2020-06-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Det stämmer naturligtvis att män är överrepresenterade i dödsolyckor. Den statistiken kan inte förnekas.
Dock skall man nog lyssna till en yrkeschaufför som befinner sig på vägarna hela tiden. de upplever tillspetsade situationer varje dag och ser oftast och könet bakom ratten.
Och deras uppfattning stämmer med min. Åtta gånger av tio när det "uppstår" en knepig situation i trafiken, på landsväg eller i stan, handlar det om kvinnor bakom ratten.
Varför? Vet inte. Men tror att de är FÖR försiktiga i vissa lägen, har svårt att följa trafikrytmen mm.
Nu kommer vissa bli sura, men jag har sett mycket, då jag haft körkort sedan början av 70-talet.

Bör väl vara allmänt känt att det är så. En del kan ju vara brist på rutin också då mannen normalt kör (utom på helgerna ibland)
Citera
2020-06-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Det stämmer naturligtvis att män är överrepresenterade i dödsolyckor. Den statistiken kan inte förnekas.
Dock skall man nog lyssna till en yrkeschaufför som befinner sig på vägarna hela tiden. de upplever tillspetsade situationer varje dag och ser oftast och könet bakom ratten.
Och deras uppfattning stämmer med min. Åtta gånger av tio när det "uppstår" en knepig situation i trafiken, på landsväg eller i stan, handlar det om kvinnor bakom ratten.
Varför? Vet inte. Men tror att de är FÖR försiktiga i vissa lägen, har svårt att följa trafikrytmen mm.
Nu kommer vissa bli sura, men jag har sett mycket, då jag haft körkort sedan början av 70-talet.

Det stämmer att många är För försiktiga. Men den här 19 åringen körde som en kille.
Citera
2020-06-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelNalle
Jag kan inte förstå hur vuxna människor kan sitta och slänga all denna skit på ungdomarna och i synerlighet föraren.
Nu får ni väl för fan ge er! Vad gjorde ni i 16 års ålder,satt ni hemma och så fint såg Mellon med mamma & pappa medan ni tryckte i lördagsgodiset eller?!
När man är i tonåren/ungvuxen är man ute och "skapar minnen" som man ska kunna bära med sig genom livet. I den åldern är man fri i sinnet,man håller på att bryta sig lös från föräldrarna och man försöker sin plats i livet.
När jag var 16 år,vilket är mer än 20 år sedan,var jag också ute mitt i nätterna,festade och ljög för mina föräldrar om övernattningar hos kompisar när de försökte hålla mig hemma.
Och man får inte glömma att detta är/var BARN! BARN som var på väg att växa upp. De hade inte samma tänk som oss vuxna,glöm inte det!
Detta är inget annat en enormt tragisk händelse med ENBART offer.

Mitt hjärta är fyllt av sorg för alla inblandade och Ni har mitt varmaste deltagande.♡

Självklart är det så som du skriver, tragiskt. Jag har dock blivit så jävla avtrubbad själv efter att 9 personer avlidit på liknande sätt, personer i min vänskaps/bekantskapskrets. Plus då alla andra man läser om ett par tre gånger om året.
De är alla "epa eller moppe-ungdomar", de älskar fart, lägger alla sina pengar på sin epa eller en framtida bil. Istället för att gå med i en klubb och köra bana så är det endast öppen väg och hastigheter långt över det tillåtna som gäller.
De enda jag tycker synd om här är föräldrarna och de absolut närmsta.
Vänner de har kommer fortsätta att köra som idioter nästa helg igen, trots denna tragiska händelse.

Jag skiter fullständigt i att de inte respekterar sina egna liv, men att inte respektera andra medtrafikanter eller sina föräldrar borde vara skäl nog för inlåsning.

Sen kan man göra annat som 16-åring, jag testade också en massa skit, men jag höll mig borta från motorsnubbarna efter att en polare kört en 125a alldeles för fort, tappade kontrollen och rakt in i en massa träd. Motorcykeln låg 25 meter ut på en åker varifrån polaren låg med bruten käke och krossad panna mitt på vägen och chippade efter luft. Han överlevde precis.
Ett tiotal år senare körde en bekant en mc på en relativt öde väg utanför stan, beräknades att han körde i ca 230km/h när en äldre man kom och skulle korsa vägen. Båda avled på plats, den äldre mannens huvud slets av i kollisionen.
Så det är inte bara att "samla på sig minnen", man förstör mångas liv i slutändan.

Var ren tur att det inte var en annan bil med i denna olycka, trots tidpunkt. Och som sagt, tragisk händelse med så många döda och två allvarligt skadade, men jag känner ingen direkt empati för just dem.

Respekterar man inte hastigheten och fordonet så är motorintresse ett dumt vägval.
Precis som att det är dumt att bli klättrare om man inte respekterar berget och höjden.
Citera
2020-06-01, 15:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXA
Det är väl ingen märkbar skillnad mellan en 15-åring/16-åring och en 19-åring.
Det är ju en enorm skillnad, den ena går i högstadiet, den andra har gått ut gymnasiet. Den ena är myndig, den andra fortfarande ett barn.
Dessutom var det ju tjejen som var den äldre, det är ju ganska ovanligt enligt min erfarenhet, tjejer brukar söka dig till äldre kolla för att de jämnåriga är tråkiga.
Citera
2020-06-01, 15:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Nej du behöver inte DNA-analys här, vart får ni allt ifrån.

Nej det vet inte jag, jag vet inte hur olycksplatsen ser ut, vi spekulerar i varför polisen säger som dom gör.

Är det totalkvaddade kroppar så kan det vara enda sättet att identifiera på, vad är det du motsätter dig med det?
Citera
2020-06-01, 15:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Upp och ner tror jag inte men det andra stämmer nog.

Jo bilen flög upp i luften knipsade en björk och landade upp och ner.
Citera
2020-06-01, 16:00
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är ju en enorm skillnad, den ena går i högstadiet, den andra har gått ut gymnasiet. Den ena är myndig, den andra fortfarande ett barn.
Dessutom var det ju tjejen som var den äldre, det är ju ganska ovanligt enligt min erfarenhet, tjejer brukar söka dig till äldre kolla för att de jämnåriga är tråkiga.
19-åringen kanske agerade svarttaxi. Ser inte att någon av de andra följde henne på sociala medier
Citera
2020-06-01, 16:00
Medlem
Citat:

Hon var kanske syster/halvsyster? Kusin?
Vet att ni har koll på detta redan, jag har inte hunnit igenom hela tråden än, jobbar på't.
Citera
2020-06-01, 16:05
Medlem
XXAs avatar
Citat:

Juridiskt ja. Men annars är det väl inget speciellt som hinner hända mellan dessa år. Jag var personligen exakt likadan under högstadiet och gymnasiet. Klart dessa kan umgås.
Citera
2020-06-01, 16:10
Medlem
Citat:

Samtidigt kan det vara lite roligt att vara den som är äldre, och har körkort och tillgång till bil. Då blir man eftertraktad att umgås med! Men det troliga är väl ändå att det är ett äldre syskon eller kompis som ställt upp att köra mot betalning, typ bensinpengar och lite extra för besväret.
Citera
2020-06-01, 16:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jo, fast det förhindrar ju inte direkt 16-åringar från att köra utan körkort.
Jo det tror jag. Man blir inte lika het på att starta tidigt med att köra bil när man vet att det är långt bort i tiden. Man ställer in sig på det helt enkelt.
Det är nog inte jättevanligt att 16-åringar kör och så var det inte här heller vad jag förstått.
Citera
2020-06-01, 16:13
Medlem
chilly_c_canes avatar
Ni som lipar över det FRUKTANSVÄRDA i att en tjej kör i 150 på en kurvig länsväg - är ni blinda eller?
På filmen där hon kör i 150 är vägen RAK. Vad vet ni om hastigheten vid tillfället för själva olyckan?
Kör ni själva exakt lika fort på kurviga landsvägar som på t.ex motorvägar?
Och detta tjat om hur hon håller i ratten... håller ni tio i två från det att ni backar ut bilen ur garaget tills dess att ni parkerar igen eller?? Vem växlar åt er? Vem sköter GPS, musiken, AC:n osv? För ni TAR VÄL INTE ENA HANDEN FRÅN RATTEN???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in