2007-02-08, 14:00
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Peter, ska du till himlen?
Det borde du veta, fråga Jesus, du har ju en gång hävdat att du har samtalat med Honom. Då kan du göra på samma sätt nu. Hur gör du? Skickar Fax? Sms?

Citat:
Därmed sätter jag punkt för all debatt med dig i fortsättningen. Jesus har sagt åt mig att inte fortsätta debatten med dig eftersom du är så oförskämd.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=5251201&postcount=33

Håll ditt löfte då. Och pina mig inte med din satanistiska illära.
2007-02-08, 14:16
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Det borde du veta, fråga Jesus, du har ju en gång hävdat att du har samtalat med Honom. Då kan du göra på samma sätt nu. Hur gör du? Skickar Fax? Sms?

Håll ditt löfte då. Och pina mig inte med din satanistiska illära.
Jesu egna ord är inte satanistiska.
Dessutom är du oförskämd mot de som tror på Jesus. Så gjorde aldrig Jesus.
2007-02-08, 14:18
Medlem
Dags avatar
Citat:
Det borde du veta, fråga Jesus, du har ju en gång hävdat att du har samtalat med Honom.
Nu ställde jag frågan om du skulle till himlen. Inte vad Jesus lärde ut i frågan.
2007-02-08, 14:19
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Jesu egna ord är inte satanistiska.
Dessutom är du oförskämd mot de som tror på Jesus. Så gjorde aldrig Jesus.
Jag har inte sagt nåt om Jesu ord. Din tolkning av Hans ord tycker jag är minst sagt förkastliga. Men största problemet är att du på inga grunder hävdar att du har rätt. De förklaringar du kommer med är helt bizarra.

Men men, orka inte diksutera det. Håll det du har lovat nu, och som du har blivit tillsagd att göra.
2007-02-08, 14:20
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Nu ställde jag frågan om du skulle till himlen. Inte vad Jesus lärde ut i frågan.
Du fick mitt svar.
2007-02-08, 14:39
Medlem
Dags avatar
Citat:
Du fick mitt svar.
Ja, jag ser ju att du undviker sakfrågan. Möjligen att du vet om att du har fel och jag har rätt när jag hävdar Jesu lära.

Men låt gå då att du gömmer dig bakom svaga skäl och barnsliga draperier. För min del får du gärna komma fram i ljuset och ta del i debatten. Men sluta med dina personagrepp för de leder dig själv bara i fördärvet.
2007-02-08, 14:44
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ja, jag ser ju att du undviker sakfrågan. Möjligen att du vet om att du har fel och jag har rätt när jag hävdar Jesu lära.

Men låt gå då att du gömmer dig bakom svaga skäl och barnsliga draperier. För min del får du gärna komma fram i ljuset och ta del i debatten. Men sluta med dina personagrepp för de leder dig själv bara i fördärvet.
nu växer inläggen igen. Jag vill inte ha några meningslösa diskussioner har jag sagt.

Och dessutom måste du hålla det som Jesus har sagt att du ska göra: aldrig mer debattera med mig... för, du ljuger väl inte om det?
2007-02-08, 17:09
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Jag har svårt att tro att ståndpunkten du beskriver är särskilt vanlig bland högkyrkliga. Från deras håll har jag snarare hört invändningar mot att "döpa på löpande band".

I stort sett delar högkyrkliga dock den allmänna synen bland engagerade i Svenska kyrkan: Gud verkar i dopet. Barnet döps in i Kristi gemenskap. Barnet förstår inte särskilt mycket, men det är på liknande sätt som med det svenska medborgarskapet som barnet inte heller förstår särskilt mycket av när det föds.

För övrigt: Kyrkan kan inte mäta människors tro. I Svenska kyrkans dopordning får föräldrar en fråga: "Vill ni att ert barn skall döpas till denna tro (hänvisning till apostoliska trosbekännelsen, min anm.) och leva med församlingen i Kristi gemenskap?" Vill man inte, så blir det inget dop. Skulle kyrkan vägra att döpa barn när föräldrarna ändå säger att de vill att barnet skall döpas till den kristna tron?

Jag har inga barn, men för mig hade det varit självklart att döpa dem som små. Jag hade ansett det som ett övergrepp att förbjuda mig. Som förälder vill jag ge det bästa till mina barn. Barnet får senare ta ställning till om de grundvärderingar jag ville ge som förälder var vettiga. Det gäller både den kristna tron, etiska värderingar, politisk uppfattning, människosyn, pedagogisk grundsyn mm. Varför skulle föräldrar förbjudas just att döpa men inte att vittna om sin ateistiska åskådning?

OK, jag förstår vad du menar, men då jag använde mig av ordet "högkyrklig miljö" refererade jag till min hustrus släkt och inte till medlemmar av SvK i allmänhet.

Då min son döptes var jag som sagt inte ens närvarande, p.g.a. en flera år lång konflikt med brackorna i min frus släkt, men barnet döptes likaväl, utan att jag hade någon som helst talan där.

I övrigt håller jag med om det du säger om ställningstagande till grundvärderingar. Mina barn ska självklart få veta var jag står då de blir gamla nog att ta åt sig denna information.
2007-02-08, 17:09
Medlem
Mysonoxens avatar
Dubbelpost, tjall med flashback servern?
2007-02-08, 17:18
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
BRA!

Ja, nån gång ska väl sanningen segra.

Man får göra vad man kan innan vi alla tvingas vända oss mot Mekka...
2007-02-08, 17:35
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jag har inte sagt nåt om Jesu ord. Din tolkning av Hans ord tycker jag är minst sagt förkastliga. Men största problemet är att du på inga grunder hävdar att du har rätt. De förklaringar du kommer med är helt bizarra.

Men men, orka inte diksutera det. Håll det du har lovat nu, och som du har blivit tillsagd att göra.
Jesus är mer flexibel än du tror...
2007-02-08, 19:26
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Jesus är mer flexibel än du tror...
haha, ännu ett bevis på det jag alltid har ankalgat dej för: du omformar och skulle kunna hugga uhjäl och hacka sönder Jesus lära för att få den att passa in i din snäva och trånga uppfattning.

Du är en Jesusmördare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in