2006-04-29, 17:46
Medlem
Dags avatar
Barndopet är ifrån djävulen och hans präster. Det finns inte i bibeln.

Det enda som nämns i bibeln är vuxendop.
2006-04-29, 18:30
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag

Du och jag tycks inte ha samma bibel. I min bibel förekommer faktiskt inte ordet "vuxendop" en enda gång! Vilken bibelöversättning använder du?
2006-04-29, 19:09
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Du och jag tycks inte ha samma bibel. I min bibel förekommer faktiskt inte ordet "vuxendop" en enda gång! Vilken bibelöversättning använder du?

Nja, det står: "Den som tror och bliver döpt." Och som alla vet så vet eller tror det lilla barnet ingenting om detta.

Och dopet har med begravning att göra och inte begutning.
2006-04-29, 20:25
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Nja, det står: "Den som tror och bliver döpt." Och som alla vet så vet eller tror det lilla barnet ingenting om detta.

Och dopet har med begravning att göra och inte begutning.
I Nya testamentet står det (jag transkiberar): "ho pistevsas kai baptistheis sothesetai" (Mk 16:16) - och som alla som lärt sig grekiska vet, ett språkets presens particip anger en pågående form, till skillnad från de finita verben. Mk 16:16 kan m a o inte användas för att styrka påståendet att tron måste komma före dopet. (I och för sig menar Martin Luther att de små barnen tror. Jesus säger att vi skall låta barnen komma till honom - och utan tro kan ingen nalkas Gud.).
2006-04-29, 21:39
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:

Visserligen har även jag en baptistisk dopsyn, men jag tycker att du går lite väl långt du hävdar att barndopet kommer från djävulen och hans präster.

Dopet härstammar ju från judiska reningscermonier och de ursprungliga dopen var inte nödvändigtvis engångsföreteelser, vilket ju många anser att dagens kristna dop bör vara.

Eftersom det enligt bibeln inte är genom något vi själva presterar som vi får frälsning så är det helt rimligt att anta att det är dopet i sig som är renande och att barndop är giltliga dop.

Själv skulle jag aldrig tvinga mina barn, den dag jag får några, min egen religion genom att döpa dem som barn. Jag anser att dopet bör vara ett eget aktivt val gjort av en person som förstår dopets innebörd. Dock anser jag att vi bör försöka visa kärlek mod de bröder och systrar i kristus som har en annan uppfattning om dopet. Att beskylla andra kristna för att gå djävulens ärenden är knappast förenligt med kristen medmänsklig kärlek.
2006-04-29, 22:59
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

Ordet vuxendop nämns inte som sagt, däremot står det att det är familjer som döps och i familjer ingår barnen förståss så därför döptes både vuxna och barn på samma gång

Nu kan man ju i och för sig invända och säga att i fornkyrkan var man tvungen att undervisas i 3 år innan man blev döpt på påskdagen i fina vita kläder men det den världsvida kyrkan har framhållit är att även barn får döpas.

Allt utgår ifrån dop och missionsbefallningen i Matt 28:18-20
Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar:
döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn
och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er.
Och jag är med er alla dagar till tidens slut
2006-04-30, 11:52
Medlem
Dags avatar
Citat:
Mk 16:16 kan m a o inte användas för att styrka påståendet att tron måste komma före dopet. (I och för sig menar Martin Luther att de små barnen tror. Jesus säger att vi skall låta barnen komma till honom - och utan tro kan ingen nalkas Gud.).

Jesus säger ju att en människa måste födas på nytt. Alltså räcker det inte med att födas en gång, alltså till ett barn av kött och blod. Utan detta födda barn måste födas en gång till. Och när det nya föds dör det gamla. Det gamla måste begravas. Denna typ av begravning sker i dopet, baptisto. Alltså i vatten begrava, neddoppa.

Således kommer först predikan. Sen kommer tron på det som sagts i predikan för tron kommer av predikan. Detta förutsätter att den som åhör predikan måste förstå det som predikas för att denne skall kunna sätta tro till det. Därför måste det nya komma före att det gamla dör.
2006-04-30, 12:11
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
...Det gamla måste begravas. Denna typ av begravning sker i dopet, baptisto. Alltså i vatten begrava, neddoppa.
Dag, du får det att verka som om det grekiska verbet skulle handla om begravning. Det är svårt att se. Det grekiska ordet används främst (i koinegrekiskan i stort) om att tvätta (ibland i religiös mening såsom den judiska rituella tvättningen) och, i främst nytestamentliga sammanhang, används ordet om att döpa. Det har en tredje betydelse såsom sinnebild för martyrium. Språkligt sett har det inte med begravning att göra.

Jag ser med gillande det liturgiska bruk som dop med nedsänkning innebär. Det är pedagogiskt och visar att dopet innebär att man dör och uppstår med Kristus. Så döptes även barn i Sverige för länge sedan. Men eftersom det var svårt att erbjuda barnen värme i medeltida kyrkor i norra Europa, upphörde det bruket. Teologerna fann - och jag instämmer - att vattenbegjutning kan användas. Det omfattar innebörden i det grekiska baptisthein.
2006-04-30, 12:34
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Eftersom det enligt bibeln inte är genom något vi själva presterar som vi får frälsning.

Jag ser att du är besatt av lögnens ande. För Jesus hade en helt annan uppfattning;
"19 Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda.

20 Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva blottade.

21 Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bliva uppenbart att hans gärningar äro gjorda i Gud."

"21 Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och skall uppenbara mig för honom."

"17 I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda.

18 Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

19 Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket.

20 Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket."

Och Johannes fyller i:
"16 Ty allt som är i världen, köttets begärelse och ögonens begärelse och högfärd över detta livets goda, det är icke av Fadern, utan av världen.

17 Och världen förgår och dess begärelse, men den som gör Guds vilja, han förbliver evinnerligen."

Citat:
så är det helt rimligt att anta att det är dopet i sig som är renande och att barndop är giltliga dop.

Dopet är ingen "rening"! Dopet är en begravning. Barndopet är från djävulen och hans präster och det finns inte i bibeln.

Citat:
Dock anser jag att vi bör försöka visa kärlek mod de bröder och systrar i kristus som har en annan uppfattning om dopet. Att beskylla andra kristna för att gå djävulens ärenden är knappast förenligt med kristen medmänsklig kärlek.

Nä, för dig går ju vilka lögner som helst lika bra att tolerera. Men du förstår jag har inte fått mitt uppdrag från dig utan ifrån Jesus och då är det hans lära som jag predikar. I detta ingår att förklara vad som är lögn = vad som kommer från djävulen. Och djävulen är lögnens fader enligt samme Jesus.

Att din moral är så utslätad att den förlorat sin sälta får du ju själv ta konsekvenserna av, men försök inte få mig ner i samma dike och avgrund du kravlar runt i.

"Medmänsklig kärlek" ??? Vad är det för skitprat? Som om sanningen inte skall predikas bara för att vissa avfällingar inte vill höra sanningen. Bibeln lär ju att vi visst måste predika sanningen. Men du har tydligen inte läst bibeln alls.

"7 Dig, du människobarn, har jag satt till en väktare för Israels hus, för att du å mina vägnar skall varna dem, när du hör ett ord från min mun.

8 Om jag säger till den ogudaktige: "Du ogudaktige, du måste dö", och du då icke säger något till att varna den ogudaktige för hans väg, så skall väl den ogudaktige dö genom sin missgärning, men hans blod skall jag utkräva av din hand.

9 Men om du varnar den ogudaktige för hans väg, på det att han må vända om ifrån den, och han likväl icke vänder om ifrån sin väg, då skall visserligen han dö genom sin missgärning, men du själv har räddat din själ.

10 Och du, människobarn, säg till Israels hus: I sägen så: "Våra överträdelser och synder tynga på oss, och vi försmäkta genom dem. Huru kunna vi då bliva vid liv?"

11 Men svara dem: Så sant jag lever, säger Herren, Herren, jag har ingen lust till den ogudaktiges död, utan fastmer därtill att den ogudaktige vänder om från sin väg och får leva. Så vänden då om, ja, vänden om från edra onda vägar; ty icke viljen I väl dö, I av Israels hus?"

.
2006-04-30, 12:46
Medlem
Dags avatar
Citat:
Dag, du får det att verka som om det grekiska verbet skulle handla om begravning. Det är svårt att se.

Ja, jag förstår - du har svårt att se. Men om du skulle köpa ögonsalva av Jesus, då kanske du såg bättre...

Nu är ju den sortens begravning bara en symbolisk handling. Men handlingen är att, som du själv antyder: "att dopet innebär att man dör och uppstår med Kristus". Med resevationen att du borde ha dött innan du begravs. Att begrava de levande tilltalar inte mig.

För det är väl alltid de levande som har att begrava de döda och inte som i din föreställningsvärld att de döda begraver de levande... ?
2006-04-30, 12:54
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ja, jag förstår ...
OK! Bra att du vet! Då kan du ge mig ett enda exempel - från de nytestamentliga skrifterna eller i koinegrekiskan för övrigt - på att orden baptitso används synonymt med "begrava".
2006-04-30, 12:58
Medlem
Dags avatar
Ja, men jag förklarade ju för dig att det är när den gamla människan dör som hon måste begravas.

Och det gamla hos henne dör ju när hon föds på nytt, när hon föds av Ande. Det är ju här dopet kommer in som en begravning. Baptisto betyder: i vatten neddoppa, i vatten begrava.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in