utanför - och där skall vara gråt och tandagnisslan.
Så lyder det heliga evangeliet! Amen.

.
2006-05-01, 10:03
Medlem
Dags avatar
Citat:
Det är denna tro som jag tycker är väldigt barnslig. Genom intuition och förmåga till abstrakt tänkande så kommer man till slutsatsen att dessa olika kulturella beteenden och ritualer rimligtvis inte kan ha någonting med den "andliga utvecklingen" att göra. Och nu talar jag i egenskap av andlig flummare här.

Nja, flummare är du inte när du resonerar så. Det andliga inre livet och dess utveckling har inte med yttre attribut att göra. Jag menar det som är utanpåverk påverkar inte det inre. De yttre ritualerna är mera symboler för något som sker i det inre. Det yttre kan aldrig påverka det inre. Det har sin egen dynamik.

Det farliga är när folk tror att det yttre ritualerna ÄR det inre. För då kan man ju utöva det yttre ritualerna utan att det inre finns där. - och oftast är det så kyrkorna har tänkt sig det hela för att kunna dölja hur eländigt det är där inne hos dem själva. Så genom att deltaga och utöva en massa ritualer så behöver de inte ha andligt liv därinne.

Vad jag menar med att gå åt barndopet är ju därför att prästskallarna ljuger i folk att, som du också skriver, om barnet inte döpts så går det illa för barnet. Det är ju helt fel! - ja att det skulle gå illa för barnet om det inte döps. Dopet, skvättandet med vatten, påverkar ingenting. Det har ingenting med Gud att göra. Barnet tänker, säger och gör ändå efter sin egen fria vilja.

Men genom att stoppa in ytterligare betydelser i dopet kan prästerna få det till att gälla för snart vad som helst och klentrogna springer sen bena av sig för att deltaga med sina barn i dessa djävulska ritualer, bländverk, som inte hjälper ett skvatt.

Nä, någon flummare är du inte. Du tänker helt riktigt. Gud har verkligen välsignat dig med ett stort förstånd och djup vishet.

.
2006-05-01, 10:05
Bannlyst
Citat:
Jag betvivlar inte din tro eller övertygelse, men det du predikar är vantolkningar av Guds ord. Det är inte genom det vi själva presterar vi får nåd och syndernas förlåtelse. Vi kan aldrig förtjäna den nåd Jesus visade när han dog på korset.

Nu får vi dock tänka på att bibeln, dessa "guds ord" som du talar om, är ett redaktionellt material och ingalunda någon slags metafysisk manifestering av den store gudens privata anteckningar. Det är på sin plats att vara lite kritisk här och där och tänka självständigt. Man kan också tjäna på att jämföra Jesus ord med vad som sägs av andra trosinriktningars grundare.
De ursprungliga texterna har det sållats bland ett antal gånger under historien.

"At the order of pope Damasus I, Jerome translated the 27 books into Latin (Vulgate). Augustine in the fifth century listed the 27 books in his work, "On Christian Learning". Those 27 books were later declared at the Council of Hippo in 393 CE and at Third Council of Carthage in 397 CE. The same councils also declared the list of Old Testament books which now become Catholic Old Testament. The sixth Council of Carthage in 419 CE repromulgated the (same) canon of Bible. It can be said that the 27 books of New Testament (together with Catholic Old Testament books) were determined in the fourth century. Among the 27 books, seven (James, Jude, Hebrews, 2 Peter, 2 & 3 John and Revelation) books entered the list after some disputes. They are more or less the same as "deuterocanonical" books of Catholic Old Testament (which were dropped from most of Protestant Old Testament). The above councils also show the authority of the Church to define which books belong to Old and New Testaments."

http://mafg.home.isp-direct.com/bible02.htm
2006-05-01, 10:23
Medlem
Dags avatar
Citat:
Nu får vi dock tänka på att bibeln, dessa "guds ord" som du talar om, är ett redaktionellt material och ingalunda någon slags metafysisk manifestering av den store gudens privata anteckningar. Det är på sin plats att vara lite kritisk här och där och tänka självständigt. Man kan också tjäna på att jämföra Jesus ord med vad som sägs av andra trosinriktningars grundare.
De ursprungliga texterna har det sållats bland ett antal gånger under historien.

Appropå Guds ord och därmed bibelöversättningar. På min hemsida har jag lagt ut en text jag hittade en gång.
http://www.sanningen.nu/oversfragan1878.html

.
2006-05-01, 11:44
Bannlyst
Citat:
Appropå Guds ord och därmed bibelöversättningar. På min hemsida har jag lagt ut en text jag hittade en gång.

.

Det var ju storartat att man satt och postväxlade med mannen bakom "Jesus i förståelsens ljus". Hade din sida bookad i "andligt mappen" för länge sedan.
Skall kolla upp din nya sida.
2006-05-01, 13:00
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:

.
Tyvärr är texten inte så särskilt intressant. Den lyfter fram frågan kring vilken grundtext som skall översättas och lyfter fram Textus Receptus. Det finns en grupp kristna i Sverige idag som hänvisar till denna handskriftstradition. En del av dem ligger bakom den s k Reformationsbibeln, en revision av Karl XII:s bibelöversättning som byggde på de handskrifter man hade till hands.

Under fornkyrkans tid förstördes massor med bibelavskrifter. Förföljarna brände upp dem. När sedan kristen tro blev tillåten igen, hade kyrkan en brist på bibelavskrifter. Man masskopierade de verk man hade. Jag menar att vännerna av Textus Receptus missar, är att man masskopierade mindre bra avskrifter. Antalet avskrifter som visar en viss sak är av begränast värde. Det gäller att ha kunskap i att bedöma vilka handskrifter som är trovärdiga.

I modern tid har man funnit fler handskrifter. Man har utvecklat en vetenskap kring vilka handskrifter som är mest trovärdiga. (Man har lärt sig vilken typ av avskriftsfel som är vanliga, man kan bedöma handskrifters ålder osv). Moderna bibelöversättare använder därför en s k ecklektisk text. (Skillnaderna skall dock inte överskattas. Redan på medeltiden hade man en vettig grundtext, men den moderna är ännu bättre!)

NT 81 och Folkbibeln bygger på en ecklektisk grundtext, i första hand Nestle-Aland:s text (NA25-26/A2-3) upplagan.

Jag har fått läsa debattinlägg från Reformationsbibelns anhängare där argumenterar för att de andra bibelöversättarna bygger på en felaktig text där skillnaderna i själva verket bygger på olika sätt att översätta samma text. Trots allt: Under Karl XII:s tid hade man inte lika goda kunskaper i grekiska eller i tidshistoria. Jag är glad över att se den iver de har att kämpa för den sanna kristna tron. Men jag beklagar att de kanske inte lägger ner energin på rätt saker...
2006-05-01, 20:42
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Det bär inte på någon syndaskuld alls. Köttet däremot kan inte ärva Guds rike. Därför måste alla människor födas på nytt - oavsett om det är ett barn eller en vuxen.

Så här skriver GT i Hes 18:19-20:
"19 Huru kunnen I nu fråga: "Varför skulle icke sonen bära på sin faders missgärning?" Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem; därför skall han förvisso få leva.

20 Den som syndar, han skall dö; en son skall icke bära på sin faders missgärning, och en fader skall icke bära på sin sons missgärning. Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma."

Alltså ljuger du! Lägg märke till att jag citerar från Gamla Testamentet.
Du är en mycket tokig och dum man. Med arvssynd menar jag inte att en son ärver sin faders missgärningar. Du hade begripit detta om du hade läst GT. Det står nämligen i 1:a moseboken. Du har fått det hela om bakfoten. Det är självklart att man inte ärver missgärningar på det viset, det är det heller ingen som tror, endast du. Jag kan inte uttrycka mig nog mycket om ditt behov att läsa GT. Du tappar en hel del poäng iom denna försumlighet.

Citat:
Vad kan ett spädbarn tro? Det begriper ju inte vad du predikar för det och inte kan det redogöra för sin tro heller.
Vem säger så? Är det Bibeln? Nej! Det är en förnuftsmässig definition på tron, som säger att man måste vara medveten om sin tro.

Citat:
NT skriver i Rom 10: 14-21 "
14 Men huru skulle de kunna åkalla den som de icke hava kommit till tro på? Och huru skulle de kunna tro den som de icke hava hört? Och huru skulle de kunna höra, om ingen predikade?

15 Och huru skulle predikare kunna komma, om de icke bleve sända? Så är ock skrivit: "Huru ljuvliga äro icke fotstegen av de män som frambär gott budskap!"

16 Dock, icke alla hava blivit evangelium lydiga. Esaias säger ju: "Herre, vem trodde vad som predikades för oss?"

17 Alltså kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord.

18 Jag frågar då: Hava de kanhända icke hört predikas? Jo visserligen; det heter ju: "Deras tal har gått ut över hela jorden, och deras ord till världens ändar."

19 Jag frågar då vidare: Har Israel kanhända icke FÖRSTÅTT det? Redan Moses säger: "Jag skall uppväcka eder avund mot ett folk som icke är ett folk; mot ett hednafolk utan förstånd skall jag reta eder till vrede."

20 Och Esaias går så långt, att han säger: "Jag har låtit mig finnas av dem som icke sökte mig, jag har låtit mig bliva uppenbar för dem som icke frågade efter mig."

21 Men om Israel säger han: "Hela dagen har jag utsträckt mina händer
till ett ohörsamt och gensträvigt folk."

Den som ska komma till tro måste alltså förstå vad som predikas till honom/henne.
Ja, för en vuxen ja. Men nu är frågan om barndop, rätten att döpa barn. Den definition på tro som du härlder i dessa citat är endast menade för vuxna. Defination av tro hos vuxna, att den tron endast kan ske för Jesus ord. Men nu är det som sagt inte det som är frågan eller hur?

Citat:
"Tron är ju ingen egenskap som förutsätter människans medvetna medverkan."
Se här vad Gamla Testamentet skriveri Ordspråksboken kapitel 2:
Analysera mitt ctat, ord för ord. Tro är ingen kvalitet som förutsätter människans medvetna medverkan i detta fall. En tro kan du aldrig vara medveten om hela tiden. Läs själv den första raden av din hänvisning: Min son, om du tager emot mina ord och gömmer mina bud inom dig, dvs, tron är inget man går runt och är medveten om under hela livet, utan en moralisk lag man tänker på när man står inför ett val tex.

Citat:
Jodå så fungerar det med de materiella tingen, men vad gäller den nya födelsen som alla måste genomgå så är det efter vad var och en enskilt väljer att gå för väg.

Var och en skall få skörda det denne har sått. Ingen kan ärva frälsning av sin mor eller far. Det kommer an på var och en hurur denne lever sitt liv i relation till den himmelske Faderns vilja.
Ja men nu menar jag ursynden som arv. Barnet ärver synden, men är inte dess förmedlare förns under vuxen ålder, då det kan bli medvetet, därefter väljer varje enskild väg.

Citat:
I det citatet säger Jesus bara "dessa små". Vilka dessa var står det ingenting om. Inte heller i textsammert5anhanget framgår det att det skulle gälla spädbarn.
Jo du lilla gubbe, de små som tror på Honom är inga mindre än barnen, eftersom de kan ta emot utan några förnuftiga invändningar! Kolla på dig själv bara! Du kommer med förnuftiga( ) invändningar Det är det som menas. Vad tolkar du det som, du och dina funderingar..!

Citat:
Ja Guds rike hör sådana till eftersom de inte har syndat och inte heller begriper något av det prästen står i predikostolen och predikar. Därför inte heller tror på någonting av det.
Men när barnet mognat till vuxen då är det under eget ansvar och måste rätta sig efter Guds vilja.
Allt som prästerna säger är inte galet. Det är ett faktum. Om du nu hyser någon sorts fientlighet gentemot präster så kan du inte låta det gå ut över andra genom diskussionen. Jag anser att du är mycket värre än prästerna. Du är spritt språngande galen. Du är en absurd människa. Väldigt knäpp. Raderna som jag hänvisade till är en direkt förklaring. Om du då inte lyssnar på det Jesus säger så har jag inte mycket mer att säga dig. "Den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in"

Citat:
Det Petrus menar är deras avkomma. Alltså kommande släktled.
Nej, "Er gäller löftet och era barn." , dvs de vuxna och deras barn. Inget annat. Petrus talar inte i likheter eller gåtor. Han talade i direkt mening.

Citat:
Vad är det för "fria gåva" du skriver om?
Gåvan at få döpas; Barn tar emot utan invändningar. De har inte en massa förnuftiga skäl att dröja och avvisa gåvan, vilket vuxna ofta tror sig ha. De har ingenting själva, och just därför har de den rätta värdigheten. hmmm, undrar vem som känner igen sig i detta citat..hmmm

Citat:
Varför ska barnen döpas? Du skrev ju nyss att Guds rike redan hörde dem till?
Därför att utan dopet kommer de inte till himlen. De måste döpas först.

Citat:
Du blandar ihop Jesu lära med judendommen. Ingen hedning behöver omskära sig. De som omskars var ju judarna. Det var ett förbundstecken mellan dem och deras Gud. Dopet är en begravning av det gamla som dött när det nya föddes i pånyttfödelsen.
Du har ju noll koll på varken det ena eller det andra. Det enda litterära som skiljer judar från kristna är att judar ej tror på att Jesus var Messias. GT är detsamma för både judar och kristna. Vi kallar den GT men judar kallar den tora. Du är så obildad inom detta att jag inte har lust att diskutera med dig.

Citat:
Barndopet är ingen gudstjänst utan en björntjänst mot barnet!
]"Frukta inte, ty jag har förlossat dig, jag har kallat dig vid ditt namn, du är min." vad är det som är svårt att förstå? varför dummar du dig?

Citat:
Det övriga du skrev skall jag, för din egen skull, inte kommentera...
Jasså

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in