2020-06-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
Oja, jag är en extremt dålig person för att jag dragit 150+ på en 70-väg när den är helt tom och bara jag i bilen, gud vilken dålig person jag är :-/

Det var det dummaste jag hört. Hur kan du veta att vägen är tom? Enskild väg där bara du har tillträde? Djur? Nedfallet träd på vägbanan?
Och ursäkten om att det bara är du i bilen är också korkad och fruktansvärt egoistisk. Den bil som du eventuellt krockar med då? Väx upp!
Citera
2020-06-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXA
Vem ska man döma förutom föraren? Någons fel var det uppenbarligen. Vad skulle passagerarna göra när det började gå för fort? Rycka ratten ifrån föraren? Låter inte det livsfarligt också?

Ska man döma? Är det en bra egenskap att tro man är bättre än andra människor?

Domstolen är det forum som dömer.
Citera
2020-06-03, 17:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Ska man döma? Är det en bra egenskap att tro man är bättre än andra människor?

Domstolen är det forum som dömer.

Fast med det resonemanget kan man ju aldrig diskutera någonting. Det finns alltid en myndighet av något slag som har det formella ansvaret för allting, men vi andra måste ju få TYCKA saker för det. Annars kan man lika gärna lägga ner alla diskussionsforum.
Citera
2020-06-03, 17:11
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Skriver sällan i såna här trådar. Är gammal och erfaren nog att förstå vad en sån här personlig katastrof innebär för dom anhöriga.

Att det sitter så pass många i denna tråd och slänger skit och spekulerar till höger och vänster säger en del om hur mentalt avtrubbade vissa är av sociala medier i kombination med en omogen hjärna.

Fyra personer omkommer i en tragisk olycka och ni lägger er energi på en jävla massa trams och dumheter. Ni borde skämmas. En del av er mognar kanske men vissa kommer alltid förbli idioter.
Dom som inte klarade sig hade kunnat vara bror, syster eller bästa vän till någon av er som skriver skit.
Fundera på hur ni skulle känna om det drabbade er. Då kanske ni tänker till innan ni skriver nästa gång.

Jag skiter fullständigt i vem som gjorde vad i denna olycka, vems fel det var osv...
Det är relevant för polisen och anhöriga som vill veta vad som hände. Övriga använder mest såna uppgifter till att sprida dynga.

Den som själv är fri från synd kastar första stenen. Många som skriver skit hade kunnat varit en av dom som dog. Livet är fullt av små felbeslut där man inte inser vad som kan gå snett. Särskilt när man är ung är det lätt att det blir en del såna beslut Man saknar erfarenhet och mognad att förstå vad som kan hända. Konsekvenstänk är sällan särskilt utvecklat när man är ung.

Jag har själv varit ung och dum och gjort saker bakom ratten som kunnat leda till dödsfall för ett flertal. Spelar ingen roll hur mycket någon talar om för en ung person vad som är farligt. Tyvärr tar man inte in det dom flesta gånger. I den åldern känner man sig osårbar.

Jag har varit inblandad i bilolyckor själv men aldrig orsakat någon. Har däremot kört berusad i min ungdom. Ren tur att det gick bra. Nu är man äldre och visare och vet att hålla hastigheten och inte göra dumheter bakom ratten. Tyvärr ser man dagligen även äldre bilförare som kör som idioter.

Jag är välbekant med olycksplatsen då jag bor i trakterna och har kört yrkesmässigt. Det är en knepig väg men tyvärr har man ett ansvar som förare att anpassa farten. Jag lägger dock ingen skuld på någon för det hade lika gärna kunnat varit jag i min ungdom som körde den bilen.

Tiden läker inte alla sår men man kan lära sig leva med ärren.

Mina tankar går till anhöriga och dom två som klarade sig. Alla har en oerhört tuff framtid att vänta.
Om någon av er läser detta så tänk på att det finns alltid ett ljus i framtiden. Dom som nu inte är med oss längre vill inte att vi ska gräva ned oss i mörker för länge.
Det här anser jag är det vettigaste jag läst hittills i det här delforumet. Vi bor inte alls i närheten eller har nån anknytning. Dock har vi en son som är i samma ålder som sällan uttrycker känslor men den här olyckan bekom honom illa då han själv tar körkort om en vecka. Man får hoppas att åtminstone nån ungdom får insikt om sin egen dödlighet pga den här olyckan.
Citera
2020-06-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis
Min egen teori om hur avåkningen gått till. Grundad på att flertalet gånger tittat på filmen som någon la upp där spåren visas, samt egen mångårig omfattande bilkörning. Jag har ej studerat bilder på bilen (bara läst att det var en Audi), ej följt tråden, så sorry om exakt denna teori framlagts tidigare.
(text)
Någon som håller med?

Olyckligt alltihop, lider med de inblandade och anhöriga.

EDIT: Efter att ha sett MarreA:s bilder kan mitt RÖDA streck eventuellt istället vara vänster BAKhjul, men i övrigt vidhåller jag min teori, att bilen överstyrt av vägen.
Jag håller helt med, bilar som understyr kan snabbt kasta ut bakvagnen om de är tungt lastade, ett gupp kan även ändra fjädringsegenskaperna och i kombination med tung last i baksätet är det livsfarligt att pressa en bil i hög fart.
Sådan erfarenhet får man tyvärr efter många år bakom ratten, har själv varit yrkeschaufför och nog har det gått fort ibland.

Sedan angående skuld och att skämma ut avlidna och svårt skadade. Att föraren gjort fel är en diskussion, den är ju ofrånkomlig och kanske hjälper den till att stoppa en till likadan olycka i bästa fall.

Men avlidna ska man inte tala illa om, de som ligger och endast har gjort den dumheten att de åkt i en bil där föraren kört för fort ska näppeligen anklagas för än det ena än det andra, de är barn. Alla är inte som du själv så anklaga inte eller peka finger.

Något annat som kommer med åren är erfarenheten av att stå där och tända ljus för avlidna vänner och familjemedlemmar vid vägkanten, särskilt för oss äldre var det ofta det hände. Må sannolikheten ge vid handen att ni slipper stå där som jag har gjort. Blodspår, gråt och förtvivlan, den ändlösa tomheten, att stå där och behöva tömma en bil på tillhörigheter för att det behöver göras, fundera på om just ett visst kasettband eller en CD-skiva är viktig att spara, då den var den dödes favoritskiva, men fullt med blod på den, att hitta plånboken med alla foton i...

Tänk efter nu, jag blir lite känslosam, men jag menar bara, tänk efter. Det finns sådant som är viktigt och sådant som är oviktigt, och hur vilka spår de lagt på sociala medier hör inte hit mer än de som postat under och just före färden...
Senast redigerad av scheele 2020-06-03 kl. 17:17.
Citera
2020-06-03, 17:15
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Är det en bra egenskap att tro man är bättre än andra människor?

Det har inget med det att göra.
Citera
2020-06-03, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Var ESP-systemet ur funktion ? Detta system brukar kunna rädda den mest otäcka situation utan problem, det vet jag av egen erfarenhet.

Kanske både ABS och ESP var ur funktion på bilen... Å herre gud.. En sådan bil åker man inte en meter i ! Om ABS är ur funktion, så slås även ESP av eftersom det är beroende av ABS för att fungera.

Det kan även ha varit så att föraren stampade på bromsen, och på så vis satte antisladdsystemets ingrepp ur funktion !

Man ska bara styra dit man vill åka, ESP sköter resten (bromsar, justerar gasen och styr upp bilen m.m) Är ju näst intill omöjligt att få till en sladd med en bil som har ESP !
Så du åker inte en meter med en bil som saknar ABS, herrejösses!

Bromsen kan inte sätta något antisladdsystem ur funktion, vad har du fått det ifrån.

Ju fortare du kör desta svårare blir det även för antisladdsystemet såklart och reflexerna i 150 knyck säger nog en sak tror jag.
Citera
2020-06-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Så du åker inte en meter med en bil som saknar ABS, herrejösses!

Bromsen kan inte sätta något antisladdsystem ur funktion, vad har du fått det ifrån.

Ju fortare du kör desta svårare blir det även för antisladdsystemet såklart och reflexerna i 150 knyck säger nog en sak tror jag.
Det har hänt mig en gång, fel på ABS-pumpen som kom precis när jag bromsade för en Ren, så nog händer det, men det är väl fasligt ovanligt kan jag tro.
Citera
2020-06-03, 17:21
Medlem
Jag fattar verkligen inte er som förminskar alla tänkbara fel som gjordes av föraren? Ni som har körkort borde veta att man lär sig att 1. alla passaerare ska ha bilbälte, 2. att hastighetsbegränsningar finns av en anledning och 3. att man inte är fler i bilen än vad som är tillåtet - men ÄNDÅ så förminskar ni det som att det är en "tragisk olycka". NEJ, hade allt sköts hade alla fyra killar levt idag. En tragisk olycka är något som är just en olycka - här har köraren gjort alla fel man kan göra så hon förtjänar det högsta straffet som går givet det hon döms för!!! SÅKLART

Däremot kan man diskutera hur unga är gentemot varandra, man ska verka cool och man hetsar varandra blabla. Man vill inte verka mesig för man vill imponera på sina kompisar/killarna/tjejerna. DET är nog helt seriöst vad som orsakat killarnas död. Varför skulle hon annars gjort allt detta?? Hade ju varit "såå töntigt" om hon följde lagen. Helt sjukt vad samhället är...
Citera
2020-06-03, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brobertsta
Lite dåligt formulerat i artikeln, tycker jag. I rubriken står det "strax före kraschen". Vilket, iallafall i mina ögon, betyder någon minut innan. Men i ingressen står det "ögonblicket före olyckan" och då låter det mer som sekunden innan. Och det har ju en ganska stor betydelse i sammanhanget, tycker jag. En airbag löses väl inte ut förrän någon av vissa punkter i chassit trycks till? Det borde innebära när bilen tar i vägbanken
Airbag jobbar vad jag vet bara på G krafter, allt annat vore helt galet tycker jag.
Citera
2020-06-03, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av summerbj
Jag fattar verkligen inte er som förminskar alla tänkbara fel som gjordes av föraren? Ni som har körkort borde veta att man lär sig att 1. alla passaerare ska ha bilbälte, 2. att hastighetsbegränsningar finns av en anledning och 3. att man inte är fler i bilen än vad som är tillåtet - men ÄNDÅ så förminskar ni det som att det är en "tragisk olycka". NEJ, hade allt sköts hade alla fyra killar levt idag. En tragisk olycka är något som är just en olycka - här har köraren gjort alla fel man kan göra så hon förtjänar det högsta straffet som går givet det hon döms för!!! SÅKLART

Däremot kan man diskutera hur unga är gentemot varandra, man ska verka cool och man hetsar varandra blabla. Man vill inte verka mesig för man vill imponera på sina kompisar/killarna/tjejerna. DET är nog helt seriöst vad som orsakat killarnas död. Varför skulle hon annars gjort allt detta?? Hade ju varit "såå töntigt" om hon följde lagen. Helt sjukt vad samhället är...
Du har nog haft en riktigt tråkig uppväxt utan polare tror jag, en ordningsman men en jävla elakt sådan är du säkert mobbad sådan.
Senast redigerad av kuluser 2020-06-03 kl. 17:37.
Citera
2020-06-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...--tva-man-doms

Aftonbladet skriver om ett liknande fall idag. De unga förarna var 18 och 19 år, alltså i samma ålder som den kvinnliga föraren (Lovisa) i Sundsvall. Deras 16-åriga offer var också med på den farliga bilkörningen, hon satt frivilligt i den ena bilen. Hon dog inte, men är svårt skadad - antagligen för livet.

Straffet blev skyddstillsyn och samhällstjänst p.g.a. förarnas unga ålder, samt 60 000 i skadestånd till det skadade offret (det framgår inte om det var sammanlagt eller per person). Att deras offer inte dog gör antagligen att straffet blev lägre. Så är det i alla fall när det gäller mordförsök respektive mord - om offret inte dör så blir straffet lägre, även om syftet var att döda. Så Lovisas straff bör bli lite högre.

...och även när det gäller mamman till Jasmine (i artikeln jag länkar till), så anser jag att hon bör se på sig själv också. Och fråga sig varför hennes dotter befann sig i bilen under den farliga leken. Jag vidhåller att man som förälder HAR ett ansvar för vad ens barn tar sig för, så länge som de är omyndiga. (Och indirekt även senare, för att även vuxna "barn" beter sig som de har blivit uppfostrade att göra, för det mesta.)
Ja du ...det är lätt att sitta och döma andra Du ska se att karma tar dig en dag!! Det mest osköna som finns är att tycka sig vara förmer än andra. Har du DINA barn i koppel eller inlåst i källare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in